Gå til innhold

Er det mulig og tro på Darwins lære om Evelusjonen. Og samtidig tro på Gud


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Akkurat dette synes jeg også er veldig uinteressant som diskusjonstema. Hvorfor i all verden synes enkelte at det er så fryktelig viktig å "ta" kristne? Hvorfor er det så fryktelig provoserende at enkelte har en kristen tro?

Jeg har lest gjennom tråden nå, og hadde bare lyst til å kommentere dette. Jeg har stått som medlem av statskirka helt til nå, men i en alder av 32 er jeg på tur ut. Jeg har nemlig konkludert med at jeg ikke tror på noen gud. At andre gjør det har jeg ikke noe problem med. MEN, det jeg ikke takler er at den kristne tro skal ha så stor plass i det norske samfunn. Hvorfor er det ikke et privat anliggende å fortelle barna sine om den kristne tro, dersom man ønsker det? Hvorfor må mine barn komme hjem fra barnehage og skole og fortelle at i dag har de hørt om da Gud skapte verden? Hvorfor blir det min oppgave å fortelle at dette handler om tro, ikke fakta? For all del, mine barn skal få tro dersom de ønsker det. De er døpt, og jeg kommer ikke til å melde dem ut av statskirka når jeg selv melder meg ut. De skal selv få velge når de blir større. Men jeg vil at de skal vite at det finnes et alternativ. Jeg lar meg provosere av at noen forteller barna mine at Gud skapte verden, som om dette er den eneste sannhet.

En annen ting jeg liker dårlig er måten mange (les: Krf-ere) lar sin kristne tro påvirke sitt politiske standpunkt. De vil nekte homofile en så grunnleggende rettighet som det å gifte seg (kirkelig) for eksempel, med det som begrunnelse at homofili ikke er forenelig med det kristne budskap. De vil nekte homofile å adoptere. De er imot forslaget om tidlig ultralyd i svangerskapet fordi dette kan avdekke kromosomfeil og dermed føre til at flere tar abort pga. for eksempel Downs. Mange er til og med imot retten til selvbestemt abort i sin helthet. Hallo, greit nok at man har tatt dette standpunktet for sin egen del, men å skulle ta et så viktig valg på vegne av andre mennesker? Nei, det klarer jeg bare ikke å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dioxide
De er døpt, og jeg kommer ikke til å melde dem ut av statskirka når jeg selv melder meg ut. De skal selv få velge når de blir større. Men jeg vil at de skal vite at det finnes et alternativ.

Burde ikke valget heller henge på om de vil melde seg inn i statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke valget heller henge på om de vil melde seg inn i statskirken?

Ikke så lenge det dreier seg om en stats religion. Det blir medlem av deg med en gang, på samme vis som du blir oppført i folkeregisteret. Derfor ble mine to første barn ikke døpt, før de valgte det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke valget heller henge på om de vil melde seg inn i statskirken?

Som nevnt er mine to barn allerede døpt. Medlem i statskirken ble de allerede før dåpen, i og med at vi som foreldre står i statskirken. Nå venter vi nr. 3, og vi kommer nok til å døpe han eller henne også. Mest fordi de to andre er døpt og vi ikke ønsker å gjøre noe skille. Men også fordi pappaen ikke ble døpt som barn og valgte å døpe seg som 15-åring. Han er klar på at det ikke var noe enkelt valg.

Men når det er sagt, jeg syns egentlig det er en uting at vi har barndåp. Hvorfor skal vi som foreldre ta dette valget på barnas vegne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg er det helt ok og velge hva i bibelen man vil tro og ikke tro på.... Det jeg har blitt lært er iallefall at deler av bibelen ble forandret igjennom tidene alt ettersom hvilken konge som regjerte og hva hans personlige standpunkter var...

Altså var det en konge som ikke tolererte homofili så fikk han omskrevet bibelen så det passet det han mente var rett og galt...

Viss det var en konge som var blodtørstig og likte å krige så omskrev de boken så folk skulle akseptere det....

Så den helt opprinnelige biblelen får vi nok aldri lese.

Men jesus står for godhet og rettferdighet-- Derfor er det naturlig å tro på det som er godt i bibelen.

(Nope er ikke super kristen eller noe sånt.. Men er godt å ha en liten tro allikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnnes en Gud. Og jeg tror når jeg leser i Bibelen at Jesus er det menneske som ligner mest på Gud. En ekstremt bra person med mer innsikt, rettferdighet og kjærlighet mer enn noe annet menneske jeg har hørt om/møtt i mitt liv.

Derfor velger jeg å kalle meg kristen, jeg vil ha Jesus som mitt forbilde her i livet og forsøke å bruke livet mitt på å forvalte den kjærligheten han hadde til medmennesker.

Hvorfor skulle ikke det være forenelig med evolusjon? Jeg har aldri hatt problemer med vitenskapen og troen.

Bibelen kan ikke tas bokstavelig, da den er oversatt mange ganger og mange deler er skrevet ned etter folkemunne. Leste nettopp et intervju med Bjørn Eidsvåg hvor han ikke taklet fantatikere, av noe slag, men han nevnte blandt annet de som tolket bibelen bokstavelig.

Og han kaller seg fortsatt troende.

Gamle testamentet kan ikke tolkes bokstavelig, det skjønner vi kristne og! Men vi som kaller oss kristne har Jesus å holde oss til.

Og så er det nå ingen som enda har kunne forstå, enten ved bønn, evolusjonsstudie eller partikkelfysikk, hva som er meninga med livet. Hvordan universet ble til og det store HVORFOR.

Så kanskje det ikke er meningen at vi skal forstå det heller! Kanskje det ikke er så viktig som det å leve her og nå. Vi lever i en tilværelse hvor det er kommer tydelig frem at det er godt og ondt, og bår vi attpå til har fått den evnen til å vite hva som er godt og hva som er ondt, så tenker jeg at meningen vel heller er at vi skal forsøke å leve livet så godt vi kan og gjøre de gode tingene. Istedenfor å lete etter svar vi tydeligvis ikke er skapt til å forstå. Dette er forenelig med Jesus og bibelen sett u-bokstavelig.

Endret av skravlebassjente 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det nå ingen som enda har kunne forstå, enten ved bønn, evolusjonsstudie eller partikkelfysikk, hva som er meninga med livet. Hvordan universet ble til og det store HVORFOR.

Kanskje har det ingen mening?

Vi lever i en tilværelse hvor det er kommer tydelig frem at det er godt og ondt, og bår vi attpå til har fått den evnen til å vite hva som er godt og hva som er ondt, så tenker jeg at meningen vel heller er at vi skal forsøke å leve livet så godt vi kan og gjøre de gode tingene.

Gi meg et eksempel på noe godt og noe ondt, så skal jeg gi deg et eksempel på det samme. Etterpå kan alle andre gi et eksempel på noe de mener er godt og ondt, og snart vil du forstå at det ikke finnes noe sånt som godhet og ondskap, kun en masse forskjellige moralske perspektiver.

Du skal selvsagt leve etter det du selv mener er gode moraler (og endre de når du blir visere), men du må aldri tro at du kan bestemme hva som er godt og ondt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om moral. Jeg snakket om godt og ondt. Jesus var ikke så opptatt av moralske høyhester, i bibelen ofte omtalt som retttroende eller fariseere.

Du må gjerne tro at det ikke er noe mening med universet og livet. Ditt frie valg. Jeg klarer ikke å tro på det, så jeg lever mitt liv etter en tro på at det er en mening.

Vi klarer fint å leve side om side fred og harmoni. Plass til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det nå ingen som enda har kunne forstå, enten ved bønn, evolusjonsstudie eller partikkelfysikk, hva som er meninga med livet. Hvordan universet ble til og det store HVORFOR.

Hva er "mening" for noe? Det er jo bare et abstrakt begrep som er skapt av mennesker. Hvorfor i all verden må Universet forholde seg til dette begrepet? Det er toppen av menneskelig arroganse å tro at begrepet må ha noen objektiv eksistens utover hva vi selv definerer det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Christian Stenseth, professor i biologi ved Universitetet i Oslo:

- Det er ingen som betviler evolusjonen blant de som arbeider innenfor fagfeltet. Teorien om naturlig utvalg er også kunnet blitt motbevist i mange sammenhenger, men er ikke blitt det, sier Stenseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SI ETTER MEG:
Nils Christian Stenseth, professor i biologi ved Universitetet i Oslo:

- Det er ingen som betviler evolusjonen blant de som arbeider innenfor fagfeltet. Teorien om naturlig utvalg er også kunnet blitt motbevist i mange sammenhenger, men er ikke blitt det, sier Stenseth.

Evolusjonen har funnet sted.Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted! Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted! Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted.Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted!

NÅ TENKER JEG ARGUMENTENE SATT JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjonen har funnet sted.Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted! Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted! Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted.Evolusjonen har funnet sted!Evolusjonen har funnet sted!

NÅ TENKER JEG ARGUMENTENE SATT JEG!

Jeg er enig med deg jeg, syns det er rart at så mange ikke er enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ENIG_*
Jeg er enig med deg jeg, syns det er rart at så mange ikke er enig i dette.

Ja er det ikke helt utrolig at ikke ALLE tror (unnskyld VET) at alt blir til av seg selv.Selv har jeg sluttet å stå opp jeg.Maten bare detter ned i munnen min og fantastisk gode evolusjonsbøker som ingen har skrevet deiser ned fra taket.Her en dag oppdaget jeg at det hadde utviklet seg en livsledsager i sengen ved siden av meg.Bare vedkommende får utviklet seg litt til så skal det bli andre boller. Hilsen tidligere undulat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OPPLAGT!
Altså var det en konge som ikke tolererte homofili så fikk han omskrevet bibelen så det passet det han mente var rett og galt...

Helt åpenbart!For eksempel var det en konge som het Moses som sa at menn ikke skulle ligge med menn.Og så var det en annen konge som sa noe helt annet,nemlig en som het Moses.Han sa at menn ikke skulle ligge med menn.Altså helt motsatt! En tredje konge som het Moses sa en tredje ting,nemlig at menn ikke skulle ligge med menn.Så Bibelen er tydelig i strid med seg selv.Åpenbart!Godt at så klare hoder følger med og rapporterer om slike selvmotsigelser.Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det skal være sikkert!
Bibelen kan ikke tas bokstavelig!

Selvsagt ikke.Gud har ikke peiling på brevskrivning! Ikke språk heller.Selv tror jeg at jorden er en grønn tomat,og det mener jeg det finnes klart belegg for i Bibelen.Godt det finnes så mange oppegående kvinner på denne bloggen.Skulle ikke tro at hjernen deres var 50 gram mindre enn menns,det skal være sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt ikke.Gud har ikke peiling på brevskrivning! Ikke språk heller.Selv tror jeg at jorden er en grønn tomat,og det mener jeg det finnes klart belegg for i Bibelen.Godt det finnes så mange oppegående kvinner på denne bloggen.Skulle ikke tro at hjernen deres var 50 gram mindre enn menns,det skal være sikkert!

Og du har ikke peiling på Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnnes en Gud. Og jeg tror når jeg leser i Bibelen at Jesus er det menneske som ligner mest på Gud. En ekstremt bra person med mer innsikt, rettferdighet og kjærlighet mer enn noe annet menneske jeg har hørt om/møtt i mitt liv.

Derfor velger jeg å kalle meg kristen, jeg vil ha Jesus som mitt forbilde her i livet og forsøke å bruke livet mitt på å forvalte den kjærligheten han hadde til medmennesker.

Hvorfor skulle ikke det være forenelig med evolusjon? Jeg har aldri hatt problemer med vitenskapen og troen.

Bibelen kan ikke tas bokstavelig, da den er oversatt mange ganger og mange deler er skrevet ned etter folkemunne. Leste nettopp et intervju med Bjørn Eidsvåg hvor han ikke taklet fantatikere, av noe slag, men han nevnte blandt annet de som tolket bibelen bokstavelig.

Og han kaller seg fortsatt troende.

Gamle testamentet kan ikke tolkes bokstavelig, det skjønner vi kristne og! Men vi som kaller oss kristne har Jesus å holde oss til.

Og så er det nå ingen som enda har kunne forstå, enten ved bønn, evolusjonsstudie eller partikkelfysikk, hva som er meninga med livet. Hvordan universet ble til og det store HVORFOR.

Så kanskje det ikke er meningen at vi skal forstå det heller! Kanskje det ikke er så viktig som det å leve her og nå. Vi lever i en tilværelse hvor det er kommer tydelig frem at det er godt og ondt, og bår vi attpå til har fått den evnen til å vite hva som er godt og hva som er ondt, så tenker jeg at meningen vel heller er at vi skal forsøke å leve livet så godt vi kan og gjøre de gode tingene. Istedenfor å lete etter svar vi tydeligvis ikke er skapt til å forstå. Dette er forenelig med Jesus og bibelen sett u-bokstavelig.

Meningen med livet finner vi i Matt. 28, 18-20 og 2 Tim.4,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg jeg, syns det er rart at så mange ikke er enig i dette.

Det du er enig i, er at når løgnen blir gjentatt tilstrekkelig mange ganger, da blir den til sannhet.

Men bare for de som ikke kjenner den virkelige sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...