Gå til innhold

Bidrag til barn over 18


Gjest Gjest_Fia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fia_*

Først av alt: Jeg synes det er positivt at foreldre som ikke har hovedomsorgen for barnet sitt fortsetter å bidra så lenge barnet går på videregående.

Men jeg undrer meg likevel over denne ordningen der barnet får bidragspengene rett i egen lomme, selv om barnet bor hjemme hos den andre forelderen. Barn av foreldre som fortsatt bor sammen får sjelden støtte på samme måte. De må ofte jobbe litt i ferier/helger for å få lommepenger. Mens barn av skilte foreldre har krav på (stemmer det?) barnebidrag til de er ferdig med videregående?

Blir det ikke skjevt her? Er vi ikke alle egentlig ansvarlige for oss selv og vår egen økonomi når vi er 18? Misforstå meg ikke, jeg synes det er naturlig at foreldre hjelper barna sine gjennom videregående skole, og gjerne gjennom universtitet/høgskole også. Men at en 18-åring skal kunne kreve det synes jeg er litt rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det heter at man har rett på å bli forsørget av foreldrene sine til man er ferdig med videregående utdanning. Da ville det være ganske urettferdig om bare den ene forelderen som barnet bor hos skal forsørge barnet, syns du ikke?

Husk dessuten at mange 18-åringer har flyttet hjemmefra for lengst for å fullføre videregående. Skal de måtte bruke mer tid på å tjene penger, enn på skolearbeid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Fordi det heter at man har rett på å bli forsørget av foreldrene sine til man er ferdig med videregående utdanning. Da ville det være ganske urettferdig om bare den ene forelderen som barnet bor hos skal forsørge barnet, syns du ikke?

Husk dessuten at mange 18-åringer har flyttet hjemmefra for lengst for å fullføre videregående. Skal de måtte bruke mer tid på å tjene penger, enn på skolearbeid?

Hvis barnet har flyttet hjemmefra bør i så fall begge foreldre betale barnebidrag til barnet da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har flyttet hjemmefra bør i så fall begge foreldre betale barnebidrag til barnet da.

Det er jo ganske selvfølgelig (men om de foreldrene som havner i den situasjonen synes det, er jo en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frodo_*
Hvis barnet har flyttet hjemmefra bør i så fall begge foreldre betale barnebidrag til barnet da.

Det stemmer, og det er også tilfelle......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har flyttet hjemmefra bør i så fall begge foreldre betale barnebidrag til barnet da.

Det er nettopp dette som er poenget mitt.

Jeg er HELT for at foreldre skal hjelpe barna sine gjennom utdannelsen, det skrev jeg visst i startinnlegget, tror jeg.

Men jeg undrer meg over at samværsforelderen er pliktig til å betale en viss sum i barnebidrag, mens bostedsforelder ikke trenger å bidra med noe spesifikt dersom barnet har flyttet hjemmefra. Det burde vel være likt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skilsmissebarn over 18 år. Så lenge jeg bodde mer eller mindre fast hos min mor, betalte faren min barnebidraget til henne. Men for litt over et år siden når jeg begynte å bo hos kjæresten min 90% av tiden begynte vi med at en gang i mnd. betalte mamma 1000 kr. til meg og pappa 1000 kr. til meg. Så en gang i mnd. fram til våren når jeg er ferdig på vgs. så får jeg 2000 ekstra i mnd.

Men at jeg får masse penger rett i lomma og ikke trenger å jobbe? Det stemmer så langt der i fra. Jeg jobber ved siden av skolen. Når man bor så og si alene og samtidig skal hjelpe til med forsørgingen av kjæresten og to hunder, så blir det en del kostnader. Da holder ikke to tusen særlig lenge. Dermed jobber jeg akkurat like mye om ikke litt mer enn de som bor hos foreldrene sine.

Ikke det at jeg klager, jeg trives med livet sånn som det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungdommen må flytte fordi videregående skole ligger for langt fra hjemmet får h*n borteboerstipend fra staten.

Hvis ungdommen flytter ut fra barndomshjemmet til en leilighet i samme byen får h*n ikke borteboerstipend.

Men jeg tror ungdommen i begge tilfeller har krav på bidrag fra foreldrene hvis h*n har under en viss inntekt og går på videregående skole? Dette gjelder vel uansett om foreldrene er skilt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er poenget mitt.

Jeg er HELT for at foreldre skal hjelpe barna sine gjennom utdannelsen, det skrev jeg visst i startinnlegget, tror jeg.

Men jeg undrer meg over at samværsforelderen er pliktig til å betale en viss sum i barnebidrag, mens bostedsforelder ikke trenger å bidra med noe spesifikt dersom barnet har flyttet hjemmefra. Det burde vel være likt?

Det finnes ikke noen bostedsforelder når barnet har flyttet hjemmefra, og begge foreldre skal bidra. Men dette går ikke automatisk, man må søke om bidrag fra begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ungdommer som fortsatt bort hjemme da? Har barn med gifte foreldre også krav på bidrag der?

De har krav på å bli forsørget ja. Men de har ikke krav på å få en viss pengesum i lomma. Men det har jo heller ikke skoleelever som har flyttet hjemmefra - de har krav på å bli forsørget, men ikke nødvendigvis i form av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Jeg synes det er positivt at foreldre som ikke har hovedomsorgen for barnet sitt fortsetter å bidra så lenge barnet går på videregående.

Men jeg undrer meg likevel over denne ordningen der barnet får bidragspengene rett i egen lomme, selv om barnet bor hjemme hos den andre forelderen. Barn av foreldre som fortsatt bor sammen får sjelden støtte på samme måte. De må ofte jobbe litt i ferier/helger for å få lommepenger. Mens barn av skilte foreldre har krav på (stemmer det?) barnebidrag til de er ferdig med videregående?

Blir det ikke skjevt her? Er vi ikke alle egentlig ansvarlige for oss selv og vår egen økonomi når vi er 18? Misforstå meg ikke, jeg synes det er naturlig at foreldre hjelper barna sine gjennom videregående skole, og gjerne gjennom universtitet/høgskole også. Men at en 18-åring skal kunne kreve det synes jeg er litt rart.

Tror du den som bart bor hjemme hos,har mulighet til å bidra med alt? da er det fint at den forelder som ikke bor med barnet bidrar.

Jeg er av den mening,at så lenge barnet går i skole,så skal de slippe å betale husleie. De skal jobbe deler av ferien og noen helger, ellers skal fritid brukes til lekser og idrett eks.

Vet du hva det koster å ha en ungdom i hus? Du kan beg å legg sammen. Mat,strøm,klær,tlf,nett,forsikring på hus og innbo,fritid,transport.

Det er samme som andre barn får hjemme,men her erdet snakk om en forsørger.

Myndighetsalder er satt til 18,men hvor mange er moden nok til å stå på egne ben? Og mange får kun minstebidraget.

når de beg på universitet, da er det på tide å stå på egne ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
De har krav på å bli forsørget ja. Men de har ikke krav på å få en viss pengesum i lomma. Men det har jo heller ikke skoleelever som har flyttet hjemmefra - de har krav på å bli forsørget, men ikke nødvendigvis i form av penger.

Da har vel ikke barn av skilte foreldre heller krav på penger rett i romma?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rikke_*
Hvis ungdommen må flytte fordi videregående skole ligger for langt fra hjemmet får h*n borteboerstipend fra staten.

Ja men det er begrenset hvor mye de får.

Det blir bl.a. behovsprøvd ut ifra foreldrenes inntekt.

Og si at de går på en privat skole også da som koster penger.

Det er jo da foreldrene som må dekke det, og som må dekke kost og losji og lommepenger til barnet.

Da synes jeg det er bedre at foreldrene setter seg ned sammen og setter opp et regnestykke over de faktiske utgiftene og så deler de på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Ja men det er begrenset hvor mye de får.

Det blir bl.a. behovsprøvd ut ifra foreldrenes inntekt.

Og si at de går på en privat skole også da som koster penger.

Det er jo da foreldrene som må dekke det, og som må dekke kost og losji og lommepenger til barnet.

Da synes jeg det er bedre at foreldrene setter seg ned sammen og setter opp et regnestykke over de faktiske utgiftene og så deler de på det.

Ikke bland privatskole inn i dette her, foreldrene er da ikke pliktig til å betale for privatskole, det er høyst frivillig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har vel ikke barn av skilte foreldre heller krav på penger rett i romma?

Nei. Det å bli forsørget betyr ikke penger rett i lomma.

Det å forsørge et barn betyr jo alt ifra å gi det tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen og kostnader i.f.m. idrett og hobbyer. For den barnet bor sammen med så går jo dette av seg selv, mens den som det ikke bor med må bidra med sitt bidrag som overføres til den barnet bor sammen med, for på den måten å betale sin del av kaka.

Så hvis barnet selv får pengene så må jo noe av det gå til den av foreldrene det bor med. For bidraget var vel aldri før kun et beløp som ble brukt til lommepenger for barnet?

Når du er 18 år så er du myndig og kan på en måte styre litt selv.

Foreldre har vel samtidig forsørgeransvar til barnet er ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel ikke barn av skilte foreldre heller krav på penger rett i romma?

Nei? Har noen påstått det?

Det å måtte betale barnebidrag er ikke det samme som å slenge pengene rett i lomma på barnet - det er et valg foreldrene har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel bostedsforeldren fortsatt utgifter i f.m. at det store barnet på 18 år fremdeles bor hjemme? Hvis bidraget skal gå rett til 18 åringen - hva skal 18 åringen bruke pengene på da? Bidraget er jo ment som en del av pengene som skal forsørge "barnet", og da er det vel rett og rimelig at "barnet" betaler litt for seg hjemme? Eller skal bidraget plutselig bli rene lommepenger? Også sitter bostedsforeldren igjen med alle utgiftene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være opp til foreldre og barn å bli enige om dette?

Min ungdom får pengene rett i lomma og forventes å bruke disse til klær, mobil, uteliv etc. Jeg dekker bokostnadene, men bidrar ikke med lommepenger.

Jeg forstår egentlig hva som er problemet med at vi velger å gjøre det slik?

Stjernedryss, for eksempel, er du misunnelig fordi du ikke får et fast beløp hver måned fordi du bor sammen med begge foreldrene dine? Tro meg når jeg sier at det er mange ungdommer som gladelig hadde byttet bort bidraget mot jevnlig kontakt med den andre forelderen sin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...