Gå til innhold

Vinterbarn

Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Flinke dere er som bruker tøybleier! Jeg har så mye vask fra før at jeg ikke tror jeg orker.

Føler meg egentlig ikke så veldig flink, det er faktisk mindre styr enn jeg trodde på forhånd ;) Litt ekstra klesvask er det jo, spesielt nå i begynnelsen som frøkna produserer ørten bleier om dagen. Men siden vi må ta bleievasken så har jeg blitt flinkere til å ta unna resten av vasken så her er der faktisk mindre stress med vasking enn tidligere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flinke dere er som bruker tøybleier! Jeg har så mye vask fra før at jeg ikke tror jeg orker.

Jeg tenkte jeg uansett vasket gasklutene og håndklærne til stellematten ganske ofte, men de vasker jeg riktignok på 90 grader. Tøybleier er vel anbefalt å vaske på 60? Men burde jo kunne gå å vaske alt på 60, iallfall hvis vi skiller litt på kluter brukt i ansiktet og vaskekluter. Hvor mange grader vasker dere andre vaskekluter og slikt på egentlig?

Jeg er mest spent på den Bitti D'lish-en jeg også! Den virket grei siden man kunne knappe ut innlegg. Men helt enig i at det virker mye bedre med one-size-bleier, blir jo kjempedyrt om man trenger 20 i small, 20 i medium og 20 i large? Skal avlegge rapport når jeg får prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grader vasker dere andre vaskekluter og slikt på egentlig?

Vaskekluter, håndduker o.l. vaskes på 60 grader. Det er svært sjelden jeg vasker noe i mer enn 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskekluter, håndduker o.l. vaskes på 60 grader. Det er svært sjelden jeg vasker noe i mer enn 60 grader.

Samme her! (Men man bør kjøre maskinen på kokvask innimellom for å rense opp i selve maskinen)

Har dere tenkt noe på barnehagesøking? Fikk heldigvis vite at fristen her er i slutten av januar for 09/10(!!!) Aner svært lite om hvilke barnehager som er i nærheten og hvordan disse er. Hva bør man se etter og vurdere? For oss er det viktig at de er mye på tur (i skogen) og ikke bytter personale ofte, men hva mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker alt av håndklær og gulpekluter på 60 grader, sammen med bleiene (bleiene skylles først sammen med det av håndklærne som det har kommet bæsj på). Det blir rent nok. Tøybleiene kan man godt vaske på 90 grader en gang i blan, men det er ikke nødvendig (og det sliter på bleiene om man gjør det hele tiden). Jeg skiller ikke på kluter som går til ansikt og vaskekluter... :sjenert:

Det blir kjempedyrt om man skal kjøpe fullt sett av bittiene i alle størrelsene ja, vi har ikke tenkt å kjøpe det nei. Vi tester ut litt forskjellig nå og kommer til å kjøpe inn mer av de vi liker etterhvert (de vi ikke liker selger vi), tror uansett vi vil ha litt forskjellig å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på barnehage enda nei... Er et år til vi skal ha plass og såvidt jeg vet kan vi ikke søke på hovedopptaket så lenge vi ikke skal ha plass før i januar... (vi som har barn født etter 1. september har jo ingen rett på plass før august 2010...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker kluter og bæsjehåndklær på 95 grader. Har litt trøbbel med bæsjeflekker på ullplagg - hva gjør dere?

Apropos bæsj - lurer nesten på om jeg heller ønsker meg tilbake til mange om dagen. Knøttet har ikke bæsjet siden i går, og i kveld bæsjet han ut voksiposen og pappan sin - og selvfølgelig seg selv. Da jeg tok av strømpebuksa var det bæsj ned til tærne!

Barnehage ofrer jeg ikke en tanke. Det virker ganske fjernt at jeg skal jobbe igjen! Vi har heldigvis en flott og erfaren dadgmamma som har hatt alle de fire andre og som allerede har tinget på å passe Knøttet. :) Etterhvert håper jeg på å få ham inni friluftsbarnehagen som nettopp har åpnet i nærheten av oss.

Nå legger vi oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi vasker på 90 grader er egentlig mannen, det er han som insisterer på det. Vi vasker babyens kluter og håndklær på 90, og vårt undertøy og kokvask på 60 nemlig. Jeg tror det er legesøsteren hans som har sagt det, men hun tenker vel kanskje "medisinsk"? Jeg tror også det blir rent nok på 60, men trenger nesten dokumentasjon på det for å argumentere for det. :) Bleiene er forresten sendt nå, så kommer vel til uken.

Vi har også en del flekker på ulltøy, men vi har gått over til å godta at det blir en del sjatteringer av gult på tøyet... Foreløpig har jeg faktisk brukt Biotex flekkfjerningsspray, det stod ikke noe om at den ikke kunne brukes på ull. :sjenert: Det virker greit dersom man tar det med en gang, lar det ligge med sprayen en stund og gjerne gjentar før det hives i maskinen. Har tenkt å kjøpe flekkfjerningssåpen på Nøstebarn eller den gallesåpen Concertina linket til, men har ikke kommet så langt.

Barnehageplass har vi søkt, det var vel noe av det første vi gjorde da vi fikk fødselsnummer. Vi tok de nærmeste, kan alltids omprioritere senere. Avstand er altså det viktigste for oss. Jeg kunne også tenke meg en barnehage der man serverte et varmt måltid og gjerne frokost. Det er vanskelig... Man ser raskt på ventelistene hvilke barnehager som er populære!

I morgen skal vi på babysang. Er veldig spent på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker håndklær og kluter og sånn på 60 grader.

Når det gjelder barnehage, så tror jeg alle barnehager ønsker at flest mulig søker til hovedopptaket, i forhold til å ha oversikt over antall barn det kommende barnehageåret, og videre også antall ansatte på jobb hver dag. Har jobbet to år i barnehage selv... ;)

Her er søknadsfristen til hovedopptaket 1. eller 31. mars. Må finne ut av det og søke!! ;)

Her er det ikke mye valgmuligheter når det gjelder barnehager, så valget blir enkelt.... :gjeiper:

Vi kommer til å søke han inn i barnehagen fra januar 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser også på barnehagestart i januar. Vet ennå ikke hvordan vi skal fordele permisjon.

I dag var jeg på 6 ukerskontroll, men det var kun prat og ingen undersøkelse. Skal tilbake når M er 3 mnd og sette inn hormonspiral. Fikk vite at så lenge jeg ammer vil hormonene sørge for at jeg har tynne, sårbare og tørre slimhinner og at det er en av grunnene til at amming er prevensjon; nemlig at man ikke har lyst/ikke er godt :sukk: Kan ikke si at hverken sambo eller jeg jublet over den nyheten...

I dag er det økedøgn her. Begynte i går kveld. Har ikke gjort annet enn å sitte med puppen ute og kjenner jeg begynner og bli ganske lei av å ikke få henne mett. Håper produksjonen tar seg opp fort som F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha barnehage til lille snuppa fra august vi. Da begynner jeg på skole igjen, og pappaen har ikke rett på perm siden jeg er student. Tenker minst mulig på det jeg, for jeg kvir meg allerede. :sjenert: Syns egentlig hun er altfor ung for barnehage da...

Vi får se hva som skjer... men må jo søke snart. Ugh.

Ser også det er snakk om vaskegrader her..hehe. Vi vasker alle kluter og håndkler på 90 grader, og klærne, tepper og sengetøy på 60. Trodde man måtte det for å få vekk bæsjebakteriene jeg? :vetikke:

Ellers føler jeg meg sliten for tiden. Merker nå at det har begynt å ta på å aldri få sove lenger enn 4 timer sammehengende. Har begynt å sovne ved nattammingene også nå jeg... så våkner etter en stund, med lys på og en liten snuppe under dynen ved siden av meg i sengen. Hender rett og slett jeg ikke gidder å ta henne oppi sengen sin igjen, jeg bare lukker øynene igjen og er borte etter et sekund.

Men prøver å være flink å løfte henne opp for en rap, også oppi sengen hennes igjen. Ingen protester på det heldigvis. Hun sovner fint der hun.

Men jeg syns egentlig det virker som hun sover bedre inntil meg.

Pappaen har flyttet på gjesterom, det gjorde han egentlig helt i begynnelsen. Han våkner nemlig når jeg ammer, også våkner han av lydene snuppa lager i søvne, og det blir litt for dårlig søvn på en som skal opp hver dag kl 6 på jobb. Så jeg er helt med på den altså, men må si jeg savner å ha han ved siden av meg. Gleder meg litt til snuppa skal på eget rom, og til hun sover mer sammehengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers føler jeg meg sliten for tiden. Merker nå at det har begynt å ta på å aldri få sove lenger enn 4 timer sammehengende. Har begynt å sovne ved nattammingene også nå jeg... så våkner etter en stund, med lys på og en liten snuppe under dynen ved siden av meg i sengen.

:rødme:

Jeg sitter og ammer, får ikke helt til den liggende, så da er det vel vanskeligere at akkurat det skjer.

Ikke lett det med vasking, skal søke litt på det en dag jeg gidder. Men når produsentene av tøybleier anbefaler 60, burde det jo bli rent nok?

Nå har vi vært på babysang! Det var veldig koselig, og kan anbefales! Skal gå 10 ganger, så da blir man jo litt kjent også. Hun som hadde kurset var veldig flink, og vi lærte til og med litt babymassasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers føler jeg meg sliten for tiden. Merker nå at det har begynt å ta på å aldri få sove lenger enn 4 timer sammehengende. Har begynt å sovne ved nattammingene også nå jeg... så våkner etter en stund, med lys på og en liten snuppe under dynen ved siden av meg i sengen. Hender rett og slett jeg ikke gidder å ta henne oppi sengen sin igjen, jeg bare lukker øynene igjen og er borte etter et sekund.

Men prøver å være flink å løfte henne opp for en rap, også oppi sengen hennes igjen. Ingen protester på det heldigvis. Hun sovner fint der hun.

Men jeg syns egentlig det virker som hun sover bedre inntil meg.

Pappaen har flyttet på gjesterom, det gjorde han egentlig helt i begynnelsen. Han våkner nemlig når jeg ammer, også våkner han av lydene snuppa lager i søvne, og det blir litt for dårlig søvn på en som skal opp hver dag kl 6 på jobb. Så jeg er helt med på den altså, men må si jeg savner å ha han ved siden av meg. Gleder meg litt til snuppa skal på eget rom, og til hun sover mer sammehengende.

Samme her! Både at jeg sovner ved nattamming og at pappa'n har bodd på gjesterommet lenge. M våkner lett av at jeg legger henne tilbake i egen seng, så hun sover masse i vår seng. Vil egentlig ikke ha det sånn, men orker liksom ikke tanken på at hun skal våkne og at jeg da må amme eller at hun sovner inntil meg ennå en gang, når jeg er så søvnig selv. Hun sover også bedre inntil meg, men jeg vil ikke at det skal forbli sånn. Vil ha pappan tilbake i dobbeltsenga, men det forutsetter at M begynner å spise og sove litt mer lydløst først..

Jeg sitter og ammer, får ikke helt til den liggende, så da er det vel vanskeligere at akkurat det skjer.

Nå har vi vært på babysang! Det var veldig koselig, og kan anbefales! Skal gå 10 ganger, så da blir man jo litt kjent også. Hun som hadde kurset var veldig flink, og vi lærte til og med litt babymassasje.

Jeg sovnet i sittende stilling også, men da i en sofa med pute bak hodet og bena på en skammel. Amme liggende var noe jeg ikke fikk til i starten (selv om det var kun det vi gjorde de første dagene på sykehuset), men plutselig en dag så gikk det helt fint, så nå slipper jeg og gå ut i loftstua. Vi har nemlig så skråtak at jeg ikke kan sitte med ryggstøtte i senga, så jeg måtte opp hver gang jeg skulle amme om natten. Nå bytter jeg ikke bleie om natten heller, så da slipper jeg helt å stå opp.

I går kveld og i natt kjente jeg meg gangske sliten og lei. Det var økedøgn og M hang i puppen nesten kontinuerlig og våknet maaange ganger på natten. Da kjenner jeg at jeg føler meg så låst. Og det er ikke mulig å dele på den oppgaven, så jeg blir liksom ikke Kiri mer, men kun en produksjonssentral. Det samme har skjedd før og da sambo ville ha meg til å gjøre ett eller annet for han før frokost dagen etter, så blei det litt for mye. Fortalte at jeg følte meg "kun til for andre" og at jeg hadde behov for å "bare være meg" en liten stund til jeg i hvert fall fikk i meg mat. Også får jeg dårlig samvittighet for at jeg er så egoistisk og føler dette...

Noen som kjenner seg igjen i det jeg prøver å beskrive?

Jeg har også lyst til å begynne på babysang, men vil vente litt. Nå tror jeg ikke hun vil få noe ut av det, så jeg venter til hun er en del eldre. Jeg er veldig lite musikalsk, så jeg vil gjøre litt for at hun ikke skal bli like tonedøv som meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld og i natt kjente jeg meg gangske sliten og lei. Det var økedøgn og M hang i puppen nesten kontinuerlig og våknet maaange ganger på natten. Da kjenner jeg at jeg føler meg så låst. Og det er ikke mulig å dele på den oppgaven, så jeg blir liksom ikke Kiri mer, men kun en produksjonssentral. Det samme har skjedd før og da sambo ville ha meg til å gjøre ett eller annet for han før frokost dagen etter, så blei det litt for mye. Fortalte at jeg følte meg "kun til for andre" og at jeg hadde behov for å "bare være meg" en liten stund til jeg i hvert fall fikk i meg mat. Også får jeg dårlig samvittighet for at jeg er så egoistisk og føler dette...

Noen som kjenner seg igjen i det jeg prøver å beskrive?

Jeg gjør iallfall det! Jeg har alltid hatt behov for å være alene iblant, og den tapte friheten er vel det jeg savner mest. Det er slitsomt, og jeg trenger alenetid også. Mannen sover i vår seng, han har godt sovehjerte. ;) Av og til kan jeg bli så inderlig misunnelig når jeg ser bort på ham når han sover, mens jeg ammer i halvsøvne. Selv om jeg elsker lille F over alt på jord, trenger jeg å være noe annet enn bare hans mamma også. I går kveld tok sambo lillegutten ut på trilletur mens jeg ryddet hus. Bare det var deilig!

I morgen har jeg en middagsavtale i byen med en venninne, da skal mannen være her så lenge, og fore med mat fra fryseren. Jeg har til og med tenkt å snike meg i noen butikker også, type ikke baby! Får litt dårlig samvittighet over at jeg gleder meg til dette, men samtidig gjør det få timene for meg selv at jeg gleder meg desto mer til å se ham igjen.

Jeg har også lyst til å begynne på babysang, men vil vente litt. Nå tror jeg ikke hun vil få noe ut av det, så jeg venter til hun er en del eldre. Jeg er veldig lite musikalsk, så jeg vil gjøre litt for at hun ikke skal bli like tonedøv som meg...

Ja, jeg var litt spent på det! Kurset var fra 6 uker til 8 måneder, og jeg hadde spurt instruktøren på forhånd om hun trodde det var noe vits i og om han ville ha noe utbytte av det. Det mente hun gikk helt fint. Han sang selvsagt ikke med da, men han tittet rundt seg, og likte tydeligvis trommespillingen, rytmeinstrumenter og sangen. Og så tittet han fascinert på de andre babyene. ;) Jeg syns det var kjekt å treffe noen andre i samme situasjon også, blir ikke så mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Revenka

Så det er her der har gjemt dere?? ;) jeg er med videre. Er ikke så mye på nett nå, lillebabyen er vledig kontaktsyk i våken tilstand, og får ikke til å sitte foran pcen med en baby. Mon tro om jeg skal flytte pcen til stuen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye på nett nå, lillebabyen er vledig kontaktsyk i våken tilstand, og får ikke til å sitte foran pcen med en baby. Mon tro om jeg skal flytte pcen til stuen :sjenert:

Det er faktisk noe av det som er så praktisk med hengevuggen fant vi ut. Vi har en krok både i stua og i kjellerstua (hvor de stasjonære PC'ene er), slik at jeg enkelt kan ta ham med meg der jeg er og han kan sove søtt. Men hvis han er våken blir jo det noe annet da. Å skrive med en baby i armene er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bærbar og surfer masse på nett mens jeg ammer eller har henne på fanget. Kjekt.

Noen som har tips til bra nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka
Jeg har bærbar og surfer masse på nett mens jeg ammer eller har henne på fanget. Kjekt.

Noen som har tips til bra nettsider?

Hmm.. bare lurer litt på den stillingen du bruker når du ammer og klarer å surfe samtidig. Jeg vil også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...