Gå til innhold

Let's work out...

Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Jeg har kjørt veldig mye spinning opp gjennom årene, det er en ypperlig måte å få igang hjertepumpa på! I begynnelsen er nok en god instruktør litt viktig, bare for å få opp motivasjonen, etter hvert så klarer man fint å presse seg selv om ikke instruktøren er "all that". Det sies at en kombinasjon av spinning og styrketrening er optimalt for å få igang forbrenningen, i tillegg kan det være veldig morsomme timer hvor du blir utfordret til å krype et godt stykke over normal komfortsone. Noe av det jeg liker best med spinning er at jeg sitter i mørket, ingen kan se meg ordentlig og ingen bryr seg heller, jeg kan kjøre mitt eget løp og tilpasse treningen til dagens form. Derfor bruker jeg spinning mye til restitusjon, har med pulsklokken og passer på at jeg ikke presser meg for hardt. Jeg går ikke på aerobic og step, det skal mye til før det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg på lucy her. I begynnelsen er instruktøren alfa og omega, og til tross for at jeg har gått mye på spinning styrer jeg fortsatt unna timer der instruktøren er elendig. Finn deg et nivå og en instruktør du liker og kjør på. Veldig fin kondisjonstrening og en fin måte å komme seg av gårde på trening selv når man egentlig ikke har lyst. Spinningtimen er jo også veldig fin på den måten at man kan styre intensiteten selv ved hjelp av motstanden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg antar at jeg kommer til å teste ut en spinningtime så fort jeg får mulighet. Så lenge jeg har en sykkel tilgjengelig klarer jeg fint å presse meg selv uten instruktør, men man blir vel enda mer gira når man har noen andre i rommet. Får vel sjekke timeplanen og se når det går passende timer.

Skal ned på senteret i dag - endelig. De fysiske testene gikk ok i går, men kombinasjonen forkjølelse, lite mat, lang tid mellom øvelsene og dårlig oppvarming er jo ikke akkurat optimalt. Tok 45 kg. i benken (med stopp), 9 hangups, hoppet 2.06 i lengde og løp 3000 meter på 14:08. Omtrent status quo siden før sommeren, altså. Ligger uansett evigheter foran der jeg startet på dette tidspunktet i fjor (særlig i benk og hangups), så det går jo stadig fremover.

Nå gleder jeg meg vilt til å komme skikkelig i gang med treningen igjen i dag, tenker å kjøre en økt for hele overkroppen. Jeg er fremdeles litt tett og snufsete, men det får ikke hjelpe :)

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hvordan tar du hangups? Overhånds/underhånds/smalt/bredt grep. Og, er det faktiske chin-ups eller omvendt roing? Mektig imponert hvis det er godkjente chins du snakker om!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Hehe, det er ikke chins vi snakker om, nei. Dessverre! Jeg kaller det hangups, men det er vel den øvelsen du kaller omvendt roing. Har ikke trent det i hele sommer, så var skeptisk på forhånd. Men heldigvis tok jeg like mange nå som før sommeren. Vanlige chins klarer jeg kun med smalt underhåndsgrep. Er såpass lang og tung at bredt overhåndsgrep neppe vil være mulig på en god stund... Men det hadde vært morsomt å klare en repetisjon i løpet av året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hehe, det er ikke chins vi snakker om, nei. Dessverre! Jeg kaller det hangups, men det er vel den øvelsen du kaller omvendt roing. Har ikke trent det i hele sommer, så var skeptisk på forhånd. Men heldigvis tok jeg like mange nå som før sommeren. Vanlige chins klarer jeg kun med smalt underhåndsgrep. Er såpass lang og tung at bredt overhåndsgrep neppe vil være mulig på en god stund... Men det hadde vært morsomt å klare en repetisjon i løpet av året!

Deilig å ikke gå ned i antall reps selv om du ikke har trent det da!

Jeg har aldri testet meg på smalt underhånd uten strikker, overhånd har jeg ikke mulighet til å tenke på at jeg klarer enda, men er heldigvis i god gang med å trene med strikkene. Jeg er av den oppfattelsen at man ikke skal ha for bredt grep på overhånd heller, litt mer enn skulderbredde bør holde og er mest logisk i forhold til hva som er naturlig for kroppen. Tok en test på hvor bredt jeg bør holde (dette gjaldt for benk, men jeg tenker at det er ganske overførbart til andre øvelser) som jeg ble tipset om i en artikkel som var skrevet av Børge Fagerli: Sitt på knærne og fall fremover i pushups-posisjon. Den bredden du naturlig tar deg for med er den bredden du bør bruke. Smart! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Jeg har aldri testet meg på smalt underhånd uten strikker, overhånd har jeg ikke mulighet til å tenke på at jeg klarer enda, men er heldigvis i god gang med å trene med strikkene.

Du får prøve underhåndsgrepet. Deilig følelse når man faktisk klarer å dra sin egen kroppsvekt opp, selv om det ikke er en så veldig imponerende bragd...

God treningsøkt i dag. Senteret virker veldig bra. Det eneste minuset jeg kommer på er at det er litt dårlig utvalg i manualer mellom 10 og 20 kg. Jeg fant 11 kg og 13,6 kg, og håper det er noe mellom det og 18,1 kg. Får lete litt bedre neste gang. Dessuten er jeg litt usikker på hvor tung benkpresstangen er. Synes 40 kg. var veldig tungt i dag, men det kan jo ha med gårsdagens tester å gjøre også. Kjørte uansett følgende øvelser i dag:

Benkpress

Nedtrekk

Skråbenk m/ manualer

Stående roing

Knestående hanteldrag

Militærpress

Bicepscurl m/ stang

Triceps pushdown + enarms pushdown m/ underhåndsgrep (supersett)

Cable flyes

Sidehev + fronthev + shrugs (supersett)

I morgen håper jeg på å få tatt en sykkeltur hvis været er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Glemte forresten å nevne at jeg var innom posten i dag og fikk hentet alt jeg bestilte for noen dager siden. Proteinpulveret (100% Whey jordbær) smakte veldig bra, og gikk lett ned. Behagelig - ikke for sterk - jordbærsmak. Det eneste minuset er at pulveret klumpet seg litt. Måtte selvsagt også smake Peanut-baren jeg fikk fra PVL, og den var naturligvis meget velsmakende :) Så nå har jeg skapet fullt av det jeg trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

1 time og 10 minutter lang sykkeltur er nettopp gjennomført. Befant meg på stort sett helt ukjente veier, og da ble det litt sykling på måfå. Men fant meg en grei runde, så alt i alt var det en bra tur. Gjennomsnittpuls på 159, makspuls var vel på rundt 190. Kcal: 650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Åhr, i går fikk jeg en påminnelse om hvorfor jeg generelt misliker å gå ut på byen. Vorspiel og hjemmefester er ok, men jeg -hater- å gå på utesteder etterpå. I alle fall når jeg er tilnærmet edru, som i går. Lange køer, slitsomme og fulle folk, altfor høy musikk - and the list goes on... I går var det også et par andre momenter som spilte inn:

1. Sommeren er visst over. Jeg hadde kledd meg greit for 15 grader og oppover, men når klokken er 0300 er et faktisk kaldt ute.

2. Feil bussrute. Ja, vi skulle ta nattbussen tilbake, og ifølge min bussrute gikk den klokken to. Gikk den klokken to? Nei. Den gikk 0310. Så når man er trøtt, smålei og iskald -- og i tillegg må vente en time på nattbussen, skulle man ønske at man ble hjemme den kvelden.

3. Kebabsaus overalt. Og med overalt mener jeg overalt. Kjøpte rullekebab på vei til bussholdeplassen, og fant ut at jeg skulle "gjemme" den i veska slik at jeg fikk den med meg inn på bussen. Problemet var bare at tullingen som hadde laget kebaben til meg ikke hadde lukket den i bunnen. Så da jeg plutselig oppdaget kebabsaus, kjøtt og isbergsalat på jakken, på skoene, mobilen, kortholderen, pengene mine og ellers i alle kriker og kroker i veska, gikk det opp for meg hva som hadde skjedd. Suksess.

4. En time lang busstur. Stas med fulle 18-åringer på alle kanter! Nei, bussturen gikk egentlig ganske greit, men når billetten koster 200 kroner ødelegger jo det noe av opplevelsen. Jeg tror nesten vi kunne kommet oss like langt med taxi for samme prisen. På den annen side var taxikøen fjorten kilometer lang, så da hadde jeg vel vært hjemme i morgen kveld. Bussturen ble forresten hakket mer interessant da bussen plutselig bråbremset, og det viste seg at det sto en mann i bar overkropp midt på motorveien. Han sto faktisk med ansiktet vent mot bussen og ventet. Creepy!

Uff, dette ble veldig langt og veldig lite treningsrelevant. I dag er planen å ta en økt på ellipse/tredemølle, så får vi se hvordan det går. Det irriterer meg at mange treningssentre åpner seint på søndagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kveld du har hatt! Så utrolig kjipt, synes nesten det verste var rullekebab overalt. Håper dagen i dag blir bedre. :klemmer:

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Du får prøve underhåndsgrepet. Deilig følelse når man faktisk klarer å dra sin egen kroppsvekt opp, selv om det ikke er en så veldig imponerende bragd...

Jeg tok en liten test på fredag, klarer i alle fall å dra meg opp lenger på underhånd enn overhånd, men det er nok litt tid igjen før jeg kommer helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
For en kveld du har hatt! Så utrolig kjipt, synes nesten det verste var rullekebab overalt. Håper dagen i dag blir bedre. :klemmer:

Hehe... Jeg syter fælt, og det var vel kanskje ikke SÅ ille. Men det var litt demotiverende å måtte plukke kebabrester ut av veska. Det blir i alle fall lenge til jeg går på byen neste gang! De neste ukene har jeg mest lyst til å fokusere på riktig mat og trening, men kan ikke være helt asosial heller. Så det blir nok noen edrukvelder på fest fremover, selv om det forsåvidt ikke gjør så mye å drikke to-tre øl i løpet av en kveld. Problemet er all drittmaten som "automatisk" følger med (les: kebab)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Jeg tok en liten test på fredag, klarer i alle fall å dra meg opp lenger på underhånd enn overhånd, men det er nok litt tid igjen før jeg kommer helt opp.

Hvis du hopper opp og drar deg videre oppover i samme bevegelsen får du litt hjelp. Juks, naturligvis, men det er i alle fall en begynnelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hvis du hopper opp og drar deg videre oppover i samme bevegelsen får du litt hjelp. Juks, naturligvis, men det er i alle fall en begynnelse :)

Hehe, i know! Tenkte jeg ikke skulle legge meg til den vanen å "svinge" meg igang, men vi får se ;)

Leste akkurat om byturen din nå, det er LOV til å klage litt :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sånne byturer er det lov å klage litt! Må egentlig si meg enig i ditt syn på byturer. Det er mye koseligere med hjemmefester og vorspiel. Stemningen daler ofte litt når man drar på byen. Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fragment

Godt det ikke bare er jeg som ikke er så glad i byturer. Føler meg jo litt kjip når jeg er med folk som elsker å danse og drikke litervis med drinker på by'n, men de fleste forstår og godtar at det ikke er helt min greie. Jeg må være særdeles full for i det hele tatt å nærme meg dansegulvet, og det er det heldigvis leeenge siden jeg har vært.

Uansett, gårsdagens utskeielser ble gjort opp for med en skikkelig bra løpeøkt nettopp. Tok løpeturen utendørs i stedet for å vente til Spenst åpner, og bestemte meg for å sjekke ut en lysløype like i nærheten av meg. Det var en løype jeg likte veldig godt! En runde var 4,2 km., så da tok jeg to runder. Den første runden tok jeg på den vanlige grusveien, mens jeg jogget inn i skogen på runde nr. 2, som sannsynligvis var en kilometer lengre enn runde 1. Grusveien var ok, men synes alt går så lettere i skogsterreng enn på grus, til tross for et par bratte bakker og vanskelig underlag. Herlig å ha sånt terreng kun få minutter unna!

Til sammen på de to rundene brukte jeg ca. 50 minutter, og brukte i tillegg 10 minutter hver vei til lysløypa. Glemte å sjekke gjennomsnittspuls, men lå nok jevnt på mellom 170 og 190 slag hele veien. Makspuls var 195. Lett og fin i kroppen, til tross for veldig lite søvn i natt (la meg 04:30 og sto opp 09:30), så det var positivt.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byturer er ikke gøy lengre. Det var gøy en gang i begynnelsen av 20-åra. Nå er jeg hu kjipe, sære. Det er helt greit :) Hjemmefester med god mat og drikke er gull!

Deilig å finne slike steder, kan være enig i at åpningstidene på senteret er veldig upraktisk i helgene.

Ha en fin søndag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fragment! :goodbye:

Det er jo litt artig å se at det er flere av oss kjipe og sære - jeg går omtrent aldri ut lenger, rett og slett fordi det er så utrolig oppskrytt. Hjemmefester kan være veldig hyggelig, derimot. Men jeg er ganske overrasket over at så mange nesten blir usikre når jeg sier jeg ikke drikker mer enn jeg gjør - akkurat som om det er den mest naturlige tingen i verden å bli drita hver kveld.

Jaja, jeg skal ikke oppta treningsdagboka di med mer babbel om den saken - men vil gjerne følge med her inne! *legger til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Nok en gang, godt det ikke bare er meg! Nå er jeg heldigvis i et miljø hvor mange setter trening høyt, så jeg møter ikke bare motstand. Men skal innrømme at det ofte er kjipt å være edru på fester uten å ha en god nok "unnskyldning". Tåpelig at man skal måtte unnskylde seg for ikke å drikke. Jeg synes uansett at det er herlig at jeg kan ta en times løpetur dagen etter en bytur når jeg vet at mange av de andre ligger hjemme i stabilt sideleie...

Hyggelig med nye lesere i treningsdagboken min, Hulda! Litt off topic-prat gjør meg ingen verdens ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...