ninuska_ Skrevet 8. februar 2009 #161 Skrevet 8. februar 2009 (endret) . Endret 14. mars 2018 av ninuska_
Gjest vil-studere-psykologi Skrevet 8. februar 2009 #162 Skrevet 8. februar 2009 Hvis du søker på Sit Bolig, kan du få husleie på 2400-2600kr på Karinelund studentby (Da bor du med en annen, deler kjøkken/bad/stue). Vet ikke hvor du har tenkt å bo, men det er et eksempel på billig husleie. Jeg lever på god mat, altså, ikke knekkebrød og vann under dette taket. Trikset er å prøve å handle litt økonomisk - tilbud her, tilbud der. Jeg var ganske oppgitt og sliten når jeg skulle flytte hit, jeg følte at det var så mye som skulle ordnes, og man får ikke akkurat muligheten til å dra på visning, men jeg søkte på Sit, og det gikk veldig fint, er kjempefornøyd. Jeg er ikke sikker angående exphil, men jeg vet de har det i Oslo, og da må du levere inn 2-3 (?) oppgaver + ta en MC-eksamen. Jeg syns seminarvarianten var veldig grei. Det var ikke kjempestore krav til de oppgavene man måtte skrive, og eksamen var helt ok. Jeg leste to kvelder før, og stresser veldig, siden det var det jeg ikke hadde prioritert, satt to timer på eksamen og fikk en veldig grei karakter! Jeg vet det er vanskelig å tenke seg til det nå, og jeg klarte ikke tenke meg til det heller før jeg kom gjennom det; det er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg dro ikke i en eneste forelesning hvertfall Angående ditt siste spørsmål, det er helt opp til deg. Bøkene det første halvåret er ikke spesielt store, og jeg rakk og lese gjennom metode-boka opptil 4 ganger. Jeg kan gi deg navnet på bøkene jeg hadde: Historieboka: En psykologihistorie av Carl Halvor Teigen Metodeboka: Psykologisk forkningsmetode av Darren Langdrige Exphil: Det tenkende mennesket av (husker ikke) Dybvig Jeg leste ingenting i kognitiv, utenom det jeg skulle ha om. For du skal bare levere inn 5 rapporter som man gjør ved hjelp av en CD. De blir antageligvis valgt ut før semesteret starter, men de to siste årene har det vært helt like forsøk som har blitt brukt, så det kan hende det er samme forsøk i alle år. Ja, jeg føler meg litt oppgitt og sliten allerede med alle tankene og spørsmålene jeg har, men nå har jeg jo fått svar på mye:) Skal sjekke ut SiT-bolig, har såvidt begynt å se litt, men er vel litt tidlig enda, vet jo heller ikke om jeg kommer inn;) Har ca 5 i snitt fra VGS, kanskje litt over, så da håper jeg det beste! Blir litt roligere nå når du sier at det ikke var så vanskelig likevel, er uansett innstilt på å lese masse, så det må jo bare gå bra:) Takk for navn på bøkene, skal sjekke de ut! Og hvis alt likevel skulle gå helt feil og jeg sitter der ensom og forlatt så roper jeg ut min nød her på KG så får du komme og hjelpe meg;) Hehe, tusen takk for alle svar så langt:)
Gjest dalieo Skrevet 8. februar 2009 #163 Skrevet 8. februar 2009 Kjempebra med informasjon om Trondheim, ninuska
ninuska_ Skrevet 8. februar 2009 #164 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det er bare å søke, selv om du ikke vet om du kommer inn; du kan velge når du ønsker hybel fra og diverse. Søkere får tilbud etter "første mann til mølla", som det fint står. Søknadene blir behandlet i april, og kontaktene blir sendt ut i mai; men man får hybelen fra midten av juli. Man skriver under kontakt før man vet om man kommer inn på skole, mens om man ikke kommer inn, sender man en beskjed innen en viss frist, og man slipper å betale husleie Det er bare å spørre om du lurer på noe mer; jeg svarer gjerne. Skulle ønske noen kunne svare på mine spørsmål når jeg var i samme situasjon Lykke til! Endret 8. februar 2009 av ninuska_
Gjest KatarinaD Skrevet 8. februar 2009 #165 Skrevet 8. februar 2009 Så fint med informasjon! Jeg lurer også på dette med exphil og exfac, jeg vet jeg kan ta de som privatist på NTNU men jeg vet ikke hvordan det foregår i det hele tatt! Jeg får vel bare sende dem en mail eller noe, får ikke gjort det før neste vår uansett
ninuska_ Skrevet 8. februar 2009 #166 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Jeg tror ikke at de har exphil med obligatoriske seminarer etc, men jeg vet ikke 100 % som sagt. Det er bare å undersøke og spørre NTNU. De vet trossalt best Når jeg tok det stod det at Dragvoll ikke tilbyr det i vårsemesteret, men kanskje Gløshaugen gjør det.. (?) Vet bare at begge disse er at eksamen teller 100 % Gode nettsider hvor man kan finne mye info: www.sit.no/bolig www.boligtorget.no/sit www.ntnu.no/psykologi Endret 8. februar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #167 Skrevet 8. februar 2009 Mye fint om Trondheim dette her, er det noen som har noe å si om Bergen også? Jeg heller mer mot Bergen enn Trondheim, men for all del, ingenting er bestemt. Hvordan er det med fadderordninger og bolig i Bergen? Er, som de fleste andre, redd for å ende opp uten venner i fremmed by... Ikke så gøy. Hvordan fungerer studentklubber og slikt? Er det bare å melde seg inn, eller må man kjenne noen/bli invitert? Lurer på generelt grunnlag nå, ikke bare Bergen. Trenger man f.eks. sangerfaring for å bli med i kor, teatererfaring for å bli med på studentteater osvosv.? Skummelt å flytte helt alene uten noen å støtte seg til. Men det går seg vel til.
Gjest dalieo Skrevet 8. februar 2009 #168 Skrevet 8. februar 2009 Gjest: jeg er også kjempenysgjerrig på Bergen, så håper noen har noe å komme med
Gjest sosial og samfunn Skrevet 9. februar 2009 #169 Skrevet 9. februar 2009 Hei dere:) Jeg studerer på profesjon på 3.årsenhet (dvs 4 år av 6 totalt) og dette semestret har vi sosialpsykologi ,og pensum er en haug med artikkler med relevante funn innenfor dette. Er det noen av dere som har hatt dette faget på bachelor eller master, eller profesjon? Jeg har prøvd å søke etter gamle eksamensoppgaver (å bruke som øvingoppgaver i eksamensforberedelsen) men det er vrient å finne. I dette faget har vi både kortsvar og mc, sistnevnte synes jeg er piss, heldigvis har vi få slike eksamener nå. Har noen tips? Blir kjempeglad for alle råd og vink.
Gjest Gjest_emilie_* Skrevet 9. februar 2009 #170 Skrevet 9. februar 2009 Bergen: er en utrolig koselig sosial by! med flott fadderordning-så er du med på det blir du kjent med folk. Veldig mange kjenner jo ingen ved skolestart-og alle er interessert i å bli kjent. ikke noe å grue seg til det - selv om man selvsagt gjør det lilkevel. Det er egne faddere på psykologi, så du blir kjent med noen du skal studere sammen med. Man kan søke bolig via SIB, eller prøve å få rom i kollektiv. I min klasse var det flere som hadde flyttet i kollektiv med ukjente folk, også flyttet de bare ett nytt sted uti semesteret når de ble kjent med noen. Mange annonser på hybel.no, finn.no, bt.no og sib hjelper til med bolig privat også. Det er lurt å være tidlig ute- i august er det sprengt. Mange i Bergen syns at det som ikke er i sentrum er usentralt og på landet, men det går masse busser og studentby er fint. Mange skyr Fantoft fordi der bor alle utvekslingsstudentene - men det er jo bare som å være på en liten reise det, bli kjent med folk fra andre land. De jeg kjenner som tok årsenheten er er godt fornøyd- det er innmari mange på forelesninger, men seminargruppene er bra. På psykologi er det egen revy-og der er det bare å melde seg på . Gode treningsmuligheter er det også. Det er egen gruppe på facebook for psykologistudenter i Bergen-gå dit og les - her finner du mange svar:-)
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 10. februar 2009 #171 Skrevet 10. februar 2009 Hva med det faglige tilbudet i Bergen? Hvordan er løpet lagt opp? Er det mye obligatorisk og innleveringer eller er det litt friere?
Gjest Gjest_Emilie_* Skrevet 10. februar 2009 #172 Skrevet 10. februar 2009 på årsenheten ? aner ikke. gikk ikke der. men info finner du på UIBs nettsider.
mariab Skrevet 11. februar 2009 #173 Skrevet 11. februar 2009 (endret) Jeg går første året i Bergen nå og kan fortelle litt om hvordan det er lagt opp her. Første semester er det ex.phil, ex.fac og psyk100. Ex.phil. er mest vanlig å ta som seminarmodell, der man går på forelesninger og obligatoriske seminar. Her skriver man to oppgaver og har to breddetester man må bestå. (Man kan få godkjent ex.phil fra tidligere studier, tror jeg). Ex.fac har en vanlig skoleeksamen, har forelesninger og seminarer her også, men ingenting obligatorisk (bortsett fra eksamen). Her skal man skrive tre essay (på 6 timer, tror jeg). Psyk100 er viktigste faget å få bra i(hvis du vil videre på profesjon). Dette er samme opplegget som ex.fac, med skoleeksamen på slutten av semesteret. Her skal man skrive to essay og 60 MC. Andre semester har psyk101 og psyk102. Her er heller ingenting obligatorisk, bortsett fra eksamen (i mai). Men det er masse pensum man skal gjennom, så anbefaler å gå på forelesninger og helst seminar (hvis du føler det passer for deg.) Uansett er opplegget lagt veldig greit opp, og det er utrolig mange studenter som tar det hvert år så det er veldig innkjørt og greit å begynne på som nybegynner-student Jeg stortrives i hvertfall! Bergen som studentby anbefaler jeg veldig, bare å sende en pm om noen lurer på noe. Endret 11. februar 2009 av mariab
~white lady~ Skrevet 8. desember 2009 #174 Skrevet 8. desember 2009 Puh, nå har jeg lest gjennom hele denne tråden (greit, jeg skummet gjennom en del av svarene siden det var en del krangling...) Har ønsket å bli psykolog i mange år, men for å komme dit står jo utfordringene i kø! For det første har jeg ikke spesielt gode karakterer fra vgs, (mest firere og femmere,) jeg interesserte meg lite faglig, var skolelei, trivdes ikke i klassen og slet med angst og depresjoner etter et par traumatiske opplevelser tidligere i livet. Så for å få et snitt på 5,9 som noen her skrev, må jeg altså forbedre alle karakterene mine, fra alle årene på vgs? Hva med fagene gym og prosjektarbeid? I tillegg så har jeg en kronisk sykdom, IBS. Noen som har gjennomført profesjonsstudiet med noe slikt? Sist men ikke minst, jeg har en liten sønn. Vil jeg i det hele tatt få tid til både å lese og være sammen med sønnen min? Håper på gode svar, vil ikke gi opp drømmen min så lett...
ninuska_ Skrevet 8. desember 2009 #175 Skrevet 8. desember 2009 (endret) For det første har jeg ikke spesielt gode karakterer fra vgs, (mest firere og femmere,) jeg interesserte meg lite faglig, var skolelei, trivdes ikke i klassen og slet med angst og depresjoner etter et par traumatiske opplevelser tidligere i livet. Så for å få et snitt på 5,9 som noen her skrev, må jeg altså forbedre alle karakterene mine, fra alle årene på vgs? Hva med fagene gym og prosjektarbeid? Du kan eventuelt gå introduksjonsstudium/første året bachelor i psykologi (som er helt likt) som basis for opptak til profesjon :-) Men det er ingen garanti for at du kommer inn selv om du får kun toppkarakterer. Endret 8. desember 2009 av ninuska_
~white lady~ Skrevet 8. desember 2009 #176 Skrevet 8. desember 2009 Du kan eventuelt gå introduksjonsstudium/første året bachelor i psykologi (som er helt likt) som basis for opptak til profesjon :-) Men det er ingen garanti for at du kommer inn selv om du får kun toppkarakterer. Kan man virkelig det? Uten at det er nødvendig å forbedre karakterene sine? Takk for svar, forresten
Gjest Gjest_moi_* Skrevet 9. desember 2009 #177 Skrevet 9. desember 2009 Kan man virkelig det? Uten at det er nødvendig å forbedre karakterene sine? Takk for svar, forresten Men ikke i på uio. De har gått over til ordningen hvor man kommer inn direkte på vitnemål fra vgs. I tr.heim f.eks man man gå introduksjon. Det skal sies at mange bruker en 2-4 år på å komme inn på profesjon også, så i verste fall kan da utdanningen bli på 9 når for 6-årig utdanning, veldig vanlig.
ninuska_ Skrevet 9. desember 2009 #178 Skrevet 9. desember 2009 Men ikke i på uio. De har gått over til ordningen hvor man kommer inn direkte på vitnemål fra vgs. I tr.heim f.eks man man gå introduksjon. Det skal sies at mange bruker en 2-4 år på å komme inn på profesjon også, så i verste fall kan da utdanningen bli på 9 når for 6-årig utdanning, veldig vanlig. Sant. Det er altfor mange som tar opp fag hvert eneste år og da blir pågangen veldig stor. Kjenner mange som ikke kom inn på studiet selv med alle A, og vet om mange som venter på å bli tatt opp, for man blir ikke prioritert neste år man søker, det er random. Og det er loddtrekning om hvem som skal komme inn hvert år blant de med A.
~white lady~ Skrevet 9. desember 2009 #179 Skrevet 9. desember 2009 Takk for svar...fikk meg nok til å betenke meg litt ja. Bør vel være realistisk nok til å innse at det ikke er alle drømmer som skal gå i oppfyllelse... Lykke til dere som kom inn! Dere er heldige, vi er mange (iallefall jeg) som misunner dere
Gjest Ny_gjest Skrevet 10. desember 2009 #180 Skrevet 10. desember 2009 Nå har ikke jeg lest alt i denne tråden så vet ikke om dette er nevnt, men har hørt at det er en alternativ vei. Hvis man tar master i norge + noe påbyggning i Danmark blir man psykolog i Danmark, og siden man er psykolog der kan man også få praktisere i Norge. Noen som har noen fler detaljer angående dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå