Gå til innhold

15000 i dyrlegeregning, eller avlivning?


Gjest Sarasahara

Anbefalte innlegg

Til dere som sier at "selvfølgelig bør du ha råd til en operasjon til 15ooo kr når du har ett dyr", eh... Jeg har ikke råd til noe sånn! Elsker dyrene mine høyt, men det er bare for mye penger for meg.

Nå har jeg forsikra dyrene pga akkurat det, men jeg forstår hvis en velger avlivning i dette tilfelle hvis ikke det er noe annet alternativ til en operasjon til 15ooo.

Håper det ordner seg for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Også ville jeg ha tegnet forsikring på henne...

Man kan ikke tegne forsikring på et dyr som er sykt. Så det er ikke et alternativ å forsikre katten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke tegne forsikring på et dyr som er sykt. Så det er ikke et alternativ å forsikre katten nå.

Man kan i noen tilfeller tegne forsikring selv om dyret har en skade, men man vil i noen tilfeller få begrenset forsikring.

Eks. En hest jeg eide hadde skade på et øye, ergo jeg fikk ikke erstatning for noe som innebefattet øyet hennes, men kunne forsikre "resten av kroppen". Det kommer helt an på hva skaden går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarasahara

ja, jeg har vel egentlig insett at forsikring er håpløst på det området der. men hadde det vært opp til meg så hadde jeg betalt for operasjonen, selvfølgelig forutsatt at det var ganske sikkert at hun kom til å få et langt og godt liv etterpå. men vi er to om økonomien, jeg er student, og vi planlegger bryllup til sommeren, så har ikke akkurat god råd om dagen.. men snakker vi opersjon, så blir vel det hvis kneet går ut av ledd igjen, sånn jeg forstod det, så det er jo bare å håpe på at det aldri skjer igjen. tusen takk igjen for alle som bryr seg, det hjelper veldig å få råd og trøst.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man kan i noen tilfeller tegne forsikring selv om dyret har en skade, men man vil i noen tilfeller få begrenset forsikring.

Eks. En hest jeg eide hadde skade på et øye, ergo jeg fikk ikke erstatning for noe som innebefattet øyet hennes, men kunne forsikre "resten av kroppen". Det kommer helt an på hva skaden går ut på.

Ja, det er jeg fullt klar over. Men, nå var det denne skaden det var snakk om, så da hjelper det lite å forsikre katten når problemet er at ts ikke har 15000 å bruke på denne operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jeg fullt klar over. Men, nå var det denne skaden det var snakk om, så da hjelper det lite å forsikre katten når problemet er at ts ikke har 15000 å bruke på denne operasjonen.

Men det er like lurt å forsikre katten uansett etter operasjonen, det var vel det Rafi mente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er like lurt å forsikre katten uansett etter operasjonen, det var vel det Rafi mente..

Neste gang er det kanskje en helt annen type skade el. sykdom, og da står man der i samme situasjon igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trine_*
uansett så glad jeg er i min katt, så hadde jeg aldri betalt 15 000 for en operasjon.

Da burde du heller aldri hatt katt!

En ting er hvis du ikke har pengene, en annen ting er hvis du ikke vil betale de...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I dette tilfellet ville jeg i hvert fall ha vurdert å prøve å spare penger til evt operasjon, fordi katten er ung og det er en skade den antagelig kan bli helt bra av, samtidig som det ikke er en akutt situasjon (så man plutselig står der og ikke har penger). Også hadde jeg angret på at jeg ikke hadde forsikring. Og ellers; hadde jeg hatt råd, så ville jeg nok betalt for mye som har gode prognoser og ikke fører til langvarig lidelse for dyret. Vi har ikke spesielt god økonomi, og vi har vært så dumme at vi ikke har forsikret katten vår (og nå begynner den å bli for gammel til noen ok ordning), så økonomien ville kunne satt noen begrensninger for oss, samtidig ville vi nok bedt om lån fra familie o.l dersom prognosene var gode og vi bare manglet penger der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hunden min var ca 4 mnd gammel så brakk han foten og måtte oppereres fortest mulig (og værre var det jo at dette skjedde i en helg), og jeg hadde ikke forsikring på han så jeg måtte ta opp lån på 14 600 kr!!

folk rundt med hintet til at jeg kanskje heller skulle avlive han, men det var aldri et alternativ for meg selv om jeg på den tiden gikk på rehabiliteringspenger og hadde ganske lite og leve for fra før egentlig!

jeg betaler 500 i mnd på det, og det funker fint.

kan du ikke gjøre det da? om du ikke kan tegne forsikring da selvsagt!

(jeg har foresten forsikret hunden min nå!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da burde du heller aldri hatt katt!

Du kjenner meg ikke, og har ikke noe grunnlag å uttale deg om hvorvidt jeg bør ha katt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke folk som ikke føler de har råd til å betale 15.000,- for en operasjon, og som derfor velger avliving, MEN jeg må være helt ærlig å si at jeg forstår det ikke... Hvis prognosene er gode og det er et ungt dyr det er snakk om, så skal man være temmelig fattig om en ikke har råd til det, når man vet at man kan få en bra nedbetalingsordning hos veterinæren. Hvis en begynner å tenke etter.. Hva koster tv`en vår..? Stereoanlegget..? Sofaen..? o.s.v o.s.v... Det er et helt liv det er snakk om her.

Bare mine tanker omkring det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Liva_*
Da burde du heller aldri hatt katt!

En ting er hvis du ikke har pengene, en annen ting er hvis du ikke vil betale de...............

Jeg synes det er frekt av deg å si at jeg ikke burde få ha katt. Jeg har alltid elsket kattene mine, og har grått når de har hatt det vondt. Alikevel har jeg aldri snakka med en dyrlege. Ormekur fikser jeg lett selv. Influensa går bort av seg selv. Sår kan jeg selv vakse. Er en katt alvorlig syk, har jeg en bror som er stø med gevær. Sånn er det bare. Vi kan ikke bruke tusenvis på uproduktive dyr som det finst altfor mange av i utgangspunktet og samtidig som det dør barn i Afrika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Da burde du heller aldri hatt katt!

En ting er hvis du ikke har pengene, en annen ting er hvis du ikke vil betale de...............

Den der syns jeg er fullstendig unødvendig. Det er mange som ikke kan spytte ut 15000 kr til å operere katta si. Jeg hadde ikke hatt råd til det og hadde nok dessverre valgt å avlive katten. Vi har huslån, billån og to små barn som tar det meste av lønningene våre. Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å ta 15 000 ut av vår økonomi å bruke på katta. Det er tross alt bare en katt, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg får helt sikkert pepper så det holder for dette innlegget, men noen må jo appelere til den sunne fornuft også. Neste gang vi skulle ha katt ville jeg tegnet forsikring så jeg slapp å ta en slik avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en katt på 7 mnd, men ALDRI I LIVET om jeg hadde brukt 15 000 på en operasjon på ei katte.

Jo da, jeg har pengene, men jeg prioriterer ikke å bruke disse på en katt, nei..

Da hadde katta heller blitt avlivet - uten å tenke meg om engang...

Jeg er ikke sikker på hvor "beløpsgrensa" mi går, men den er langt under 15 000,- i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jøsses, det der bekrefter mine antakelser om at man ikke får like godt forhold til en katt som til en hund.

men jeg vet ikke sikkert da, jeg har aldri hatt katt. er hundemenneske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses, det der bekrefter mine antakelser om at man ikke får like godt forhold til en katt som til en hund.

Mens jeg føler totalt motsatt.

Jeg hadde forresten uten å mukke brukt både 10-15-20 000 på kattene våre, de er høyt elskede familiemedlemmer som vi hadde gjort alt for å beholde friske og raske. Av de jeg kjenner er det på ingen måte flere katteeiere enn hundeeiere som ville avlivet før de betalte dyr veterinærregning. Men så er jeg kattemenneske da og hund ville jeg ikke hatt for alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
jøsses, det der bekrefter mine antakelser om at man ikke får like godt forhold til en katt som til en hund.

Det er da like mange her som sier at de ville brukt pengene på katten også? Selv har jeg både katt og hund, og prioriterer dem likt. Hvor smertegrensa mi går vet jeg ikke, det kommer an på beløp, prognose for å bli frisk og alder på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...