Gjest antigartner Skrevet 15. februar 2009 #41 Skrevet 15. februar 2009 Men ofte så er jo ordene uforståelige for alle andre enn foreldrene TS er faktisk ikke alene om å ha snakket tidlig. Jeg har blitt fortalt av andre enn mine foreldre at de ble kjempeoverrasket over mine "talegaver". Jeg snakket rent og i fulle setninger før jeg kunne gå. Det vil si ved ca 12 måneders alder. Det høres trolig underlig ut, og er helt sikkert ikke vanlig, men det er verken løgnaktig eller umulig. Jeg synes faktisk det er rarere hva det antas og påstås at TS' foreldre skrev, hørte og forsto.
Arwen Skrevet 15. februar 2009 #42 Skrevet 15. februar 2009 Uten at jeg tviler på det som har blitt skrevet her; kan en ettåring faktisk bruke riktig personlig pronomen? Jeg trodde de var ganske "store" når de sluttet og bruke navnet sitt og bruke jeg isteden. Er det noen barn som ikke bruker navnet sitt i det hele tatt, men går rett på jeg?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #43 Skrevet 15. februar 2009 Regner med at foreldrene overdriver En ettåring kan ikke snakke lange, forståelige setninger, og kan i alle fall ikke selv skjønne hva h*n sier, eller bruke riktig ordstilling. Jeg er skeptisk til at en på 12 mnd kan snakke lange setninger, men utviklingen er jo veldig forskjellig på dette området hos hvert enkelt barn, så jeg vil tro det finnes unntak. Mange så små barn "babler" mye og er veldig opptatt av ord; peker og vil at voksne skal gjenta mange ganger hva noe er osv, så det er helt tydelig at de samler informasjon, at de har en forestilling av hva de enkelte tingene er og etter hvert hvilke ord vi bruker om de enkelte tingene. I større og mindre grad setter de så ordene i sammenheng. Niesen min har satt sammen mer enn to ord siden hun var ca 18 mnd (antagelig lenger, før vi forsto hva hun sa), men snakker ikke i så fullstendige setninger som moren til ts har notert (og det kan være en overdrivelse) - og selv om hun er tidlig ute vekker hun såvidt jeg vet ikke stum beundring og overraskelse over mirakuløse evner i barnehagen, så det finnes sikkert mer eksepsjonelle tilfeller også.... Og ikke minst, de fleste ettåringer forstår mye av hva vi voksne sier til dem, så hvorfor skulle de ikke forstå hva de selv sier? Men jeg tror ikke nødvendigvis det er direkte sammenheng mellom hvor tidlig man begynner å snakke og begavelse og læreevne på andre områder (eller på språkområdet seinere i livet). Så det med tidlig utvikling og skolesystemets behandling av begavede barn blir egentlig to diskusjoner. Jeg var forresten begavet selv, først og fremst gikk det på lærelyst og evne til å suge til meg all slags kunnskap (på barneskolen kunne jeg få med med omtrent hve setning læreren sa, selv om det ikke var pensumrelatert i det hele tatt og jeg stort sett satt og drømte ut av vinduet...), og kjenner meg igjen i det at skolen ble kjedelig og såpass lite utfordrende at jeg ikke lærte meg til spesielt gode arbeidsvaner. Eller - når jeg tenker på det jobbet jeg bra gjennom videregående og det første året på universitetet før jeg fikk smaken på andre av livets gleder
Lassie Skrevet 15. februar 2009 #44 Skrevet 15. februar 2009 Ingenting er umulig. Vetr om ei jente som begynte å bruke ord bevisst da hun var 7mnd. Hun er nå 2,5år og snakker som et skolebarn. Hun er ekstremt tidlig ute og veldig dyktig. Hun har derimot vært litt sen motorisk.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #45 Skrevet 15. februar 2009 Min eldste datter var uvanlig tidlig ute språklig sett, men heller sen motorisk. Hun snakket i 3-ordssetninger da hun fylte ett år - av typen "jeg er sulten", "vi gå ut?" "leke med dokka" o.l. Hun har også alltid sagt rene r'er, og begynte med r-lyd da hun var 10 mnd. Dette er IKKE tull, og jeg har dokumentert snakkingen på video fra 1-årsdagen hennes . Men uvanlig var det absolutt, og hun var den eneste på småbarnsavdelingen i bhg som snakket, selv om mange var eldre enn henne. Men - nå er hun 10 år og skolejente, og hun er ikke noe geni selv om hun var tidlig ute med språket. Hun er helt normalt flink, verken dårlig eller genierklært skolemessig sett. Så jeg tror ikke tidlig språkutvikling nødvendigvis har noen sammenheng med det å bli flinkis og best i klassen senere.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #46 Skrevet 15. februar 2009 Hvorfor tar du ikke en IQ-test i stedet for å stille et så tåpelig spørsmål?
Gjest Pet Skrevet 15. februar 2009 #47 Skrevet 15. februar 2009 Søkte litt på Youtube for å se på snakkende ettåringer, men fant ingen... De filmene som skulle vise snakkende ettåringer viste bare babling.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #48 Skrevet 15. februar 2009 Jeg bare gjentar det jeg svarte (i det første svaret du fikk); - dersom du var begavet som barn, har det ikke "gått over". Gå inn på mensa, http://www.mensa.no/ - der kan du ta en iq test. Dersom du er "begavet" nå, vil det også bety at du var et begavet barn den gang du var liten. Lykke til!
Gjest hyggelig Skrevet 15. februar 2009 #49 Skrevet 15. februar 2009 Men ofte så er jo ordene uforståelige for alle andre enn foreldrene Hehe, jeg tenkte akkurat det samme
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. februar 2009 #50 Skrevet 15. februar 2009 Sikkert noen ettåringer som er tidlig ute og begynner å sette sammen setninger, men å snakke reint har jeg aldri hørt om før i 12 mnd alder. Selv i fireårsalder snakker jo ikke de fleste barn helt reint, så da er det jo veldig rart om en på 12 mnd gjør det. Det at en på 23 måneder snakker ganske reint er mer sannsynlig, selv om det også er svært sjeldent.
Gjest antigartner Skrevet 15. februar 2009 #51 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Jeg bare gjentar det jeg svarte (i det første svaret du fikk); - dersom du var begavet som barn, har det ikke "gått over". Gå inn på mensa, http://www.mensa.no/ - der kan du ta en iq test. Dersom du er "begavet" nå, vil det også bety at du var et begavet barn den gang du var liten. Lykke til! Nå er ikke jeg TS, men en av de andre som har snakket ekstremt tidlig. Jeg har tatt et utall slike tester på nett for moro skyld. Det dårligste resultatet jeg noensinne har hatt var på en dag da jeg var i ekstrem bakrus og med stor søvnmangel. Da fikk jeg en score på 139. Jeg tar resultatene fra slike nett-tester med en stor klype salt, men forsiktig antatt vil jeg tro at intelligensen aldri har vært under gjennomsnittet. Endret 15. februar 2009 av antigartner
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #52 Skrevet 15. februar 2009 Fantastisk! Du må jo virkelig være veldig intelligent! Dersom man vil gå "videre" med dette, arrangerer MENSA tester ved oppmøte rundt omkring i landet. Så da får du ta en mer helhetlig IQ test. Om du er interessert da....De fleste tester som finnes på nettet tester "utførings IQ", slik at det er en del andre tester som hører med på en ekte iq test som ikke er med; som problemløsning m.m
Gjest antigartner Skrevet 15. februar 2009 #53 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har egentlig ikke behov for noe mensamedlemskap, selvom Mensa trolig har mange interessante medlemmer. Mitt poeng er først og fremst at det finnes en rekke personer som er utenfor den normalen som de fleste har som sammenlikningsgrunnlag eller kan forholde seg til. Det gir derfor ikke mening å si at det er umulig for en ettåring (et tolvmånedergammelt barn, ikke et 23-månedergammelt) å snakke både rent, med riktige eiendomspronomen og i setninger. Slike barn finnes, uavhengig av hva enkelte er villige til å tro. Jeg innser at det er vanskelig å tro på dette uten bevis. Det er sunt å være skeptiker til ting en leser på nettfora, så vi som vet noe annet får bare slå oss til ro med at andre antar at over-velvillige foreldre eller kanskje løgnerske forumsmedlemmer står bak påstandene inntil de opplever liknende selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #54 Skrevet 15. februar 2009 Angående å snakke rent er det veldig store forskjeller der også. Jeg kjenner barn på 18-20 mnd som i hvert fall uttaler de "vanskelige" bokstavene i ord helt tydelig, og mange "normale" treåringer snakker da så godt som helt rent. Så at det finnes barn på 12 måneder som har godt utviklet språk er det vel ikke mye grunn til å tvile på. På samme måte som et barn som venter med å si noe særlig før det plutselig snakker flytende ikke trenger å være mindre begavet - bare har en annen personlighet og er mer selvkritisk f eks. (men jeg lurer også på det med å si "jeg" i stedet for navnet sitt, de fleste barn jeg har møtt bruker navnet om seg selv ganske lenge, tror jeg)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #55 Skrevet 16. februar 2009 Var jeg et begavet barn? Og hvorfor var det i så fall ingen som reagerte og ga meg utfordringer så jeg fikk utviklet meg ordentlig tro? Husker at jeg kjeda meg på skolen, og synes det var for lett... Tror det skal mer til for å kalles "begavet". Det du beskriver her er meg, mine søsken, mine venner osv. Tror minst 15 % av de som går på skolen kjeder vettet av seg fordi nivået er så lavt.
Rafi Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #56 Skrevet 16. februar 2009 ok, men da har jeg fått svar på det jeg lurte på da. Nei, det var tydeligvis ikke mulig. Og nei, jeg var ikke et begavet barn. Har tatt mensa sin IQ-test. Fikk 126...
Gjest imli Skrevet 16. februar 2009 #58 Skrevet 16. februar 2009 126 er vel forholdsvis normalt? :klø: Tror jeg fikk 125 eller noe sånt, og ser absolutt ikke på meg selv som "begavet"...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #59 Skrevet 16. februar 2009 126 er veldig begavet, det. For noe tull. Med en IQen slipper du ikke en gang inn i Mensa. Og man trenger ikke være "begavet" for å ha mens-IQ. Jeg har stort sett havnet på ca 125-129 i slike tester og jeg anser meg selv som en helt normalt oppegående person.
Rafi Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #60 Skrevet 16. februar 2009 Jeg tenker ikke på meg selv som superintelligent nå. Snakket liksom om barndommen jeg da. Men når det er sagt skulle jeg gjerne tatt den IQ-testen for noen år siden, da jeg studerte og var litt mer "trent i hodet". Er mange år siden jeg gikk på skolen nå, og merker at jeg ikke bruker hodet mitt så mye som før. Derfor jeg har tenkt på å bytte jobb også, fordi det jeg driver med er så litte utfordrende og varierende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå