Gå til innhold

Vinterbarn

Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Vi er jo egentlig allerede bortskjemte med 6-8 timers sammenhengende søvn hver natt, men skulle gjerne sett at han sov alle 12 timene i strekk likevel. Mye vil ha mer. :sjenert:

Mirabella: Lykke til med prøving da. Må innrømme at vi har tenkt på nestemann allerede, men det blir nok ikke prøving igjen før tidligst neste sommer. Er jo (såvidt) over 30 selv, men føler ingen hast (og ikke skal vi ha et helt fotballag heller ;)).

I. sov faktisk 12 timar i strekk i natt og det var heilt herlig! :) Ho pleier alltid å sova mange timar samanhengande om natta, men det er ikkje ofte ho har sove så lange som 12 timar før ho våknar!

Takk for det! ;) Har ikkje sånn superhast me heller, men eg har heller ikkje lyst til å venta for lenge med å starta prøvinga igjen. Kan jo henda at det tar litt tid før eg blir gravid denne gangen også, slik som forrige gang. Men vil likevel ikkje starta prøvinga før eg er klar for å bli gravid på nytt, i tilfelle eg skulle bli fort gravid neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et festfyrverkeri av en dag!

Jeg gav kveldsmat halv åtte i går kveld, bading, kveldsstell og sovnet kl ni, og så sov han helt til halv fire! :sjokk: Jeg fikk sove fra halv tolv til tre i strekk! (Våknet av harde pupper ;) )

I tillegg kom jeg inn i yndlingsbuksen min igjen i dag, har ikke tord å prøve den på en stund. :hoppe:

Tre og en halv time er jo ingenting for dere langtidssovere, men for meg er det som å bli født på ny. Jeg er opplagt og føler meg som supermamma!

Vi skal ikke prøve akkurat nå iallfall, har nok lyst på en til på sikt riktignok. Kanskje når han er to-to og et halvt, har ikke snakket om det. Jeg har lyst å jobbe litt først, og så vil jeg at han skal bli litt eldre. Jeg er jo "bare" 27, og forrige ble laget på null komma niks. ;)

Endret av Scheherazade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så går det bra her, frøkna vokser og trives, er mye bevegelse og man merker utvikling fra dag til dag, ganske fascinerende! Plutselig så bare gjør hun ting :) Utrolig koselig i hvertfall!

Hva konkret er det hun gjør?

Her tar Mie begge hendene i munn, både hver for seg og sammen. Hun har blitt ganske sterk i nakke og rygg, prøver på å ta sit-ups og kan på en måte holde ryggen rett/oppreist om vi lar henne sitte. (Noe jeg ikke liker, derfor kun for testing). Ellers er det mest sprelling med armer og ben. Det kan hun til gjengjeld gjøre ganske mye og ganske fort :) Leste i et blad hva de gjør når de er 3 mnd, men var ikke mye av det som har skjedd her ennå. Det plager meg ikke at/om hun er sen, men jeg gleder meg alltid til neste utviklingstrekk.

Jeg gleder meg også til våren. For å bo på en øy i Vestfold er det veldig mye snø som har vært her lenge. Kan daglig se at det smelter nå og blir bart inntil husveggen og på veien. Så i dag at noen tulipaner er på vei opp. Det var et hyggelig vårtegn!

Andre ting jeg gleder meg til er å gå familietur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva konkret er det hun gjør?

Her setter L seg opp selv når hun sitter på fanget, hun begynte plutselig, lå på brystet til pappan mens han satt i sofaen og plutselig så satte hun seg opp :) Hun er sterk i nakken og holder hodet og overkroppen høyt når hun ligger på magen. Hun forsøker til stadighet å komme seg framover, men det er bare ben og armer som går, er litt tidlig å komme seg framover gitt :ler: Ellers så har hun både oppdaget hendene, har ganske god kontroll på de virker det som (pappans skjegg er morsomt å virkelig lugge i) og tærne har hun lagt merke til ved bleieskift. Hun er *så* nært ved å snu seg fra rygg til mage, må bare skjønne at hodet må løftes opp for at hun skal komme seg rundt ;)

Tror ikke hun er sånn kjemperask av seg, men jeg var visst tidlig ute selv med det meste, så det kan jo hende hun slektes på meg (tok mine første steg da jeg var 8,5 mnd og gikk skikkelig da jeg var 9 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det heller ingen prøving på nr 2 med det første, jeg skal gjøre meg ferdig med studiene og helst fått meg mer fast jobb innen den tid. Men jeg tenker likevel MAX tre år mellom barna.

Er ferdig med bachelor juni 2010, men må ta igjen den tapte praksisperioden fra i høst etter det. Altså august/september 2010. Det jeg tenker foreløpig er da at nr to kommer ca april/mai 2011. Da er S ca 2,5 år. Perfekt! ;) I følge disse tankene blir det da prøving fra ca juli/august 2010.

Ble gravid med S to måneder FØR vi hadde tenkt til å sette i gang prøvingen :fnise:, så jeg kan jo håpe det går like lett neste gang også... Time will show! :)

Endret av Coxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig med bachelor juni 2010, men må ta igjen den tapte praksisperioden fra i høst etter det. Altså august/september 2010. Det jeg tenker foreløpig er da at nr to kommer ca april/mai 2011. Da er S ca 2,5 år. Perfekt! ;) I følge disse tankene blir det da prøving fra ca juli/august 2010.

Du har alt under kontroll skjønner jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tenker foreløpig er da at nr to kommer ca april/mai 2011. Da er S ca 2,5 år. Perfekt! ;) I følge disse tankene blir det da prøving fra ca juli/august 2010.

Vi tenker akkurat det samme! Skal se vi følger hverandre i ny dagbok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Du har alt under kontroll skjønner jeg. :fnise:

:ler: Tja, har hvert fall gjort meg opp noen tanker!! :fnise:

Vi tenker akkurat det samme! Skal se vi følger hverandre i ny dagbok :)

:jepp: Det kan fort skje, vettu!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag er L 4 måneder! Det går så vanvittig fort! :hakeslepp:

For ei uke siden så snudde L seg fra rygg til mage, og det har hun gjort noen ganger nå - men de siste par dagene så har det vært stopp - hun har blitt litt lat ser det ut som :fnise: Så det å ligge under babygymmen er visst kjedelig og det altfor slitsomt å snu seg, og det å ligge på mage er kjedelig for da kommer man jo ingen vei (hun spreller som en fisk på land ;)) ... utålmodig sjel denne frøkna vår! Er småslitsomt at hun ikke er så blid og fornøyd i babygymmen som hun brukte å være, men det ordner seg vel :)

Ellers så går nå dagene her... jeg lengter etter vår og varme og sol og... gleder meg skikkelig til å slippe å ha på oss så mye klær når vi triller/bærer på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

For et par uker siden lærte den lille gutten vår å snu seg fra mage til rygg, så nå er han fornøyd for han kan velge selv om han vil ligge på mage (som han hater) eller ikke.

Vi har begynt med litt grøt, som viser seg å være namnam. Det tok 3-4 dager før han skjønte poenget med skjeen, og han gaper og koser seg. Vi har flyttet grøtporsjonen til kvelden og han har gått fra 6-7 timers sammenhengende søvn før han vil ha første måltid til noen netter med 10-12, så det er ganske behagelig. Litt tidlig å si om det blir en vane, men herlig så langt. Ellers har vi nå begynt å legge ham kl 21 i stedet for 22 siden han den siste tiden har blitt trøtt tidligere, men han sover likevel til ca 10 som før, og det sier jeg ikke akkurat nei til. ;)

På torsdag ble det en åtte-ni timers biltur til mannens familie og det gikk rett og slett som en drøm. Han var en liten engel i bilen og vekslet mellom å sove eller bare sitte og pludre for seg selv. Han sa i fra når han var sulten, og ellers var det ikke noe bråk fra ham. Det var bedre enn vi forventet, men vi er veldig glade for det, for det hadde ikke vært særlig gøy med skriking hele turen. Han var litt rastløs første kveld og uvillig til å legge seg (kanskje ikke så uforståelig når han hadde sovet mye mer enn vanlig i løpet av bilturen, og i tillegg befant seg på et nytt sted og i en ny seng), men ellers gikk alt veldig greit. De siste dagene har vi hatt, og vært på, mange besøk. Det er en haug med slektninger som skal hilse på det nye lille vidunderet (det er 8-9 år siden sistemann ble født her i familien), så han har omtrent tilbrakt dagene på vei fra armkrok til armkrok. Alle skal kose og lokke fram smil og latter. :)

God påske til alle vinterbarnforeldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hvordan går det med dere nå?

Her har lillegutten rukket å bli over syv måneder, og i ferd med å bli en liten gutt! Han har fått en kort, blond guttefrisyre og det gjør at han ikke ser ut som en baby lenger på ansiktsbilder.

Overgangen til fast føde har gått over all forventning, han spiser stort sett det meste og er veldig glad i mat. En typisk dag:

Tidlig morgen: Morsmelk

Frokost: Stor grøtporsjon og morsmelk

Formiddagsmat: Grøtporsjon eller skive (såvidt begynt, mye gris ;) ) + fruktmos eller banan

Førmiddagsmåltid: Morsmelk

Middag: Ca 150-180 ml middag, nå går det i ris, potet, gulrot, kålrot og sei. Litt fruktmos

Kvelds: Stor porsjon grøt

Sen kveld/natt: Morsmelk

Han spiser mye på dagtid, så strengt tatt burde han sikkert klart seg uten melk på natten, men vi har ikke tatt den kampen ennå. Han legger seg klokken syv, da er han stuptrøtt. Så sover han stort sett til halv ett-ett, da får han påfyll av melk. Så er det litt urolig, og de siste dagene har han knirket i fem-tiden, uten egentlig å være våken. Slitsomt, men det går seg nok til deg også. Vi får altså fortsatt ikke sammenhengende nattesøvn her, med mindre jeg legger meg klokken syv. ;)

På dagtid soves det to lurer, en i ni-tiden og en i ett-tiden, helst i en time-halvannen, men det varierer en del. Han sitter av seg selv nå, og liker best å leke slik. Når han ligger på ryggen, kan han fort bli lei, men det er vel begrenset hvor lenge han bør sitte også... En god stund rullet han fra mage til rygg med en gang han bl lagt på magen, men nå har han visst glemt hvordan det gjøres. Merkelig. Andre veien har han bare rullet et par ganger, og da mest velting.

Det kommer stadig nye pludrelyder, men han er ikke så veldig snakkesalig. Liker best å smile. :) Babysangen jeg gikk på er slutt for sommeren, så nå er det ingen faste aktiviteter.

Om noen uker drar vi til Frankrike en måneds tid, så er det jobb igjen for meg. Tiden i permisjon har gått utrolig fort! Det skal bli rart å begynne i jobb igjen, men samtidig litt godt. Det er ikke alle dager som går like fort her hjemme, og jeg merker at han liker at det skjer noe, men det går ikke hver dag. Likevel er det vemodig at det snart er slutt, det er veldig kos å gå hjemme også, denne tiden med bare en baby får jeg jo aldri igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med oss går det veldig bra. :) Vi var på 6 mndskontroll i forrige uke og da var gutten vår blitt 72 cm og 8,6 kg. Lang og slank gutt med andre ord. :) Han har rullet seg rundt lenge (mage til rygg fra 4 mnd og rygg til mage fra 5 mnd) og det går raskt når han er i gang, trappegrinden er for lengst tatt i bruk. Han har såvidt begynt å åle seg bakover, vil veldig gjerne framover så det blir spennende å se når han forstår hvordan det gjøres. Han spiser godt og er heldigvis veldig glad i mammas hjemmelagede mat. D et er så morsomt å høre namnam-lydene når han spiser, en veldig takknemlig liten mann å lage mat til.

En typisk dag i matveien ser slik ut:

Tidlig frokost: En flaske melk.

Frokost: En flaske melk.

Lunsj: En porsjon hjemmelaget middag + litt fruktmos til dessert.

Middag: En flaske melk.

Kvelds: En porsjon grøt + litt sviske- eller aprikosmos.

Han har ellers et godt sovehjerte. Han legger seg kl 21 og sover i strekk fram til kl 07, da får han en flaske melk og sover så til ca 10. Og på dagtid blir det tre dupper à 30-60 minutter. Og han prater og babler mye, hviner av fryd og koser seg. I sommer reiser vi på ferie (Praha), så det skal bli spennende å se hvordan det blir med en liten gutt med på lasset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også finfint :) Snuppa mi har blitt 6,5 måned nå, var på 6mnd-kontroll for to uker siden og da var hun 69,5 cm og 9225 gram... så ikke mye nurk lengere nei :fnise:

Vi har bare holdt på med fast føde de siste par ukene, hun fikk litt grøt/mos av søtpotet i starten men var ikke veldig begeistret gitt. Så vi gikk over til å gi henne biter som hun kan spise/smake på selv. Dette betyr jo i utgangspunktet at jeg for det meste ammer, men det tar seg nok opp i løpet av sommeren tenker jeg :)

Hun dier når hun sier fra at hun er sulten, og i tillegg så får hun noe å gnage på til lunsj, type en bit agurk/paprika/melon/riskake, også tutkopp med vann. Til kvelds så er det 1/4 avokado en stor vinner, men hun spiser også dampet gulrot/kålrot/søtpotet. Tenker vi skal begynne med brød snart, men vi tar det litt etter litt, hun har jo bare begynt å venne seg til smaker og konsistenser :)

Vi nattammer fremdeles, men jeg synes det er helt greit, hun legger seg i 19-tiden, da er hun trøtt som en strømpe, så ammer jeg en gang før jeg legger meg, og deretter vet jeg ikke, vi samsover så det er bare å slenge ut puppen ;) Hun våkner i hvertfall klokken 8. På dagen så sover hun 3-4 dupper på rundt 30-60 min.

Hun snur seg jo selv til begge veier, har jo gjort det lenge nå, men hun kommer seg ikke bortover.... dvs, hun rygger og kan dra seg fram etter møbler, så hun ligger ikke *helt* i ro, men hun har absolutt ikke knekt krypekoden nei, hun hever stumpen innimellom, men da går ansiktet i bakken ;)

Hun skravler og skravler, og roper og ler og koser seg! Er veldig lite sur, da skal hun være veldig trøtt eller veldig sulten :) Innimellom så kan hun fint ligge alene, men hun elsker å være med på det som skjer så jeg bærer endel. Har henne på ryggen i meitai/sjal når jeg rydder/lager mat/syr/vasker klær, veldig kjekt :)

I sommer skal vi ikke stort, gifter oss i august og skal på Øyafestivalen hele gjengen, skal tidlig krøkes vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å se forskjellene!

Vi var på barselgruppe i går, da var han 68 cm og 7370 gram. Han har lagt på seg over 2 kg siden han begynte med fast føde, så det er tydelig at det greit. ;)

Kanskje ikke så mange som oppdager denne tråden igjen, siden det vel er 2 måneder siden sist, og da kommer den vel ikke opp på Mine innlegg med standardinnstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Denne tråden kom ikkje opp under "Mine innlegg" lenger, nei - så det var berre tilfeldig at eg oppdaga den igjen no!

For øyeblikket er eg veldig trøtt, så trur eg skal finna senga. Så kan eg heller oppdatera her inne ein annan dag! :) Reknar med denne tråden dukkar opp på "Mine innlegg" igjen no, så då satsar eg på at det ikkje blir gløymt. ;)

Kjekt å lesa om korleis dei små gullungane våre (som ikkje er så små lenger), veks og utviklar seg! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Her blir i det i alle fall ingen prøving! :fnise:

Knøttet er aktiv og blid dagen lang. Vi har ikke så mye rutiner på soving ennå, men jeg stresser det ikke -det ordner seg til høsten når skolen begynner igjen.

Fast føde går greit, og han legger bra på seg, men jeg tror han er litt grøtlei. Brødbiter er mer populært! Han får fremdeles en flaske om kvelden, men puppen er god å ha. Han våkner ofte om natta og vil ha pupp, så jeg har ham mest i senga.

Noen som har fått tenner ennå? Jeg trodde jeg kjente en liten en for noen uker siden, men det må ha vært feil. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, då kan eg prøva å oppdatera litt her!

I. har no blitt 8 månader gammal, så tida går jammen unna! Då me var på kontroll på helsestasjonen i begynnelsen av denne månaden, var I. ca 8800 g. Lengda hennar fekk me ikkje målt, pga hoftene. Men med litt "juksemåling" heime, fann me ut at ho er ca 74 cm lang. Så I. er ei lang jente, som slektar på mamma og pappa. ;)

Kan jo seia litt meir om hoftene til I. Då I. var akkurat 7 månader gammal, var me på sykehuset og fekk tatt røntgen av hoftene hennar. Det var legen som undersøkte I. på 6-månaderskontrollen, som sendte henvisning. Og det viste seg dessverre at det var slik me frykta: I. hadde hofteleddsdysplasi. :( Så no går ho med skinne døgnet rundt. Me har ny time til røntgen og legeundersøkelse i midten av august, og då håpar me at I. kan få av seg skinna. Ho har då hatt den på i litt over 2 månader.

Alt blir mykje meir tungvint, når I. må ha på seg skinne heile tida. Men heldigvis ser ikkje skinna ut til å plaga henne lenger. Det var kun dei 2 første døgna at det var skikkelig ille. Då fekk I. grineanfall med jevne mellomrom heile dagane, og våkna etter 1/2-1 time heile nettene, og skreik. Jammen godt at det ikkje varte lenger, for då var eg skikkelig fortvila!

Noko anna eg synst er dumt med skinna, er at I. ikkje får utvikla seg motorisk slik ho ellers ville ha gjort, når ho må bruka skinne. I. hadde rulla seg frå rygg til mage i ca 1/2 månad då ho fekk skinna på seg, men det greier ho ikkje lenger når ho har skinne. Ikkje veit eg om I. egentlig har lært seg å sitja sjølv heller. Ho kan sitja sånn nokolunde åleine med skinna på, men heng liksom sånn framover. Så om ho egentlig kan sitja uten skinne, er eg usikker på. Ho kunne det iallfall ikkje før ho fekk skinna på. Så me lar I. liggja mest på golvet, eller sitja på fanget vårt slik at ho får litt støtte.

I. har aldri likt å liggja på magen, men i det siste har ho blitt mykje meir uthaldande. Etter at ho fekk skinna på, har ho lært seg å halda seg oppe på strake armar i mageleie. Ho klarar også å snu seg rundt i ring på golvet, og å skubba seg litt bakover. Eg er veldig glad for at I. har klart å læra seg dette etter at ho fekk skinne, for det viser jo at den motoriske utviklinga ikkje har stoppa heilt opp. :) Men I. lærer seg nok ikkje å krabba, før skinna er vekke. Trur det vil bli vanskelig å læra seg å krabba med beina rett ut til sidene. ;)

Ellers har I. blitt kjempeflink til å prata i det siste! :) Ho lagar stadig nye lydar og ord. For nokre veker sidan, lærte I. seg å seia "mamma" og "pappa", og no seier ho det heile tida. ;) Og dei siste dagane har ho sagt "nam" kvar gang eg gir henne mat! Veldig artig, no når I. er inne i ein ordentlig prateperiode.

Eg fullamma I. til ho var 5 1/2 månad gammal. Då begynte me å gi henne smaksprøvar på graut. Etterkvart fekk ho også litt frukt, og deretter middag. No får I. kun mm om morgonen. Så får ho fruktmos i 12-tida. Så er det middag i 3-tida. Graut i halv 7-tida om kvelden, og kun mm før ho legg seg om kvelden. I. får tilbud om mm til alle måltida. Enkelte gangar vil ho ha, andre gangar ikkje.

I. søv 2 kvilar i løpet av dagen. Ein gang i 11-12-tida, og ein gang i 3-4-tida. Ho søv alt frå 1/2 time til over 2 timar kvar gang. I. søv alltid ute i vogn på dagtid, i frisk luft! Me legg henne i halv 9-tida om kvelden, og då sovnar ho vanlegvis i løpet av 20 minutt. Ammar I. på sengekanten, og legg henne så ned i senga si. Då er I. vanlegvis kjempetrøtt. Snur hovudet frå side til side nokre gangar, og så sovnar ho. Frå I. var 2 til ca 5 månader gammal, sov ho samanhengande heile nettene, men då strevde me veldig med å få lagt henne om kveldane. No er det motsatt! I. legg seg kjempefint om kvelden, men våknar og vil ha mat fleire gangar i løpet av natta. Det gjer meg egentlig ikkje så mykje, for I. roar seg alltid fort etter at eg har tatt henne opp i senga vår og amma henne litt. Men me blir vel nødt til å venna henna av med det etter kvart, for eg veit jo at ho ikkje har behov for mat om natta! Det er berre det at I. roar seg så fint ved puppen, ho brukar meg rett og slett som smokk for å klara å sovna igjen. Prøver eg å gi henne vatn i tutekopp i staden, blir ho rasande og hyler og skriker. Og eg har ikkje orka å tatt topp kampen med henne enda! :sjenert: Om morgonen våknar I. ein gang mellom 07.30 og 09.00. Eg har funne ut at for tida varer nettene til I. vanlegvis i ca 11 timar!

I. har forresten fått 2 små tenner nede i munnen! :jepp: Tennene kom då ho var 7 1/2 månad gammal. Trur ikkje det er fleire tenner på vei enda.

Ja, det var litt om korleis me har det for tida! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere litt hva som skjer her og :)

Lille L er nå 7,5 måned, siste kontroll (6 mnd) var frøkna 69.5 cm og 9225 gram, altså ei stor jente! :) Hun har dog begynt å roe ned i vektøkningen, går ikke opp 400 gram i uka lengere :fnis:

Hun har rullet rundt i mange måneder nå, men kryper ikke enda, har likevel utviklet en rulle-rundt-snu-seg-rygge-og-dra-seg-fram-etter-møbler-teknikk slik at hun ligger overhode ikke i ro ;) Hun har også begynt å dra seg opp etter lavere møbler, men er langt fra å sette seg opp på knær og dermed også langt unna å sette seg opp på rompa. Krabbing kommer vel etterhvert.

Foreløpig ingen ordentlige ord her, men hun skravler åkkesom ;) Og lager masse godlyder når hun spiser :)

Jeg fullammet til L var 6 mnd, så begynte vi å gi henne fast føde. Vi prøvde med litt grøt i starten, men snuppa spytta det bare ut. Jeg hadde lest litt om BLW (Baby led Weaning/Barnestyrt mattilvenning) tidligere, men hadde egentlig bestemt meg for å innføre mat på den vanlige måten... Men sånn ble det ikke, så her får snuppa mat i biter (på størrelse med hennes knyttneve) som hun selv fører til munnen. De første ukene var det ikke stort hun fikk i seg, men nå spiser hun som bare det. Hun har virkelig fått inn pinsettgrepet og er blitt skikkelig flink finmotorisk :D

Så hun spiser to måltider om dagen, og er vi på kafe ell. så får hun gjerne smake på det jeg har bestilt, eller får en agurkbit ell. å tygge på :) Hun spiser mye forskjellig: dampet gulrot/blomkål/potet/søtpotet/kålrot, rå agurk, tomat og paprika, mango, melon, banan, avokado (favoritten!), riskaker, brødskive med leverpostei, nanbrød osv. Og i dag så fikk hun noen biter med kylling marinert i balsamico/rapsolje/hvitløk/basilikum, det var stor suksess :) Hun har også fått skjeer fulladet med havregrynsgrøt/bananmos, litt gris men... Og nei, hun har ikke fått noen tenner, men det går finfint likevel ;)

I løpet av dagen sover hun 2-3 ganger, første luren 2 timer etter at hun står opp (mellom 7 og 8 en gang). Ellers så har vi begynt å la pappan legge snuppa, så hun får kveldspuppen i sofaen før pappan går og legger henne i 19-tiden. Han synger for henne og hun sovner stort sett ganske kjapt. Er våken etpar ganger i løpet av kvelden, men det er stort sett bare å stappe i sutten (men noen ganger så må jeg bare amme henne for at hun skal sovne igjen). Vi samsover, og hun våkner vanligvis når vi legger oss, og da får hun påfyll. Så våkner hun etpar ganger i løpet av natten og får mat, jeg ser på det som helt normalt, hun dier lite på dagen, er altfor nysgjerrig, så skal hun få i seg nok mat så må hun spise på natta :)

...så sånn går nå dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er nå 7½ mnd. Ingen kontroll siden 6 mndskontrollen, men vi målte ham for to uker siden her hjemme og da var han 74 cm og i følge badevekten har han akkurat rundet 9 kg.

Siden siste innlegg her har han fått to tenner i underkjeven, kryper og sier Mamma. Spennende framskritt med andre ord. I går kom vi hjem fra ferie og det gikk veldig greit med en liten tass. Litt tungvindt i en by som har T-bane med svært liten tilrettelegging for barnevogn/rullestol, men ellers har han vært en liten drøm og vi har kost oss masse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille pjokk er tydeligvis bittelig mindre enn dere andres... :fnise: På 8 mnd-kontrollen var han 71,5cm og 8480gram... ;)

S bgynte å krabbe mandag for to uker siden, tre dager før han ble 8 mnd'er. Samme kvelden begynte han også å reise seg! Så her går det unna med en gutt på oppdagelsesferd.. ;)

Vi har hatt nattavveninding, så han sover som regel sammenhengende fra 19.30-20-tida til 6-tida, da får han pupp, og sover videre til 7.30-8.00. Han har to kviler i løpet av dagen, og tre faste måltider med fast føde. Grøt morgen og kveld, og middag med frukt til dessert midt på dagen. Ammer tre ganger i døgnet nå, ca 6.00, 12.00-13.00 og 18.00.

Fikk to tenner med en ukes mellomrom da han var nøyaktig 6 mnd'er, og etter det har det ikke kommet noen flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...