Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #101 Skrevet 17. februar 2009 http://www.klikk.no/foreldre/article421463.eceJeg har lest litt i babyboka fra jeg var liten, og der står det at jeg snakket fra jeg var 1 år gammel. Spurte min mor litt om dette og hun sa jeg snakket ordentlig og reint fra jeg var ca 1 år. har visst alltid kunnet si ordentlig R, og snakket med fulle setninger fra 1 års alder. Mamma fortalte også at jeg lærte meg å lese nærmest av meg selv da jeg var 5 år, og at jeg kjedet meg på skolen pga det var for lett. Jeg husker at jeg stort sett var klassens beste på det meste av prøver. Jeg har i tillegg sjelden hatt behov for å høre ting mer enn 1 gang for å lære, og slapp derfor billig unna på skolen. Jeg kikket på denne lista sammen med mine foreldre, og de mente de fleste punktene passet meg som barn. Var jeg et begavet barn? Og hvorfor var det i så fall ingen som reagerte og ga meg utfordringer så jeg fikk utviklet meg ordentlig tro? Husker at jeg kjeda meg på skolen, og synes det var for lett... http://www.klikk.no/foreldre/article421463.ece
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. februar 2009 #102 Skrevet 17. februar 2009 litt morsom diskusjon. Jeg spurte min mor igjen, og hun mente jeg var utrolig tidlig ute og snakket i fulle setninger før 1,5 år. Jeg husker faktisk at vi var på samtale med læreren min en gang fordi jeg skrev historier som var langt over normalen for min alder. Tror det var i 3. eller 4. klasse. Jaja, men takk for svar. Er jo ikke noe mer og spekulere på, jeg bare lurte jeg Fulle setninger kan være så mangt. "Jeg vil ha is" Er jo en fullverdig setning, men selv om man kan si det betyr ikke det at man snakker rent. Dessuten er det jo stor forskjell på 1 år og 1,5 år, men jeg skal ikke benekte at du er ekstra begavet, for det vet jeg ingenting om
Gjest R. Skrevet 17. februar 2009 #103 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har ikke møtt såååå mange lure mennesker, men noen. Og jeg har vanskelig med å relatere meg til dem fordi de er så...annerledes. Man ler ikke av de samme vitsene liksom.. Nettopp. Glupe har ofte en mer velutviklet humoristisk sans, også.
Gjest Gjest_bø_* Skrevet 18. februar 2009 #104 Skrevet 18. februar 2009 Barn har godt av å kjede seg litt, det stimulerer til kreativitet Tilhørere de som gikk og snakket tidlig, men hva så? Selv satt jeg og tegnet og fantasert meg gjennom barne og ungdomskolen, gjorde litt mer innsats på videregående og har tatt høyer utdannelse uten problemer. Hadde jeg jobbet hardt til mitt fulle potensiale fra jeg gikk på barneskolen så hadde jeg muligens hatt en helt annen hverdag enn nå, men kan ikke tenke meg at den skulle vært noe bedre... bare mindre sosial, glad jeg ikke ble en nerd med nesa i boka.
Rafi Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #105 Skrevet 18. februar 2009 Fulle setninger kan være så mangt. "Jeg vil ha is" Er jo en fullverdig setning, men selv om man kan si det betyr ikke det at man snakker rent. Jeg har jo skrevet tidligere i tråden eksempler på setninger jeg har sagt Mamma og Pappa sier jeg snakket veldig tidlig rent, har alltid sagt ordentlig "r" f.eks, og har liksom aldri prata babyspråk. Jeg sa også ting som "herregud" hvis jeg mista noe.
Lassie Skrevet 18. februar 2009 #106 Skrevet 18. februar 2009 Jeg sa også ting som "herregud" hvis jeg mista noe. Det er jo ikke noe uvanlig. Barn plukker jo opp hva andre rundt sier, og bruker det i sammenhenger ubevisst, og tilfeldig. Barn lærer seg fort å ta etter. Jeg kalte mine søster for jævla idioter ("jævla iljot") da jeg var bare et par år, men det var nok ikke noe jeg hadde funnet ut selv at de var, for å si det sånn. For all del, kan godt tenkes du var veldig begavet du, men akkurat det å si "herregud" hvis du mista noe er ikke noe jeg ville satt i sammenheng med det.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #107 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har lest litt i babyboka fra jeg var liten, og der står det at jeg snakket fra jeg var 1 år gammel. Spurte min mor litt om dette og hun sa jeg snakket ordentlig og reint fra jeg var ca 1 år. har visst alltid kunnet si ordentlig R, og snakket med fulle setninger fra 1 års alder. Mamma fortalte også at jeg lærte meg å lese nærmest av meg selv da jeg var 5 år, og at jeg kjedet meg på skolen pga det var for lett. Jeg husker at jeg stort sett var klassens beste på det meste av prøver. Jeg har i tillegg sjelden hatt behov for å høre ting mer enn 1 gang for å lære, og slapp derfor billig unna på skolen. Jeg kikket på denne lista sammen med mine foreldre, og de mente de fleste punktene passet meg som barn. Var jeg et begavet barn? Og hvorfor var det i så fall ingen som reagerte og ga meg utfordringer så jeg fikk utviklet meg ordentlig tro? Husker at jeg kjeda meg på skolen, og synes det var for lett... Ok, du var et vidunderbarn. Jeg har lest tråden,men ser ut som du kun er ute etter bekreftelse på at du var et vidunderbarn. De andre svarene er du ikke fornøyd med. Les linken på en av de siste svarene. Hva foreldre sier du kunne kommer mye an på hva slags de selv har av innsikt. De kunne mene at du sa sammenhengende setninger osv.....de oppfatte det slik, ingen laster de for det. Eks. En tråring var på besøk hos noen en hel dag. Flere voksne samlet. En av de voksne spør hva han skal bli når han blir stor, og han svarer : Jeg blir nok arbeidsledig. Stor forbauselse hos noen voksne. Så skulle barna ut og leke, og de holder på å kle på seg. Så spør en voksen: Hvor skal vi gå da? vi skal på NAV svare treåringen. Noen ville nå tro at dette barnet var opplyst, og fulgte med i tiden. Saken er at far er blitt arb.ledig,uten å få penger av nav. Det er mye diskusjoner i hjemmet og med venner. På den aktuelle dagen var dette temaet til de voksne. Ungen har lyttet, så kommer dette etterpå. Saken er at ungen ikke vet hva arbledig er,hva Nav er osv.....Ps. ungen ligger ikke over noen andre barn på noe vis
Rafi Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #108 Skrevet 19. februar 2009 Ok, du var et vidunderbarn. Jeg har lest tråden,men ser ut som du kun er ute etter bekreftelse på at du var et vidunderbarn. Nei, det stemmer ikke. Jeg har tidligere i tråden skrevet at jeg skjønner at det ikke var så spesielt og at jeg ikke var et begavet barn Jeg har også lest alt som er skrevet i tråden, linkene også. Men jeg følte jeg måtte svare på spørsmål som ble stilt, og si fra der folk kom med feilaktige påstander. Det er altså både mine foreldre og min lærer som har pratet om dette. Ikke bare en lite objektiv mor Men da er jeg ferdig med diskusjonen, har funnet ut det jeg lurte på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå