Gå til innhold

15000 i dyrlegeregning, eller avlivning?


Gjest Sarasahara

Anbefalte innlegg

Gjest Sarasahara

oi, ser jeg har startet litt av en diskusjon her.. i går hadde jeg bestemt meg for å betale, hvis fremtidsutsiktene så bra ut, uansett hva sambo sa, men det slapp jeg :)

lille grå hadde ekstra vondt i beinet i dag, så sambo ringte en annen (og da understreker jeg EN ANNEN) dyrlege enn den vi var hos på lørdag. så var det ut i bilen med bur igjen, og jeg hadde nesten forberedt meg på å dra hjem med tomt bur. så jeg ankom dyrlegen med temmelig røde øyne, og ble møtt av en kjempeflink dyrlege. han vrikka beinet hennes på plass med en gang (mye hyling av katten, og gråting av meg), viste meg hvordan jeg skulle gjøre det hvis det skjedde igjen, og satt oss opp på operasjon i morgen. koster et par tusen, men det er nå langt bedre enn 15000. var visst et leddbånd eller noe som hadde ryki.

så nå er jeg så letta som jeg kan få blitt, og skal aldri mer tilbake til den dyrlegen som ikke hadde peiling :) så bare å krysse fingrene for at alt går bra i morgen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest katteeier
Du får ikke dekket det gjennom forsikring om du ikke var forsikret i det katten ble skadet.

Generelt er forsikring av dyr dyrt. Min anbefaling er å tegne forsikring dersom du ikke har lyst til å ta slike avgjørelser basert på økonomien alene. Selv vet jeg at jeg alltid har råd til å betale det som det koster å operere, og vurderer derfor at forsikring ikke vil lønne seg.

Jeg betaler 650 kroner i året i forsikring, ikke det jeg vil kalle dyrt akkurat. Skulle det skje noe med pusen så slipper jeg med 1200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ordna seg! Hjelper nok med en annen mening av og til. :)

Ett par tusen hadde nok jeg oxo gått med på. Det er langt fra 15.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg betaler 650 kroner i året i forsikring, ikke det jeg vil kalle dyrt akkurat. Skulle det skje noe med pusen så slipper jeg med 1200 kroner.

Det skal du ikke være alt for sikker på..... Det er ikke alle skader som dekkes av forsikring. Enkelte undersøkelser dekkes heller ikke av forsikring, feks CT scanning. Og, noen forsikringsselselskaper har en øvre grense pr år på 12000. Dvs at hvis dyret må opereres for 25-30 000, så må du ut med 13-18 000 av egen lomme, pluss de 1200 i egenandel.

Les forsikringsvilkårene nøye!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart betalt det som måtte til for å få en av kattene mine bra. Det hadde vært noe annet om jeg fikk vite at de aldri ville få det bra igjen, ville ikke klart å se kattene våre lide unødvendig.

Men begge våre katter er forsikret- noe som kom godt med da den ene katten vår havnet hos dyrlegen pga krystaller i urinen som var så tettet igjen at det var nære ved at han måtte opereres. Det hadde kostet endel tusen i så fall. Tør ikke annet enn å ha forsikring på våre kjære firbente familiemedlemmer.

Håper det går bra med katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarasahara

da er jeg vel jeg på vei ut av denne tråden, da lille grå er nyoperert og utsiktene ser bra ut :) kom på 2995 kr, så det var overkommelig. Hun har vondt og hyler fælt, men dyrlegen sa hun kom til å bli helt fin igjen. Er veldig glad for at det ordna seg så greit, hadde betalt 15000 også, men da hadde det vel blitt litt vanskeligere fremover.. takk for alle tilbakemeldinger og all støtte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wacmoc
da er jeg vel jeg på vei ut av denne tråden, da lille grå er nyoperert og utsiktene ser bra ut :) kom på 2995 kr, så det var overkommelig. Hun har vondt og hyler fælt, men dyrlegen sa hun kom til å bli helt fin igjen. Er veldig glad for at det ordna seg så greit, hadde betalt 15000 også, men da hadde det vel blitt litt vanskeligere fremover.. takk for alle tilbakemeldinger og all støtte! :)

Så bra!! Nei, nå blei jeg glad :D

:klemmer: Lykke til videre med pusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pia_*
Jeg synes det er frekt av deg å si at jeg ikke burde få ha katt. Jeg har alltid elsket kattene mine, og har grått når de har hatt det vondt. Alikevel har jeg aldri snakka med en dyrlege. Ormekur fikser jeg lett selv. Influensa går bort av seg selv. Sår kan jeg selv vakse. Er en katt alvorlig syk, har jeg en bror som er stø med gevær. Sånn er det bare. Vi kan ikke bruke tusenvis på uproduktive dyr som det finst altfor mange av i utgangspunktet og samtidig som det dør barn i Afrika!

Godt at noen kan sette ting i et litt større perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har en herlig liten jentepus på åtte måneder som har skada beinet sitt. kneet har visstnok hoppet ut av ledd, og dyrlegen har aldri sett dette før. hun mener at hvis katten får tilbakefall ofte, så må det opereres, og dette koster minst 15000 kr. dette har ikke vi råd til! er det noen som vet om det går an å få økonomisk støtte til dette, eller må vi avlive vår elskede phoebe om hun blir verre? hun kan selvfølgelig bli frisk og fin igjen uten at noen operasjon er nødvendig, men som engstelig katteeier er jeg livredd for at hun skal bli verre. jeg vil gjøre alt jeg kan for katten min, men 15000 kroner er mye penger. noen som har erfart lignende?

Her spiller mye inn. Om du ikke har penger,og katten lider,så blir det avliving.

Et tips......leste for lenge siden ang en hund. Dyrlegen skulle ha en enorm sum for en operasjon. Noe eieren ikke hadde mulighet til.

I despersjon tok eier kontakt med en kiropraktor. hunden lå i bilen,og han fikk det på plass uten store kostnader. Det var unødvendig med en stor operasjon. Nå er ikke kiropraktor ekspert på dyr,men han gjorde et forsøk.

Hvorfor ikke med dyr, når de får det på plass med mennesker?

Dette er vel unntaket med denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har en herlig liten jentepus på åtte måneder som har skada beinet sitt. kneet har visstnok hoppet ut av ledd, og dyrlegen har aldri sett dette før. hun mener at hvis katten får tilbakefall ofte, så må det opereres, og dette koster minst 15000 kr. dette har ikke vi råd til! er det noen som vet om det går an å få økonomisk støtte til dette, eller må vi avlive vår elskede phoebe om hun blir verre? hun kan selvfølgelig bli frisk og fin igjen uten at noen operasjon er nødvendig, men som engstelig katteeier er jeg livredd for at hun skal bli verre. jeg vil gjøre alt jeg kan for katten min, men 15000 kroner er mye penger. noen som har erfart lignende?

Det er forbausende lett å skrie på nett anonymt at man har villet betalt både 15000 og 30000 for å fikse dyret. Om alle gjør det i en slik situasjon, tviler jeg på.

Om du snakker med dyrlegen, så får du høre hvor mange som må ta valget med avliving pga pengene stopper de.

Nå blir det jo etterpåklokskap og si at man bør ha forsikring. Det er ikke det spørsmålet dreier seg om heller. Låne penger for noen som ikke har 15000,ja det er ikke alle som har mulighet til å låne penger. Har man ikke råd til opersjon, så har man heller ikke råd til å låne penger, hverken av fam ller venner.

Det er lett å komme med kloke ord om at du må fikse penger. Virkeligheten fortoner seg annerledes hos folk.

Kansje du skal sjekke med flere veterinærer? Her opererer de med ulike priser på div saker.

Skulle jeg selv komt i en slik situasjon, ville det blitt veldig vanskelig. Siden jeg går på attføring etter sykdom, så er inntekten radikalt endret hos oss.

Det går så vidt rundt etter å ha kuttet ut div ting. Bla mobil,husalarm,medlemskap i forbund. Dette for å ha til mnd utgifter som banklån osv.

Skulle noen da fortelle meg at jeg må låne penger til pus, så ser jeg på de personer som ikke skjønner noe.

De ser bare pus trenger operasjon,men lenger tenker de ikke

Håper det ordner seg for dere og pus. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere lese innleggene her da folkens. Problemet er løst!

Og ja, jeg ville betalt 30 000 for min hund uten å mukke. Betalte forresten 7000 for sterilisering i fjor, og har også tidligere betalt 6000 for allergi-utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at du Rafi ville betalt 30 000 for en evt operasjon på ditt dyr, men man må jo godta at ikke alle har muligheten til det. Jeg, f eks, kunne aldri gjort det. Det har jeg ikke samvittighet til i forhold til min families økonomi. Hunden min og begge hestene mine er forsikret da, så jeg kommer nok forhåpentligvis ikke i den situsjonen. Men, man skal ha respekt for folk som ikke vil/har mulighet til bruke så mye penger på kjæledyret sitt.

Nå gikk det jo bra med denne katten, heldigvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må dere lese innleggene her da folkens. Problemet er løst!

Og ja, jeg ville betalt 30 000 for min hund uten å mukke. Betalte forresten 7000 for sterilisering i fjor, og har også tidligere betalt 6000 for allergi-utredning.

Det er vel ingen tvil om at vi vil gjøre det..om man har pengene. ikke alle har 30000 ekstra. Vær glad er i den heldige situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...