Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Inspirert av flere navnetråder her og på Graviditetsforumet får jeg lyst til å spørre hvor grensen for "norske" navn skal gå. Flere uttrykker at de mener det skal være norske navn til norske barn. "Nye", moderne navn og navn med uvanlig stavemåte osv, er harry, tilgjort og bare for dumt (i følge enkelte). I tråden om spesielle navn blir det nevnt at det er ok for et par jenter å hete Siobhan og Rhiannon fordi far er irsk. Dersom begge foreldrene hadde vært norske ville dette vært dumt. Men hvor går grensen? Man kan da ikke se at far er irsk. Skal man da dømme med en gang? Er det ok for barn som er adoptert eller av utenlands opprinnelse å ha et uvanlig mellomnavn f.eks. fordi dette da lett kan forklares? Altså Markus Xiao er ok når man kan se at barnet har et opphav som passer til navnet. Og det er ok at jenta heter Sheenia når hun har mørk hud? Jeg merker jeg blir litt oppgitt av holdningen til enkelte. At smaken er forskjellig er helt ok, men dette med at man ikke skal kunne ha internasjonale navn i et internasjonalt samfunn blir litt merkelig. I vårt tilfelle er halvparten av familien amerikansk, men man kan jo ikke se det. Og fordi etternavnet er ganske norsk vil man jo dra sine slutninger. Ergo kan ikke vår eventuelt framtidige sønn hete Cody for Cody Hanson er jo helt harry og unorsk....

Jeg vil gjerne høre fra dere som har uttalt sterke meninger om at man skal bruke tradisjonelle, norske navn på barna sine - og dere som mener det skal norske navn på norske barn. Når er man norsk? Hvor går grensen? Skal to "hvite" (sorry ikke politisk korrekt, men forklarende), norsktalende mennesker med "kjedelig" norsk etternavn avstå frå bruk av andre navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler jo ikke om at jeg dømmer folk som har et unorsk navn med norsk etternavn, f.eks. Cody Hansen, og tenker at han er automatisk teit, harry, uten å kjenne han, selvfølgelig gjør jeg ikke det! Men dersom jeg ble kjent med Cody Hansen, ville jeg ha bli interessert i hvorfor han het det og bakgrunnen hans. Så ville han ha fortalt at halve familien hans var amerikansk, og jeg ville sagt ''ahaa, stilig'', og syntes at det var et naturlig og fint navn siden han hadde amerikanske røtter. Det trenger jo ikke å vise på utsiden at man har ''eksotiske'' røtter!

Men jeg synes det er rart å jåle seg til med utenlandske navn når en ikke har tilknytning til landet. Tror nok de fleste hadde syntes det var rart om jeg, som er av 100% kjedelig vestlandsk opphav kalte barnet mitt Miao Ling...jeg synes det er fint med navn som tar vare på hver enkelt sin personlige kultur og tradisjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Persille_*

Men hvor mange navn er norske egentlig? Eventuelt "norske nok"?

De fleste vanlige navnene vi har i dag har vært moderne og nyskapende en gang de også, som f.eks. navnet Jeanette (som er fransk, men temmelig innarbeidet i Norge). Hvorfor kan ikke utviklingen fortsette uten at det skal kalles harry?

Hilsen meg som nok vil velge temmelig urnorske navn til fremtidige barn, men som ikke løfter et halvt øyebryn når jeg hører om norske barn med eksotiske navn. Hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er rart å jåle seg til med utenlandske navn når en ikke har tilknytning til landet. Tror nok de fleste hadde syntes det var rart om jeg, som er av 100% kjedelig vestlandsk opphav kalte barnet mitt Miao Ling...jeg synes det er fint med navn som tar vare på hver enkelt sin personlige kultur og tradisjoner :)

Hvorfor er utenlandske navn mer jålete? Synes forøvrig Miao Ling var riktig pent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Hvilke navn er norske nok:

Jeg vet ikke hva som er norsk nok for deg jeg ;) Men alle kaller jo barna sine hva de vil, så blir det jo opp til hver enkelt å like navnet eller ikke. Jeg synes det er fint å bruke navn som har tilknytning i familien, stedet du er fra eller som er spesielle for deg på annen måte, så blir navnet ikke ''bare'' fint, men får en ekstra dimensjon.

Det er spesielt viktig for meg siden jeg blir påvirket av trender og hvilket stadie jeg er på i livet, så det er slett ikke sikkert at det navnet jeg synes er verdens fineste når jeg får barn er så fint 20 år etterpå..

Ang. Hvorfor er utenlandske navn mer jålete enn norske:

De er ikke det, på dem de hører hjemme på! Jeg synes f.eks. Rihannon, som var nevnt lenger oppe, var helt nydelig på en irsk jente. Men når man bruker et navn som er unaturlig for ens tilknytning bare fordi det er fint og spesielt synes jeg det er jålete, spesielt dersom det er sånne litt snirklete navn med fancy staving.

Og så er det noen navn som jeg assosierer med jåleri, f.eks. Jeanette, Desirèe o.l, men assosiasjoner er jo helt subjektive. Mine assosiasjoner i forhold til navn handler om hvilke typer mennesker jeg opplever at vanligvis bruker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg lyst til å kalle sønnene mine for Darth Vader og Kal El, og døtrene mine for Sahara og Phoebe.

Fordommer *spytte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, når jeg møter Legolas Olsen tenker jeg; "stakkars barn, har har foreldre som ikke er helt gode i hodet." Må man presse nav på sine idoler på barna? Og det blir litt det samme med utenladske navn, for og etternav bør passe sammen. Kåre Muhammed klinger ikke bra, og det gjør heller ikke Brian Nilsen. I alle fall ikke når navnet etter all sannsynlighet blir uttalt slik det er skrevet, og det gjelder mange navn. Da mister de den gode klangen de gir på spåket de vanlig vis blir uttalt på.

Altså, tenker ikka at den som heter det er "harry", men jeg tenker mitt om foreldrene. Og i min fordomsfulle verden merker jeg meg oså at disse navnekombinasjonene er vanligere jo "lavere" ned i samfunnet man kommer, mens det ikke er vanlig i øvre middelklasse/overklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke vitsen med å kalle barn med norske foreldre utenlandske navn, for å være helt ærlig. Som noen andre skrev, så må jo etternavn og fornavn passe sammen, Celine Bortistog er ikke så fint, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marit_*

Når en helt vanlig familie fra Grorud i Oslo - som heter Olsen til etternavn - kaller barna sine for Ferdinand og Celeste da synes jeg det er jålete.

Ser for meg en bimbo-mamma og en pappa som har trent litt for mye på helsestudio.

Men det er bare meg.... sikkert veldig fordumsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Jeg ser ikke vitsen med å kalle barn med norske foreldre utenlandske navn, for å være helt ærlig. Som noen andre skrev, så må jo etternavn og fornavn passe sammen, Celine Bortistog er ikke så fint, i mine øyne.

Nå er det så mange som heter Celine (eller Celina) i Norge at det vel har blitt å regne som et norsk navn?

Syns ikke Celine Bortistog var så ille jeg...

Hadde hatt støtte motvilje mot å kalle en jente Gerd Bortistog eller Bjørg Bortistog... Den typen norske kvinnenavn blir jo nesten ikke brukt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere sagt dette direkte til barn med "jålete", "stygge", "dumme" eller "unorske" navn?

Eller foretrekker dere å mobbe de når de ikke kan høre dere?

Jeg har et veldig sært navn (som riktignok er urnorsk, men det er det svært få som vet), og de eneste som har mobbet meg for det er voksne.

"Haha, foreldrene dine kan ikke ha vært glad i deg, nei!"

"Har du tenkt til å bytte eller?"

Å fysj på meg om jeg våger å si at jeg LIKER navnet mitt...

Jeg fatter ikke hvorfor det er så ok å sitte og rakke ned på andre folks på denne måten. Folk liker forskjellige ting, er det så ille?

Og når jeg først er i gang så lurer jeg på om dere hadde brukt det samme argumentet om en foreleder kom hjem til dere og fortalte at barnet deres _hadde_ mobbet et barn med et "rart" navn.

"Beklager, det er deres egen feil for å ha gitt barnet det navnet, barnet mitt bare mobber fordi det er naturlig."

"Nei, du, det navnet syns jeg er så jålete, at jeg ser ingen grunn til å fortelle barnet mitt at å mobbe er feil."

"Hah, det navnet pleide jeg å sitte å mobbe på dette forumet jeg var på! Flinke jenta som tar etter mamman sin!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gestegjest

Det er derfor tråder som dette er så vanvittig viktige. For da kan folk få vite hva som er jålete og harry også lar de være å gi barna sine slike navn også blir de ikke mobbet.....

ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet med Brian Nilsen (som for øvrig også var en dansk fotballspiller, om jeg husker rett), Celeste Hansen eller Shioban Nordstoga.

Veldig mange av navnene vi ser på som "urnorske" er opprinnelig navn hentet fra andre land, språk og kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir jålete å velge navn som ikke har røtter eller tradisjon i Norge i det hele tatt. Ser ut som om man bare har lyst på et "spesielt" navn med fancy staving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte utenlanske navn høres tåpelige ut på norsk, men det er nok mest fordi vi ikke er vant til de. Mange "norske" navn har engang vært utenlandske. Cliff og Brian (uttalt på norsk) hørtes rart ut med en gang, men det gjorde kanskje Simon eller Camilla en gang i tiden også?

Å kalle folk opp etter idoler kan kanskje virke litt sært, men det kommer litt an på hvor sært navnet er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For øvrig, når man snakker om sært: Jeg har ei venninne som har et særnorsk navn. Hun er en av tre i Norge med dette fornavnet. Datteren hennes har også et særnorsk navn som man kan spore veldig langt tilbake i tiden, bl.a. via folkediktningen. Jenta er den eneste levende i Norge med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et barn som har samme navn som en karakter i en moderne, populær barnebok og jeg trodde h*n var oppkalt etter denne. Nå har jeg oppdaget at navnet var vanlig i Norge på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst til å kalle sønnene mine for Darth Vader og Kal El, og døtrene mine for Sahara og Phoebe.

Fordommer *spytte*

Haha, jeg må bare skyte inn at jeg har en svigerinne som heter Phoebe. Hun uttaler det riktignok Føbe, men da hun nå går på engelskspråklig skole, passet det veldig fint med dette navnet. Første gangen jeg hørte hva hun het, må jeg innrømme at jeg synes at det var et mektig unormalt navn på ei jente med to norske foreldre. Også uttalen synes jeg var merkelig. Nå har det gått så mange år at det er helt normalt. Dessuten slipper hun å begynne i klasse med to eller tre andre med likt navn. Jeg tror jeg alltid har hatt minst 2 Katrine, 2 Camilla, 3 Andreas osv i klassen oppgjennom og frem til idag.

Likevel så tror jeg at når det kommer til mine fremtidige barn, så kommer de til å få "internasjonale" navn. Type David, Benjamin, Elisabeth, osv. Dette fordi jeg ikke vil at barna mine skal måtte stave navnet sitt hvorhen de skal. (Noe jeg alltid har måtte gjøre selv) Og at det ikke oppstår problemer hvis de skal ut i den vide verden for å skaffe seg utdannelse og venner. Men det er bare min oppfatning så klart. ;)

Jeg synes vel ikke at det er spesielt jålete med anderledes navn, og navnet skjemmer ingen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jonnie
Men hvor mange navn er norske egentlig? Eventuelt "norske nok"?

De fleste vanlige navnene vi har i dag har vært moderne og nyskapende en gang de også, som f.eks. navnet Jeanette (som er fransk, men temmelig innarbeidet i Norge). Hvorfor kan ikke utviklingen fortsette uten at det skal kalles harry?

Helt enig. Jeanette er helt vanlig og overhodet ikke harry. Klassisk og stilfullt. Doris er også kjempefint. Treffer man en jente som heter Doris Hansen, kan man være sikker på at linjene er i orden. Har hun i tillegg en venninne som heter Desirèe Rotevatn er det bare å ta frem paljettdressen og invitere til bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...