Gå til innhold

Engelskmennene har forstått det!


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Hva har egentlig dette med saken å gjøre?

Nei, jeg er ikke motstander av synet på religionen og at dette skal kunne diskuteres. Det jeg sa, var at jeg har fått mindre respekt for ateister som fører "fanatisk opp i trynet på deg meninger", lik de som de har motsatte av, kristne og religiøse. Jeg sa at jeg er lei av at ting er slik, og jeg ser ærligtalt ikke at ateistene er med på å gjøre dette enklere eller bedre.

Saken er at jeg er ateist men at jeg ikke kjenner meg igjen i å være fanatisk. Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan folk kan være religiøse. Det er klart det kan provosere, men der tror jeg faktisk at "kristne" blir mer provoserte av oss enn vi blir av dem. Jeg har vokst opp i et helt alminnelig norsk statskirke hjem og hadde barnetro, men jeg sluttet å tro på julenissen også. Folk som ikke tror eller ikke vet hva de skal tro kommer i alle fasonger og farger, akkurat som religiøse. Er du overrasket over det? Jeg har tatt et valg og meldt meg ut av kirken. Den passer ikke for meg. Tror ikke jevnt over folk tenker på hvor mye religion vi ennå får trødd nedover ørene. Du kan godt være lei, men du må nok bare leve med den lille forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars deg, tenk at du er så opptatt av å få med deg at du ikke kan nyte livet? Det må være jævlig trist. :tristbla:

Ja, du har jo reklamen smurt utover hele deg, så hvorfor så bekymret for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har jo reklamen smurt utover hele deg, så hvorfor så bekymret for meg?

Hvilke reklame smurt ut over hvor, lille venn? Du diskuterer på et sånt "farenminersterkereennfarendin"nivå, fryktelig slitsomt å forholde seg til, vet du.

Hva angår bekymring, så kan jeg love deg en ting, mine omfatter ikke deg på noe som helst vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke reklame smurt ut over hvor, lille venn? Du diskuterer på et sånt "farenminersterkereennfarendin"nivå, fryktelig slitsomt å forholde seg til, vet du.

Hva angår bekymring, så kan jeg love deg en ting, mine omfatter ikke deg på noe som helst vis.

"I rest my case" !!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å være ateist, og tro det ikke finns noen gudskraft. Det skulle være rimelig å tro at ateister ville være fornøyd med det. Men mange "praktiserende ateister" er pokkermeg mer pågående enn de fleste religiøse i å forlange at andre skal tro det semme som dem, og allerhelst totalforby all religion.

Det står bare ikke i forhold til lidelsen de måtte gjennomlide ved å måtte høre på hvordan noen folk hadde det for to-tre tusen år siden. Er ikke mange timene det dreier seg om. Glad ikke matematikkhatere er like militante.

Jeg synes i alle fall at det blir et paradoks når folk som argumenterer sin antitro med overgrep religiøse har gjort, i all hovedsak mot sine egne, for nesten tusen år siden, for å tvinge deres egen trosretning på den andre. For så å bruke liknende metoder selv...

Tror man ikke på noen gud, så kan man vel la det bli med det. Alt annet er bare sånn in-your-face-praksis: - Morra di!

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig mest militant, Kamikatze? Jeg kan ikke se at det er mye militært over en halvhumoristisk reklamekampanje i England, kan du?

Jeg tør våge å påstå at religiøs forkynnelse er atskillig mer høylytt enn ikke-religiøs, og en ting har du rett i, jeg gidder ikke høre på dem, men det går helt greit, jeg klarer å velge bort, helt uten uniform og våpen. Er det ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Praktiserende ateist du!!! Den var ny. Må bare legge til at religionstimene på skolen var adskillig lettere å forholde seg til enn matten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiserende ateist du!!! Den var ny. Må bare legge til at religionstimene på skolen var adskillig lettere å forholde seg til enn matten ;)

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiserende ateist du!!! Den var ny. Må bare legge til at religionstimene på skolen var adskillig lettere å forholde seg til enn matten ;)

Amen!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å være ateist, og tro det ikke finns noen gudskraft. Det skulle være rimelig å tro at ateister ville være fornøyd med det. Men mange "praktiserende ateister" er pokkermeg mer pågående enn de fleste religiøse i å forlange at andre skal tro det semme som dem, og allerhelst totalforby all religion.

Enig!

Hvorfor må ateistene drive med religionhets? Hvorfor kan ikke ateister være tolerante og respektere at andre har et annet livssyn? Noen klarer det, men det er de mest fanatiske ateistene som ødelegger for andre ateister På samme måten som de mest fanatiske religiøse ødelegger for andre religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig mest militant, Kamikatze? Jeg kan ikke se at det er mye militært over en halvhumoristisk reklamekampanje i England, kan du?[...]

Mitt innlegg fattet litt bredere enn at noen hadde det litt moro med en buss eller tre.

[...]Jeg tør våge å påstå at religiøs forkynnelse er atskillig mer høylytt enn ikke-religiøs, og en ting har du rett i, jeg gidder ikke høre på dem, men det går helt greit, jeg klarer å velge bort, helt uten uniform og våpen. Er det ikke bra?
:jepp: Men det har da vært nok av høylydt ateisme? Kommunstsovjet var en aktør. Kina godtar religionsfrihet på papiret, men forfølger, torturerer og dreper . (Ikke alle sammen, og alle sorter, nei.) Høylydt nok for meg...

Litt bredere enn bussreklame, som sagt ;)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg fattet litt bredere enn at noen hadde det litt moro med en buss eller tre.

:jepp: Men det har da vært nok av høylydt ateisme? Kommunstsovjet var en aktør. Kina godtar religionsfrihet på papiret, men forfølger, torturerer og dreper falun gong. (Ikke alle sammen, og alle sorter, nei.) Høylydt nok for meg...

Litt bredere enn bussreklame, som sagt ;)

Men denne tråden handlet innledningsvis nettopp om bussreklame, derfor gidder jeg ikke flytte fokus til de temaene du tar opp.

Starter du en ny tråd kan det være jeg velger å delta, men ikke i denne. Her var det det humoristiske aspektet som var viktig - for meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest8080833
Hvorfor er det en gladnyhet ?

Det er en ikke nyhet. ................... Det er da fult mulig å nyte livet og ikke bekymre seg og samtidig tro på Gud. Eller er det synonymt med og ikke nyte livet og bekymre seg om man tror på Gud., Det er nok mange ateister som ikke nyter livet og bekymrer seg.

Vel uansett så hadde Darwin rett. Men var Darwin ateist ?

Darwin var ikke en atheist i den forstand at han ikke trodde på en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men denne tråden handlet innledningsvis nettopp om bussreklame, derfor gidder jeg ikke flytte fokus til de temaene du tar opp.

Starter du en ny tråd kan det være jeg velger å delta, men ikke i denne. Her var det det humoristiske aspektet som var viktig - for meg! ;)

- Og det prinsippielle for meg... ;)

Men at du ikke ser relevansen, gjør jo ikke automatisk at den ikke er der. Det er lov å kikke bak bussreklamen. For den er bare toppen av iskremen. :lur:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne
Greit nok å være ateist, og tro det ikke finns noen gudskraft. Det skulle være rimelig å tro at ateister ville være fornøyd med det. Men mange "praktiserende ateister" er pokkermeg mer pågående enn de fleste religiøse i å forlange at andre skal tro det semme som dem, og allerhelst totalforby all religion.

Det står bare ikke i forhold til lidelsen de måtte gjennomlide ved å måtte høre på hvordan noen folk hadde det for to-tre tusen år siden. Er ikke mange timene det dreier seg om. Glad ikke matematikkhatere er like militante.

Jeg synes i alle fall at det blir et paradoks når folk som argumenterer sin antitro med overgrep religiøse har gjort, i all hovedsak mot sine egne, for nesten tusen år siden, for å tvinge deres egen trosretning på den andre. For så å bruke liknende metoder selv...

Tror man ikke på noen gud, så kan man vel la det bli med det. Alt annet er bare sånn in-your-face-praksis: - Morra di!

Enig!

Hvorfor må ateistene drive med religionhets? Hvorfor kan ikke ateister være tolerante og respektere at andre har et annet livssyn? Noen klarer det, men det er de mest fanatiske ateistene som ødelegger for andre ateister På samme måten som de mest fanatiske religiøse ødelegger for andre religiøse.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne
Kanskje ateister nå skal begynne å brenne kirker og bli like store idioter som ødelegger for seriøse mennesker, lik de som ødela for seriøse og ikke fanatiske satanister på 90-tallet?

Vel, la oss gå tilbake i tid. Lenge leve idioti!

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal jeg langt i fra forsvare alle ateister. Det finnes idioter der, som det gjør i alle grupper.

De fleste ateistene jeg kjenner har ingen behov for å omvende troende. De tar gjerne en diskusjon om temaet kommer opp, men de fleste er vanlige mennesker med en god dose folkeskikk. Samme som de fleste kristne eller nyreligiøse jeg kjenner i grunn.

Desverre er det sjeldent disse man legger merke til, og det er gjerne de millitante toskene som skriker høyest. Det er ikke greit.

Når det er sagt synes jeg det skal kunne gå an å diskutere religion og kritisere religiøse praksiser når de er skadelige. Poenget er at det går an å diskutere saklig og samtidig vise toleranse ovenfor andres syn.

Som ateist er jeg opptatt av at religion skal tilhøre privatsfæren og er dermed engasjert i f.eks. statskirkeordningen, religionsundervisning i skolen, forskning, religion i offentligheten og mange slike temaer. Dette er områder som har en innvirkning på de fleste sitt liv, derfor er det også viktig å opprettholde en offentlig debatt.

Når det gjelder nettforum som dette synes jeg det er greit å diskutere religion, hva man tror på, religionsforskning og vitenskap og slikt. Jeg regner med at de som tar del i diskusjoner er klar over hva det innebærer, og at de er der frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i UK at kirka reklamerer:ler:

Denne tar noen minutter, men er verdt å se. Fra USA dette, altså.

Jeg har kristen bakgrunn selv, og jeg kjenner godt igjen mye fra denne filmen. Amerikanske veldig kristne er nemlig en inspirasjon for enkelte typer menigheter her til lands. Dessverre, på mange måter.

Jeg ser så absolutt humoren i både denne filmen og i linken fra UK. ;)

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...