Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 23. januar 2009 #61 Skrevet 23. januar 2009 Hmmm... virker som om du har tolket svarene i denne tråden helt feil. Tror nok alle foreldre vet at man har forsørgerplikt for barna sine minst til at de er 18 år, å de aller fleste forsørger og hjelper sine barn til de er ferdig med utdannelse og er i jobb. Det jeg har problemer med å skjønne er der en person tar en voksenavgjørelse og flytter sammen med sin kjæreste og lever sammen med denne i et ekteskapslignende forhold, å forventer at foreldrene fortsatt skal forsørge personen. Har man tatt en sånn voksen avgjørelse og lever som en voksen, ja da får man jammen være såpass voksen at man også tar ansvar for egen økonomi og forsørger seg selv. Kan man ikke forsørge seg selv, da er man vel heller ikke voksen nok til å ta sånne viktige avgjørelser som å leve i ekteskapslignende forhold. Når man er kommet dithen i livet at man lever som samboer med en partner så forventer jeg at man da også er såpass voksen at man tar ansvar for sin egen økonomi på lik linje med alle andre voksne ansvarsområder. Er dette så vanskelig å skjønne??? Det skulle virkelig ta seg ut om foreldre skulle være nødt til å bidra økonomisk til et samboerpar... ja, som foreldre KAN man hjelpe, å de fleste gjør nok det med glede... men det skal da ikke være sånn at man MÅ hjelpe... Ja men det var ikke det tråden startet med da. Det du refererer til var jo bare en beskrivelse som en person hadde om sin egen situasjon. TS spør jo om det er riktig at han skal betale bidraget direkte til 18-åringen. Problemet med en slik situasjon kan jo bli at 18-åringen bruker pengene som lommepenger og ikke til å forsørge seg, får å si det sånn. Også er det mange som har svart at de ikke kan fatte og begripe hvorfor man i det hele tatt skal bruke penger på ungdom som går på videregående. Akkurat som om det er helt normalt å forvente at de forsørger seg selv etter fylte 16. Og da snakker jeg ikke om å ha en jobb ved siden av skolen for å kunne kjøpe seg kontantkort til mobilen, sminke og kebab. Nei, en her fortalte jo at det hadde vært helt normalt at hun selv måtte tjener penger til regningene da hun startet på videregående. Men det er faktisk foreldrene som har ansvaret for å få betalt regningene. Og om samværsforeldren skal gi bidraget rett til barnet så går vel pengene lett til "tull&tøys" og ikke til de faktiske utgiftene det innebærer å bo og leve. Jeg synes bidraget må gå til den som har omsorg-/forsørgeransvaret og som ungdommen bor fast hos. For det er jo den personen (og ikke ungdommen) som har de faktiske utgiftene. Jeg skulle likt å se den ungdommen som brukte de pengene på lyspærer, brød, vaskemiddel og halvparten av bredbånd-regninga!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #62 Skrevet 23. januar 2009 Jeg synes bidraget må gå til den som har omsorg-/forsørgeransvaret og som ungdommen bor fast hos. For det er jo den personen (og ikke ungdommen) som har de faktiske utgiftene. Jeg skulle likt å se den ungdommen som brukte de pengene på lyspærer, brød, vaskemiddel og halvparten av bredbånd-regninga! Absolutt enig med deg der. Men når ungdommen er 18 år, så er det ungdommen selv som skal sette fram kravet om bidrag, å ikke den foreldren den bor hos - som også betaler bo utgifter, mat, strøm, forsikringer, skolebøker osv. Sykt spør du meg, for hvor mange av de ungdommene bruker bidraget til det som er hensikten? Er også ening i en annens innlegg her som sier at de som ikke er bidragsbarn ikke har de samme godene mtp at de får bidrag rett i lomma av den ene foreldren. Det samme gjelder for stipend.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #63 Skrevet 23. januar 2009 Begge foreldrene har da plikt til å bidra når det kommer til barna sine. Men jeg må si at jeg synes det blir litt feil at barn over 18 år kan kreve barnebidrag fra foreldren man ikke bor fast med. Det innebærer for oss i hvertfall at barnefar blir den som betaler, og mor betaler null kroner fordi hun er av typen som ikke gidder å jobbe. Noe som hun selv har innrømmet. Så for oss så blir barnefar å betale alt for sine barn, så synspunkter om at det er den foreldren som barnet bor hos som får flest utgifter blir noe feil. Det kan faktisk slå den andre veien også. Jeg kan heller ikke forstå problemet at barn på 18 år ikke kan ta opp studielån og stipend. Når man er 18 år så er heller ikke studielån og stipend behovsprøvd etter foreldrenens inntekt da man regnes som myndig og voksen etter loven. Kan heller ikke forstå problemet med at barna tar seg en ekstrajobb ved siden av skolen. Mange av mine venner og inkludert meg selv måtte gjøre det. Ble ikke noe dårligere resultat av det på skolen av den grunn. La oss heller slutte å sy puter under armene til ungene, og la de bli voksne og lære seg hva som er virkelighet. Stipend er fortsatt behovsprøvd etter foreldres inntekter når ungdommen går på videregående. Har ikke den forelderen som barnet bor med utgifter i forbindelse med det? Hva med mat , strøm og andre ting. Hva med at man er der når barnet trenger litt ekstrsa og bidrar. herf i huset er det mor som bidrar og far driter i alt. Ikke alle ungdommer har mulighet og kapasitet til å ta en jobb ved siden av skolen. Og nei, jeg sier ikke at foreldre ikke skal hjelpe barna sine hvis det kniper.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #64 Skrevet 24. januar 2009 Dersom barnet fortsatt går på skole og bor hjemme hos hovedforsørgeren (bidragsmottaker) kan bidragsmottaker søke om bidrag fra bidragspliktige utover fyllte 18 år. Årsaken til at barnet går på skolen utover fyllte 18 år og gjerne til h*n fyller langt over 20, kan selvsagt også skylde andre årsaker! Kanskje barnet henger etter i mange fag og går på skole der barnet får undervisning som er tilpasset h*n? Altså får spesialundervisning/ tilrettelagt undervisning! For å få bidrag etter fylte 18 år så betinger det at BY har inntekt. Jeg har en far til ungene mine som ikke gidder å jobbe. Jada, jeg sier gidder ikke for han er frisk og raks og ikke noe galt i hodet hans. Ergo så er det intet bidrag å hente. Har i tillegg et barn som trenger ekstra oppfølging så jobb ved siden av videregående kan en bare glemme. Hvem betaler da? Jepp. Jeg. Kan jo ikke annet uansett. Kan jo ikke sette en ungdom i klemma.
Gjest Gjest_Bianca_* Skrevet 24. januar 2009 #65 Skrevet 24. januar 2009 Absolutt enig med deg der. Men når ungdommen er 18 år, så er det ungdommen selv som skal sette fram kravet om bidrag, å ikke den foreldren den bor hos - som også betaler bo utgifter, mat, strøm, forsikringer, skolebøker osv. Sykt spør du meg, for hvor mange av de ungdommene bruker bidraget til det som er hensikten? For de som går via bidragsfogden og NAV må det vel bli sånn. For de som har private avtaler så vil man vel bare fortsette med det samme som før. Skal barnet da få pengene så må det jo gå imot foreldrenes private avtale og søke om pengene selv. Vi har privat avtale, ingenting går via NAV og da bestemmer vi jo selv. 18-åringen har en lørdagsjobb og får lommepenger. Jeg tror h*n er langt mer fornøyd med det enn å skulle få sin del av bidraget og måtte klare seg selv i.h.t. forsørging. Er også ening i en annens innlegg her som sier at de som ikke er bidragsbarn ikke har de samme godene mtp at de får bidrag rett i lomma av den ene foreldren. Det samme gjelder for stipend. Når ungdommen får pengene rett i lomma så kaller jeg det lommepenger. Og det er nok av de som ikke er bidragsbarn som får godt med lommepenger. Når det gjelder mine barn (jeg og faren er skilt) så er det 15 og 18. Jeg får fortsatt bidrag fra faren. Vi har ganske lik lønn og sånn, og han har en del mer samvær enn annenhver helg, så bidraget er ikke høyt. Hvis 18-åringen min skulle fått sin "del" av bidraget rett i lomma så hadde ikke det betydd at han fikk så mye mer penger enn det jeg ser barn av foreldre som lever sammen får å rutte med. Faktisk tror jeg at mange barn som ikke har skilte foreldre har det veldig bra som slipper å leve i et hjem med bare en inntekt. 1
Gjest Gjest_Victoria_* Skrevet 24. januar 2009 #66 Skrevet 24. januar 2009 Absolutt enig med deg der. Men når ungdommen er 18 år, så er det ungdommen selv som skal sette fram kravet om bidrag, å ikke den foreldren den bor hos - som også betaler bo utgifter, mat, strøm, forsikringer, skolebøker osv. Sykt spør du meg, for hvor mange av de ungdommene bruker bidraget til det som er hensikten? Jeg regner med at min ungdom fortsetter å bo hjemme hos meg til videregående er ferdig. Altså til h*n er 19 år. Hvis h*n søker om å få bidraget fra faren selv så er det greit det. Men da sier jeg også klart i fra at h*n får skaffe seg eget bredbåndabonnement, betale mobilen selv og at det ikke nytter å komme til meg en lørdag og be om penger til kino og pizza. Så får vi se da om h*n er voksen nok til å ta ansvar for utgiftene. Hadde kanskje vært både sunt og lærerikt det.
Silmarill Skrevet 24. januar 2009 #67 Skrevet 24. januar 2009 (endret) For å få bidrag etter fylte 18 år så betinger det at BY har inntekt. Jeg har en far til ungene mine som ikke gidder å jobbe. Jada, jeg sier gidder ikke for han er frisk og raks og ikke noe galt i hodet hans. Ergo så er det intet bidrag å hente. Har i tillegg et barn som trenger ekstra oppfølging så jobb ved siden av videregående kan en bare glemme. Hvem betaler da? Jepp. Jeg. Kan jo ikke annet uansett. Kan jo ikke sette en ungdom i klemma. Hei, Dersom bidragspliktige (BP) (som du kaller BY) ikke kan betale bidrag, får man vel minstebidrag fra Statens innkrevningssentral. Alle har vel krav på bidrag, selv om den andre forelderen ikke kan betale. Eller tar jeg helt feil nå? Mener du har krav på 100% minstebidrag som er på kr.1320:- (se link: http://www.nav.no/page?id=341 ) Dersom du har barn med spesielle behov (også over 18 år) bør du kontakte kommunen din å evt. søke om noe som heter: Habilitering og individuell plan. ------------------------ Når det gjelder barnebidrag til barn over 18 år står det om dette i barneloven paragraf 68. (barn som fortsatt bor i hjemmet pga.skolegang, eller andre årsaker) Bidraget skal betales barnet, men etter fullmakt fra barnet kan bidraget bli betalt til den opprinnelige bidragsmottakeren. Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling. I praksis er det svært sjelden at det blir pålagt foreldrene bidrag etter at den unge er fylt 20 år. Til universitets- eller høgskoleutdanning kan den unge normalt ikke regne med at foreldrene vil bli pålagt bidrag. Men det er selvfølgelig ingen ting i veien at foreldrene på frivillig basis deltar i finansieringen av den unges studier! Saker om fastsetting av underholdsbidrag avgjøres av det lokale trygdekontoret som bidragsfogd. Endret 24. januar 2009 av Silmarill
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 24. januar 2009 #68 Skrevet 24. januar 2009 Hei, Dersom bidragspliktige (BP) (som du kaller BY) ikke kan betale bidrag, får man vel minstebidrag fra Statens innkrevningssentral. Alle har vel krav på bidrag, selv om den andre forelderen ikke kan betale. Eller tar jeg helt feil nå? Mener du har krav på 100% minstebidrag som er på kr.1320:- (se link: http://www.nav.no/page?id=341 ) Dersom du har barn med spesielle behov (også over 18 år) bør du kontakte kommunen din å evt. søke om noe som heter: Habilitering og individuell plan. ------------------------ Når det gjelder barnebidrag til barn over 18 år står det om dette i barneloven paragraf 68. (barn som fortsatt bor i hjemmet pga.skolegang, eller andre årsaker) Bidraget skal betales barnet, men etter fullmakt fra barnet kan bidraget bli betalt til den opprinnelige bidragsmottakeren. Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling. I praksis er det svært sjelden at det blir pålagt foreldrene bidrag etter at den unge er fylt 20 år. Til universitets- eller høgskoleutdanning kan den unge normalt ikke regne med at foreldrene vil bli pålagt bidrag. Men det er selvfølgelig ingen ting i veien at foreldrene på frivillig basis deltar i finansieringen av den unges studier! Saker om fastsetting av underholdsbidrag avgjøres av det lokale trygdekontoret som bidragsfogd. Viktig og riktig alt du sier her. I tillegg så må vi jo huske på at også de som ikke har skilte foreldre også har krav på forsørging så lenge de går på videregående. Men de kan jo ikke akkurat (med NAV i ryggen) komme å kreve et beløp inn på konto. Allikevel, de har krav på at foreldrene betaler alt det nødvendige for de til de er ferdig med "slik skolegang som må regnes som vanlig", altså videregående. Så det er egentlig ingen grunn til å være misunnelig på de som har skilte foreldre.
DitaVonTeese Skrevet 24. januar 2009 #69 Skrevet 24. januar 2009 Så er det viktig å huske på at det å ha krav på å bli forsørget/få bidrag, ikke er det samme som å ha krav på å få penger til klær og kino... Hehe ja forstod det
Gjest Mimo Skrevet 18. mai 2011 #70 Skrevet 18. mai 2011 Jeg har nå lest gjennom alt som er skrevet her, men har bare blitt veldig forvirret. For alle skriver jo forskjellig........... Jeg bor hjemme hos min far og går på vidregående skole. Vi har ikke så godt forhold, og han ber meg flytte ut eller forsørge meg selv. Jeg så idag at det lå papirer på benken der det sto " underholdningsbidrag til barn over 18 år" Jeg skjønte ikke hva det innebar, så derfor søkte jeg det opp her. Men kan noen fortelle meg spesifikt hva det betyr eller innebærer? For hvis det er slik at jeg har rett på pengene selv, slik at jeg kan forsørge meg vil jeg gjerne vite det. For min pappa er gjerrig og kjipt og kan faktisk lure meg til å tro at han skal ha pengene, for å bruke på meg. Men det som er med min pappa er det at selvom jeg bor hjemme får jeg kunn busskort av han, ellers må jeg BETALE alt selv. bokstavelig talt. Jeg vet at stipend er en mulighet, men jeg får kunn 500 kr månden og det går fort bort, kontantkort, skolemat osv........ så kan noen værså snill sende meg svar så jeg kan forstå litt mer
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #71 Skrevet 18. mai 2011 Dersom moren din betaler bidrag for deg etter fylte 18 år og du går på videregående så har du krav på pengene. Du må selv søke for det kan ikke faren din gjøre etter at du har fylt 18 år. Da avsluttes det "vanlige" bidraget. Pengene får du på egen konto. Dette vil være din mors bidrag. Faren din bidrar med mat og strøm og ....
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #72 Skrevet 18. mai 2011 En annen ting. Flytter du ut og går på videregående så har du krav på bidrag fra begge foreldrene dine så fremst de har bidragsevne.
Gjest Szuszka Skrevet 29. august 2011 #73 Skrevet 29. august 2011 Neida. Tillatelse trenger man ikke når man er 18 år. Men har man begynt på privat videregående når man er 16 - en skole som da avsluttes når man er 19 - så sier det jo seg selv at foreldrene er med å betaler. Dette fordi man har forsørgerplikt til barna er ferdig med videregående. Eller så kan man selvsagt ta opp studielån. Poenget er at man kanskje påbegynner noe før man er myndig - og da har man fått foreldrenes tillatelse - som man fortsetter med etter at man er myndig. Hvis samværsforelder da samtidig fortsetter å betale bidrag etter at barnet har blitt myndig så må jo pengene gå til å fortsatt være med på å dekke de tingene som var nødvendige før 18-årsdagen! Hvis ikke så er det jo ingen vits med bidraget. For man har som kjent kun forsørgeransvar for de over 18 år som skal fullføre videregående skole og som ikke forsørger seg selv. Eller mener du at man da skal skru av krana fra den måneden vedkommende fyller 18 år? Uansett hva situasjonen er? I denne tråden så handler det om hvem bidraget skal gå til. Hvis foreldrene har latt bidraget være med på å betale halvparten av en fast utgift så blir det feil om dette bidraget plutselig skal går rett i lomma til ungdommen som lommepenger. Da sitter jo den andre foreldren igjen med en større økonomisk byrde enn før. Utover bidrag (og når bidrag/forsørgerplikten er over) så kan da far og mor gi akkurat hva de vil til barnet i lommepenger. Men da er det lommepenger - og ikke den ene foreldrens halvpart av forsørgerbeløpet.
altflyter Skrevet 29. august 2011 #74 Skrevet 29. august 2011 Noen som har lest denne artikkelen. Det blir for absurd for meg
altflyter Skrevet 29. august 2011 #75 Skrevet 29. august 2011 Jeg har nå lest gjennom alt som er skrevet her, men har bare blitt veldig forvirret. For alle skriver jo forskjellig........... Jeg bor hjemme hos min far og går på vidregående skole. Vi har ikke så godt forhold, og han ber meg flytte ut eller forsørge meg selv. Jeg så idag at det lå papirer på benken der det sto " underholdningsbidrag til barn over 18 år" Jeg skjønte ikke hva det innebar, så derfor søkte jeg det opp her. Men kan noen fortelle meg spesifikt hva det betyr eller innebærer? For hvis det er slik at jeg har rett på pengene selv, slik at jeg kan forsørge meg vil jeg gjerne vite det. For min pappa er gjerrig og kjipt og kan faktisk lure meg til å tro at han skal ha pengene, for å bruke på meg. Men det som er med min pappa er det at selvom jeg bor hjemme får jeg kunn busskort av han, ellers må jeg BETALE alt selv. bokstavelig talt. Jeg vet at stipend er en mulighet, men jeg får kunn 500 kr månden og det går fort bort, kontantkort, skolemat osv........ så kan noen værså snill sende meg svar så jeg kan forstå litt mer Les liken jeg la ut, så ombestemmer han seg nok
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #76 Skrevet 29. august 2011 Jeg har nå lest gjennom alt som er skrevet her, men har bare blitt veldig forvirret. For alle skriver jo forskjellig........... Jeg bor hjemme hos min far og går på vidregående skole. Vi har ikke så godt forhold, og han ber meg flytte ut eller forsørge meg selv. Jeg så idag at det lå papirer på benken der det sto " underholdningsbidrag til barn over 18 år" Jeg skjønte ikke hva det innebar, så derfor søkte jeg det opp her. Men kan noen fortelle meg spesifikt hva det betyr eller innebærer? For hvis det er slik at jeg har rett på pengene selv, slik at jeg kan forsørge meg vil jeg gjerne vite det. For min pappa er gjerrig og kjipt og kan faktisk lure meg til å tro at han skal ha pengene, for å bruke på meg. Men det som er med min pappa er det at selvom jeg bor hjemme får jeg kunn busskort av han, ellers må jeg BETALE alt selv. bokstavelig talt. Jeg vet at stipend er en mulighet, men jeg får kunn 500 kr månden og det går fort bort, kontantkort, skolemat osv........ så kan noen værså snill sende meg svar så jeg kan forstå litt mer Hvis du flytter ut skal du ha bidragspengene selv. Men hvis du bor hjemme så er bidraget med på å dekke strøm, mat, husleie osv. Det er ikke mye forlangt at en elev på videregående skal tjene egne penger til mobil, skolemat osv. Du kan jo heller smøre med deg matpakke hjemmefra istedet for å kjøpe mat. Jeg synes det virker som faren din bare vil lære deg ansvar og at penger ikke vokser på trær. Du kan jo prøve å regne på hvor mye faren din har av utgifter pr mnd (strøm, tv, internett, husleie/huslån, nrk-lisens, forsikring osv) og så kan du prøve å finne ut hvor mye han får i bidrag. Jeg tipper du vil se at bidraget er en liten brøkdel av utgiftene. Hvis du er fyllt 18 får han heller ikke barnetrygd for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #77 Skrevet 29. august 2011 Jeg betaler bidrag til min eks og det kommer jeg til å fortsette med til sønnen vår er ferdig med videregående. Dvs. til etter han har fylt 18 år. Det vil jo være faren hans som fortsatt har den faktiske forsørgerrollen med hjemmeboende barn og jeg må bidra med min del av ansvaret direkte til den som har de faktiske utgiftene. Lommepenger er noe som kommer ved siden av og som ikke skal blandes sammen med forsørgerbidraget. Ettersom vi har en privat avtale som ikke går via NAV så kan vi bestemme at beløpet skal gå rett til faren også etter vår sønns 18-årsdag. Det er vel når NAV styrer det hele at man må følge regelen med at bidraget skal til 18-åringen? Du er altså en dame som bare har forlatt dine barn! Til fordel for hva? En ny kjæreste eller noe annet spennende??
Casall Skrevet 29. august 2011 #78 Skrevet 29. august 2011 Fordi det heter at man har rett på å bli forsørget av foreldrene sine til man er ferdig med videregående utdanning. Da ville det være ganske urettferdig om bare den ene forelderen som barnet bor hos skal forsørge barnet, syns du ikke? Husk dessuten at mange 18-åringer har flyttet hjemmefra for lengst for å fullføre videregående. Skal de måtte bruke mer tid på å tjene penger, enn på skolearbeid? Det måtte jeg, for foreldrene mine var nemlig ikke skilt.
altflyter Skrevet 29. august 2011 #79 Skrevet 29. august 2011 Det måtte jeg, for foreldrene mine var nemlig ikke skilt. Enig med deg i den. Jeg fikk ikke en krone og jobbet masse mens jeg gikk på vgs. Jeg gikk ut med gode resultater, og hadde jammen ikke mangel på venner heller. Det går faktisk fint an. Å skylde på at man må fokusere på skole og bare det er tull. Skolen er det man gjør det til, og er man LITT fokusert så får man gjort det man vil på den tiden man har til rådighet 1
Husfrua Skrevet 30. august 2011 #80 Skrevet 30. august 2011 Jeg syns det burde være sånn at dersom man skal betale bidrag etter fylte 18 år og barnet fortsatt bor hos den ene forelderen, så burde pengene gått til forelderen, som faktisk er den som har alle utgiftene. Vi skjønner jo at disse pengene blir lommepenger for 18 åringen, mens den 18 åringen bor hos, sitter med alt av mat, bensin, strøm osv.. Jeg, som ikke har skilte foreldre, har aldri fått lommepenger, de måtte jeg jobbe for. Samtidig bodde jeg på hybel og borteboerstipend er ikke så mye, så jeg hadde ikke annet valg enn å jobbe. Men det holdt med å jobbe annen hver helg, så dette gikk ikke utover skolen. Jeg syns generelt barn får alt for mye penger rett i lomma i dag, og at det også derfor blir vanskelig for mange å skjønne hva ting virkelig koster i dag og bruken av penger. Men sånn har det jo desverre blitt, og det er det vel først og fremst foreldrene som har skyld i. Men dette blir en helt annen diskusjon 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå