Gå til innhold

"Norske" navn på norske barn

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Men når man bruker et navn som er unaturlig for ens tilknytning bare fordi det er fint og spesielt synes jeg det er jålete

I min naivitet så trodde jeg det var nettopp dette som var poenget når man valgte navn til sine barn jeg - altså å finne et navn som er fint og spesielt.

Hvis ikke kunne vi jo bare het Ola og Kari Nordmann hele gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, her var det ganske mange fordommer. Sier kansje mer om en del av dere en de som velger spesielle navn, men det er nå bare min mening. Imli; du sier at du ikke syns man skal velge navn som ikke har norsk tilknytning i det hele tatt, men spørsmålet her var jo hvor den berømmelige grensen går og hva du kan tillate i.f.t. internasjonale familier, familier med fremmed bakgrunn osv. Skal alle som bor her i landet har norske navn da? Eller bare de "hvite"/norske?

Jeg kan for så vidt forstå at man reagerer på at man må omskrive navn bare for å gjøre det spesielt (er ikke helt fri for fordommer selv heller). For å ta noen eksempler jeg har sett de siste månedene; Chevin = Kevin (som jeg da jeg så det på trykk første gang instiktivt ville tenkt Kjevin - altså et annet navn fra "langtbortistand" eller en bok), Zindee = Cindy og Chaneth = Jeanett.

Men som flere sier her, navn kommer jo fra et sted. Les en navnebok og du ser mange navn som ble konstruert eller laget nye former på også for lenge, lenge siden. De siste årene har det vært utrolig hipt med norrøne navn og navn fra Isfolket og gudene vet ikke hva. Jeg dømmer ingen mer for å kalle datteren sin for Celeste enn jeg gjør om noen kaller barna sine for Birk eller Teis.

Smaken er forskjellig. Jeg skal ikke ha oversøte engelske navn på mine barn, men syns heller ikke en del helnorske navn er pene. Bjørg, Audun, Heidrun, Olav.... sorry - de er stygge om aldri så norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, kan ikke folk få kalle ungene sine hva de vil? Det er så mange forskjellige slags navn i dag, at det ikke burde være grunn for å mobbe noen for det? For hvor er det ungene VÅRE lærer at navn er rare, om ikke hjemme hoss oss selv? Når de kommer og forteller om noen i barnehagen/ skolen som heter XXXX, og så ler vi oss skakke og sier; er det mulig?

JA, jeg hører om navn som jeg tenker i mitt stille sinn at passer bedre på ei bikkje eller en undulat, men er sønnen min (eller andre unger) innen hørevidde holder jeg kjeft. Unger finner alltid noe å mobbe andre for, vi trenger ikke lære dem at navn er grunn for sånt.

Om 20-30 år vil vi møte folk med navn vi aldri ville trodd var mulig, som vil være helt dagligdags da. og endel av dagens navn vil være totalt avleggs. Så som klesmoten. Er det noe å lage sånt styr om?

Selv har vi kalt sønne vår for noe så (pr i dag) ordinært som Alexander, og en evt jente vil hete Ragnhild Marie, etter to sterke kvinner som har betydd mye i mitt liv, og som jeg inderlig skulle ønske fortsatt var blant oss.

Ragnhild er et navn som har stupt i popularitet siden 40-tallet (med et lite oppsving på 80-tallet), og Marie er så velbrukt at mange antagelig ville blånekta å bruke det.

Dette er navn VI liker, og som ungene vokser opp med og blir vant til. Hva andre mener om det, bryr meg null. Det bør andre også gjøre. kall ungene dine hva du vil og gi faen i besservissere. Lær ungene å bære navnet med stolthet, så alle navn blir akseptert etterhvert. og lær ungene å se mennesker for den de er, ikke bokstavkombinasjonen man tiltaler dem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å blande meg inn i diskusjonen.

Folk må gjerne kalle ungene sine hva de vil.

Men hadde jeg møtt ei jente som het Shannon Olsen, så ville jeg nok spurt foreldrene/henne om hvorfor hun hadde fått navnet Shannon. (Shannon O'Connor ville jeg nok heller spurt om familien var fra Irland, men det er vel fordi det høres slik ut.)

Hvis hun da hadde fått navnet fordi foreldrene syntes det var kult, så hadde jeg tenkt at de foreldrene og jeg hadde forskjellig smak og mest sannsynlig forskjellige verdier.

Hadde hun hatt familie i Irland, så hadde jeg syntes navnet var stilig og gjennomtenkt. (Samme hvis hun var født i Irland, eller hadde annen tilknytning dit.)

Synes at om man skal ha uvanlige navn til barna, så er det nok uvanlige norrøne/norske navn å ta av. Navn de garantert ville blitt den eneste på skolen med, uten at det trengte å være så "fancy".

Litt av min tanke er nok at hvis ikke vi som har norsk tilknytning bruker de norrøne/norske navnene, men på død og liv skal ha "internasjonale" navn, hvem bruker de norske navnene da?

Og om de dør ut, gir ikke det verden mindre mangfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde jeg møtt ei jente som het Shannon Olsen, så ville jeg nok spurt foreldrene/henne om hvorfor hun hadde fått navnet Shannon. (Shannon O'Connor ville jeg nok heller spurt om familien var fra Irland, men det er vel fordi det høres slik ut.)

Hvis hun da hadde fått navnet fordi foreldrene syntes det var kult, så hadde jeg tenkt at de foreldrene og jeg hadde forskjellig smak og mest sannsynlig forskjellige verdier.

Forskjellige verdier? Forklar? Sier navnet Shannon noe om verdier i den ene eller andre retningen? Hadde skjønt deg hvis det var snakk om navn som Adolf eller Vidkun, eller Jesus for den saks skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mitt navn fordi mamma syntes navnet var pent. Det er et navn som har blitt brukt i Norge i mer enn 100 år, men det er opprinnelig fransk. Det har ikke blitt veldig mye brukt her i landet, det var nok et ganske spesielt navn da jeg ble født (men ikke så sært ingen andre het det samme). Da jeg vokste opp kjente jeg ingen andre som het det samme. Første gang jeg traff en navnesøster var jeg 13 år og syntes det var en surrealistisk opplevelse å møte noen med samme navn som meg. Mitt navn var jo så knyttet opp mot min identitet at jeg trodde nesten den andre jenta skulle se ut som meg og tenke som meg. ;)

Da jeg var rundt denne alderen begynte navnet å bli mer populært og fikk en kraftig oppsving på navnestatistikken. I dag er det mellom 5-6000 som heter det i Norge.

De andre søsknene mine har veldig vanlige norske navn (vanlige da de ble født, ikke så vanlige lenger i dag). Så jeg skilte meg litt ut i søskenflokken. Som å plutselig få en Jeanette sammen med Bjørg, Gerd og Olav.

Jeg synes man må kunne velge navn fritt så lenge det ikke blir en åpenbar "invitasjon" til mobbing. F.eks. har jeg null forståelse for de amerikanske foreldrene som kalte barnet sitt Adolf Hitler. *grøss*

Men innen rimelighetens grenser synes jeg folk må få gjøre som de vil. Jeg har i hvertfall alltid satt pris på mitt litt spesielle - men fine - navn. Jeg er glad mamma var i det kreative hjørnet da jeg skulle få navn. De andre aktuelle navnene var i samme tradisjonelle bane som mine søskens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen må jo være de første til å bruke et navn. Ingen navn har vært der siden tidenes morgen. Hvis ingen noen gang skulle ta i bruk nye navn ville det vel egentlig vært ganske kjedelig. Å bruke nye navn som ikke er tradisjonelt norske vil vel enkelte kalle utvikling. Klarer ikke se noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns foreldre må få kalle barna sine det de ønsker. Og det er jo flott at det kommer opp "nye" navn sånn at ikke alle blir hetende øystein og Kari liksom.

MEN!

Det er et men ja.

Jeg opplever at mange mennesker som kommer til Norge og har utenlandsk bakgrunn bytter til et mer nosktklingende navn når de begynner å søke jobber. Dette fordi de opplever at de blir dømt pga at navnet ikke klinger norskt. og mange arbeidsgivere styrer automatisk unne. Dette er selvfølgelig FORFERDELIG feil av dem å gjøre, men det er fortsatt en realitet.

Så hvorfor gi barnet et navn so kan gi barnet problem av noe slag senere?

Det er også utrolig slitsomt å måtte stave navnet sitt hver gang noen skal skrive det. Det må jeg. Dette gjelder riktignok etternavnet minn, men allikevel.

Jeg jobber i barnehage, og jeg ser at en del navn gjør at når man som voksen for første gang møter barna så høres det rett og slet tut som de har talefeil. Ariane feks. Åh, heter du adriane? NEI! Sier barnet, Ariane. Det kan faktisk være en belastning å ha diverse navn.

Og så syns jeg at mange gjør om helt vanlige navn ved å slenge inn en ekstra h ellerbytte ut f med ph osv bare for å gjøre navnet litt mer interessant. Da er vi med en gang tilbake til å måtte stave navnet hele tiden. Jeg ser virkglie ikke poenget.

Uansett hva jeg eller andre i tråden måtte mene da, så syns jeg allikevel det skal være opp tilforeldrene å velge navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Irina

Jeg ser at det er mange fordommer her, men altså er ikke det vi selv som bestemmer hva navnet til døtrene og sønnene våre skal være? Jeg skulle ønske det blir slutt på mobbing på skolen pga barnet heter det og det.... er det et navn man liker, kan man vel velge å kalle sin nyfødte datter/sønn det? Jeg pleier ikke å tenke sånn som..å, det bør være sånn og sånn fordi det klinger fint, og fordi det passer til etternavnet. Dattera mi heter Trampolina, fordi mora til oldemora mi på mor sin side het det. Jeg ville at dattera vår skal bringe navnet videre, sånn at ikke navnet forsvinner helt og blir glemt. Jeg synes dete r et veldig fint navn. Nå får jeg og mannen min vårt 2. og 3. barn(ultralyd viser tvillinger, jente og gutt). Og vi har bestemt oss at de skal hete Eligus og Manchurian. Begge navnene synes vi er helt ok.

Så da velger vi å kalle de for det. Hva andre synes bryr vi nå oss ikke om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at folk ikke skal få kalle ungene sine hva de vil, bare hva jeg mener om saken ;) Mine barn skal få helnorske/norrøne navn, i dag er det faktisk det som er spesielt... Da får man et ganske uvanlig navn på ungen uten at det blir for sært eller noe andre rynker på nesa av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogget nå
Jeg ser at det er mange fordommer her, men altså er ikke det vi selv som bestemmer hva navnet til døtrene og sønnene våre skal være? Jeg skulle ønske det blir slutt på mobbing på skolen pga barnet heter det og det.... er det et navn man liker, kan man vel velge å kalle sin nyfødte datter/sønn det? Jeg pleier ikke å tenke sånn som..å, det bør være sånn og sånn fordi det klinger fint, og fordi det passer til etternavnet. Dattera mi heter Trampolina, fordi mora til oldemora mi på mor sin side het det. Jeg ville at dattera vår skal bringe navnet videre, sånn at ikke navnet forsvinner helt og blir glemt. Jeg synes dete r et veldig fint navn. Nå får jeg og mannen min vårt 2. og 3. barn(ultralyd viser tvillinger, jente og gutt). Og vi har bestemt oss at de skal hete Eligus og Manchurian. Begge navnene synes vi er helt ok.

Så da velger vi å kalle de for det. Hva andre synes bryr vi nå oss ikke om. :)

Ikke det at det er noe galt med Trampolina...

Men når foreldrene selv vet at et navn er såpass spesielt at barnet kan bli mobbet for det - har ikke foreldrene da et ansvar for å unngå at barnet blir mobbet? Og kanskje heller finne et annet fint navn?

Barnet ber jo ikke om å få navnet så det er jo for å føye foreldrenes kreativitet at barn får navn som er så spesielle.

Og hva er viktigst? At en oldermor blir oppkalt eller at et barn får et navn som det er greit å leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med siste gjest. Barnet skal bære navnet. Å velge et for rart navn kan være en belastning. Da kan man eventuelt ha to navn, et "vanlig" og et spesielt så ungen kan velge hvilket h*n vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når foreldrene selv vet at et navn er såpass spesielt at barnet kan bli mobbet for det - har ikke foreldrene da et ansvar for å unngå at barnet blir mobbet? Og kanskje heller finne et annet fint navn?

Barnet ber jo ikke om å få navnet så det er jo for å føye foreldrenes kreativitet at barn får navn som er så spesielle.

Og hva er viktigst? At en oldermor blir oppkalt eller at et barn får et navn som det er greit å leve med?

Helt enig!

Kjenner noen som har kalt barnet sitt for Elvis. Da kan jeg ikke la være å tenke på den stakkars gutten som vokser opp hetende Elvis. Og det har ingenting med fordommer å gjøre. Jeg er veldig for spesielle navn, men ikke så spesielle at det er 99% sikkert at barnet kommer til å bli mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs Smith

Helt enig!!!!

Og om en 4-åring hadde kommet til meg og fortalt at hun het Trampolina (og kanskje sagt Tjampolina) så hadde jeg ærlig talt trodd at hun tullet! Og det kan man ikke akkurat klandre meg for heller.

Det er foreldrenes oppgave å gi barn navn som ikke er belastende og som de ikke trenger å forklare.

Jeg kan godt synes at Rullegardina er et kjempefint navn og forsvare det med at jeg digger Pippi Langstrømpe (hun heter Rullegardina til mellomnavn) - men jeg trenger da ikke kalle datteren min det fordet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sansen for oppdiktede fantasinavn (som Trampolina, Vimpel og lignende), og er heller ikke begeistret for å fiffe opp navn ved å hive på noen ekstra h´er, z´er osv. Kjenner bl.a. en Zandra og en Zindre, og det er rett og slett helt tåpelig. Uttalen er den samme som en mer ordinær skrivemåte, så hvorfor i all verden?

Gjennom jobben er jeg borti utrolig mange navn hver eneste dag og endel av navnene er så kunstneriske sammensatt at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne hvis jeg skal si/uttale navnet.

Enkelte utenlandske navn kan også være vanskelig, men når jeg ser at navnet er i kombinasjon med et utenlandsk etternavn så gir det hvertfall mer mening. At helnorske barn skal få navn som er helt uten tilknytning, og som for oss vanlige dødelige er helt umulig både å:

- uttale

- stave

- avgjøre kjønn

Vel, det er håpløst i mine øyne.

Jeg sier ikke at alle må hete Ole, Kari og Bjørg, men det er da et hav av navn å velge mellom som er et steg mellom slike tradisjonelle navn og nymotens tullenavn.

Og ja, jeg tenker mitt om foreldre som velger navn av typen Kal-El, Elvis og ... vel, Emma Tallulah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Til dere som er så opptatt av sjeldne navn som gjerne også skal være litt gammeldagse. Her er en liste uvanlige navn fra folketellingen i 1801. Antall forekomster står i parentes bak navnet.

Her er det bare å la seg inspirere og glede seg til at jenta kommer gråtende hjem fordi hun har oppdaget at hun har et helt forj%¤#"g navn.

Aldri (1)

Billa (11)

Blancheflor (10)

Blondine (1)

Brunetta (1)

Boggey (3)

Diis (10)

Ebrikka (3)

Ermegaard (12)

Flora (3)

Gaula (8)

Grevenpop (1)

Grissilde (5)

Jensenette (9)

Mjella (2)

Ououg (2)

Perline (3)

Ragla (7)

Rosine (6)

Tabitha (6)

Tekkla (3)

Vengel (4)

Øyan (6)

Det er en grunn til at disse navnene aldri ble spesielt populære....

Man skal ha rimelig stor selvtillit for å kunne bære de fleste av disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunetta (1)

Boggey (3)

Diis (10)

Ebrikka (3)

Ermegaard (12)

Flora (3)

Gaula (8)

Grevenpop (1)

Grissilde (5)

Jensenette (9)

Mjella (2)

Ououg (2)

Perline (3)

Ragla (7)

Rosine (6)

Tabitha (6)

Tekkla (3)

Vengel (4)

Øyan (6)

Man skal ha rimelig stor selvtillit for å kunne bære de fleste av disse navnene.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Til dere som er så opptatt av sjeldne navn som gjerne også skal være litt gammeldagse. Her er en liste uvanlige navn fra folketellingen i 1801. Antall forekomster står i parentes bak navnet.

Her er det bare å la seg inspirere og glede seg til at jenta kommer gråtende hjem fordi hun har oppdaget at hun har et helt forj%¤#"g navn.

Aldri (1)

Billa (11)

Blancheflor (10)

Blondine (1)

Brunetta (1)

Boggey (3)

Diis (10)

Ebrikka (3)

Ermegaard (12)

Flora (3)

Gaula (8)

Grevenpop (1)

Grissilde (5)

Jensenette (9)

Mjella (2)

Ououg (2)

Perline (3)

Ragla (7)

Rosine (6)

Tabitha (6)

Tekkla (3)

Vengel (4)

Øyan (6)

Hehe

Ser ut som en oppstilling av bruker navn fra KG!!!

Men jeg ville ikke valgt et eneste et som navn på min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige verdier? Forklar? Sier navnet Shannon noe om verdier i den ene eller andre retningen? Hadde skjønt deg hvis det var snakk om navn som Adolf eller Vidkun, eller Jesus for den saks skyld :)

Forskjellige verdier, som i at jeg aldri kunne valgt et navn som var så tydelig "ikke-norsk", når jeg ikke har noen som helst tilknytning til landet navnet opprinnelig er ifra.

Shannon var jo bare et eksempel. Valgt som et navn jeg synes er pent, men som jeg aldri ville valgt til mitt barn uten å ha tilknytning til landet navnet er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Aldri (1)

Billa (11)

Blancheflor (10)

Blondine (1)

Brunetta (1)

Boggey (3)

Diis (10)

Ebrikka (3)

Ermegaard (12)

Flora (3)

Gaula (8)

Grevenpop (1)

Grissilde (5)

Jensenette (9)

Mjella (2)

Ououg (2)

Perline (3)

Ragla (7)

Rosine (6)

Tabitha (6)

Tekkla (3)

Vengel (4)

Øyan (6)

Æ skal aldri kalle ungan mine stygge navn, for da kjem de heim, og gaula så inni hels#ke at de får ondt i øyan. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...