FoxyFish Skrevet 26. januar 2009 #41 Del Skrevet 26. januar 2009 For ikke å snakke om det digre, laminerte skiltet som henger på en kafé i Bergen! Her reklamerer man for "kjukke skiver"..! Det skiltet gjorde at jeg nektet å spise der. Jeg er nok litt sær, men akkurat det gjorde vondt langt ned i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 26. januar 2009 #42 Del Skrevet 26. januar 2009 For ikke å snakke om det digre, laminerte skiltet som henger på en kafé i Bergen! Her reklamerer man for "kjukke skiver"..! Det skiltet gjorde at jeg nektet å spise der. Jeg er nok litt sær, men akkurat det gjorde vondt langt ned i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #43 Del Skrevet 26. januar 2009 Du har en feil i overskriften din. I denne sammenhengen heter det overalt, ikke over alt. Takk! Feilen er nå rettet, og jeg skal ta meg selv i kragen og skrive det riktig neste gang. (Jeg hadde skrevet "over alt" i to ord) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #44 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Kom på noe jeg så på et annet forum. Jeg får nesten fysisk vondt hver gang jeg leser det. Deprisjon. Det har jeg også sett mange steder. Men jeg kan på en måte forstå at noen tror det skal skrives med i, siden det heter deprimert. Det skrives altså depresjon. Ang. dysleksi: Alle kan vel lære seg at det er stor bokstav etter punktum, mellomrom mellom setninger, maksimalt ett spørsmåls-/utropstegn, etc.? Det er jo konstant og udiskutabelt, ikke blir man forvirret av uttale vs. skrivemåte heller. Det er mulig jeg tar feil, men jeg trodde slike problemer falt utenfor det som er problemet hos mennesker med dysleksi. Arrester meg om jeg tar feil, det siste jeg vil er å gjøre vondt verre for mennsker med dysleksi. Endret 26. januar 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 26. januar 2009 #45 Del Skrevet 26. januar 2009 Det har jeg også sett mange steder. Men jeg kan på en måte forstå at noen tror det skal skrives med i, siden det heter deprimert. Det skrives altså depresjon. Jeg kan vel egentlig nevne at det som irriterer meg mer er selve innholdet i den tråden. Men skal ikke legge ut om det her. Hehe. Ble faktisk så usikker da jeg skulle skrive om det her at jeg måtte spørre samboeren min for å forsikre meg om at det ikke var hodet mitt som spilte meg et puss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. januar 2009 #46 Del Skrevet 26. januar 2009 Følger på her, jeg. Komfertabel (komfortabel) På forhond (forhånd) Å være - var- har vært. Ikke hvert, vert Hver, hvert (pronomen). Ikke (h)vær, (h)vært Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #47 Del Skrevet 26. januar 2009 Noen fler jeg har snublet over i dag: Selvtillitt (Det riktige er selvtillit, ligger jo i ordet...)Statestikk (Det riktige er statistikk)Anbefalle (Klassiker her på forumet, det riktige er anbefale) Jeg håper de skyldige notierer flittig! (Forresten hadde det kanskje ikke vært så dumt med rettskrivningskurs i signaturen, slik noen foreslo? Men da blir man vel oppfattet som verdens mest snerpete og korrekte person... Noen som melder seg? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 26. januar 2009 #48 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Jeg håper de skyldige notierer flittig! Lett å taste feil. Endret 26. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 26. januar 2009 #49 Del Skrevet 26. januar 2009 For ikke å snakke om det digre, laminerte skiltet som henger på en kafé i Bergen! Her reklamerer man for "kjukke skiver"..! Det skiltet gjorde at jeg nektet å spise der. Jeg er nok litt sær, men akkurat det gjorde vondt langt ned i magen. Sånn kan jeg også være, at jeg nekter å gå inn et sted eller nekter å kjøpe noe på grunn av grove skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 26. januar 2009 #50 Del Skrevet 26. januar 2009 Hmmm...jeg skal ikke paastaa (jeg ER forresten paa en PC uten norske bokstaver ) at jeg har masse inngaaende kjennskap til det, men dette innlegget oppfattet jeg faktisk som dyslektisk. Litt, ihvertfall. Er litt usikker paa hvorfor jeg oppfatter det sann, mulig det er fordi mange av ordene er skrevet slik de hoeres ut, eller paa en "logisk" maate. Kanskje jeg tar feil? Er det noen her som kan mer om saant? Jeg tenker også sånn. Når feilene blir ekstremt mange og rare. Folk uten dysleksi vet vel at ikke skrives med to k-er, for eksempel? Jeg synes ikke man skal hakke på dyslektikere, de har sikkert strevd hard som det er. Samtidig har jeg vært borti innlegg av dyslektikere hvor jeg rett og slett ikke har forstått innholdet i teksten. Da er det nødvendig at dylektikeren prøver enda hardere for å få det riktig, i hvert fall hvis h*n vil bli forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #51 Del Skrevet 26. januar 2009 Lett å taste feil. Heter det ikke å notiere? Er det nåjtere da? Med frongnerfruestemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 26. januar 2009 #52 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Tråden er ryddet. Diskusjon av skrivefeil på generelt grunnlag er OK, men å linke til enkeltbrukere og innlegg etc. vil bli moderert bort. Bolledeig (mod) Endret 26. januar 2009 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaW Skrevet 26. januar 2009 #53 Del Skrevet 26. januar 2009 "Jeg har mange brae venner"... (Jeg har mange gode venner.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 26. januar 2009 #54 Del Skrevet 26. januar 2009 Ang. dysleksi: Alle kan vel lære seg at det er stor bokstav etter punktum, mellomrom mellom setninger, maksimalt ett spørsmåls-/utropstegn, etc.? Det er jo konstant og udiskutabelt, ikke blir man forvirret av uttale vs. skrivemåte heller. Det er mulig jeg tar feil, men jeg trodde slike problemer falt utenfor det som er problemet hos mennesker med dysleksi. Arrester meg om jeg tar feil, det siste jeg vil er å gjøre vondt verre for mennsker med dysleksi. Ja, det er sikkert rett. Problemet med dysleksi er vel at personen sliter med å "koble" lyder og bokstaver/skrivemåte, både enkeltlyder og å sette dem sammen til hele ord. Om noen skriver "Hvem biler liker du?" er det - så vidt jeg vet - feil å skylde på dysleksi. Kom på et irritasjonsmoment til: posetivt. RAAAAAH! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. januar 2009 #55 Del Skrevet 26. januar 2009 Dette hører vel ikke direkte inn under språkfeil, men jeg tar det nå her. Jeg leste nettopp et innlegg her hvor noen spør "hva gjør du på?" Da kom jeg til å tenke på at en jeg chatter med på msn, pleier å spørre meg om hva jeg gjør på nå. I mine ører høres det veldig merkelig ut. Jeg ville sagt "hva driver du med/holder du på med nå?" Og så en direkte språkfeil: vende seg til i betydningen venne seg til, her synder mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2009 #56 Del Skrevet 26. januar 2009 Galt - riktig: posetivt-positivt sakelig - saklig usakelig - usaklig skriftelig- skriftlig inntelegent- intelligent relegion- religion offannsivt - offensivt Intrisankt/inntresang-interessant (mange variasjoner) abbonere - abonnere værre - verre vere- være hvær- vær forhåndsregel- forholdsregel sambo- samboer nyskjerrig - nysgjerrig sirka- cirka sakt - sagt Sukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #57 Del Skrevet 26. januar 2009 "Hva gjør du på" og "sambo" er vel ikke direkte å betrakte som skrivefeil, mer som slang eller en skrivemåte alle vet er feil, men som de bruker likevel (Selvsagt ikke i seriøse dokumenter). Eller kanskje det brukes så ofte at noen til slutt tror det er rett? Irriterende kan det i hvert fall være. Der har jeg syndet selv. Belladonna: Takk for at du nevnte dette med å venne seg til! Den er også en kjepphest for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wrangler Skrevet 26. januar 2009 #58 Del Skrevet 26. januar 2009 Sirka er lov å skrive. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 26. januar 2009 #59 Del Skrevet 26. januar 2009 Tror ikke det er nevnt før her: feil bruk av objektsform! "Dem sa at..." "Henne ville at..." ARGH! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 26. januar 2009 #60 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Ang. "sambo", så synder jeg der selv, men det er ganske enkelt fordi det føles så teit og "se på meeeeeg! Jeg har samboeeeer"-aktig å si "samboeren min". Jeg aner ikke hvorfor, men det er nå slik det er. En ting til: ufullstendige setninger. Det er en tråd her på språkforumet bl.a. som jeg irriterer meg grønn over. Endret 27. januar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå