Gå til innhold

Vinterbarn

Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Lillegutt er våken i 7.30-8-tida. Noen ganger står vi opp da, men som oftes slumrer vi eller prater videre i senga en times tid til.

Litt an på når lillegutt våkna og vi sto opp, så er han trøtt igjen i ca 11-tida. Da legger jeg han bare i vogna, setter vogna ut, og han sover ca 2 timer. Våken igjen i ca 3-4timer, før han vil ha en liten hvil til. Da sover han bare inne, en liten time eller noe.

Ca kl 20.00 er det leggetid for kvelden.

Han spiser MM ca hver tredje time gjennom hele døgnet.

Har ikke begynt med noe grøt eller MME eller noe enda, men grøt er vel like rundt hjørnet, kanskje... ;) Håper i så fall det kan få han til å sove lengre skift om natta..... .sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang grøt så er tanken å vente til hun blir 6 mnd. Er det ikke da de må begynne med det? Jeg har lyst til å amme lenge, men må ikke fullamme lenger enn jeg trenger. Håper jeg har tatt av et par kg til til da. Jeg er ca der jeg var før jeg ble gravid, men formen er veldig annerledes. Flat rompe og "hengemage" erike like fint. Har ikke gjort en eneste øvelse for å stramme det opp,men har selvfølgelig fine tanker om en slank og stram kropp til sommeren igjen. Jeg har bare aldri blitt sett på som en treningsnarkoman....

Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger ham i sengen sin når han har fått siste måltid for natten, dvs ca 22.30-23.00. Da sover han til 07-07.30, får litt mat og sover videre til 11 og da står vi opp. Jeg ser ikke noe poeng i å legge ham allerede kl 19-20 når han uansett skal ha mat en gang til etter det, og han er dessuten mest våken om kvelden. Vi flytter heller leggetiden litt etter litt etterhvert, så får han regulere dette selv. Ellers sover han tre runder på dagtid, da sover han stort sett i vuggen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt som gjør at du ikke ammer lengre, Arkana? Hvis jeg får mer betennelse har jeg sagt at det er over og ut, men foreløpig har det heldigvis gått bra etter siste runde.

Vi begynner å se skissene av et mønster. Det har vært litt styr i det siste, fordi han har vært så utrolig tett i nesen, men sånn ellers blir det cirka sånn: Kveldsstell i åtte-tiden, fått han til å sovne ca. 21. Tar han opp når vi legger oss for påfyll, da spiser han i halvsøvne. Så mat cirka hver tredje time, kanskje litt oftere på slutten. I åtte-nitiden er det siste amming i sengen, før jeg spiser frokost som mannen setter på nattbordet før han drar på jobb. Så ligger lillegutt og leker med uroen i sengen mens jeg er på badet. Når klokken er cirka 10 har begge fått på seg klær, og så blir han trøtt igjen cirka halvannen time etter vi stod opp. Da blir det soving, enten i bæresjal, vognen (på tur) eller i armkroken på sofaen. Han klarer ikke og sovne dersom han blir lagt i stille vogn, men sovne i armkroken, så bæres over funker som oftest.

Generelt er rutinene våre mat hver 3-3,5 time på dagen, så aktivitet, leking og bleieskift, så soving i en time-halvannen før ny mating. Siste luren på kvelden er litt kortere. Han blir utrolig sint om han blir for trøtt, da er det skikkelig skriking. Det tok en stund før vi skjønte at det var det og ikke mageknip. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt som gjør at du ikke ammer lengre, Arkana? Hvis jeg får mer betennelse har jeg sagt at det er over og ut, men foreløpig har det heldigvis gått bra etter siste runde.

Hovedsakelig mangel på melk, som ikke ble hjulpet av dårlig start på ammingen (fordi han var innlagt på nyfødtavdeling), utrolig såre brystvorter samt at han hadde problemer med å få tak og fort ble illsint fordi han ble så sulten. Han fikk morsmelk ca 1 mnd. Pumpet mest på slutten, men det var veldig lite motiverende når jeg måtte pumpe 2-3 ganger for å få samlet opp nok melk til ett måltid. Men men, vi håper det går lettere neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt å fullamma til I. er 6 månader gammal. Så lenge eg har nok melk og I. er fornøyd og legg på seg, så ser eg ingen grunn til å begynna å gi henne mat før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi inge leggerutiner enda, hun sover i sjalet eller i slyngevugga på kvelden, deretter legger hun seg i senga når vi legger oss. Også sover vi til hun våkner i 9-tiden. Hadde tenkt å innføre litt mer leggerutiner etter dåpen, men har ikke kommet så langt... På natta spiser hun hver 4.-5.-time, på dagen rundt hver 3. time. Hun sover 3 ganger på dagen, enten i slyngevugga eller i vogna/sjalet.

Elllers så skal jeg fullamme til hun er 6 måneder, jeg har nok melk og hun går jo opp i vekt ( :fnise: ) , så jeg ser ingen grunn til å innføre noe fast føde enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig mangel på melk, som ikke ble hjulpet av dårlig start på ammingen (fordi han var innlagt på nyfødtavdeling), utrolig såre brystvorter samt at han hadde problemer med å få tak og fort ble illsint fordi han ble så sulten. Han fikk morsmelk ca 1 mnd. Pumpet mest på slutten, men det var veldig lite motiverende når jeg måtte pumpe 2-3 ganger for å få samlet opp nok melk til ett måltid. Men men, vi håper det går lettere neste gang. :)

Allerede på neste gang? ;)

Vi også hadde en dårlig start, siden han skulle suge bare annenhver mating, og han fikk ikke komme til meg med en gang heller, pga narkosen. Jeg tror absolutt starten har mye å si!

Kanskje vi drøyer grøtstarten til påske, da får mannen være med på moroen. ;) Han legger jo på seg jevnt og trutt, og har doblet fødselsvekten, men veier jo likevel bare drøye 4,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede på neste gang? ;)

:fnise: Ikke noe prøving på gang ennå nei, men klart vi skal ha flere. ;) Husker forresten jeg hadde et søskenpar i klassen min på barneskolen. Den ene født i januar og den andre i desember samme år. Ikke verst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker forresten jeg hadde et søskenpar i klassen min på barneskolen. Den ene født i januar og den andre i desember samme år. Ikke verst det.

Et vennepar av noen venner av oss har ei født i januar og en i desember, de var sikker på at fullamming var mer enn god nok prevensjon... Jeg nevnte de da jordmor prøvde å si at det ikke var nødvendig med prevensjon de første månedene så lenge man fullammet (hun bruikte det som et argument for at jeg skulle fullamme), hun forstod med et at jeg nok ikke kom til å lite på det nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me kjem nok til å begynna å prøva på nummer 2 om ikkje så altfor lenge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen planer om å lage nr to før det har gått en stund. Jeg har satt inn spiral, men føler meg ikke heeeelt trygg likevel, siden jeg har en nevø som ble til tross amming OG spiral(!) Mormor fikk 4 barn på 5 år og jeg var en stor overraskelse for mine foreldre. Med andre ord kommer jeg fra en fruktbar slekt og siden planen var at M skulle bli født ca nå, har jeg ingenting som tilsier at jeg er noe unntak...

I morgen skal jeg og M ut og fly. Alene og for første gang med M. Det så en stund ut til at jeg måtte ta flybussen både her hjemme og dit vi kommer + ny lokalbuss til hun jeg skal bo hos og det virker som om andre tenker at "det er da ingen sak å ta bussen/r til og fra flyplassen med baby, vogn og baggasje". To av de jeg skal besøke er hjemme på dagtid uten andre planer og det er 45min til flyplassen. Nå har det ordnet seg, men følte meg plutselig veldig pysete som ønsket en ekstra hånd på hver flyplass... Det hadde sikkert gått greit, men det er noe med første gang og at reisa blir færrest mulig ledd og at jeg aldri vet hvor grinete(=overtrøtt) M er.

Hva tenker dere? Er jeg egoistisk og overnervøs? Jeg har selv tatt initiativ til å dra, men hadde vel forventet at jeg ble tilbudt litt mer hjelp uten å måtte mase på folk, slik jeg nå føler jeg har gjort :(

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket:

Så moro! :strix:

He he, ja det er jo det! ;) Brukte 8 månader på å bli gravid første gang, så det er ikkje sikkert at det skjer noko så veldig snart. Me har ikkje heilt bestemt oss for når me startar prøvinga igjen, men kanskje når I. er ca 6 månader gammal? :vetikke: Eg er 32 år gammal, og ikkje heilt ung lenger - så derfor satsar me på å få dei barna me skal ha ganske tett. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja det er jo det! ;) Brukte 8 månader på å bli gravid første gang, så det er ikkje sikkert at det skjer noko så veldig snart. Me har ikkje heilt bestemt oss for når me startar prøvinga igjen, men kanskje når I. er ca 6 månader gammal? :vetikke: Eg er 32 år gammal, og ikkje heilt ung lenger - så derfor satsar me på å få dei barna me skal ha ganske tett. :Nikke:

Ja, det er jo sant, skjønner godt at du ikke vil vente i "det uendelige" når du tross alt har passert tredve... (Ikke negativt ment!!! :blomst: ) Håper du blir gravid FORT neste gang!!! :hoppe: Tenk, PLUTSELIG sitter du der med kul på magen igjen!! :rødme:

=====

I kveld har vi introdusert maisgrøt og sviskemos, - med stor apetitt!! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på besøk hos en baby som var en måned i dag, så utrolig stor forskjell det var mellom de to! :sjokk: Han har forandret seg så mye, og det hele har skjedd så umerkelig at jeg ikke merker det fra dag til dag... Jeg husker nesten ikke hvor liten han var jeg. Tiden går altfor fort. :tristbla:

Jeg er så sliten for tiden også, det tar på i lengden med mangel på sammenhengende søvn. Derfor er det ekstra trist at jeg ikke alltid har overskudd til å glede meg nok over dagene.

Litt tidlig ennå kanskje, men si fra om du merker noe forskjell på nettene før og etter grøt, Coxy. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal jeg gjøre!! :jepp: Jeg håper på forskjell etter å ha begynt med grøt. Er mer sammenhengende søvn som er etterlengtet her også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant, skjønner godt at du ikke vil vente i "det uendelige" når du tross alt har passert tredve... (Ikke negativt ment!!! :blomst: ) Håper du blir gravid FORT neste gang!!! :hoppe: Tenk, PLUTSELIG sitter du der med kul på magen igjen!! :rødme:

=====

I kveld har vi introdusert maisgrøt og sviskemos, - med stor apetitt!! :nigo:

Eg har alltid tenkt at eg ville ha mitt første barn når eg var ca 25 år, og ferdig med utdanning og slikt. Men det gjekk ikkje heilt slik, sidan eg ikkje møtte mannen min før eg var 26, og han trengte mange år på å bli klar for barn. ;)

Men men, eg er jo ikkje gammal enda - synst berre ikkje det er noko poeng i å venta for lenge med å få dei barna me vil ha, sidan risikoen for komplikasjonar aukar jo eldre ein blir. Mora mi fekk meg då ho var 30. Eg er eldst i søskenflokken, og yngstesøstera mi er født då ho var 40 - og me er 5 søsken. Så eg har absolutt tid til å få fleire barn enda. ;) Blir nok travelt med fleire småbarn samtidig - men det er jo ein overgang, så det skal nok gå. Eg ønskjer meg 4-6 barn, mens mannen min vil ha 2-3. Håpar iallfall at eg klarar å overtala mannen min til 4. :lur: Men me får sjå etter kvart - me tar ein om gangen. ;)

Heilt merkelig å tenka på at eg kanskje snart har kul på magen igjen! :sjokkert: Klarar nesten ikkje tru på at det kan gå an. Satsar på at me brukar litt mindre enn 8 månader på å få klaff neste gang.

Gledar meg til I. skal begynna å få mat, for det høyrest så koseleg ut med S. som kosar seg sånn med graut og sviskemos! :biggrin:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coxy: Så fint at grøt var populært. Jeg gleder meg til å begynne med grøt her også, skal starte i påsken og har allerede kjøpt inn maisgrøt og svisker til å koke mos. Det blir spennende å se om du merker forskjell på søvnen. Mener å ha lest at det er omtrent 50/50 om det endrer søvnvanene. Vi er jo egentlig allerede bortskjemte med 6-8 timers sammenhengende søvn hver natt, men skulle gjerne sett at han sov alle 12 timene i strekk likevel. Mye vil ha mer. :sjenert:

Mirabella: Lykke til med prøving da. Må innrømme at vi har tenkt på nestemann allerede, men det blir nok ikke prøving igjen før tidligst neste sommer. Er jo (såvidt) over 30 selv, men føler ingen hast (og ikke skal vi ha et helt fotballag heller ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok ikke noen ny baby riktig enda... Tenker kroppen skal få hvile litt før vi lager nummer to, jeg er ikke klar for vanvittig kvalme og bekkenløsning riktig enda kjenner jeg ;) (jeg kan jo selvsagt håpe at neste svangerskap blir helt anerledes, men...)

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ha 3-4 år mellom barna, men nå ser det ut til at vi nok starter prøvingen når L er rundt 2 år. Vi er vel enig om at vi skal ha 3 stykker, men jeg kjenner jeg godt kunne tenke meg 4... Menmen, vi får ta en av gangen! :)

Ellers så går det bra her, frøkna vokser og trives, er mye bevegelse og man merker utvikling fra dag til dag, ganske fascinerende! Plutselig så bare gjør hun ting :) Utrolig koselig i hvertfall!

En ting jeg gleder meg til er VÅREN!!! Her blir det bare mer og mer snø, det er ikke akkurat drømmetrilleføre ute med isete fortau (sørpe som har frøset...), og når det er litt mildere så er det bare slik saltissørpe å spinne i... Ikke spesielt behagelig for bekkenet nei! Jeg lengter så etter bare fortau og sol og varme! Åh, som jeg gleder meg!! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...