Gå til innhold

Er det greit å skifte bleie på kafé?

Meaty

Anbefalte innlegg

For det første så sitter bindet fast i en truse, det skal mye til for ikke å få noe på hendene når du skifter et bind. For det andre så kan du neppe skifte bind på en cafe uten at noen med blikk på bordet ditt ser det. For det tredje, om den grusome bleieskiftedamen ikke hadde tatt opp bleien fra vogna, så hadde ingen sett at hun skiftet engang. For det fjerde så vil en liten tissebleie fra et lite barn neppe lukte, det vil derimot bleie fra voksne eller et større barn gjøre.

Jeg vil til og med påstå at tiss fra et barn som kun får morsmelk er nesten helt rent.

:Nikke: Så enig, så enig.

Hvis man skal bry seg om alle mulige hårsåre mennesker med alle mulige ømtålige syn på ting, da kunne man like godt bare ha vært hjemme bak rullegardinene sine.

En viktig del av det å fungere i et samfunn handler om det og være tolerant.

... Må si meg enig i dette også :jepp:

For øvrig vil jeg si at jeg ville ikke skiftet bleie på babyen i vogna selv, men jeg har overhode ikke noe imot at andre gjør det. Opplevde det på barselgruppa mi også, og hva så? Det må sies at det ikke var toalett på den kafeen, handlesenterets toalett lå et godt stykke unna. Dessuten er det mange steder ikke praktiske toaletter i forhold til barn, gjerne ingen stellerom og dermed ingen sted å legge babyen utenom på det harde, kalde gulvet.

Angående det å sammenligne å skifte bleie på en baby og at en voksen person skifter bleie/bind under et bord er jo det bare en latterlig tanke. Jeg ser det for meg, en voksen person som "diskret" skifter bleie/bind under et bord ... Neppe særlig diskret! :skratte:

Hygienisk sett så ser jeg ikke problemet, så lenge moren vasker hendene etterpå (det er jo enkelt- bare å ha AntiBac eller lignende i stellebagen!) og kaste bleien slik at den ikke ligger midt på bordet eller i nærheten av maten. Eventuelt går det an å ta med seg hundeposer og legge bleien i stellebagen og kaste den når man går ut. Verre er det ikke!

Og som Chrizzy skriver kan man ikke bry seg om alle hårsåre mennesker, for da kan man jo ikke gjøre noe utendørs da ... Ikke amme, ikke spise mens man går (husker en tråd om at folk syntes det var en uting også) ++ Ærlig talt, man kan ikke gå på tå hev fordi noen muligens kan føle seg støtt! Innen rimelighetens grenser, så klart, sunn folkeskikk er en fin ting :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bittelille bleien..? Som om en brukt bleie er noe søtt, liksom. Bare spedbarnsmødre som kan si noe sånt. En tissebleie i søppelbøtte vil begynne å lukte, og det tar ikke lang tid heller. Jeg har barn selv.

edit. spøøelbøtte...

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Bare fordi småbarnsmødre synes lille gullets avføring er det nusseligste som finnes, så betyr ikke det at folk flest ønsker tisse- og bæsjebleier opp i ansiktet når man er på kafé.

Og det ser ut til at flertallet mener at bleiskift får man ta privat og ikke offentlig. Så hvorfor skal flertallet måtte akseptere at enkelte mødre ikke har kommet ut av bobla si enda?!?

Ja, man må være tolerant, men det går da virkelig begge veier! Og i dette tilfellet så ligger den byrden på mor fremfor alle de andre kafégjestene. Det er ikke noe annet enn logisk.

Jeg tør å vedde på at det er mindre en 2% av alle som var på cafeen den dagen som syntes at det var upassende med den bleien.

Det å være tolerant betyr ikke at man må like alt, men at man like gjerne kan akspetere en del saker og ting.

Hva med han som drar hånden sin gjennom det fete håret sitt og som går til bestikkskuffen og grever etter en gaffel? Eller noen som nyser i handen sin og tar i dørhåndtaket etterpå? Det er altså så mye å henge seg opp i i verden at det for meg virker tøvete å reagere så kraftig på en liten barnebleie som blir skiftet diskret nedi en vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du selv får barn :). Så skal vi se hvor mange kafeer og diverse steder du akter å skifte en bleie på. (Jo, jeg er klar over at du er gravid.)

Joda - folk eier faktisk folkeskikk. De aller aller fleste vil jeg si.

Du kommer til å få problemer med å følge alle prinsippene dine :).

Si ikke det. Selv om man får barn kan man faktisk være såpass oppegående og hensynsfull at man er i stand til å ta med barnet til et stellerom eller toalett for å skifte bleie. Det å få barn betyr ikke at man plutselig skifter mening om hva som er god folkeskikk når det gjelder bleieskift, amming osv, selv om du gjerne gjorde det selv.

Jeg synes faktisk det er ganske frekt å nærmest nedvurdere Deceptions forhold til egne holdninger/prinsipper/verdier, bare fordi hun ikke har fått barnet sitt enda.

Bare sånn at det er sagt, så er jeg også gravid. Jeg har heller ingen planer om å hverken fly på kafe med babyen min, bli medlem av barnevognmafiaen, eller bytte bleier rett under nesa på mine medborgere som oppholder seg på et spisested. For å være helt ærlig, tror jeg ikke det blir så vanskelig å forholde meg til mine egne "levereger".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille bleien..? Som om en brukt bleie er noe søtt, liksom. Bare spedbarnsmødre som kan si noe sånt. En tissebleie i spøøelbøtte vil begynne å lukte, og det tar ikke lang tid heller. Jeg har barn selv.

Hehe, det tenkte jeg også. I tillegg hørte jeg det med babystemme i hodet mitt: Hadu tissa duda! I den bittelille bleia di!!!" ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Bittelille bleien..? Som om en brukt bleie er noe søtt, liksom. Bare spedbarnsmødre som kan si noe sånt. En tissebleie i spøøelbøtte vil begynne å lukte, og det tar ikke lang tid heller. Jeg har barn selv.

:ler: Det må være stor forskjell på urinen til dine babyer og mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife
Si ikke det. Selv om man får barn kan man faktisk være såpass oppegående og hensynsfull at man er i stand til å ta med barnet til et stellerom eller toalett for å skifte bleie. Det å få barn betyr ikke at man plutselig skifter mening om hva som er god folkeskikk når det gjelder bleieskift, amming osv, selv om du gjerne gjorde det selv.

Jeg synes faktisk det er ganske frekt å nærmest nedvurdere Deceptions forhold til egne holdninger/prinsipper/verdier, bare fordi hun ikke har fått barnet sitt enda.

Bare sånn at det er sagt, så er jeg også gravid. Jeg har heller ingen planer om å hverken fly på kafe med babyen min, bli medlem av barnevognmafiaen, eller bytte bleier rett under nesa på mine medborgere som oppholder seg på et spisested. For å være helt ærlig, tror jeg ikke det blir så vanskelig å forholde meg til mine egne "levereger".

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten forskjell mellom avføring og røyklukt.

Kaller du den lille gule saken som kommer ut av en liten baby; avføring?

Du vil jo ikke kunne lukte bæsjen med mindre du står oppi bleien!

jeg vet jeg får mange på nakken nå... men... Ha ha ha aha ha ha ha ah :grinele:

:skratte:

Vel vel. Småbarnsmødre eller ikke. Jeg skjønner bare ikke HVA som er støtende.

Meg om det. Men, jeg finner det faktisk ganske støtende med mennesker som bryr seg med alt de kan finne på å bry seg med :fnise:. Det må være utrolig slitsomt å gå rundt med så mange sensitive antenner ute, dagen lang, hele tiden, livet ut, oi oi oi.

God natt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å vedde på at det er mindre en 2% av alle som var på cafeen den dagen som syntes at det var upassende med den bleien.

Det å være tolerant betyr ikke at man må like alt, men at man like gjerne kan akspetere en del saker og ting.

Hva med han som drar hånden sin gjennom det fete håret sitt og som går til bestikkskuffen og grever etter en gaffel? Eller noen som nyser i handen sin og tar i dørhåndtaket etterpå? Det er altså så mye å henge seg opp i i verden at det for meg virker tøvete å reagere så kraftig på en liten barnebleie som blir skiftet diskret nedi en vogn.

"en liten barnebleie" er ikke alltid så fryktelig liten. Og det man ikke vet har man ikke vondt av. Hadde kvinnen skiftet bleie slik at absolutt ingen så det, så hadde heller ingen brydd seg. Om noen nyser i hånda si og tar i dørhåndtaket uten at man vet det, så bryr man seg ikke da heller.

Jeg synes forøvrig at de tre eksemplene du nevner er like ekle. Det er ikke sånn at "en liten barnebleie" for de fleste er noe søtt og sjarmerende. Er den i tillegg full av tiss eller bæsj representerer den for mange noe som er like uapetittelig som den nevnte nysen. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke hele verden synes alt som kommer ut av babyen din er like naturllig og sukkersøtt som enkelte mødre? Hvorfor kan man ikke da vise folkeskikk og ta seg av urinen på dertil egnede steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Vel vel. Småbarnsmødre eller ikke. Jeg skjønner bare ikke HVA som er støtende.

Meg om det. Men, jeg finner det faktisk ganske støtende med mennesker som bryr seg med alt de kan finne på å bry seg med :fnise:. Det må være utrolig slitsomt å gå rundt med så mange sensitive antenner ute, dagen lang, hele tiden, livet ut, oi oi oi.

God natt. :hjerte:

Himmel og hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke drar på kafe, finner på å amme i det offentlige rom (hva mener du er støtende med ammingen forresten?) eller i det hele tatt tøyer dine egne grenser og "reglr" etter at du får barn. Altså bare for din egen del, slik at du ikke risikerer å bli skuffet over deg selv.

Du klarer det sikkert med 98% treffsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er prakteksempelet på en mor som synes alt som kommer ut av babyen er det vakreste i verden. Hva kaller du den "lille gule saken" da? Roser og hjerter?

Uansett hva du kaller det, så er det gule som kommer ut av en liten baby ikke noe særlig å dra opp på kafé med mindre man tilhører nærmeste pårørende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det snedige er at ingen av de som forsvarer bleiebytte på kafe ville gjort akkurat det selv...

Ville gjort, har gjort og kommer til å fortsette å gjøre det. Så lenge den lille krabaten ligger i vognen sin og det ikke er et ledig stellerom i nærheten, så vil dere også, som perler på snor, snart bli vitne til den ravende utagerende oppførselen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er prakteksempelet på en mor som synes alt som kommer ut av babyen er det vakreste i verden. Hva kaller du den "lille gule saken" da? Roser og hjerter?

Uansett hva du kaller det, så er det gule som kommer ut av en liten baby ikke noe særlig å dra opp på kafé med mindre man tilhører nærmeste pårørende.

ha ha ha, ja jeg kaller det nok for gullbæsj mens jeg snakker om den... Ha ha :fnise:

Næh du, snakker nok ikke så ofte om bæsjen hans som du skulle tro - men, det er nok fordi jeg har opplevd verre saker i livet - OG på kafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
"en liten barnebleie" er ikke alltid så fryktelig liten. Og det man ikke vet har man ikke vondt av. Hadde kvinnen skiftet bleie slik at absolutt ingen så det, så hadde heller ingen brydd seg. Om noen nyser i hånda si og tar i dørhåndtaket uten at man vet det, så bryr man seg ikke da heller.

Jeg synes forøvrig at de tre eksemplene du nevner er like ekle. Det er ikke sånn at "en liten barnebleie" for de fleste er noe søtt og sjarmerende. Er den i tillegg full av tiss eller bæsj representerer den for mange noe som er like uapetittelig som den nevnte nysen. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke hele verden synes alt som kommer ut av babyen din er like naturllig og sukkersøtt som enkelte mødre? Hvorfor kan man ikke da vise folkeskikk og ta seg av urinen på dertil egnede steder?

Vi vet jo ikke om det fantes et egnet sted der?

Men det skal du ha, dette var noe av det beste du har skrevet til nå, det der med bindet var ikke særlig imponerende, men dette var bra. :)

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ha ha ha, ja jeg kaller det nok for gullbæsj mens jeg snakker om den... Ha ha :fnise:

Næh du, snakker nok ikke så ofte om bæsjen hans som du skulle tro - men, det er nok fordi jeg har opplevd verre saker i livet - OG på kafe.

Ærlig talt. Jeg har også opplevd verre saker i livet. Men når du velger å hånle av folk som er uenige med deg, da er det liten vits i å diskutere med deg. Du er visst helt blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det snedige er at ingen av de som forsvarer bleiebytte på kafe ville gjort akkurat det selv...
Jeg føler meg i grunnen ikke så veldig snedig, men jeg har svart på hvordan jeg hadde reagert på den situasjonen ts opplevde. Det er da noe helt annet enn om jeg ville gjort tilsvarende selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Jeg har også opplevd verre saker i livet. Men når du velger å hånle av folk som er uenige med deg, da er det liten vits i å diskutere med deg. Du er visst helt blind.
*sukk*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Ville gjort, har gjort og kommer til å fortsette å gjøre det. Så lenge den lille krabaten ligger i vognen sin og det ikke er et ledig stellerom i nærheten, så vil dere også, som perler på snor, snart bli vitne til den ravende utagerende oppførselen min.

Go sister! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...