Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Barn klarer fint å mobbe selv om baret har et relativt vanlig navn. Tora Jensen ligner jo på Hora Mensen f.eks.

Det er sant. Er det forresten flere enn meg som husker tiden før Harry ble Harry? På 80-tallet var Bjarne det store fy-navnet. Husker vi lurte på hva som faktisk ville skjedd hvis det kom en gutt ved navn Bjarne i klassen. Vedkommende ville blitt ledd ut. Harry, derimot, var da bare et kult cowboy-aktig navn den gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkte forøvrig opp Ola og Kari Nordmann. 0, 1, 2, eller 3 heter Ola eller Kari Nordmann ifølge Statistisk Sentralbyrå :fnise:

Kanskje litt dårlig eksempel da, men brukte det siden det er di navnene som blir brukt når en tenker på typiske nordmenn. Men forstår godt at det er så få som har kalt ungene sine for Ola og Kari. Jeg ville i hvert fall ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på at fornavnet må passe med etternavnet. Nå er det nå en gang slik at jeg har et erkenorsk etternavn, så det vil høres ganske dumt ut hvis barna mine heter Andrew og Jennifer. Men hver sin smak, selvsagt. Selv har jeg et fornavn som opprinnelig er fransk, men ekstremt godt innarbeidet, så det høres naturlig ut. Kommer til å gå for en slik miks selv for mine barn: Opprinnelig internasjonale navn som flyter godt i vanlig norsk. Da får man - igjen, etter min mening! - det beste fra begge verdener.

Og la gå, kanskje Ling Khadra Solstuen er en helt vanlig kombinasjon om noen år - men det får barna mine ta opp til vurdering når de selv får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et stadig mer internasjonalt samfunn. Og det er jo på ingen måte sikkert at barnet blir boende i Norge for all fremtid. Da synes jeg faktisk det er mer negativt å kalle ungen ting som er helt umulig å bruke i utlandet.

Det er jo veldig forskjellig hva som oppfattes som jålete.

Noen synes at det er jålete å hete Celine eller Charlotte. Men jeg synes det er helt vanlige navn.

Så derfor: Hva er det egentlig som gjør et navn jålete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Er det forresten flere enn meg som husker tiden før Harry ble Harry? På 80-tallet var Bjarne det store fy-navnet. Husker vi lurte på hva som faktisk ville skjedd hvis det kom en gutt ved navn Bjarne i klassen. Vedkommende ville blitt ledd ut. Harry, derimot, var da bare et kult cowboy-aktig navn den gangen :)

Og hvor bodde du på 80-tallet ??

Harry var Harry på 80-tallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler navn like mye om hvem man assosierer med navnene. Hvis jeg hadde dårlige erfaringer med ei som heter Elisabeth, hadde jeg nok ikke kalt ungene mine Elisabeth. Så det er fullt mulig;)

Søkte forøvrig opp Ola og Kari Nordmann. 0, 1, 2, eller 3 heter Ola eller Kari Nordmann ifølge Statistisk Sentralbyrå :fnise:

Ja men når du søker kun på fornavn så viser det seg at i 2007 så fikk 102 navnet Ola og 29 Kari.

Hvis du søker på det mest populære jentenavnet for tiden (Sara) og setter på etternavnet Nordmann så får du like få som om du søkte på Kari.

Det samme gjelder for gutter - det mest populære navnet er nå Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det nå en gang slik at jeg har et erkenorsk etternavn, så det vil høres ganske dumt ut hvis barna mine heter Andrew og Jennifer.

Og når det gjelder jålete:

La oss si mitt etternavn er Granli. Dette er et typisk norsk etternavn som sannsynligvis har vært et gårdsnavn opprinnelig. Hvis jeg kaller datteren min Anastasia høres det ut som om jeg prøver å gi datteren min et prinsessenavn som har høyere status enn Granli-navnet. Derfor synes jeg kombinasjonen Anastasia Granli er jålete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnehagetante

Det er jo ufattelig hvor populære bibelske navn har blitt:

Noah, Lukas, David, Mathias, Elias osv.

Også er det også jødiske navn som kan bli misforstått.

Jeg jobber i barnehage og for en stund tilbake så begynte det en palestinsk gutt hos oss. Han ble fort kompis med en norsk gutt. Men moren til den palestinske gutten var litt skeptisk til dette vennskapet for hun trodde at den norske gutten var jødisk (skepsisen gikk mest på at den jødiske familien ville være negativ til palestinere - ref konfliktene der nede). Men han var ikke jøde, hun trodde det fordi han hadde det jødiske navnet Benjamin. Til alt overmål hadde Benjamin en søster som het Rebecca, som også er jødisk, så forvirringen her var jo total for den palestinske moren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor bodde du på 80-tallet ??

Harry var Harry på 80-tallet også.

I Oslo:) Harry som harrynavn har jeg først hørt mye senere enn det. Husker ingen her som reagerte på at den ene prinsen i England fikk navnet Harry feks (selv om han egentlig heter Henry). Og tro meg, på den tiden var det utrolig populært med navnemobbing :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ufattelig hvor populære bibelske navn har blitt:

Noah, Lukas, David, Mathias, Elias osv.

Også er det også jødiske navn som kan bli misforstått.

Jeg jobber i barnehage og for en stund tilbake så begynte det en palestinsk gutt hos oss. Han ble fort kompis med en norsk gutt. Men moren til den palestinske gutten var litt skeptisk til dette vennskapet for hun trodde at den norske gutten var jødisk (skepsisen gikk mest på at den jødiske familien ville være negativ til palestinere - ref konfliktene der nede). Men han var ikke jøde, hun trodde det fordi han hadde det jødiske navnet Benjamin. Til alt overmål hadde Benjamin en søster som het Rebecca, som også er jødisk, så forvirringen her var jo total for den palestinske moren.....

Man må jo kunne velge kristne eller jødiske navn selv om det finnes folk som hater båder jøder og kristne. Slike fordommer er nesten desto større grunn til å bruke de navnene man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er viktigst at fornavnet passer til etternavnet.

Synes egentlig det verste er å "pynte" på vanlige navn med å bytte ut s med z, stappe inn masse h'er osv. Vet om en gutt som heter Matz... :sukk: At det går an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er viktigst at fornavnet passer til etternavnet.

Synes egentlig det verste er å "pynte" på vanlige navn med å bytte ut s med z, stappe inn masse h'er osv. Vet om en gutt som heter Matz... :sukk: At det går an...

Koz o klemz fra Matz

huffda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Miranda_*
I Oslo:) Harry som harrynavn har jeg først hørt mye senere enn det. Husker ingen her som reagerte på at den ene prinsen i England fikk navnet Harry feks (selv om han egentlig heter Henry). Og tro meg, på den tiden var det utrolig populært med navnemobbing :ler:

Prins Harry i England er dødt Henry Charles Albert David.

Han bare kalles Harry.

Og det var faktisk mye prat om akkurat det at han skulle kalles Harry.

Det var ikke helt stuerent nei. Jeg bodde i England på den tiden så det husker jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare i Norge at vi bruker "Harry" på den måten vi gjør? Engelskmenn sier vel feks ikke at "he's so harry"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo kunne velge kristne eller jødiske navn selv om det finnes folk som hater båder jøder og kristne. Slike fordommer er nesten desto større grunn til å bruke de navnene man ønsker.

Sant nok. Men man bør også være bevisst på hvor navnet kommer fra.

Si at du har en sønn og kaller ham et navn som er spesielt for en trosgruppe eller folkeslag også flytter gutten til et land hvor fordommene er store. Den er kanskje greit å vite om slike ting i forkant slik at man vet hva kan potensielt kan utsette barna sine for.

Sånn som de der gale i USA som har kalt barnet sitt opp etter Adolf Hitler. Foreldrene kan like det navnet så mye de bare vil! Men det betyr ikke at det er greit at de kaller barnet sitt det og utsetter det for problemer senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Miranda_*
Det er vel bare i Norge at vi bruker "Harry" på den måten vi gjør? Engelskmenn sier vel feks ikke at "he's so harry"?

Det gjør de ikke nei.

Men det var ikke helt godtatt i England at han skulle bruke formen Harry til daglig og også med Prins Harry. Man mente at et kallenavn gjerne måtte brukes som et kjelenavn men ikke i formell sammenheng slik det er alltid er blitt gjort med ham.

Navnet Harry var altså ikke formelt nok eller kongelig nok.

For oss vanlige dødelige så er jo ikke akkurat det noe problem så her er det fritt fram for å hete Harry man bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de ikke nei.

Men det var ikke helt godtatt i England at han skulle bruke formen Harry til daglig og også med Prins Harry. Man mente at et kallenavn gjerne måtte brukes som et kjelenavn men ikke i formell sammenheng slik det er alltid er blitt gjort med ham.

Navnet Harry var altså ikke formelt nok eller kongelig nok.

Ja det blir en annen sak igjen. Det jeg egentlig lurte på er når og hvorfor vi i Norge begynte å bruke Harry på den måten vi gjør. Men det tok jo helt av etter at Sponheim sa det var harry med svenskehandel. Så begrepet harrytur er det vel han som står bak :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet «harry» ble tatt i bruk på norsk av overklasseungdom i Oslo på begynnelsen av 1900-tallet, og ble brukt om personer som tilhørte arbeiderklassen. Årsaken var at det i lavere samfunnslag på denne tiden var populært å gi barn engelske fornavn som Harry, hvorfra begrepet skriver seg. Den kvinnelige "harry" er Doris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...