Gjest Dan Mark Skrevet 7. januar 2009 #81 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg trodde den "kvinnelige" Harry var Laila jeg. Opprinnelig er Dorris blitt brukt som kvinnelig variant av Harry. Ungjenter som satt på med rånere på 50- og 60-tallet ble kalt for Dorriser blant annet. - Jeg synes vi burde tenke på hva mennesker egentlig skal med navn. Vi bruker det til å kunne skille hverandre fra andre.. Av den enkle grunn synes jeg det er helt topp at ikke alle meter at vi enten skal ha populære navn som Thea og Mathias eller norske navn som Thorbjørn og Inger. Navnvariasjon er fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harry-jåla Skrevet 7. januar 2009 #82 Del Skrevet 7. januar 2009 Takk skal dere ha, halvparten inleggene i denne diskusjonen kaller navnet mitt for jålete, harry, teit og hva det nå skal være. Jeg har et Latinamerikansk fornavn og et erkenorsk etternavn. Navnet mitt har, såvidt jeg vet, aldri plaget hverken meg eller andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #83 Del Skrevet 7. januar 2009 Takk skal dere ha, halvparten inleggene i denne diskusjonen kaller navnet mitt for jålete, harry, teit og hva det nå skal være. Jeg har et Latinamerikansk fornavn og et erkenorsk etternavn. Navnet mitt har, såvidt jeg vet, aldri plaget hverken meg eller andre. Kan hende ingen har turt å si det til deg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 7. januar 2009 #84 Del Skrevet 7. januar 2009 Når skal folk skjønne at det faktisk er barnet som skal bære navnet? Virker som mange velger navn kun for egen del. Om jeg hadde hatt amerikansk mor eller far, så ville jeg fortsatt hatt et rent norsk navn fordi jeg faktisk bor i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #85 Del Skrevet 7. januar 2009 Ashlee Simpson's sønn heter Bronx Mowgli. I Norge kunne vi jo ha sagt Tøyen Askeladden (bydel/eventyrfigur) - hvorfor er det ingen i Norge som kaller barna sine slike ting? Sønnen til Beckhams heter jo Brocklyn - angivelig fordi han ble unfanget der (tror jeg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 7. januar 2009 #86 Del Skrevet 7. januar 2009 Når skal folk skjønne at det faktisk er barnet som skal bære navnet? Virker som mange velger navn kun for egen del. Om jeg hadde hatt amerikansk mor eller far, så ville jeg fortsatt hatt et rent norsk navn fordi jeg faktisk bor i Norge. ....så om du gifter deg med en Japaner og flytter til Japan og dere får barn så ser du det kun naturlig at barnet får Japansk navn og ikke et norsk - selv om du er norsk? Kan jo hende at barnet setter pris på å få noen fra begge kulturer da. Og det er også naturlig. Men å "låne" fra kulturer og land man ikke har noe forhold til, det kan bli litt dumt Ihvertfall når navnet ikke kan uttales riktig i Norge en gang. Kusinen min heter forresten Kate - uttales [ket] - men det er faktisk de som sier [kate]. Mest eldre folk da eller de som ikke kan så godt engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 7. januar 2009 #87 Del Skrevet 7. januar 2009 ....så om du gifter deg med en Japaner og flytter til Japan og dere får barn så ser du det kun naturlig at barnet får Japansk navn og ikke et norsk - selv om du er norsk? Kan jo hende at barnet setter pris på å få noen fra begge kulturer da. Og det er også naturlig. Men å "låne" fra kulturer og land man ikke har noe forhold til, det kan bli litt dumt Ihvertfall når navnet ikke kan uttales riktig i Norge en gang. Kusinen min heter forresten Kate - uttales [ket] - men det er faktisk de som sier [kate]. Mest eldre folk da eller de som ikke kan så godt engelsk. Hvis du leser det jeg skrev igjen så sa jeg norsk navn fordi jeg bor i Norge. Hvis jeg gifter meg med en japaner og bosetter meg i Japan, ja da får barnet et japansk navn. Jeg syns det er bosted som er avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #88 Del Skrevet 7. januar 2009 Nå er det så mange som heter Celine (eller Celina) i Norge at det vel har blitt å regne som et norsk navn? Syns ikke Celine Bortistog var så ille jeg... Hadde hatt støtte motvilje mot å kalle en jente Gerd Bortistog eller Bjørg Bortistog... Den typen norske kvinnenavn blir jo nesten ikke brukt lenger. Personlig synes jeg både Gerd og Bjørg er finere enn Celine! Selv tenker jeg på å døpe babyen min (hvis det blir en jente da) for Anbjørg, Asbjørg eller sebjørg. Vi har norskklingende etternavn og synes det passer fint. Hadde vi hatt f.eks Smith til etternavn, hadde vi nok funnet andre fornavn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeeCee Skrevet 7. januar 2009 #89 Del Skrevet 7. januar 2009 Kusinen min heter forresten Kate - uttales [ket] - men det er faktisk de som sier [kate]. Mest eldre folk da eller de som ikke kan så godt engelsk. Jeg ville uttalt Kate [Keit] og ikke [Ket]. På engelsk uttales det jo [Keit].. Hvor kommer uttalen [Ket] fra? Bare lurer altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 7. januar 2009 #90 Del Skrevet 7. januar 2009 Interessant diskusjon. Jeg er så enkel at jeg mener at ethvert navn som virker i oppstyltet eller jålete, er harry. Det kan være Monique-Jade Larsen eller Zebaztian Hagen, og det kan for den saks skyld være Knut Fabian Monrad Schiøtz de Vibe, men poenget mitt er at når foreldre velger navn mer ut fra egen forfengelighet enn ut fra hensyn til barnet, slutter det å være greit. Er ikke dermed sagt at alle utenlandske navn er feil, men man må se det litt utifra sammenhengen- og hvis det blir veldig cornyborny eller artyfarty, så kan man jo stile seg spørsmålet om hvorfor foreldrene velger det. Legolas Hansen? Du kan skaffe deg en undulat ved det navnet, og kalle sønnen din for noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #91 Del Skrevet 7. januar 2009 Personlig synes jeg både Gerd og Bjørg er finere enn Celine! Selv tenker jeg på å døpe babyen min (hvis det blir en jente da) for Anbjørg, Asbjørg eller sebjørg. Vi har norskklingende etternavn og synes det passer fint. Hadde vi hatt f.eks Smith til etternavn, hadde vi nok funnet andre fornavn... for noen grusomme navn! høres ut som guttenavn! stakkars barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #92 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvis du leser det jeg skrev igjen så sa jeg norsk navn fordi jeg bor i Norge. Hvis jeg gifter meg med en japaner og bosetter meg i Japan, ja da får barnet et japansk navn. Jeg syns det er bosted som er avgjørende. Bosted er jo som regel ikke permanent. Ingen vet hvor det barnet kommer til å tilbringe mest tid i løpet av et liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 7. januar 2009 #93 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg ville uttalt Kate [Keit] og ikke [Ket]. På engelsk uttales det jo [Keit].. Hvor kommer uttalen [Ket] fra? Bare lurer altså... Fra nord-norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #94 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg er så enkel at jeg mener at ethvert navn som virker i oppstyltet eller jålete, er harry. Det kan være Monique-Jade Larsen eller Zebaztian Hagen, og det kan for den saks skyld være Knut Fabian Monrad Schiøtz de Vibe, men poenget mitt er at når foreldre velger navn mer ut fra egen forfengelighet enn ut fra hensyn til barnet, slutter det å være greit. Er ikke dermed sagt at alle utenlandske navn er feil, men man må se det litt utifra sammenhengen- og hvis det blir veldig cornyborny eller artyfarty, så kan man jo stile seg spørsmålet om hvorfor foreldrene velger det. De fleste velger vel navn de synes er FINE? Og nesten uansett hva man velger vil noen synes det er stygt. Så man kan jo ikke gjøre annet enn å velge det man selv synes klinger best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 7. januar 2009 #95 Del Skrevet 7. januar 2009 Bosted er jo som regel ikke permanent. Ingen vet hvor det barnet kommer til å tilbringe mest tid i løpet av et liv. Jeg vil påstå at bosted er rimelig permanent, jo. Ihvertfall når det er snakk om hvilket land. Bor ikke annethvert år i Japan og Norge, liksom. Hvis barnet mitt hadde blitt født i Japan men jeg visste jeg kom til å flytte tilbake til Norge permanent om et år eller to, ja da ville det blitt norsk navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeeCee Skrevet 7. januar 2009 #96 Del Skrevet 7. januar 2009 Fra nord-norge? Kan de ikke engelsk der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 7. januar 2009 #97 Del Skrevet 7. januar 2009 De fleste velger vel navn de synes er FINE? Og nesten uansett hva man velger vil noen synes det er stygt. Så man kan jo ikke gjøre annet enn å velge det man selv synes klinger best. Det er sant. Men hvis du synes at Zebazian Hagen er penere enn Sebastian Hagen, så er jeg fremdeles ikke helt overbevist. Det sier sitt at Zowie Bowie (sønnen til David Bowie) endret sitt eget navn til Joe Jones. Og at eldstedatteren til Bob Geldof- Fifi Trixie Belle- bare kaller seg Fifi. Hva som er "fint" er absolutt diskutabelt. Men når foreldre velger navn utifra en forkvaklet formening om å gjøre barnet til en personlig statement, så butter det for meg. "Jeg er så innmari internasjonal, jeg nemlig" (Charles Winston Nordstoga), "Jeg er så innmari norsk, jeg nemlig" (Trym Bergstein-Njål Olsen), "Jeg er så innmari alternativ, jeg nemlig (Leoh-Legolas Krishna Berg), "Jeg er så innmari norsk overklasse" (Nicolai August Francis Andersen With) er og blir for meg uspiselig. Ikke dermed sagt at det er feil å verken ha lange navn, eller sære navn, men det er når det er så fryktelig påtatt , og et åpenbart hevdelses-motiv hos foreldrene, jeg får problemer. Gå og vær originale et annet sted, liksom. Ungene skal tross alt leve med dette hele livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #98 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg vil påstå at bosted er rimelig permanent, jo. Ihvertfall når det er snakk om hvilket land. Bor ikke annethvert år i Japan og Norge, liksom. Hvis barnet mitt hadde blitt født i Japan men jeg visste jeg kom til å flytte tilbake til Norge permanent om et år eller to, ja da ville det blitt norsk navn. Betyr det også at om du fikk barn med en nordmann og dere bodde permanent i Japan så ville du kalt barnet ditt noe japansk??? Selv om dere hadde norsk etternavn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lovise22 Skrevet 7. januar 2009 #99 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er sant. Men hvis du synes at Zebazian Hagen er penere enn Sebastian Hagen, så er jeg fremdeles ikke helt overbevist. Det sier sitt at Zowie Bowie (sønnen til David Bowie) endret sitt eget navn til Joe Jones. Og at eldstedatteren til Bob Geldof- Fifi Trixie Belle- bare kaller seg Fifi. Hva som er "fint" er absolutt diskutabelt. Men når foreldre velger navn utifra en forkvaklet formening om å gjøre barnet til en personlig statement, så butter det for meg. "Jeg er så innmari internasjonal, jeg nemlig" (Charles Winston Nordstoga), "Jeg er så innmari norsk, jeg nemlig" (Trym Bergstein-Njål Olsen), "Jeg er så innmari alternativ, jeg nemlig (Leoh-Legolas Krishna Berg), "Jeg er så innmari norsk overklasse" (Nicolai August Francis Andersen With) er og blir for meg uspiselig. Ikke dermed sagt at det er feil å verken ha lange navn, eller sære navn, men det er når det er så fryktelig påtatt , og et åpenbart hevdelses-motiv hos foreldrene, jeg får problemer. Gå og vær originale et annet sted, liksom. Ungene skal tross alt leve med dette hele livet. Så utrolig enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Miranda_* Skrevet 7. januar 2009 #100 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er sant. Men hvis du synes at Zebazian Hagen er penere enn Sebastian Hagen, så er jeg fremdeles ikke helt overbevist. Det sier sitt at Zowie Bowie (sønnen til David Bowie) endret sitt eget navn til Joe Jones. Og at eldstedatteren til Bob Geldof- Fifi Trixie Belle- bare kaller seg Fifi. Hva som er "fint" er absolutt diskutabelt. Men når foreldre velger navn utifra en forkvaklet formening om å gjøre barnet til en personlig statement, så butter det for meg. "Jeg er så innmari internasjonal, jeg nemlig" (Charles Winston Nordstoga), "Jeg er så innmari norsk, jeg nemlig" (Trym Bergstein-Njål Olsen), "Jeg er så innmari alternativ, jeg nemlig (Leoh-Legolas Krishna Berg), "Jeg er så innmari norsk overklasse" (Nicolai August Francis Andersen With) er og blir for meg uspiselig. Ikke dermed sagt at det er feil å verken ha lange navn, eller sære navn, men det er når det er så fryktelig påtatt , og et åpenbart hevdelses-motiv hos foreldrene, jeg får problemer. Gå og vær originale et annet sted, liksom. Ungene skal tross alt leve med dette hele livet. Å kalle katta for Legolas er greit. Å kalle sønnen for det er bare fjollete. Og ja. Jeg er helt enig med deg Nigo-san. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå