Gå til innhold

15000 i dyrlegeregning, eller avlivning?


Gjest Sarasahara

Anbefalte innlegg

Gjest Sarasahara

Vi har en herlig liten jentepus på åtte måneder som har skada beinet sitt. kneet har visstnok hoppet ut av ledd, og dyrlegen har aldri sett dette før. hun mener at hvis katten får tilbakefall ofte, så må det opereres, og dette koster minst 15000 kr. dette har ikke vi råd til! er det noen som vet om det går an å få økonomisk støtte til dette, eller må vi avlive vår elskede phoebe om hun blir verre? hun kan selvfølgelig bli frisk og fin igjen uten at noen operasjon er nødvendig, men som engstelig katteeier er jeg livredd for at hun skal bli verre. jeg vil gjøre alt jeg kan for katten min, men 15000 kroner er mye penger. noen som har erfart lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsikring, så får du vel dekket det meste? Sånne ting som dette er grunnen til at jeg har forsikring på mine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Du kan kontakte Fod eller dyrebeskyttelsen og høre om de kan spørre sin veterinær om å gjøre det. Men aberet da er at du mest sannsynlig må gi henne fra deg til dem.

Skjønner at 15000 er mye for en liten pus, men kan du ikke spørre dyrlegen om en avbetalingsordning? De færreste dyrleger ønsker å avlive en elsket liten pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund og har forsikring på henne. 1000,- i egenandel og det er litt lettere å leve med. Tror vi betaler rundt 1250,- i året for den.

Finnes forsikring for katter også, så det er jo et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke forsikret katta si uten heftelser etter en slik diagnose foreligger?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster betalte 15000 for en operasjon på sin katt for et halvt år siden. Jeg hadde garantert betalt 30000 for en operasjon for en av mine hunder. MEN jeg har forsikring på de for å slippe å komme i en slik situasjon noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_AnetteR_*

Du får ikke dekket det gjennom forsikring om du ikke var forsikret i det katten ble skadet.

Generelt er forsikring av dyr dyrt. Min anbefaling er å tegne forsikring dersom du ikke har lyst til å ta slike avgjørelser basert på økonomien alene. Selv vet jeg at jeg alltid har råd til å betale det som det koster å operere, og vurderer derfor at forsikring ikke vil lønne seg.

Noen støtteordninger kjenenr jeg dessverre ikke til. Jeg vet at dyrleger generelt ikke gjør slikt på avbetaling, da de har dårlig erfaring med å ikke få inn penger.

Personlig velger jeg å operere, uansett kostnad, så lenge jeg vet at dyret kan ha et fullverdig liv etter operasjon. Dersom sannsynligheten er stor for at dyret vil pines videre, føler jeg det mest humane er å la dem sove, selv om det er utrolig vondt for meg. Det å operere av egoistiske grunner, slik som etterhvert har blitt alt for populært i USA, er jeg stor motstander av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hatt hund og hest og lært på den harde måten å forsikre dyret fra dag EN, et skadet dyr har jeg erfart kan bli svært så dyrt.

For hesten min hadde jeg gledelig betalt 15000 kr i dyrlegeregning, med mindre hesten var "gammel og grå". For en katt hadde jeg trolig ikke gjort det, men jeg tar utgangspunkt i at du har et forhold til katt som jeg har til hest.

Vil katten bli 100% frisk etter operasjonen? Hvor gammel er katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Forsikring dekker ikke alltid behandling. Vi hadde forsikring på hunden gjennom Agria Dyreforsikring. Hunden fikk en autoimmum sykdom. Behandlingen ville kostet 30 000, samtidig som prognosen var usikker. Forsikringen dekket ikke dette. Vi valgte å avlive hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke prisen skal bestemme om det er "verdt det". Om man skal avlive eller behandle bør bestemmes av hva som er det beste for dyret.

Hvis man ikke har forsikring så bør man være "villig" til å betale dersom noe skjer. Noen gambler jo på dette..

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarasahara

tusen takk for alle tilbakemeldinger. vi håper jo hun blir bra igjen nå etter et par dager i buret, er bare forferdelig å høre at hun gråter og vil ut. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Noen støtteordninger kjenenr jeg dessverre ikke til. Jeg vet at dyrleger generelt ikke gjør slikt på avbetaling, da de har dårlig erfaring med å ikke få inn penger.

Det gikk an å få det på avbetaling hos veterinærhøyskolen i Oslo før ihvertfall, dersom man skrev under på ett gjeldsbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du kan ikke låne penger av noen da? De aller fleste veterinærer har ikke avbetalingsordninger, pga at de har svært dårlige erfaringer med folk som ikke betaler for seg.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å svare på, for man må nesten føle på det selv og avgjøre både i forhold til økonomi og selvsagt hva som er best for katten.

Selv var den ene av våre katter alvorlig syk i fjor og kostet vel 11-12 000 i behandling (med kun 50% sjanse for at hun ville bli frisk), noe vi betalte uten å mukke. For oss var det en selvfølge, det er noe vi har tatt høyde for når vi valgte å få katter. Hun ble heldigvis helt frisk igjen. Vi har også valgt å ikke ha forsikring da vi anser sjansen for at de skal bli så syke/skadet at vi ikke har råd til å betale behandlingen som svært liten. Jeg ville forklart situasjonen deres for dyrlegen og prøvd å komme fram til en ordning, evt som andre har foreslått lånt penger av familie e.l.. Det er synd om økonomien deres skal være avgjørende for valget hvis det egentlig er slik at dere ønsker å behandle katten. Håper det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min katt har også et kne som hoppet ut av ledd. Dyrlegen min sa at det var sjelden hun så det hos katter, men at det egentlig var ganske vanlig for små hunder. Jeg fikk betennelsesdempende til pusen min og streng beskjed om å holde ham i ro i tre uker, og det gikk faktisk helt over, bank i bordet! Så jeg slapp heldigvis å ta stilling til en operasjon, for det hadde jeg rett og slett ikke hatt råd til... :(

Skal tenke på dere og pusen deres, håper det går i orden av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Dette må du undersøke nærmere før du tar et valg. Kan veterinæren garantere at katten blir frisk med en operasjon, hadde jeg prøvd å få tak i pengene. Kan han ikke garantere det, hadde jeg nok vært mer betenkt.

Jeg har vært i noe av den samme situasjonen, men med forsikring på hunden min. Han ble alvorlig syk og veterinærene klarte ikke å finne ut hva det var. Heldigvis hadde jeg forsikring for det viste seg at han hadde lymfekreft og måtte avlives på operasjonsbordet. Hadde jeg da skulle ut med 16000 kroner som jeg i utgangspunktet ikke hadde hatt, samt at jeg mistet hunden min, og ikke hadde hatt råd til en gang å tenke på en ny, da hadde det vært svart. Heldigvis hadde jeg forsikring og slapp unna med 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Katten min fikk også kneet hoppet ut av ledd. Fikk noen smertestillende å gi katten, men det funka dårlig da katten da fløy rundt og hoppa og gikk som den ville siden den ikke kjente noe smerte. Kutta ned på smertestillende, katten lå iro av seg selv i en ukes tid, og nå er han helt frisk. I tillegg er det ene bakbeinet hans litt lengre enn det andre så han går litt rart, men dette gjør ikke vondt for katten.

Ønsker deg lykke til med valget ditt. 15000 er mye for en katt syntes jeg, om du ikke får til noe nedbetalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarasahara
Min katt har også et kne som hoppet ut av ledd. Dyrlegen min sa at det var sjelden hun så det hos katter, men at det egentlig var ganske vanlig for små hunder. Jeg fikk betennelsesdempende til pusen min og streng beskjed om å holde ham i ro i tre uker, og det gikk faktisk helt over, bank i bordet! Så jeg slapp heldigvis å ta stilling til en operasjon, for det hadde jeg rett og slett ikke hatt råd til... :(

Skal tenke på dere og pusen deres, håper det går i orden av seg selv!

ja, dyrlegen vår hadde aldri sett det før. vi har fått smertestillende og beskjed om å holde henne i bur to-tre dager. kanskje vi burde holde henne der lenger? er jo så forferdelig å høre på henne, for hun vil jo ut... men da må mor bare bite tennene sammen og tenke at det er det beste for henne. vi håper jo selvfølgelig også at det går over av seg selv. tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...