Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #121 Del Skrevet 28. januar 2009 Nja. Angående muntlig bøying mener jeg at man ikke har rett til å si at noe er feil. Det er dialekt, og da blir det feil å si at "du kan ikke si det", bare fordi det ikke stemmer på bokmål/nynorsk. Akkurat som på min dialekt (jeg er den eneste i familien som sier det, faktisk) så er ordet "dialekt" hun(n?)kjønn. Andre på samme alder/i samme miljø sier det samme som meg. Ikke alle, men mange, i alle fall. Folk kan liksom ikke begynne å dra fram ordbøker for å "bevise" for meg at jeg tar feil, når de selv f.eks. bruker dialektord som ikke finnes (fins?) i ordbøker. På min dialekt heter det faktisk "har skjært". Det er det alle sier, så hvordan kan det være feil? Enig. Vi har ikke normert talemål her til lands, så det går ikke an å si at noen "sier feil" når de sier "skjært". Men jeg er stor tilhenger av å skille mellom skriftspråk og talespråk. I skriftspråk er det regler, og disse skal man følge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #122 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg vet at det heter skåret, men av og til kommer det "skjært" ut av munnen min likevel. :skamfull: I know! Det er slike feil som er så vanlige at man til slutt sier det selv man skal være forsiktig med. Plutselig blir de forferdelige feilene tillatt! Det er mitt store mareritt! Endret 28. januar 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #123 Del Skrevet 28. januar 2009 Enig. Vi har ikke normert talemål her til lands, så det går ikke an å si at noen "sier feil" når de sier "skjært". Men jeg er stor tilhenger av å skille mellom skriftspråk og talespråk. I skriftspråk er det regler, og disse skal man følge. Der er jeg enig til en viss grad. Men man kan ikke kreve at folk i private tekster (sms, e-post, osv.) skal skrive bokmål eller nynorsk. I offentlige tekster(på fora(?), i offentlige/formelle brev, osv.), derimot, burde man følge reglene. Ble det forståelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #124 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Enig. Vi har ikke normert talemål her til lands, så det går ikke an å si at noen "sier feil" når de sier "skjært". Men jeg er stor tilhenger av å skille mellom skriftspråk og talespråk. I skriftspråk er det regler, og disse skal man følge. Jeg må vel kanskje gi meg på denne Her jeg bor sier også nesten alle "skjært", meg selv inkludert (av og til), men jeg vet at det er feil, og det høres på en måte feil ut også, synes jeg. Det skal i hvert fall ikke skrives i offentlige dokumenter! Endret 28. januar 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 28. januar 2009 #125 Del Skrevet 28. januar 2009 Aha! Da kan jeg altså si skjært, med begrunnelse i at jeg er påvirket av dialekten her. Jeg har bare tenkt å det som feil, selv om alle her sier det. På samme måte som at jeg synes det høres feil ut når folk sier gamlere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #126 Del Skrevet 28. januar 2009 Der er jeg enig til en viss grad. Men man kan ikke kreve at folk i private tekster (sms, e-post, osv.) skal skrive bokmål eller nynorsk. I offentlige tekster(på fora(?), i offentlige/formelle brev, osv.), derimot, burde man følge reglene. Ble det forståelig? Ja, det er jo en selvfølge. Jeg kan ikke nekte en annen privatperson å skrive sms-språk om han nå vil. En arbeidstaker derimot, kan jeg kreve skal skrive korrekt i jobbsammenheng. Jeg kan også nekte å lese ting som er skrevet så hen i veggene dårlig. Jeg kan ikke kreve at den andre skriver korrekt, men den som har skrevet det kan heller ikke kreve at jeg leser det. Jeg ignorerer glatt innlegg som er skrevet på dialekt, eller innlegg fullstendig blottet for normal tegnsetting, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #127 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, det er jo en selvfølge. Jeg kan ikke nekte en annen privatperson å skrive sms-språk om han nå vil. En arbeidstaker derimot, kan jeg kreve skal skrive korrekt i jobbsammenheng. Jeg kan også nekte å lese ting som er skrevet så hen i veggene dårlig. Jeg kan ikke kreve at den andre skriver korrekt, men den som har skrevet det kan heller ikke kreve at jeg leser det. Jeg ignorerer glatt innlegg som er skrevet på dialekt, eller innlegg fullstendig blottet for normal tegnsetting, f.eks. Vel talt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 28. januar 2009 #128 Del Skrevet 28. januar 2009 E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ.. Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti.. Ja, de blijo sjikkli kunsti få mæ å skrive bokmål nåjæ allti tenker chånn, åde må bare alle andre finnesæ i! Hvis alle skulle skrevet som man snakker, så hadde forumet blitt temmelig håpløst etterhvert! Det er nemlig ikke slik at "søringan" snakker bokmål Det blir jo ikke mer kunstig for en nordlending å konsekvent skrive bokmål eller nynorsk, enn det er for noen som for eksempel kommer fra Drammen. Eller som jeg ville sagt det: Viss alle skuskrivi såmann snakka, så hadd foume blitt temli håpløst ettvært! Dær nemlli ikkslikat "søringan" snakker bokmål Debli jokke mer kunsti fåren norlenning å konsekvent skrivebokmål ellnynårsk, ende ær får non som får eksempel kommefra Drammen Man bruker er skiftspråk som en felles plattform, og det er da enda godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gir Skrevet 28. januar 2009 #129 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja! En tråd etter min smak! Slenger meg med her og erklærer samtidig mitt hat mot orddelingsfeil. Grøss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gir Skrevet 28. januar 2009 #130 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Edit: Dobbeltpost. Endret 28. januar 2009 av Gir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #131 Del Skrevet 28. januar 2009 Og Dagbladet kan nå melde at en eller annen bare "jugde" hele tiden. Feil! H*n løy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 28. januar 2009 #132 Del Skrevet 28. januar 2009 Litt på siden av tema, men jeg har lagt merke til at brystvorter nå for mange heter nipler, nippler, nippeler og andre varianter av det engelske ordet. Og brudekjoler kan ikke være elfenbenshvite, de er ivory må vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #133 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) "Nedbrennt" og "mi" ("vi") kom jeg nettopp over. Oppdaget at "barnlig" og "barnslig" har forskjellige betydninger. Har alltid trodd at "barnlig" er feil (noe det også er når man mener "barnslig"), men det er det altså ikke, så lenge man bruker det riktig. Barnlig: barnlig a2 troskyldig, umiddelbar b- glede, tillit, uskyld Barnslig: barnslig a2 lett neds: umoden, ufornuftig, naiv, infantil ikke vær så b-! / adv: oppføre seg b- Setningen jeg reagerte på var noe slikt: "Det er utrolig barnlig oppførsel!" (negativt ment). Endret 28. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 28. januar 2009 #134 Del Skrevet 28. januar 2009 "Nedbrennt" og "mi" ("vi") kom jeg nettopp over. Oppdaget at "barnlig" og "barnslig" har forskjellige betydninger. Har alltid trodd at "barnlig" er feil (noe det også er når man mener "barnslig"), men det er det altså ikke, så lenge man bruker det riktig. Jeg husker vi lærte dette på barneskolen en gang. I forbindelse med jul øvde vi på julesanger og mange sang "O jul med din glede og barnslige lyst". Da ble vi forklart at barnlig og barnslig var to forskjellige ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 28. januar 2009 #135 Del Skrevet 28. januar 2009 Kafè, idè, Andrè gjør litt ondt i øynene mine. Er det bare latskap eller rett og slett uvitenhet? Latskap :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #136 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg husker vi lærte dette på barneskolen en gang. I forbindelse med jul øvde vi på julesanger og mange sang "O jul med din glede og barnslige lyst". Da ble vi forklart at barnlig og barnslig var to forskjellige ord. Ja, når jeg tenker på det så vet jeg jo egentlig at det er to forskjellige ord. "Barnlig glede", osv. Har nok bare tenkt på det som at "barnslig" kan bety to forskjellige ting. Jaja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. januar 2009 #137 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg leste akkurat en tråd der det var minst et par stykker som hadde drevet "fyllakjøring". Da har de jo brutt både trafikk- og språkregler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #138 Del Skrevet 28. januar 2009 "Fyllakjøring" har jeg også stusset litt over... En ganske festlig kortversjon av "kjøring i fylla"? Eller er det en tastefeil? Feil er det i hvert fall! (Jeg har nettopp lært at i hvert fall ikke skriver i hvertfall, slik jeg har holdt på med en stund...) Digger at du har linket til tråden i signaturen, Meaty! Den trengs tydelig vis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 28. januar 2009 #139 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Digger at du har linket til tråden i signaturen, Meaty! Den trengs tydelig vis "Tydeligvis" er ett ord, FSL. Liker det nye navnet på tråden. Det passer kanskje litt bedre enn det gamle, selv om den ikke er så stor enda. Endret 28. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #140 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) "Tydeligvis" er ett ord, FSL. Ah, takk! Alt man lærer! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=536624 Her hopper VG med begge bena rett opp i salaten, og påstår at vakre kvinner blir oftere "ekspandert" i media. Det riktige er selvsagt "eksponert". Endret 28. januar 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå