Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 15. februar 2009 #21 Skrevet 15. februar 2009 At en ettåring klarer å bruke rett form av eiendomspronomen på rett sted i en setning er for meg en liten gåte.
sixx Skrevet 15. februar 2009 #22 Skrevet 15. februar 2009 At en ettåring klarer å bruke rett form av eiendomspronomen på rett sted i en setning er for meg en liten gåte. Livet er fullt av gåter...er ikke det fint?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #23 Skrevet 15. februar 2009 Jeg vet ikke, jeg. Sønnen min var veldig tidlig ute med både motorikk og språk (med unntak av at han ikke hadde riktig uttale på konsonantene k,r og g). Han snakket med setninger på 6-7 ord da han var ett år (og dette vet jeg fordi jeg noterte språkutviklingen hans frem til han var to). Selv var jeg også veldig, veldig raskt ute språkmessig, og har i ettertid blitt fortalt av mange at jeg korrigerte voksne når de snakket feil etc. Jeg har filmer av meg selv som ettåring der jeg snakker i lange setninger, synger hele sanger (med korrekt uttale inkludert bokstaven r) og opptrer særdeles "modent" i forhold til jevnaldrende. Jeg leste enkle setninger som 5-åring, og har alltid slukt bøker (kunnskapsbøker såvel som fiksjon). Jeg har alltid vært veldig kreativ og opptatt av estetikk, men jeg er rotete og veldig lite velorganisert. Min sønn er lik meg på noen punkter, men han nekter plent å skrive. Lærerne hans er bekymret fordi han ikke fyller skriveboken med historier slik de andre i klassen gjør. De mener det er latskap, men jeg ser hvordan han strever med å forme bokstavene slik at de tilfredstiller hans etstetiske krav. Han vil heller la vær enn å gjøre noe "dårlig". Han har alltid vært en slik som ikke tør gjøre ting han ikke vet at han mestrer. Han gjør det dog usedvanlig bra i matte (foreløpig i alle fall), i motsetning til meg som alltid har strevet med faget. Men jeg tror ikke at verken min sønn eller jeg er spesielt begavede på noe område. Jeg ser at han sliter litt med sosiale koder, han blir fort hakkekylling sammen med de andre guttene i klassen fordi de er mye mer fysiske og brå, og han forsøker å komme opp til deres nivå av "tøffhet". Dette slår kun tilbake på han, fordi han oppfattes som en "mobber" av andre all den tid han ikke skjønner hvor grensen går. Jeg syns det er vanskelig å forholde meg til skolen, fordi det nærmest forventes at alle skal være like og prestere likt. Alle gutter skal elske fotball etc.
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #24 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Men nå skriver jo ts og andre her at de gjorde det....mener du at de lyver? Du kjenner dem jo ikke, og har vel ikke noe grunnlag for å uttale deg om det...eller? Regner med at foreldrene overdriver En ettåring kan ikke snakke lange, forståelige setninger, og kan i alle fall ikke selv skjønne hva h*n sier, eller bruke riktig ordstilling. Endret 15. februar 2009 av imli
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 15. februar 2009 #25 Skrevet 15. februar 2009 Regner med at foreldrene overdriver En ettåring kan ikke snakke lange, forståelige setninger, og kan i alle fall ikke selv skjønne hva h*n sier, eller bruke riktig ordstilling. Helt enig med deg .. foreldrene overdriver svært ofte - de glemmer litt fakta i årenes løp. Ungene til svigermor, f.eks. løp over gulvene da de var 8 mnd
sixx Skrevet 15. februar 2009 #26 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Regner med at foreldrene overdriver Ok, jeg har litt vondt for å tro at folk jeg overhodet ikke kjenner juger, uten at jeg selv har mer info om saken enn det som kommer frem her. En ettåring kan ikke snakke lange, forståelige setninger, Men nå er det altså sånn at flere i tråden påstår det.......da snakker altså de usant og du er den jeg skal stole på? og kan i alle fall ikke selv skjønne hva h*n sier, eller bruke riktig ordstilling. Se der ja.....da blir det første du skrev i setningen litt feil likevel. Ingen har snakket noe om hvor forståelig disse setningene er. Kan godt ha vært ren herming i forhold til lyd for alt vi vet. (Så da er det ikke umulig likevel da eller?) Edit: skrivefeil Endret 15. februar 2009 av sixx
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #27 Skrevet 15. februar 2009 Slik jeg har forstått det, ble det påstått at TS snakket forståelig språk i gramatisk korrekte setninger, og det mener jeg er umulig hos en ettåring.
Mileva Skrevet 15. februar 2009 #28 Skrevet 15. februar 2009 Min sønn er lik meg på noen punkter, men han nekter plent å skrive. Lærerne hans er bekymret fordi han ikke fyller skriveboken med historier slik de andre i klassen gjør. De mener det er latskap, men jeg ser hvordan han strever med å forme bokstavene slik at de tilfredstiller hans etstetiske krav. Han vil heller la vær enn å gjøre noe "dårlig". Han har alltid vært en slik som ikke tør gjøre ting han ikke vet at han mestrer. Han gjør det dog usedvanlig bra i matte (foreløpig i alle fall), i motsetning til meg som alltid har strevet med faget. Nå vet ikke jeg hvordan du håndterer situasjonen, men jeg håper du hovedsakelig roser din sønns innsats fremfor resultat. Barn som kan anses for å være intelligente vil umiddelbart tolke det å streve med noe som et tegn på at de ikke er så flinke likevel. Derfor kvier de seg for å gjøre en innsats eller de gir opp forholdsvis fort.
Gjest jonas Skrevet 15. februar 2009 #29 Skrevet 15. februar 2009 Hver gang det kommer en debatt om vidunderbarn så popper det fram en haug av ungdom og voksne som sier deres genibegavelse ble drept av den norske skolen. Skulle man ta alle disse historiene for god fisk har Norge den høyeste tetthet av begavede barn i verden. Jeg tror nok saken er den at gretne folk fra høyresiden elsker å ta fram historien om "sosialistskolen" som gjør alle like.
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. februar 2009 #30 Skrevet 15. februar 2009 Antakelig snakket ts rent rett før fyllte 2 år. Når moren forteller om dette sier hun selfølgelig ettåring.
Lassie Skrevet 15. februar 2009 #31 Skrevet 15. februar 2009 Kjente igjen mye selv på de listene, men ser ikke meg selv som spesielt begavet i forhold til andre lell. Alt kan diskuteres..
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #32 Skrevet 15. februar 2009 Antakelig snakket ts rent rett før fyllte 2 år. Når moren forteller om dette sier hun selfølgelig ettåring. Sannsynligvis... Men når man sier ettåring tenker vel de fleste et barn på 12 mnd. Og da er nok dette umulig... Men TS var kanskje 23 mnd?
sixx Skrevet 15. februar 2009 #33 Skrevet 15. februar 2009 Antakelig snakket ts rent rett før fyllte 2 år. Når moren forteller om dette sier hun selfølgelig ettåring. Sannsynligvis... Men når man sier ettåring tenker vel de fleste et barn på 12 mnd. Og da er nok dette umulig... Men TS var kanskje 23 mnd? Når dere ikke har noen som helst kjennskap til hverken ts eller foreldrene hennes, forstår jeg rett og slett ikke hvorfor dere skal komme med antagelser på hva som har skjedd. Hva er vitsen med det? Diskuter gjerne på generelt grunnlag, men å henge ut ts som en løgner og å spekulere i hendelser dere ikke har den minste kjennskap til, blir bare dumt.
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #34 Skrevet 15. februar 2009 Henger ikke ut TS som "løgner", men tror bare at moren hennes har overdrevet hennes "bedrifter" som liten, slik foreldre gjerne gjør
sixx Skrevet 15. februar 2009 #35 Skrevet 15. februar 2009 Henger ikke ut TS som "løgner", men tror bare at moren hennes har overdrevet hennes "bedrifter" som liten, slik foreldre gjerne gjør Jo du gjør det, for du skriver at du ikke tror henne. Jeg synes du bør holde deg for god til det.
Tryllepiken Skrevet 15. februar 2009 #36 Skrevet 15. februar 2009 Jeg synes det høres rart ut. Moren din overdriver garantert, eller bare husker det sånn...
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #37 Skrevet 15. februar 2009 Jo du gjør det, for du skriver at du ikke tror henne. Jeg synes du bør holde deg for god til det. Godt mulig moren til TS har fortalt henne dette, men som sagt tror jeg det er litt overdrivelse med i bildet. Nå tror jeg vi avslutter denne kveruleringa her...
Gjest Wrangler Skrevet 15. februar 2009 #38 Skrevet 15. februar 2009 og umulig... moren hans har nok dårlig hukommelse Angående fulle setninger fra ett års alder. Nei det behøver ikke være helt umulig. Har en datter som er helt normalt utviklet, men tidlig språklig utviklet (og meget sent motorisk utviklet). Hun snakket med tre-ords setninger rett etter fylt ett år. Fulle setninger betyr forøvrig ikke nødvendigvis at det er lange avhandlinger om avanserte emner! Men feks: Jeg er sulten. Du skal gå bort. Jeg vil til mamma. etc.
Gjest imli Skrevet 15. februar 2009 #39 Skrevet 15. februar 2009 Men ofte så er jo ordene uforståelige for alle andre enn foreldrene
Mirabella76 Skrevet 15. februar 2009 #40 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Eg begynte å snakka då eg var 9 månader gammal. Snakka berre i enkle ord, som pus, bil o.l., men det er jo uansett veldig tidlig. Kunne visst ein heil del korte, enkle ord på det tidspunktet. Den eine broren min lærte å lesa før han var 4 år gammal. Han lærte seg å lesa heilt av seg sjølv. Trur ikkje me var uvanlig superintelligente som barn av den grunn, nokon av oss! Endret 15. februar 2009 av Mirabella76
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå