Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 2.16):

Bodde i fosterhjem som fikk 15.000 i mnd for meg og de brukte ikke en krone av det på meg for å si det sånn. Fikk 100 kroner i ukelønn for å rydde rommet og det var det. Eventuell sminke, godteri osv måtte jeg kjøpe for de pengene. 

En gang fikk jeg låne 2000 kroner for å kjøpe en jakke som jeg hadde siklet på lenge. Så fikk jeg 500 i bursdag (av biologisk bestemor) og sparte alle ukepengene mine og klarte å skrape sammen de 2000 kronene på under 2 mnd og ga de til dem. Da forventet jeg egentlig at de skulle si jeg kunne beholde de, men tror du ikke de tok dem ? 

De betalte frisør og lege, men hudlege måtte jeg betale selv av min sparekonto fra konfirmasjon og dåp som skulle gå til billappen og sånt senere som på en måte var sperret 🙈 og jeg hadde ekstreme hudproblemer, Så ut som jeg var brent i ansiktet på et tidspunkt. Folk ville ikke gi meg klem engang fordi de var redde for å bli smittet...så det var både psykisk og fysisk belastende. Veldig smertefullt også. 

Hadde et besøkshjem jeg måtte til en gang i mnd og de var helt sjokkerte etter et møte de hadde med dem sammen med BV. Besøkshjemmet fortalte meg at de hadde sittet der og krevd kompensasjon for kjøreturen på nøyaktig 3 minutter og sa "mange bekker små lager en stor Å". 

Fikk aldri bestemme middag, og fikk aldri frukt eller noe annet enn brødskiver med ost eller salami utenom middagene og fikk kun ta med 2 brødskiver på skolen. Disse menneskene snakket aldri med meg og lagde ikke "rom" for meg i stua. De hadde hver sin stol og jeg var bare på rommet mitt, eller ute med venner. 

Anonymkode: 48853...91d

Har selv vokst opp på barnehjem og følt sånt på egen kropp sender varme tanker 

• Liker 4
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer og meg selv pleier å invitere hele vennegjengen på julebord hver desember. Som regel er vi mellom 15-20 stk. Uansett hva vi lager, blir det ikke billig. Men det er ok, fordi det har vært vårt valg å invitere til julebord de siste ti årene☺️ Har aldri klagd over prisen (ca. 4000 kr).

I fjor kommenterte den ene gjesten at neste år var det deres tur til å invitere! Av alle venneparene har dette paret aldri invitert noen på middag før, så vi ble jo litt overrasket over invitasjonen. Da invitasjonen kom, var det dessverre mange som ikke kunne den aktuelle dagen og vi endte opp med å bli ni inkl. vertene. Dagen før middagen sendte den ene verten meg melding om maten ble dyrere enn antatt, og ønsket at vi skulle betale for den selv (Tenkte mitt allerede her...). En av de andre gjestene fant ut senere at vertene hadde delt totalsummen på kun gjestene, og ikke seg selv. Så det betyr at de spiste gratis og vi som betalte for det😂 Så nå er det surmulig i vennegjengen atm.. 

(historien er anonymisert)

Anonymkode: 0ee5d...df2

• Liker 41
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min samboer og meg selv pleier å invitere hele vennegjengen på julebord hver desember. Som regel er vi mellom 15-20 stk. Uansett hva vi lager, blir det ikke billig. Men det er ok, fordi det har vært vårt valg å invitere til julebord de siste ti årene☺️ Har aldri klagd over prisen (ca. 4000 kr).

I fjor kommenterte den ene gjesten at neste år var det deres tur til å invitere! Av alle venneparene har dette paret aldri invitert noen på middag før, så vi ble jo litt overrasket over invitasjonen. Da invitasjonen kom, var det dessverre mange som ikke kunne den aktuelle dagen og vi endte opp med å bli ni inkl. vertene. Dagen før middagen sendte den ene verten meg melding om maten ble dyrere enn antatt, og ønsket at vi skulle betale for den selv (Tenkte mitt allerede her...). En av de andre gjestene fant ut senere at vertene hadde delt totalsummen på kun gjestene, og ikke seg selv. Så det betyr at de spiste gratis og vi som betalte for det😂 Så nå er det surmulig i vennegjengen atm.. 

(historien er anonymisert)

Anonymkode: 0ee5d...df2

Neste gang dere inviterer alle, bør dere kreve betaling av dette paret, og ikke resten 😂

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.04):

Kjenner meg så godt igjen i det at en i gruppen skal dele regningen likt på alle, selv om det er en stor skjevhet i prisen på det som er bestilt. Vi har en slik i min vennegjeng også (og igjen, dette er er hos oss også den som tjener aller mest). Om alle kjøper en rett til noenlunde samme pris, så har vi andre gjerne et par øl, mens han har en vinflaske til 1000 kr. Dette mener han fullt og holdent at alle skal betale likt av. Forrige gang betalte alle hver for seg og da ble det et voldsomt drama fordi hans regning ble på mye mer enn vår andres. Altså, hva?! Gangen før det betalte han regningen og alle vippset sin del, da ble det også et voldsomt rabalder på messengerchaten om at her manglet det penger, og at alle skylte han en øl neste gang vi skulle noe. 
 Jeg forstår virkelig ikke tankegangen, hvorfor skal vi andre sponse hans luksus? Det er sånn at man egentlig ikke har lyst å gå ut å spise med han kun pga dette, noe som er en synd, fordi han er en vi setter pris på ellers.

Hva svarer dere andre når folk vil dele regningen likt og det er en tydelig skjevhet? Jeg er egentlig ikke veldig konfliktsky, men det er noe med sånne situasjoner som gjør det ubehagelig. Som om jeg er den som lager drama ved å ta det opp, mens det egentlig er den andre parten som er idiot…

Anonymkode: d8017...9f9

Det normale er å dele det som er felles likt, men at personen som vil ha noe ekstra betaler for det selv. Det vil si, hvis vennegjengen skal ha tacokveld, så deles tacoingrediensene. Vil en person ha en vin som ingen andre vil ha, så betaler personen for den selv. Det er ikke normalt å legge ut for noe man ikke spiser. Frekt å kreve at andre skal legge ut for noe man spiste opp alene.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 16.54):

Her vil jeg si at det et du som er rar. 
Hadde jeg overnattet til noen jeg ikke er venn med i den situasjonen der, hadde jeg ikke forventet kveldsmat. Ikke hadde jeg forventet frokost heller, hadde heller tatt med meg noe selv hjemmefra. Ikke hadde jeg forventet å låne dusjen heller, hadde heller dusjet hjemme før jeg kom. Og, jeg hadde HVERTFALL ikke forventet å bli kjørt den korte avstanden der! Man har bein å gå på. 

Vil si DU virker skikkelig kravstor! 

Anonymkode: ebeb5...bc0

Ikke enig. Det er normalt å bli tilbudt mat når man er på overnatting. Det er en uskreven regel at man ikke lar gjestene gå sultne.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (På 10.8.2022 den 19.44):

Dere er jo pliktet til å slå inn pose uansett etter kunden har spurt. Så det er jo bare å si  ja pose kan du få, det blir 3 kr 

Det skjer at jeg glemmer å spørre om pose, og etterpå finner ut at jeg trenger en. Jeg pleier alltid da å tilby meg å betale for den, men de sier jeg kan få den gratis? :vetikke:

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (På 21.9.2022 den 18.23):

Det er mange som ikke har penger, men det er ikke de vi diskuterer her. Og selv om man har dårlig råd stjeler man f.eks ikke tipsen til servitørene, som det har vært mange innlegg om. Ei heller snylter man uhemmet på venner og kollegaer. 

De verste, altså de mest gjerrige, som beskrives i denne tråden er jo faktisk de med aller flest midler og millioner på bok. Forstå det den som kan. Jeg skjønner at folk kan være gjerrige hvis de knapt har råd til mat på bordet, men når man har nedbetalt en bolig på 30 millioner, så ber man ikke om Vipps for en dusj liksom.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2022 at 7:07 AM, ti10 said:

Men ærlig talt, gidder du virkelig å sjekke priser på sånne småbeløp? Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om en vaskemaskin, sofa eller noe annet relativt dyrt, men med sånne småbeløp går vel vinninga opp i spinninga ...

Skal jeg kjøpe noe helt konkret så googler jeg alltid først for å se hvor det er billigst, og om det er hensiktsmessig å kjøpe det der. Det trodde jeg var helt normalt og fornuftig, ikke gjerrig.

Anonymkode: ff0c2...f63

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2022 at 2:16 AM, AnonymBruker said:

Bodde i fosterhjem som fikk 15.000 i mnd for meg og de brukte ikke en krone av det på meg for å si det sånn. Fikk 100 kroner i ukelønn for å rydde rommet og det var det. Eventuell sminke, godteri osv måtte jeg kjøpe for de pengene. 

En gang fikk jeg låne 2000 kroner for å kjøpe en jakke som jeg hadde siklet på lenge. Så fikk jeg 500 i bursdag (av biologisk bestemor) og sparte alle ukepengene mine og klarte å skrape sammen de 2000 kronene på under 2 mnd og ga de til dem. Da forventet jeg egentlig at de skulle si jeg kunne beholde de, men tror du ikke de tok dem ? 

De betalte frisør og lege, men hudlege måtte jeg betale selv av min sparekonto fra konfirmasjon og dåp som skulle gå til billappen og sånt senere som på en måte var sperret 🙈 og jeg hadde ekstreme hudproblemer, Så ut som jeg var brent i ansiktet på et tidspunkt. Folk ville ikke gi meg klem engang fordi de var redde for å bli smittet...så det var både psykisk og fysisk belastende. Veldig smertefullt også. 

Hadde et besøkshjem jeg måtte til en gang i mnd og de var helt sjokkerte etter et møte de hadde med dem sammen med BV. Besøkshjemmet fortalte meg at de hadde sittet der og krevd kompensasjon for kjøreturen på nøyaktig 3 minutter og sa "mange bekker små lager en stor Å". 

Fikk aldri bestemme middag, og fikk aldri frukt eller noe annet enn brødskiver med ost eller salami utenom middagene og fikk kun ta med 2 brødskiver på skolen. Disse menneskene snakket aldri med meg og lagde ikke "rom" for meg i stua. De hadde hver sin stol og jeg var bare på rommet mitt, eller ute med venner. 

Anonymkode: 48853...91d

Men i alle dager, hadde du ingen du kunne si i fra til?

Anonymkode: 39303...779

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2022 at 11:20 AM, AnonymBruker said:

Så lenge beholderen som blir brukt faktisk er helt ren, så ser jeg egentlig ikke problemet... 

:cowboy: 

Anonymkode: c0401...e35

Nei nei, det er det såklart ikke. Det kom kanskje ikke godt nok frem men "urinprøve ala piffikrydder" var altså urin med masse piffikrydder i 😅 

Anonymkode: 7bd63...224

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (6 timer siden):

Ikke enig. Det er normalt å bli tilbudt mat når man er på overnatting. Det er en uskreven regel at man ikke lar gjestene gå sultne.

Veldig uvanlig å ikke tilby mat ja. Merkelig og utrolig sært 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.12.2011 den 9.39):

Tror dette må være toppen av gjerrighet:

En jeg kjenner tar betalt for bensinen som blir brukt når sønnen lærer å kjøre bil :hakeslepp:

Han har også med seg ferdig poppet popkorn på kino...

Denne personen har ingen økonomiske issues...bare liker å se pengene vokse... :eeeh:

Moren min tok også bensinpenger for øvelseskjøring. Og jeg måtte be vennene mine (da vi gikk på mellomtrinnet) spleise på bensin hun trengte hun feks skulle kjøre oss til stranden, 10 minutter unna. Men så ba hun meg også betale husleie da jeg var 15. Vært veldig lite flink med penger, og heller grisk enn gjerrig. Ikke at hun noen gang har vært spandabel eller raus, men hun har alltid villet ha mest mulig og kunne sløse på seg selv og ingen andre, så heller grisk og egoistisk. 

Anonymkode: 8491b...dcb

• Liker 6
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moren min tok også bensinpenger for øvelseskjøring. Og jeg måtte be vennene mine (da vi gikk på mellomtrinnet) spleise på bensin hun trengte hun feks skulle kjøre oss til stranden, 10 minutter unna. Men så ba hun meg også betale husleie da jeg var 15. Vært veldig lite flink med penger, og heller grisk enn gjerrig. Ikke at hun noen gang har vært spandabel eller raus, men hun har alltid villet ha mest mulig og kunne sløse på seg selv og ingen andre, så heller grisk og egoistisk. 

Fysj det vakke no særlig ☹️ 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da storebroren min fikk lappen måtte jeg betale ham 10 kr for å få sitte på til skolen. Dette er 20 år siden, han er like gjerrig enda🙈 

Anonymkode: edef3...b55

• Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner pleide å kjøpe kokesjokolade, hvis hun ønsket seg noe søtt å spise. Fordi hun mente at "vanlig" sjokolade kostet alt for mye. Men så klagde hun hele tiden over at denne typen sjokolade aldri smakte like godt som den vanlige sjokoladen.

Hun kunne for eksempel kjøpt seg en eller to vanlige  sjokoladeplater hver måned, i stedet for å kjøpe seg en eller to plater med kokesjokolade nesten hver eneste uke. Men at man er en gjerrigknark, betyr ikke nødvendigvis at man er en særlig smart gjerrigknark. :ninuskapus: 

Anonymkode: c0401...e35

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DevilAngel skrev (På 19.3.2013 den 20.15):

Jeg glemmer aldri denne gjerrige jenta her. Første året på ungdomsskolen vi var 6 jenter som skulle kjøpe julegave til hverandre. Siste skoledag før juleferien ga alle untatt en jente ut julegavene til hverandre. Neida du skjønner hun skulle kjøpe noe fra hjemlandet sitt (i juleferien), men det kunne henne det knuste på vei hjem. Så da måtte hun kjøpe noe her. Etter juleferien gikk vi rett opp til henne og spurte rett ut om når vi får våre julegaver. "Jeg må bare kjøpe noe først,, fant ikke noe i (hjemlandet)". Vi spurte enn 3 ganger til, men det var mest for å irritere, for vi vet at hun er ekstremt gjerrig.

Og en til episode..

Bursdagen henne.... Der vi ble bedt om å gå på kjøkkent for å hente en muffin hver. Der stod det ett fat med x-antall muffins, det ble 1 til hver. Vi tok selvfølgelig en helt random muffin, vi visste ikke at det var forskjell på muffinsene. Så når bursdagsbarnet som sist kom fra kjøkkenet med en muffin på fatet hennes og sa " så det er du som har tatt muffinsen min!" og pekte på hun som satt like ved siden av meg. Og fortsatte med " Den lagde jeg til meg selv". Du skjønner det var en regnbuet muffin og resten var enfarget grå muffins. Hun som hadde tatt den regnbuet muffinsen hadde at tatt en bit av den. Og bursdags-jenta tok rett og slett opp den regnbue farga muffinsen og tok en bit fra den og den muffinsen hun alt hadde tatt (sånn kjedelig grå vet du, så mye gadd hun a anstrenge seg for oss andre) på en gang. Så hun som tok den regnbue farga muffinsen først, endte opp med ingen....

Vet dette er gammelt, man dette her er jo barn 😅 virker mer som familien ikke hadde mye til overs eller at foreldrene hekker var gjerrige, mtp en muffins til hver, enn at jenta på 13-14 var gjerrig. Hun hadde sikkert ikke penger eller fikk lov til å kjøpe julegaver til 5 stk. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var student bodde jeg i bofellesskap men tre andre. Hver gang jeg kjøpte toalettpapir forsvant det tre ruller med en gang. Når det så var tomt på badet hadde de andre hver sin rull som de bar med seg frem og tilbake når de skulle på do. Dermed endte det med at jeg måtte kjøpe en ny pakke. Så forsvant det tre ruller av den nye pakken, og etter en stund måtte jeg kjøpe enda en pakke. Sånn gikk det til at jeg sponset dem med toalettpapir et helt år. 

Anonymkode: 3cca6...d92

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da jeg var student bodde jeg i bofellesskap men tre andre. Hver gang jeg kjøpte toalettpapir forsvant det tre ruller med en gang. Når det så var tomt på badet hadde de andre hver sin rull som de bar med seg frem og tilbake når de skulle på do. Dermed endte det med at jeg måtte kjøpe en ny pakke. Så forsvant det tre ruller av den nye pakken, og etter en stund måtte jeg kjøpe enda en pakke. Sånn gikk det til at jeg sponset dem med toalettpapir et helt år. 

Hvorfor var det du som måtte kjøpe hver gang?  Er ikke det noe en burde kjøpe f.eks en uke hver?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 0.37):

Dette syns jeg var trist lesning ❤️

• Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor gjorde du dette?😂Da kunne du jo bare kjøpt og hatt på rommet ditt?

Anonymkode: e0cc1...32a

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...