Gå til innhold

Engelskmennene har forstått det!


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ap medlem
I dag ruller det 800 busser rundt i London med følgende budskap:

Gud eksisterer sannsynligvis ikke. Slutt å bekymre deg og nyt livet!

Kampanjen skal utvides med ateistsitater på undergrunnen! Endelig en gladnyhet i tunge tider!

Hvorfor er dette en spesiell gladnyhet?

Dawkins har lenge snakket varmt om at verdens ateister må samles for å vise styrke, men nettopp det at de ikke har gjort er vel også en slags styrke for alle dem som søker sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette en spesiell gladnyhet?

Dawkins har lenge snakket varmt om at verdens ateister må samles for å vise styrke, men nettopp det at de ikke har gjort er vel også en slags styrke for alle dem som søker sannhet.

Eeh :klø: Jeg må si at du mistet meg der, hva er sannhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der mistet du meg og...hæh?

Uanset, hipp og hurra!

Må innrømme at jeg var litt skeptisk da jeg først hørte om kampanjen, men etter å ha sett måten den er utformet på (bl.a. med ordet "probably" og at den har et positivt budskap), så synes jeg det er greit.

Jeg tror heller ikke noen forventer seg at dette skal omvende en masse religiøse mennesker. Det handler nok mer om synliggjøring av ateismen, og å bygge opp et nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cederic Rueben
I dag ruller det 800 busser rundt i London med følgende budskap:

Gud eksisterer sannsynligvis ikke. Slutt å bekymre deg og nyt livet!

Kampanjen skal utvides med ateistsitater på undergrunnen! Endelig en gladnyhet i tunge tider!

Hvorfor er det en gladnyhet ?

Det er en ikke nyhet. ................... Det er da fult mulig å nyte livet og ikke bekymre seg og samtidig tro på Gud. Eller er det synonymt med og ikke nyte livet og bekymre seg om man tror på Gud., Det er nok mange ateister som ikke nyter livet og bekymrer seg.

Vel uansett så hadde Darwin rett. Men var Darwin ateist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
Dawkins rocker! Håper det sår noen frø i hodet på de religiøse.

Hvorfor skulle det sår noen frø i hode på de religiøse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også reklamen var søt, spesielt biten om å nyte livet. Det er jo faktisk en ganske så viktig ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en gladnyhet ?

Det er en ikke nyhet. ................... Det er da fult mulig å nyte livet og ikke bekymre seg og samtidig tro på Gud. Eller er det synonymt med og ikke nyte livet og bekymre seg om man tror på Gud., Det er nok mange ateister som ikke nyter livet og bekymrer seg.

Vel uansett så hadde Darwin rett. Men var Darwin ateist ?

Nå er det tradisjon for å ha religiøse reklamer på bussene i England, så annonsene må ses i den konteksten. I tillegg er de kristne annonsene ofte preget av dommedag og negative budskap.

Om Darwin mistet hele sin barnetro etterhvert vet jeg ikke, men han forkastet jo ihvertfall kreasjonismen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
Nå er det tradisjon for å ha religiøse reklamer på bussene i England, så annonsene må ses i den konteksten. I tillegg er de kristne annonsene ofte preget av dommedag og negative budskap.

Ok

, men han forkastet jo ihvertfall kreasjonismen :)

Det gjorde han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ap medlem
Eeh :klø: Jeg må si at du mistet meg der, hva er sannhet?

Sannhet, det er jo et vanskelig begrep. Men det handler om at man ser på bevisene og utifra dem avsier en "dom" om du vil. Jeg synes Dawkins i måten han nå går ut kanskje kan minne litt om metoden til hans motstandere. Personlig synes jeg styrken til ateistene er at de er såpass tolerante (man anerkjenner at relgion har/har hatt en viktig rolle å spille, selv om de ikke presenterer et riktig verdensbilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

"Organisasjonen Christian Voice har klaget ateistbussene inn for Advertising Standards Authority (ASA) for å ha brutt reklamereglene. Christian Voice mener at ateistbussene forvirrer folk, og krever bevis for at Gud ikke finnes, siden reklamereglene sier at «annonsører må bevise påstander om deres produkt eller deres tjenester før de vises».

- Det er massevis av bevis på Guds eksistens, fra folks personlige erfaringer til kompleksiteten, den gjensidige avhengigheten, skjønnheten og designen i naturen, har Stephen Green, direktør for Christian Voice, uttalt til BBC."

Tjohoiii!

Så de kristne kampanjene måtte ha bevist at gud finnes, for å ha lov til å annonsere dommedagsmølet sitt.. ? Good! :) Det neste avsnittet er jo ett godt eksempel på at kristne ikke helt har taket på hva bevis egentlig innebærer.. samt, det er jo de kristne som har bevisbyrden i dette her, ikke de som forholder seg til virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor blir jeg ikke overrasket over å lese akkurat det du sier her, pastablasta?

«Annonsører må bevise påstander om deres produkt eller deres tjenester før de vises».

Slik er det vel i Norge også, derfor er en viss type pølser sannsynligvis de beste, et annet produkt kanskje det billigste og så videre, men reklamen på bussene sier jo også at "there's probably no god, så jeg tror de har sitt på det tørre. :ler:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det sår noen frø i hode på de religiøse ?

Kanskje det får noen til å tvile på om det virkelig finnes en gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
Kanskje det får noen til å tvile på om det virkelig finnes en gud?

Om du tror at folk kommer til å tvile på Gud forid noen skriver på en buss han sansynligvis ikke finnes. Så tar du ganske feil det skal større ting til en det for at noen skal tvile. At Gud eksisterer for at de skal tvile en at noen skriver at Gud sansynligvis ikke finnes

Som jeg antar er 50% mulig i at det ikke gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben
- Det er massevis av bevis på Guds eksistens, fra folks personlige erfaringer til kompleksiteten, den gjensidige avhengigheten, skjønnheten og designen i naturen, har Stephen Green, direktør for Christian Voice, uttalt til BBC."

Bevis problemet er at de kan ikke bevise en personlig efaring videre. Og en personlig efaring kan diktes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...