Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at bosted er rimelig permanent, jo. Ihvertfall når det er snakk om hvilket land. Bor ikke annethvert år i Japan og Norge, liksom. Hvis barnet mitt hadde blitt født i Japan men jeg visste jeg kom til å flytte tilbake til Norge permanent om et år eller to, ja da ville det blitt norsk navn.

Det er ganske mange som bor i flere land i løpet av livet sitt. I min nærmeste vennegjeng er det folk som har bodd over lenger tid i Brasil, Sveits, USA, Australia, England, Skottland, Venezuela, Singapore, Tyskland og Frankrike som barn. Veldig få av dem visste om dette da de ble født.

Når det gjelder navnevalg mener jeg at det er helt idiotisk at andre skal blande seg inn i hva andre kaller barna sine. Jeg jobber med barn, og de aller færreste barn tenker over at noen har uvanlige navn. Det er stort sett voksne som bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_sol_*
Betyr det også at om du fikk barn med en nordmann og dere bodde permanent i Japan så ville du kalt barnet ditt noe japansk???

Selv om dere hadde norsk etternavn?

Det ville aldri blitt en reell problemstilling for meg, så det trenger jeg ikke ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "fint" er absolutt diskutabelt. Men når foreldre velger navn utifra en forkvaklet formening om å gjøre barnet til en personlig statement, så butter det for meg. "Jeg er så innmari internasjonal, jeg nemlig" (Charles Winston Nordstoga), "Jeg er så innmari norsk, jeg nemlig" (Trym Bergstein-Njål Olsen), "Jeg er så innmari alternativ, jeg nemlig (Leoh-Legolas Krishna Berg), "Jeg er så innmari norsk overklasse" (Nicolai August Francis Andersen With) er og blir for meg uspiselig.

Jeg tror ikke det er mange foreldre som velger navn ut fra de grunnene du nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linn_*
Fra nord-norge?

Nei, min kusine Kate bor i Stavanger - og de uttaler det [ket].

Har hørt om et par andre som heter det og som også uttaler det sånn. I Oslo også. En slags fornorskning av engelske [keit] vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mange foreldre som velger navn ut fra de grunnene du nevner her.

Jo den der innmari norsk og innmari alternativ tror jeg faktisk på!

Og man finner mange flere Preben Alexander og Karsten Edvard på beste vestkant enn i Groruddalen f.eks. Og hvis du bor på østkanten og heter det så er det fordi foreldrene dine syntes at det var litt fornemme og fine navn (det blir noe av den gutten skal du se!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville aldri blitt en reell problemstilling for meg, så det trenger jeg ikke ta stilling til.

...pipa fikk en annen låt ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_sol_*
...pipa fikk en annen låt ja....

Eh nei. Jeg ga ikke noe svar, for den var jeg ganske usikker på. Vet ikke hva jeg ville gjort. Men jeg VET at det aldri ville blitt noen problemstilling, så da trenger jeg ikke ta stilling til det. Problem med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Gulbransen, som deltok i Grand Prix i 1987, uttaler navnet sitt for Ket.

Ei venninne av mora mi er fra Nord-Norge og uttaler navnet sitt Keit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mange foreldre som velger navn ut fra de grunnene du nevner her.

Det tror ikke jeg heller, i og med at de fleste norske barn har relativt spiselige navn.

Men at de som faktisk gir sine barn navnet Zebaztian, Legolas eller Trym-Bergstein (eller Fifi Trixie Belle), gjør det hovedsaklig utifra sine egne interesser, kan jeg ikke se at det er tvil om. Men de er sikkert innmari bevisste, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei. Jeg ga ikke noe svar, for den var jeg ganske usikker på. Vet ikke hva jeg ville gjort. Men jeg VET at det aldri ville blitt noen problemstilling, så da trenger jeg ikke ta stilling til det. Problem med det?

Neida. Jeg bare vet at uansett hvor jeg bodde i verden så ville jeg gitt barnet mitt et navn som var norsk. Men gjerne et navn som også kunne brukes internasjonalt.

Var mannen min utenlandsk ville jeg at hans nasjonalitet skulle påvirke navnevalget like mye som min nasjonalitet.

Men landet vi evnetuelt bodde i ville ikke ha betydd noe - ihvertfall ikke om det ikke var hjemlandet til noen av oss foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den der innmari norsk og innmari alternativ tror jeg faktisk på!

Og man finner mange flere Preben Alexander og Karsten Edvard på beste vestkant enn i Groruddalen f.eks. Og hvis du bor på østkanten og heter det så er det fordi foreldrene dine syntes at det var litt fornemme og fine navn (det blir noe av den gutten skal du se!!)

Jeg synes egentlig at det er de som tillegger folk alle mulige rare grunner for navnevalg, som selv er snobbete og fordomsfulle. Men det er vel ingen som for alvor tror at navnet avgjør om det "blir noe" av et menneske?

A rose by any other name would smell as sweet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Miranda_*
Det tror ikke jeg heller, i og med at de fleste norske barn har relativt spiselige navn.

Men at de som faktisk gir sine barn navnet Zebaztian, Legolas eller Trym-Bergstein (eller Fifi Trixie Belle), gjør det hovedsaklig utifra sine egne interesser, kan jeg ikke se at det er tvil om. Men de er sikkert innmari bevisste, da ;)

Geldolf sitt stebarn - datteren til Paula Yeats og han vokalisten i INXS har jo tidenes navn da:

Heavenly Hirani Tiger Lilly (indianerprinsessen i Peter Pan het Tiger Lilly)

Hva slags syretrip var de på da de bestemte det navnet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente et par jevnaldrene jenter i Oslo som het Kate (uttalt Ket) da jeg var liten (80-90-tallet). Fint syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det er de som tillegger folk alle mulige rare grunner for navnevalg, som selv er snobbete og fordomsfulle. Men det er vel ingen som for alvor tror at navnet avgjør om det "blir noe" av et menneske?

A rose by any other name would smell as sweet :)

Man tenker vel noe som foreldre nå man kaller sønnen sin Wolfgang (med etternavn Plagge). Det ble jo noe av ham da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under OL i '92 fødte jeg min eldste sønn.

Vegard Ulvang var stor under det OL'et. Det var 5 gutter på fødeavdelingen som fikk navnet Vegard mens jeg lå der. Min var ikke en av de.

Jeg tror vi blir påvirket litt av kjente mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man tenker vel noe som foreldre nå man kaller sønnen sin Wolfgang (med etternavn Plagge). Det ble jo noe av ham da.....

Fordi han var musikalsk, eller fordi han heter Wolfgang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under OL i '92 fødte jeg min eldste sønn.

Vegard Ulvang var stor under det OL'et. Det var 5 gutter på fødeavdelingen som fikk navnet Vegard mens jeg lå der. Min var ikke en av de.

Jeg tror vi blir påvirket litt av kjente mennesker også.

Oh, Lord....! Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geldolf sitt stebarn - datteren til Paula Yeats og han vokalisten i INXS har jo tidenes navn da:

Heavenly Hirani Tiger Lilly (indianerprinsessen i Peter Pan het Tiger Lilly)

Hva slags syretrip var de på da de bestemte det navnet????

Vet ikke helt om det er et passende eller upassende spørsmål siden begge foreldrene har vandret heden pga narkomisbruk :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske navn: (eller bortimot norske i allefall)

Olav

Tor

Harald

Leif

Egil

Sigurd

Sigmund

Torhild

Svanhild

Oddlaug

Kari

Borghild

Ingrid

Synnøve

Navn som ikke er norske erFranciska

Jeanette

Caroline

Sara

Emma

Preben

Nancy

Alise

Leah

Rikke

Louise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...