Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Altså, du mener at noen prøvde å jåle seg på ungens vegne, men du kan ikke påstå at det er sånn. Vedkommendes motiver vet du faktisk ingenting om, imli, og jeg bare reagerer litt på at du er så påståelig på dette området.

Ja, jeg mener. Jeg vet ikke hva disse folka tenkte, men jeg må jo få lov til å si hva jeg tenker om det.

Jeg får følelsen av at dette var et barn som var veldig etterlengtet. 5. prøverørsforsøk eller noe sånt som endelig gikk bra. Også har ungen masse rosa klær og blonder og det mangler ikke på stæsh! Lille prinsessa i huset! Det eneste barnet de kommer til å få og da skal hun virkelig få staselige navn også!!

...det var min første tanke da!

Hehe, må inrømme at jeg tenkte noe av det samme ;)

Kan hende det er så enkelt som at hun er oppkalt etter noen i familien.

Min bestemor heter Constanse (har alltid blitt kalt for Connie) og det synes jeg er et fint navn. For meg er det et helt vanlig navn, sikkert fordi jeg er vant med det.

Constanse er et helt greit navn det, men kanskje ikke i kombinasjon med to andre lange, omstendelige navn?

Vil man skille seg ut så kan man jo gi barna navn som Terje, Nina, Hege, Kjetil, Henning, Frode, Hilde osv. Navn som var vanlige å gi barn på 60- og 70-tallet men som ikke blir brukt på mange barn nå.

Min datter heter Astrid. Og vi vet ikke om noen annen jente som heter det på hennes alder.

Det så mange som heter Sara, Celina, Thea, Emma, Emilie osv. Synes det er fint at datteren min har et fint norsk og normalt navn som allikevel ikke er så vanlig nå til dags.

Enig med deg. Og Astrid er et nydelig navn - det er aktuelt her om vi får ei jente.

Hvilke vanlige norske navn synes dere er fine da? Fortell litt om det istedenfor å komme med alle disse fantasinavnene.

Får jeg en datter noen gang så skal hun hete Sigrid.

Jeg synes bare det er et pent navn. Tenker ikke på at det er moderne, gammeldags, betyr noe eller noe som helst. Syns bare det er pent.

Sigrid er også vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan alle bytte navn hvilken dag som helst. Det er likevel ganske få som faktisk gjør det...

Det er vel naturlig å tro at ungene våre vil ligne litt på sine foreldre, så kanskje Evita Toblerone Pocahontas Antoinette vil se dybde og betydning i det navnet, og bære det med stolthet?

Kanskje Cindy Celina kan identifisere seg med et navn som er pent, men relativt ubetydelig og historieløst?

Jeg synes det er et morsomt tema, og vi blir nok aldri ferdig med det, men jeg synes iallefall folk skal spørre seg hvorfor *fill-in-the-blank* er bedre enn Maria, og komme opp med et godt svar før de går til døpefonten.

At oppfatning av navn er subjektivt er det ingen tvil om, men ORD er pene og stygge.

leon, benjamin, eva, helena, gabriel, august, victor, rakel, ninive, abakus, evander, vinsent, nicosia...

dette er navn som er tunga liker, men jeg ville nok ikke kalt ungen min noe av det likevel. Ville iallefall ikke kalt dem opp etter en kuleramme...

Nei, min sønn skal hete Bismarck! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*
Det er vel naturlig å tro at ungene våre vil ligne litt på sine foreldre, så kanskje Evita Toblerone Pocahontas Antoinette vil se dybde og betydning i det navnet, og bære det med stolthet?

Kanskje Cindy Celina kan identifisere seg med et navn som er pent, men relativt ubetydelig og historieløst?

Cindy Celina? Jenta er jo dømt til å bli en superbimbo. Jeg fikk i hvertfall veldig bimbofornemmelser av det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cindy Celina? Jenta er jo dømt til å bli en superbimbo. Jeg fikk i hvertfall veldig bimbofornemmelser av det navnet.

Sier du det, Birgitte Nielsen/Tause Birgitte, Brigitte Bardot? Bra ikke du selv har det problemet da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sophia_*
Sier du det, Birgitte Nielsen/Tause Birgitte, Brigitte Bardot? Bra ikke du selv har det problemet da ;)

Tror ike noen av dagens barn vet hvem de der er.

Og Brigitte Bardot er ikke bimbo men et sex-symbol!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ike noen av dagens barn vet hvem de der er.

Og Brigitte Bardot er ikke bimbo men et sex-symbol!!!

Så er det vel heller ikke barn som ser på folk som bimboer, men fordomsfulle voksne. Hva er det feks ved Cindy som gjør det til et bimbonavn? Og finnes det virkelig folk som tror navnet er beskrivende for noens personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det vel heller ikke barn som ser på folk som bimboer, men fordomsfulle voksne. Hva er det feks ved Cindy som gjør det til et bimbonavn? Og finnes det virkelig folk som tror navnet er beskrivende for noens personlighet?

Riktig. Og man kan hete Berit, Marianne, Petra eller Veronica og være bimbo. Det er ikke navnet - men hvordan du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Og man kan hete Berit, Marianne, Petra eller Veronica og være bimbo. Det er ikke navnet - men hvordan du er.

Jeg vil hevde at navnet til en viss grad påvirker hvem du er. I svært liten grad, vel og merke, men nå handler dette forumet om navn da og det virker som folk er interessert. Vi prøver :)

Det jeg skulle fram til var at vi er (veldig) påvirket av våre foreldre. Foreldrene velger et navn de nødvendigvis liker godt. Da vil barnet også sette pris på dette navnet - og i den grad navnet bærer med seg en viss identitet (som jeg mener at de ofte gjør) så vil barna følge opp den identiteten - med bare ideelle hensikter.

Cindy vil av noen betraktes som søt, pen og snill...

Andre kan ha andre tanker om navnet, men Cindy er ingen stridsmøy. Holdningen foreldrene legger i navnet vil gjerne smitte over på barnet, fordi barnet fra fødselen omtales med navn, og foreldrene former det med sine forventninger til dette navnet. Så er spørsmålet hva foreldrene egentlig mener med "Cindy" da. Kanskje de vil ha en søt og pen datter, kanskje noe helt annet.

Underforstått: Ikke alle som heter Cindy er søte og pene, ikke alle mennesker liker navnet sitt og ikke alle er påvirket av foreldrene sine, men generaliseringen er nå et nødvendig verktøy av og til. Eller nesten alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Venelite
Jeg mener ikke at folk ikke skal få kalle ungene sine hva de vil, bare hva jeg mener om saken ;) Mine barn skal få helnorske/norrøne navn, i dag er det faktisk det som er spesielt... Da får man et ganske uvanlig navn på ungen uten at det blir for sært eller noe andre rynker på nesa av.

Enig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Caro_*
Jeg vil hevde at navnet til en viss grad påvirker hvem du er. I svært liten grad, vel og merke, men nå handler dette forumet om navn da og det virker som folk er interessert. Vi prøver :)

Det jeg skulle fram til var at vi er (veldig) påvirket av våre foreldre. Foreldrene velger et navn de nødvendigvis liker godt. Da vil barnet også sette pris på dette navnet - og i den grad navnet bærer med seg en viss identitet (som jeg mener at de ofte gjør) så vil barna følge opp den identiteten - med bare ideelle hensikter.

Cindy vil av noen betraktes som søt, pen og snill...

Andre kan ha andre tanker om navnet, men Cindy er ingen stridsmøy. Holdningen foreldrene legger i navnet vil gjerne smitte over på barnet, fordi barnet fra fødselen omtales med navn, og foreldrene former det med sine forventninger til dette navnet. Så er spørsmålet hva foreldrene egentlig mener med "Cindy" da. Kanskje de vil ha en søt og pen datter, kanskje noe helt annet.

Underforstått: Ikke alle som heter Cindy er søte og pene, ikke alle mennesker liker navnet sitt og ikke alle er påvirket av foreldrene sine, men generaliseringen er nå et nødvendig verktøy av og til. Eller nesten alltid.

Traktorlesba Cindy.....? Høres litt feil ut...

Når det er sagt. Min venninne som er av den sortkledde rocka typen (mannen hennes også) og feminist på sin hals, hun har en datter som har et veldig hardt og gammeldags navn. Finnes ikke noe søtt med det navnet. Min venninne har aldri eid en rosa blondeting i hele sitt liv. Datteren har fått en oppdragelse hjemmefra HELT uten bimbotakter. Men gjett da: Nå er jenta 15 år og hun er den mest rosa bimboen du kan tenke deg!!!! Så vidt forskjellig fra sine foreldre som man kan tenke seg. Min venninne rister på hodet og ler og lurer på hva som har skjedd. Og denne jenta har vært sånn bestandig. Hun var 3 år og insisterte på å få sokker med blonder på. Moren var et spørsmålstegn...

Så det er ikke bare navn og at man behandler datteren som søt og pen som gjør dem til bimboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Hehe

Ser ut som en oppstilling av bruker navn fra KG!!!

Men jeg ville ikke valgt et eneste et som navn på min datter.

Mitt navn er Blancheflor og eg elsker navnet mitt:)

Det er et familie navn fra min mor side.

Eg har full respekt for at ikkje du ville ha valgt det.

Som eg ser det er det dere som oppfordrer til mobbing med å

gruble over hva folk heter, da kommer barna deres til å plukke opp det og

kanske begynne å mobbe noen med litt uvanlige navn.

Det kan bli en ond sirklel.

Verden kommer inn til oss via tvboxn og det er meir og meir normalt med litt

spesielle navn!

Slutt å ver så firkanta!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva dette er? P

Det er bokstaven P? Hvis vi sier at P er fra USA så er det helt greit å kalle P for Peter (piter), Cody, Frank (Æ) Sarha (æ), og alle engelske navn med engelsk uttalse. Er P fra Kina så kan man kalle P for Chen. Men P fra Norge så må vi kalle P for et norsk navn?

Hvorfor? Ingen vil vite om P er fra et annet land uansett. P ser ut som en P, de fleste vil uansett tro at P er norsk uansett.

Jeg vet hva mine barn skal hete, de skal ikke ha norske navn. Hvorfor skal noen måtte dømme meg opp og ned på grunn av det?

Nei, nordmenn :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som om det er navnet som gjør folk til dem de er.

I såfall så må hun bli den superbimboen uavhengig av hvilke land hun kommer i fra.

Min søster ble mobbet på skolen, hun som mobbet het forresten Birgitte.

Så du er en mobber, ikke sant? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den pakistanske familien som bor ned i veien her kan kalle sin sønn Ali eller Muhammed, hvorfor kan ikke jeg det? Hva om jeg liker navnet? Er det ikke det som er det viktigste, man kaller barna det man selv liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne en ting her selv om det kanskje er litt på sidelinja...da mest i forhold til deg som skrev at du har dårlige assosiasjoner til noen navn, og at dette er den enkeltes subjektive opplevelse. Selvfølgelig er det slik at man kan synes et navn er harry pga at man kjenner en harry en som heter akkurat dette. MEN det er ikke til å stikke under en stol at enkelte navn er disponerte/eller utsatte for å assosieres med noe negativt. Jeg vil ikke nevne noen av disse navnene fordi det synes jeg er teit..men det kan virke som at valg av navn er sosialt betinget; at en type mennesker har en tendens til å velge navn innen "samme" sjanger...

WHY?

Interessant problemstilling egentlig..

(Jeg tar utgangspunkt i min jobberfaring med mennesker i min påstand, og nei, jeg jobber ikke i kassa på rimi)

Endret av annipanni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir for gammeldags og si at vi bare skal bruke norske navn i norge.

Helt fantastiskt det for di barna som heter åse,kjetil,line, tone osv som aldri kan finne noen utafor norge som faktisk får med seg hva de heter.

Og når ble hansen et så urnorskt navn? Det brukes da til og med i flere engelsktalende navn.

Skal vi gå og le av alle engelskmennene som heter Nathaniel Hansen da, for herregud det er engelskt fornavn med norskt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Folk må kalle ungene sine akkurat hva de vil for meg, men jeg har masse fordommer, det innrømmer jeg.

Jeg jobber, og har jobbet med barn i over 20 år, og har hørt utrolig mange rare navn.

Og jeg tenker at de som gir barna sine navn etter karakterer i bøker, filmer, popstjerner, fotballspillere osv, er litt......enkle i hodet. Jenter som heter Villemo og Sol Angelica har mødre som elsker "Sagaen om Isfolket", å døpe sønnen sin Ronaldo Olsen blir bare teit.

Og dessverre så er jeg også så fordomsfull at jeg tenker at Jimmy, Tommy og Frank nesten er dømt til å bli kriminelle :sjenert:

Selv har jeg urnorske navn på mine barn, fordi jeg er en tradisjonell person, og fordi det skal klinge godt som søskennavn, og passe med etternavnet.

Typisk utenlandske navn som Cindy, Jennifer, Matthew blir bare utrolig dumt sammen med etternavnet Olsen.

Og å skrive navn med Ch i stedet for K, bytte ut S med Z, skal jeg ikke kommentere en gang.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk utenlandske navn som Cindy, Jennifer, Matthew blir bare utrolig dumt sammen med etternavnet Olsen.

Og å skrive navn med Ch i stedet for K, bytte ut S med Z, skal jeg ikke kommentere en gang.... ;)

Som feks Mary Kate og Ashley Olsen? :)

Forresten kan jeg ikke begripe hvorfor folk skal blande seg borti stavemåten til andres navn? Synes dere Christine er fælt, mens Kristine er topp? Og det kan da ikke plage noen om en gutt heter Matz? Det uttales jo akkurat likt som Mats. Jeg kjenner forøvrig en Maths også. Og jeg har ikke akkurat ringt foreldrene hans og spurt hva i all verden de tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...