Rexina Skrevet 29. januar 2009 #81 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Å så fin tråd. Melder meg inn her! Virkelig moro å lese:) Vil bli grønnere selv! Nå gjør jeg følgende: * Har ikke lappen, så tar buss eller sykler/går dit jeg skal. * Spiser mest grønnsaker/frukt og fisk (er ikke så glad i kjøtt). * Når shampoo/balsam og annen hudpleie/sminke går tomt erstatter jeg det med naturlige alternativer. All hverdagsminke er mineraler og ikke testet på dyr og så har jeg begynt å lage min egen hudpleie av naturlige oljer. * Istedet for å kjøpe kroppsåpe, rens, underlivssåpe og shampoo går det an å kjøpe et alt i ett alternativ (jeg har kjøpt meg Dr. Bronners magic soap (som er vegansk). Den er FANTASTISK!) * Bruker handlenett når jeg handler. * Kildesorterer og panter så mye som mulig (mat, papir/papp, glass/metall, batterier osv. Vi har fine ordninger på det meste her jeg bor) * Istedet for å kjøpe nye klær i hytt og pine, bytter vi innad i gjengen. Går også med endel av klærne til mormor/mamma fra da de var yngre. * Glemte å si at jeg har byttet fra bind/tamponger til menskopp (som jeg ELSKER. Bra for kroppen, miljøet og økonomien) Det er i hvert fall en start:) Endret 29. januar 2009 av Rexina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 29. januar 2009 #82 Del Skrevet 29. januar 2009 Heh, jeg har aldri tenkt at jeg er særlig miljøbevist, men ser at jeg er ikke noe versting likevel Bra: - jeg kjører ikke bil (men vi har en liten bil i husholdningen med veldig lavt CO2 utslipp), tar mest kollektivt - bruker handlenett - kjøper minimalt med klær og sånt, vi er ganske praktiske - lite gla i dill-dall og nips, så det blir lite av sånne innkjøp også - eier ikke tørketrummel - lager alt mat fra bunnen - kjøper lokalprodusert og økologisk mat hvis tilgjengelig (men lokalbutikken er ikke det beste stedet for dette) - kildesorterer og leverer selv til søppelhaugen (blir ikke ekstra kjøretur, det kombineres med andre ting), hvis vi måtte vente for henting, kunne vi ikke gjøre dette. Vi sorterer bioavfall, plast, papir, papp, metall, glass, spesialavfall. - kjøper mye brukt - bruker sparepærer - bruker relativt lite strøm (har ingen lys som er på hele tiden, slår av lyset dersom man ikke trenger det) - kaster lite, det som er brukbart, leveres til Fretex Dårlig: - selv om jeg kjører kollektivt, er det ganske lang vei til jobb - tar en del fly (har et hjemland jeg gjerne besøker noen ganer i året) - har ikke oppvaskmaskin - litt større tv enn helt nødvendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 2. februar 2009 #83 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg vil også være med! Prøver å innføre en ting av gangen hjemme hos oss, spesielt siden mannen ikke tenker så mye på det av seg selv.. Det jeg (vi) gjør nå er: - spiser mindre kjøtt (kutter mer og mer som årene går) - spiser (nesten) ikke kjøpefisk (snakk om to ganger i året, fordi det ikke er noe rød fisk rundt oss, og det er så veldig godt!) - kjøper mest mulig lokal frukt og grønt - Passer på å plukke masse bær om sommeren, så har vi desserter hele året! - kjøper økologisk så mye som mulig (men heller epler fra nabogården, enn økologiske som har reist veldig langt) - prøver å bruke handlenett - tromler nesten aldri - kjøper nesten aldri nye klær eller sko. Kun når jeg faktisk trenger. - leter på loppemarked/bruktbutikker først om det er noe vi trenger - bor i liten leilighet - tar heller på en ekstra genser enn å skru opp varmen - skal bruke tøybleier på babyen Skal bli flinkere til å: - spise enda mindre kjøtt, og bli kjent med en jeger vi kan kjøpe vilt av! - ikke kjøpe unyttige klær og leker til ungene - kjøpe ny musikk på nett i stedet for å kjøpe cd-er - kjøre mindre bil - ta tog heller enn fly når jeg skal på ferie (har egentlig begynt på den allerede) - komme i gang med julegavene TIDLIG, så jeg unngår siste-liten gaver som gjerne er veldig lite miljøvennlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #84 Del Skrevet 11. februar 2009 Kjempebra tråd: ) Og til poo..det er du som lurer deg selv..for det er når enkeltpersonen har økt bevissthet (noe som vokser i samfunnet du lurer deg selv i akkurat nå)..at ting endrer seg...ikke bare utenfor deg selv, men for deg og ditt liv, din helse.. Går ann å begrense seg selv og sitt bruk..på ett fornuftig vis...det som skjer i dag i verden er langt i fra fornuft..det har bare blitt " vanlig"..og da gidder ikke de apatiske gjøre noe..så lenge " de store" ikke forteller dem hva og når.. Jeg er også blitt vegitarianer, i tillegg til begrenset sukker/mel forbruk ..og i dag er jeg er slank, sunn og har det supert for at jeg kuttet ut all den dritten som mange sitter å gafler i seg...i tillegg ser jeg mye yngre ut enn jeg er blir jeg fortalt hele tiden..:D haha Så hvordan er det å lure seg selv..mens diabetes, alzheimers ( som er knytter til diabetes/høyt blodsukker) og kreft øker..så er det noen som tar noen fornuftige valg i sitt eget liv. Ingen mennesker er seperat fra naturen de lever i, og hver enkelt har ett ansvar.Når du tar ansvar, legger andre merke til det, og får en økt bevisthet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #85 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Noen som har hørt om den globale klimakampanjen Earth Hour? Den startet som en lokal aksjon i Sydney, hvor man skrudde av lyset i en time som en symbolsk handling for å øke bevisstheten omkring klimaendringene og miljøtiltak. Dette har etterhvert spredd seg og har blitt et globalt fenomen. Man antar at 50 millioner mennesker var med på denne aksjonen i fjor, og et rekordantall store byer har sagt seg villig til å bli med i år. Så langt er 377 byer fra 62 land med. Jeg vil anbefale alle som kan om å bli med i år. 28. mars, kl. 2030 skal lyset slås av i en time. Spre budskapet til de du kjenner, skriv det på Facebook, på forum, blog om det eller nevn det over kaffekoppen. Dette er tidenes klimakampanje! På hjemmesiden www.earthour.org kan du lese mer, se hvilke byer som er med og melde deg opp som deltaker. Du kan få ditt eget GiverSign som du kan legge ut på Facebook eller i bloggen din. Det er også informasjon om eventuelle arrangementer som skal gjennomføres i store byer under aksjonen. Jeg oppfordrer alle til å bli med på tidenes største klimakampanje! Her er god video som viser effekten fra tidligere aksjoner - anbefales! Endret 13. februar 2009 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #86 Del Skrevet 14. februar 2009 Den earthhour linken burde hatt en tråd for seg selv, også i generelt forumene der det når mange. Kjempebra tiltak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #87 Del Skrevet 17. februar 2009 Ja jeg skal slå av lyset en time når reklameskilt, kontorbygninger, shoppingsentre, osv slår av alle lysene hver dag når det ikke er nødvendig å ha de på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #88 Del Skrevet 17. februar 2009 Ja jeg skal slå av lyset en time når reklameskilt, kontorbygninger, shoppingsentre, osv slår av alle lysene hver dag når det ikke er nødvendig å ha de på! Voksent... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #89 Del Skrevet 18. februar 2009 Voksent... Ja det syns jeg er voksent! Syns du kanskje det er voksent å la lysene stå på i kontorbygninger, shoppingsentre, reklameskilt osv dag og natt året rundt. Jeg kommer heller aldri til å slutte å kjøre bil før oljeproduserende land slutter å produsere olje og gass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isbjørn Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #90 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen som har hørt om den globale klimakampanjen Earth Hour? Den startet som en lokal aksjon i Sydney, hvor man skrudde av lyset i en time som en symbolsk handling for å øke bevisstheten omkring klimaendringene og miljøtiltak. Dette har etterhvert spredd seg og har blitt et globalt fenomen. Man antar at 50 millioner mennesker var med på denne aksjonen i fjor, og et rekordantall store byer har sagt seg villig til å bli med i år. Så langt er 377 byer fra 62 land med. Jeg vil anbefale alle som kan om å bli med i år. 28. mars, kl. 2030 skal lyset slås av i en time. Spre budskapet til de du kjenner, skriv det på Facebook, på forum, blog om det eller nevn det over kaffekoppen. Dette er tidenes klimakampanje! På hjemmesiden www.earthour.org kan du lese mer, se hvilke byer som er med og melde deg opp som deltaker. Du kan få ditt eget GiverSign som du kan legge ut på Facebook eller i bloggen din. Det er også informasjon om eventuelle arrangementer som skal gjennomføres i store byer under aksjonen. Jeg oppfordrer alle til å bli med på tidenes største klimakampanje! Her er god video som viser effekten fra tidligere aksjoner - anbefales! Takk for info! Kjempebra, jeg blir også med! Noen som vet om det allerede fins en facebook-gruppe om dette? Ja jeg skal slå av lyset en time når reklameskilt, kontorbygninger, shoppingsentre, osv slår av alle lysene hver dag når det ikke er nødvendig å ha de på! Jeg tror vi har allerede diskutert om liknende innlegg tidligere i denne tråden, så jeg bruker hverken tid eller energi til å svare på slike og liknende innlegg. Noen har brukt et godt ord i innlegget sitt: "postitiv-tråd-tanke". Forresten: noe nytt jeg gjør: standard-skriveren på jobb er nå PDF-writer-en, så jeg sparer masse papir (og tid for å gå til skrivere og tilbake igjen for å hente det jeg har skrevet ut, og jeg får bedre plass i hylla..). Dessuten er mobilen min og telefonen på jobb satt på "lydløs", så det blir mindre "støy"-belastning og dermed mye triveligere på kontoret mitt siden jeg er så glad i stillhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #91 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg tror vi har allerede diskutert om liknende innlegg tidligere i denne tråden, så jeg bruker hverken tid eller energi til å svare på slike og liknende innlegg. Noen har brukt et godt ord i innlegget sitt: "postitiv-tråd-tanke". det er noe som heter å se seg blind på ting, eller å gå med skylapper. Det er det mange såkalte miljøvernere gjør, spesiellt Natur og Ungdom. Jeg syns ikke jeg er negativ , heller objektiv. Hvorfor vil du ikke ha et nyansert syn på ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isbjørn Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #92 Del Skrevet 18. februar 2009 det er noe som heter å se seg blind på ting, eller å gå med skylapper. Det er det mange såkalte miljøvernere gjør, spesiellt Natur og Ungdom. Jeg syns ikke jeg er negativ , heller objektiv. Hvorfor vil du ikke ha et nyansert syn på ting? Angående nyansert syn, så tør jeg vel å si at jeg har fått en del kunnskap innen miljø og økologi, ressursforbruk osv gjennom min utdannelse. Og jeg er ikke den som peker på andre bare for å kunne føle seg selv bedre, fordi det synes jeg gjør du. Jeg lever blant annet på følgende måte: "Vil du forandre noe, så begynn hos deg selv" > Noen (nok et eneste menneske) har bestemt seg for å slå av lyset i én time i året.. hvor mange byer og dermed millioner av mennesker gjør det nå igjen? Har du en bitte liten anelse om hvor stor makt såpass mange mennesker har? Og har du en anelse om hvor mye energi kan spares kun i den ene timen? Nå fortsetter jeg igjen med å ignorere negative og ukonstruktive innlegg i denne tråden. Start gjerne en egen tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isbjørn Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #93 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) PS: det er noe som heter å se seg blind på ting, eller å gå med skylapper. Det er det mange såkalte miljøvernere gjør, spesiellt Natur og Ungdom. Jeg syns ikke jeg er negativ , heller objektiv. Hvorfor vil du ikke ha et nyansert syn på ting? Det samme kunne jeg ha skrevet nå til deg også..: Jeg må faktisk si at jeg gleder meg over at du leser inn i denne tråden og håper at flere av din type menneske kommer til å lese her. Jeg mener også at det alltid er en bra fordel å få kritiske spørsmål og innlegg, men jeg mener at kritikken må være konstruktiv. Men, jeg synes at dine innlegg virker så negative og ikke konstruktive i det hele tatt! Kom gjerne med noen forslag for hvordan du mener at vi kan gjøre noe for å ta vare på vårt miljø og for å leve på en mer miljøvennlig måte! Det hadde dessuten vært spennende å få vite hva du jobber med og hva du holder på med i fritida fordi slik kunne vi kanskje bedre forstå hvorfor du tenker slikt og hvorfor du mener det er meningsløst å leve på en miljøvennlig måte. [..] Jeg synes faktisk at du har (i det minste en del) dårlig samvittighet fordi du føler at du ikke lever spesielt miljøvennlig mens andre gjør det eller prøver å gjøre det. Kanskje stemmer det? [..] Jeg synes at du har dårlig samvittighet fordi andre prøver å gjøre noe for vårt miljø mens du ikke vil/kan/tør å gjøre noe og at du derfor peker på andre som ikke tenker på vårt miljø. Du behøver ikke å ha dårlig samvittighet pga dette, så bare la oss gjøre det vi synes er riktig og det vi brenner for. Endret 18. februar 2009 av Isbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #94 Del Skrevet 19. februar 2009 Angående nyansert syn, så tør jeg vel å si at jeg har fått en del kunnskap innen miljø og økologi, ressursforbruk osv gjennom min utdannelse. Og jeg er ikke den som peker på andre bare for å kunne føle seg selv bedre, fordi det synes jeg gjør du. Jeg lever blant annet på følgende måte: "Vil du forandre noe, så begynn hos deg selv" > Noen (nok et eneste menneske) har bestemt seg for å slå av lyset i én time i året.. hvor mange byer og dermed millioner av mennesker gjør det nå igjen? Har du en bitte liten anelse om hvor stor makt såpass mange mennesker har? Og har du en anelse om hvor mye energi kan spares kun i den ene timen? Nå fortsetter jeg igjen med å ignorere negative og ukonstruktive innlegg i denne tråden. Start gjerne en egen tråd! Jeg klarer ikke å forstå hvorfor du kaller mine innlegg negative og ukonstruktive. Er det kanskje fordi du ser at jeg har rett..? Jeg har alltid ment at de med makt og innflytelse må gå foran med gode eksempler istedenfor å feks avgiftsbelegge vanlige folk for utslipp, utnytte folks dårlige samvittighet. Jeg klarer ikke å forstå tankegangen til et oljeproduserende land som Norge, som roper og skriker om ren energi men planlegger olje og gassutvinning i enorm skala. Det er jo det som er det største trusselen mot miljøet. Altså; det skal bygges vindmølleparker på et hvert nes og i enhver skjærgård langs Norskekysten, ingen snakk om feks ENØK, bare pøse på med vindmøller så vi får god samvittighet, men Norge må tjene penger så derfor må det også produseres olje og gass. Så mener du altså at jeg og mange andre skal sitte i mørket en time for å lette min og andres samvittighet, ...kommer ikke på tale! Og jeg har slett ikke dårlig samvittighet, tro meg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. februar 2009 #95 Del Skrevet 26. februar 2009 Denne tråden handler om grønne hverdagstips, ikke en debatt omkring klimapolitikk. Vil dere være så snill og ta det i en annen tråd? Det begynner å bli mange spennende norske miljøblogger nå. En ny som nettopp har startet opp heter Naturlig Miljø, og skal være et "felles samfunn for alle oss som blogger om grønn, naturlig, økologisk, miljøvennlig og fair livsstil." Foreløpig er vi to bloggere, og håper vi blir flere. http://naturligmiljo.blogspot.com/ Ellers har jeg lenke til flere gode miljøblogger fra min blog, hvis noen har lyst å ta en runde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Philbin Skrevet 4. mars 2009 #96 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg vil gjerne være med i en miljøklubb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #97 Del Skrevet 4. mars 2009 Kjempeflott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingle Skrevet 4. mars 2009 #98 Del Skrevet 4. mars 2009 * Glemte å si at jeg har byttet fra bind/tamponger til menskopp (som jeg ELSKER. Bra for kroppen, miljøet og økonomien) Syns du er veldig bevisst! men hva er menskopp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingle Skrevet 4. mars 2009 #99 Del Skrevet 4. mars 2009 For øvrig: melder meg gjerne på en KG-miljøklubb! Jeg går for øvrig Økologi og Naturforvaltning bachelor på UMB og er med i studentlaget for Naturforvalterforbundet. Er mest opptatt av tema om biologisk mangfold, men en grønn livsstil henger jo ofte sammen med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #100 Del Skrevet 4. mars 2009 Høres ut som et svært spennende studie! En menskopp er forøvrig en liten "kopp" laget av plast (tror jeg) som man fester inne i kjeden. Når den er full, tømmer man den, skyller og setter den inn igjen. Jeg har ikke prøvd den, men har hørt mange positive tilbakemeldinger fra de som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå