Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg snur problemstillingen litt, og spør om jeg er en gjerrigknark:

Det gjelder ette med å dele regningen likt på restaurant. Her er noen eksempler: Vi er på tapas-restaurant. Jeg bestiller to småretter og en brus. De andre bestiller tre småretter, dessert og vin. Eller jeg kan bestille en salat, mens de andre bestiller en full hovedrett og drikker vin.

Er jeg gjerrig når jeg da føler at det blir litt urettferdig at jeg skal betale like mye som de andre? Det hadde ikke vært et problem hvis det bare var én gang, men det blir jo et mønster.

Anonymkode: f63b5...a17

Hvis dere deler på maten, så synes jeg at det er greit å dele på antall personer. Men da kun den maten man har delt. Slik vennegjengen vår ville ha gjort det er at vi legger sammen alle smårettene og deler dette. Hvis man drikker eller spiser noe  utenom dette må man legge til selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.7.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpte du ikke bare en halv kasse for prisen av 6 kurver da? :klo: 

Det er jo ikke butikken sitt problem at du ikke gidder å sylte ei helt kasse. Eller syntes du det hadde vært greit dersom noen krevde å få kjøpt 3 kurver for 50 kr.? Siden de alt hadde kassesalg? For kassesalg betyr nettopp det ordet betyr, nemlig rabatt dersom du kjøper ei hel kasse. Syntes du var den gjerrige her. 

Anonymkode: f90f4...feb

På 21.7.2019 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Tilbudet var 200 for en kasse, ikke 100 for en halv eller 16 for en kurv. Den gode prisen fikk du ved å kjøpe mer av gangen, altså en hel kasse.

Så her var det heller du som var den gjerrige ved å lage et eget tilbud til deg, framfor å benytte det som var eller kjøpe 6 løse kurver til stk pris.

Anonymkode: 8415a...ea2

Fordi jeg I utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe noen kurver i det hele tatt. 

Kurvprisen var over 30 kr, som er noe av det dyreste her i byen, bærene var helt på kanten til å bli dårlige og skulle jeg syltet dem måtte jeg gjort det med en gang jeg kom hjem, lørdag kveld, og dermed ikke i nærheten av verdt over 30 kr pr kurv. 

Jeg så bærene og så at de ikke kom til å overleve helga og dermed kom til å bli kastet, men var ikke interessert i å renske og sylte til langt på natt. 

At butikken velger å heller kaste bærene enn å selge en halv kasse er for meg gjerrig. Greit at de hadde kassesalg, men de 6 kurvene gikk i søpla i dag tidlig... 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Absol skrev:

Fordi jeg I utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe noen kurver i det hele tatt. 

Kurvprisen var over 30 kr, som er noe av det dyreste her i byen, bærene var helt på kanten til å bli dårlige og skulle jeg syltet dem måtte jeg gjort det med en gang jeg kom hjem, lørdag kveld, og dermed ikke i nærheten av verdt over 30 kr pr kurv. 

Jeg så bærene og så at de ikke kom til å overleve helga og dermed kom til å bli kastet, men var ikke interessert i å renske og sylte til langt på natt. 

At butikken velger å heller kaste bærene enn å selge en halv kasse er for meg gjerrig. Greit at de hadde kassesalg, men de 6 kurvene gikk i søpla i dag tidlig... 

Det er jo bedre for dem å gå selge en hel kasse og de fleste kjøper jo såpass når de først skal lage sylte. Det er mange som slår til på sånne tilbud så tviler på de endte opp med å kaste noe. Er uansett ikke den butikkansatte som bestemmer prisen på varer.

Anonymkode: b53e7...ece

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bedre for dem å gå selge en hel kasse og de fleste kjøper jo såpass når de først skal lage sylte. Det er mange som slår til på sånne tilbud så tviler på de endte opp med å kaste noe. Er uansett ikke den butikkansatte som bestemmer prisen på varer.

Anonymkode: b53e7...ece

Jeg var der 10 min før stengetid på lørdag kveld. Bærene overlevde ikke til mandag morgen, de gikk i søpla. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Absol skrev:

Jeg var der 10 min før stengetid på lørdag kveld. Bærene overlevde ikke til mandag morgen, de gikk i søpla. 

Men det spiller ingen rolle. Rabatten gjaldt ikke pr kurv eller halve kasse, den gjaldt pr hel kasse. Det er butikken i sin fulle rett til å bestemme. 

Du må gjerne være skuffet over å ikke få overført rabatten til halv kasse, men det er ikke noe man kan forvente.

Anonymkode: 5bffa...dcd

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det spiller ingen rolle. Rabatten gjaldt ikke pr kurv eller halve kasse, den gjaldt pr hel kasse. Det er butikken i sin fulle rett til å bestemme. 

Du må gjerne være skuffet over å ikke få overført rabatten til halv kasse, men det er ikke noe man kan forvente.

Anonymkode: 5bffa...dcd

Man kan ikke forvente det, men det er lite serviceinnstilt/bærekraftig/gjerrig å ikke ville selge noe som bare må kastes, når det er helt åpenbart.

Anonymkode: 85359...b80

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke gjerrig å ikke selge en halv kasse til fullkassepris. Det er ikke sånn at like før stengetid blir alle ferske varer i butikken billige. Da hadde lokalet vært fullt av sånne som deg hver dag det skulle stenges. 

Anonymkode: 86ce0...469

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PLEASE TA DEN JÆVLA DISKUSJONEN OM JORDBÆR OG RABATT EN ANNEN PLASS! DRITTLEI AV Å LOGGE INN HER OG SE DERE JABBE I VEI!

Anonymkode: 5e579...88d

Vær så vennlig og ikke skrik!

Anonymkode: 1bf5a...479

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gjerrig å ikke selge en halv kasse til fullkassepris. Det er ikke sånn at like før stengetid blir alle ferske varer i butikken billige. Da hadde lokalet vært fullt av sånne som deg hver dag det skulle stenges. 

En liten digresjon fra sidelinjen (hvis dere med blokkbokstaver tillater det :fnise: ) :

Det er faktisk veldig vanlig. Jeg handler ofte ferske varer via TooGoodToGo. Da får man kjøpt ferske varer for en sterkt redusert pris den siste timen av butikkens åpningstid. Anbefaler alle å teste det ut, hvis dere ikke har det allerede 😄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tibbie skrev:

En liten digresjon fra sidelinjen (hvis dere med blokkbokstaver tillater det :fnise: ) :

Det er faktisk veldig vanlig. Jeg handler ofte ferske varer via TooGoodToGo. Da får man kjøpt ferske varer for en sterkt redusert pris den siste timen av butikkens åpningstid. Anbefaler alle å teste det ut, hvis dere ikke har det allerede 😄

Ja det er forresten sant, hadde helt glemt den appen. Har til og med lastet den ned selv for en stund siden men ikke brukt den. Skal testes ut 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Vi er en vennegjeng som ofte henger sammen i helgene. Vi har som regel en veldig avslappet stemning hvor vi tar noen øl og bestiller en pizza eller to. Som regel er ikke ting planlagt i detalj, men det blir tatt litt på sparket. Ofte ender det med at vi spleiser på noe mat, men det ene paret i gjengen er visstnok ALDRI sultne. De sier som regel at de har spist og står over. Så da spleise vi andre. Men det som ALLTID skjer er at det paret som ikke vil være med på pizzaen  spiser restene etter at vi andre er ferdige. Typisk kommentar er " Det er så dumt å la mat ligge igjen, så da får jeg vel ta en bit eller to jeg også, selv om jeg ikke er sulten". Det virker så kalkulert og bevisst, og jer irriterer meg grønn over at det går ann å være så smålig. 

Anonymkode: 9eea2...ca6

Da hadde jeg spist opp alt bare på trass!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.7.2019 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var vanligere før å ikke be ungenes venner på middag. Jeg opplevde det samme hos en venninne og det var faktisk sånn hjemme hos meg og. Jeg tenkte ikke så mye over det når jeg gikk på barneskolen men sa ifra til mamma senere. Hun påsto at nei det var ikke mat nok til en til.. Men så er moren min veldig gjerrig også. Kanskje jeg kan finne en historie om henne som passer i tråden her. 

Anonymkode: a59ed...0bf

Akkurat samme var det når jeg vokste opp på begynnelsen av 90 tallet. Det kom ikke av gjerrighet men, av at vi ungene ble med hverandre hjem etter skolen osv uten at det var avtalt på forhånd. Foreldrene våre som da allerede hadde planlagt middagen hadde beregnet nok til det antallet som var i familien og da var det ikke nok middag til gjestene som foreldrene våre ikke visste om. Vi var 3 barn i familien som ofte kunne ta med oss både en og to venner vær med hjem. Det sier seg da selv at en middag beregnet til fem personer ikke rekker til 8-11 stk. Var det avtalte besøk så fikk så klart alle middag. Selv så synes jeg det hadde vært flaut å ikke kunne tilby min datters venner mat hvis de dukker opp uten at jeg vet om det. Jeg har derfor en del suppeposer, frossenpizza, nuddelpakker, hermetikk, pasta osv liggende i tilfelle hun har venner med hjem. I så tilfelle dropper vi bare den kyllingen, fiskeretten etc jeg hadde planlagt for bare oss to, også serverer jeg barna pizza eller noe.

Anonymkode: c23b2...393

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hadde ei venninne som var veldig gjerrig på gaver. Og da mener jeg, hun kunne finne på å kjøpe en pose chips til jul og bursdager. Ble litt sånn irriterende når jeg brukte lang tid på å finne den perfekte gaven som kostet en del, og til gjengjeld fikk jeg en pose sørlandschips...

Vil legge til: hun er den rikeste av oss venninner (alle i 20 årene), foreldrene tjener millioner, hun får selv alt hun ønsker seg. Mener ikke det er synonymt med å forvente dyre gaver, men en pose chips er litt smålig 😂

Endret av VKM
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 21.7.2019 den 14.40, bullehurk skrev:

Ja, no sånt. Tror faktisk det blir en slags "sykdom" hos enkelte

Det er en sykdom som heter kleptomani, kanskje de har varierende grad av det.

Anonymkode: e4499...1a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.7.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Vi ferierer på familiehytta. Faren min er mangemillionær. Eier stor villa og to hytter. I dag krevde han at jeg vipset 24 kroner for rundstykker han kjøpte til fellesfrokosten...! Faren min er sykelig gjerrig! Må legge til at jeg har handlet 99% av maten til hele familien mens vi har vært her, for jeg vet jo hvordan han er. 

Han ber meg også vipse for bom + bensin hvis det er krise og han må hente en av ungene på trening en gang i halvåret... snakk om fem minutters kjøretur... hans eget kjøtt og blod...! (Driver med en idrett med mye utstyr, så han må hentes) 

Ellers må alle mannfolk og gutter tisse bak hytta. Topp moderne hytte men har septiktank som koster 3,000kr i året å tømme... Skal spare på nedtrekk 😂 

Anonymkode: 9e358...216

Hvorfor gidder du? 

Anonymkode: e138a...ad1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/29/2019 at 3:55 PM, VKM said:

Uff, hadde ei venninne som var veldig gjerrig på gaver. Og da mener jeg, hun kunne finne på å kjøpe en pose chips til jul og bursdager. Ble litt sånn irriterende når jeg brukte lang tid på å finne den perfekte gaven som kostet en del, og til gjengjeld fikk jeg en pose sørlandschips...

Vil legge til: hun er den rikeste av oss venninner (alle i 20 årene), foreldrene tjener millioner, hun får selv alt hun ønsker seg. Mener ikke det er synonymt med å forvente dyre gaver, men en pose chips er litt smålig 😂

Jeg ville mye heller fått en pose chips enn noe "skvip" som man egentlig ikke har bruk for, som bare tar opp plass og som blir kastet om 4 år fordi det aldri ble brukt.

Anonymkode: 3a4c2...a5e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...