Gå til innhold

Bidrag til barn over 18


Gjest Gjest_Fia_*

Anbefalte innlegg

Da jeg var 18 år og søkte om bidrag fra min far (han som sa jeg skulle søke) så fikk jeg avslag fra NAV (jeg bodde ikke hjemme hos min mor, men hadde flyttet på hybel i en anna by). Avslaget fikk jeg fordi jeg jobbet vedsiden av skolen og han hadde 3 barn som han forsørget ellers.

Min mor bidro hvis det var skikkelig knipe for meg, hun betalte bla husleien min ett par mnd før jeg fikk borteboer stipendet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frustrert

Jeg ville betalt 3000 kr i ditt tilfelle og sett om ungdommen fikk det krevd gjennom NAV.

Kanskje samvittigheten til ungdommen fikk noen tanker?

Beløpet på 5.176,- er satt av NAV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beløpet på 5.176,- er satt av NAV...

Da regner jeg med at ditt tilfelle er likt mitt kanskje?

En mor med minimal inntekt som har lært ungene at mindre samvær betyr mer penger.

Det skulle ikke vært mulig. Og hva gjør man når ens egne unger drar et stunt som dette?

Det er jo tross alt ens eget kjøtt og blod. Jeg har aldri før følt meg så ***kjørt av noen som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest to foreldre

Misunnelig nei, for det første flyttet jeg hjemmefra for mange år siden, og for det andre fikk jeg mye mer bidrag hjemmefra enn de fleste i og med at foreldrene mine hadde god råd.

Når det er sagt tenker jeg egentlig mer på venner av meg. Mange måtte kjøpe bøker+alt annet de trengte for sine egne penger, og da fikk ofte barn av skilte foreldre bidrag + stipend, mens de som bodde med begge foreldrene fikk ingenting.

De som bor med begge foreldrene får ikke ingenting, de får bare ikke bidrag i den form du tenker på men de får da jammen meg støtte fra foreldrene de bor hos. De får tak over hodet, de får mat og lommepenger og de jobber gjerne selv i tillegg. Jeg har en 19-åring boende hjemme, han var 18 en gang han også og heldigvis er det nå slik at man slipper å kjøpe skolebøker på videregående så den utgiften slipper vi. Men han har tak over hodet, slipper å betale husleie, han får pengebidrag fra oss foreldre i tillegg det han tjener selv på helgejobben sin. Dette kjøper han klær for, mat holder vi han med. Så, er det dette du kaller ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Du kan tro det, men det er ikke sant.

Denne sønnen falt for fristelsen til å få over 5000 gratis kroner på kontoen hver måned. Han bodde hjemme hos mor, og nektet å betale henne noe for å bo hjemme.

Mor er bitter på far, og fortalte sønnen hvordan han skulle få mest mulig penger ut av faren sin i håp om å få en del av kaka selv.

Sønnen brukte pengene på festing og ferie, og etter ett år da bidraget ble borte så kom han til pappa og skulle ha penger til å betale gjeld...

Jeg ser at det er lett å trekke konklusjoner på et nettforum, men tro meg- dette er en svært betent langvarig sak. Det har ingenting å gjøre med en far som svikter; tvert imot. Det handler om grådighet og manipulasjon.

Satser ikke på at guttungen min er like dum. Om han gjør det så får han kanskje en 70-80.000 av meg. Det han i så fall taper er en far som gjerne ville betalt evnt kostnader til privatskole og egenkapital til sin første bolig. Han skulle fått en million jfr arveloven i arv, men det hadde blitt med det.

Evnt barnebarn skulle fått arven direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...