Gå til innhold

Hva serverer man kresen og fin svigermor og sønn?


Gjest Brittazina

Anbefalte innlegg

Gjest Brittazina

Hva serverer man en kresen og fin svigermor og sønn med lang internasjonal erfaring og smak?

De er meget kresne og dannede. Og de er pirkete, bevisste, moderne, internasjonale og dannede.

Hva serverer man? Hva kjøpes inn av råvarer? Hvordan tilberede det?

Vilt, elg, gås, skalldyr og norsk tradisjonskost er uaktuelt.

Håper på tips fra feinschmekkere! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det samme som man alltid serverer til middagsgjester om man føler seg litt usikker: noe godt du har laget før og som du vet du mestrer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, Baccalao liker de ikke.

Poenget er at jeg ikke har servert så mye før...så behøver flere tips!

Takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Jeg trur folk med lang internasjonal erfaring setter pris på godt norsk lam. Særlig nå i påsken - jeg setter i alle fall stor pris på tradisjonsrik mat laget på moderne måte. Og lam er jo internasjonalt - selv om selve lammesteken har sterke tradisjoner i Norge.

Beinfri lammestek - gni den inn med provancekrydder, salt og pepper, svi den raskt i jernpanne før du putter den inn i ovnen på ca 150 grader til den har kjernetemperatur på 70 grader. I stedet for norske gulereøtter og kokte poteter; Lag en langpanne med små poteter (mange å velge i - kjøp mer eksklusive enn de du får i løsvekt.). Bak et par hele hvitløk sammen med dette, en del carlottløk og noen plommetomater, alt gnidd inn med olivenolje og provancekrydder. Sausen lager du selv ved hjelp av stekeskyen, litt soyasaus, jevner og rødvin. Stikk innom polet og kjøp en rødvin som er anbefalt til lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest,maya76

Tapas??? Ikke så vanskelig å ordne, og du kan ha mange forskjellige varianter så får de velge selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annemor30
Tapas??? Ikke så vanskelig å ordne, og du kan ha mange forskjellige varianter så får de velge selv!

Lapskaus! for å få dem tilbake på landjorda hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Isabel_*

Jeg har en venn som er kokk og driver egen restaurant. Han reiser land og strand rundt og er med kokkelandslaget bla.

Man tror liksom at man må servere slike en vanvittig spesiell middag. Men neida. Han er kjempehappy han om han får fiskeboller i hvit saus. Som han sier, det er så skjelden noen lager mat til ham. Så lenge det er laget med glede og man har det koselig rundt bordet så er han fornøyd. Lager man noe som er altfor vanskelig og man har prestasjonsangst, da blir det ikke godt og ikke så hygglig kanskje heller.

Lag det du har lyst på selv. Drit i de eventuelle forventningene disse to folka har. Er de så fisefine og snobbete at de ikke liker det du lager så gi blaffen i det. Du er deg, ingen stjernekokk kanskje, så hvorfor skal du late som? Dekk et hyggelig bord og lag noe du er komfortabel med!!!!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Taco med masse ting å velge med mellom, med kanskje chrispy chicken i stedet for vanlig kjøttdeig? Er greit å kunne velge "pålegg" på maten selv syntes jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med kalkunbryst med grønnsaker og fløtegratinerte poteter? (Eventuelt potetmos med fløte og litt ost som du sprøyter til fine topper og griller litt i stekeovn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_aina_*
Jeg har en venn som er kokk og driver egen restaurant. Han reiser land og strand rundt og er med kokkelandslaget bla.

Man tror liksom at man må servere slike en vanvittig spesiell middag. Men neida. Han er kjempehappy han om han får fiskeboller i hvit saus. Som han sier, det er så skjelden noen lager mat til ham. Så lenge det er laget med glede og man har det koselig rundt bordet så er han fornøyd. Lager man noe som er altfor vanskelig og man har prestasjonsangst, da blir det ikke godt og ikke så hygglig kanskje heller.

Lag det du har lyst på selv. Drit i de eventuelle forventningene disse to folka har. Er de så fisefine og snobbete at de ikke liker det du lager så gi blaffen i det. Du er deg, ingen stjernekokk kanskje, så hvorfor skal du late som? Dekk et hyggelig bord og lag noe du er komfortabel med!!!!

Lykke til!!!

Ville sagt akkurat det samme. Har en slektning som er til de grader snobbete og feinscmeker i yrket sitt. Men han pleier å si at når han kommer hjem til folk så vil han ha "vanlig mat".

Jeg ville også laget noe som jeg følte meg trygg på, noe jeg har laget før og som jeg vet smaker godt.

En gryterett feks, kan være veldig god avhengig hva man har oppi. Jeg syns også at borddekningen er nesten halve maten. Enkelt og stilig er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tokidoki

Hadde servert lammelår. Det er påske, det er internasjonalt nok og det er godt.

edit:feil

Endret av Tokidoki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Forrett: Tomat og mozarella-salat, servert på små tallerkner, pent pyntet.

Tomat og mozarella skjæres i pene skiver, og legges lagvis med basilikum, balsamico og god olivenolje.

Hovedrett: Laks med spinatpestopasta

Ovnsbak laks med sitron og salt og pepper i folie.

Så lager jeg agurksalat, men med sukkererter og ruccola i tillegg til agurk, dressingen lager jeg av olje og sitronsaft, samt salt og pepper.

Sammen med dette serverer jeg spinatpasta som jeg blander med pesto. Dette gir mange gode smaker sammen syns jeg.

Dessert: Frukt og eller bær med marscapone. Trekk gjerne bærene i litt cognac over natten.

Server en god tørr hvitvin til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde servert lammelår. Det er påske, det er internasjonalt nok og det er godt.

edit:feil

Mor og sønn liker ikek lam heller...men jeg vil ta til meg rådet til kate! :-)

Tusen takk til alle som har svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tar rådet til Kate, som sagt, bortsett fra at mor og sønn kun liker rødvin, så da blir det en italiensk Amarone til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest KateW

Juhuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!

*superstolt*

Jeg serverte det til en kresen, men utrolig dyktig på å lage mat svoger, med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
De er meget kresne og dannede. Og de er pirkete, bevisste, moderne, internasjonale og dannede.

Vilt, elg, gås, skalldyr og norsk tradisjonskost er uaktuelt.

Nei, Baccalao liker de ikke.
Mor og sønn liker ikek lam heller...

Hmm. I min bok er ikke dette kresenhet, men at man er sær i matveien. Og det virker ikke som de er verken internasjonale eller utpreget dannede heller.... En internasjonal, bevisst, dannet osv person spiser med glede den maten som blir servert! I hvert fall når man er gjest i et privat hjem.

Flott at du har funnet noe de liker da!

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kresen og dannet er to ord som ikke går sammen. Sorry. Hadde de vært dannete hadde de spist hva som helst du serverte og roset kokken med stor overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med Elfrida og Wadjet. Og at begge kun liker rødvin er vel heller ikke noe tegn på klasse og dannelse, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...