Gå til innhold

KG-Miljøklubb


Isbjørn

Anbefalte innlegg

Jeg har kun oppfordret til å spise mindre animalske produkter, og det synes jeg hører hjemme i en tråd om miljø ettersom det er en større påkjenning på miljøet enn transport. I tillegg er det en enkel ting alle kan gjøre :)

Enig med deg, det handler i grunnen om å være bevisst på forbruk av ressurskrevende varer, og det inkluderer jo i høyeste grad enkelte matvarer.

I den forbindelse vil jeg oppfordre scampi-elskere til å kjøpe økologisk sertifisert scampi (for eksempel fra Polar Seafood), og velge alternative varer dersom ikke butikken (eller restauranten) har dette. Les mer om hvorfor her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også være med! God idé, isbjørn :jepp:

Takk for det! :) Jeg er så glad for at denne tråden fungerer så veldig bra, så takk til alle som er med her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde faktisk dette var et diskusjonsforum.

Og hvis du ikke syns det er brukbart det jeg kommer med så ser jeg det enda mere tydelig at du/dere lurer dere selv for egen (god) samvittighets skyld.

Jeg ser det som GALT at man skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for å ta en flytur, eller glemme at det er "galt" å bruke plastposer, eller om man skal vaske opp for hånd eller i oppvaskmaskin.

(det fins problemer i verden, man trenger ikke lage dem)

Så lenge ikke jeg er usaklig eller driver med utsjelling eller personangrep, så har jeg full rett til å være her.

Ja, kanskje var det litt dårlig formulering fra min side. Jeg må faktisk si at jeg gleder meg over at du leser inn i denne tråden og håper at flere av din type menneske kommer til å lese her. Jeg mener også at det alltid er en bra fordel å få kritiske spørsmål og innlegg, men jeg mener at kritikken må være konstruktiv. Men, jeg synes at dine innlegg virker så negative og ikke konstruktive i det hele tatt! Kom gjerne med noen forslag for hvordan du mener at vi kan gjøre noe for å ta vare på vårt miljø og for å leve på en mer miljøvennlig måte! Det hadde dessuten vært spennende å få vite hva du jobber med og hva du holder på med i fritida fordi slik kunne vi kanskje bedre forstå hvorfor du tenker slikt og hvorfor du mener det er meningsløst å leve på en miljøvennlig måte.

Du skriver at du synes det er galt å ha dårlig samvittighet dersom man synes man ikke tar vare på vårt miljø. Så jeg forstår det slikt at du IKKE synes det er galt å leve på en miljøvennlig måte for å ta vare på vårt miljø. Så da spør jeg: Hva diskuterer vi her egentlig om??? Jeg synes faktisk at du har (i det minste en del) dårlig samvittighet fordi du føler at du ikke lever spesielt miljøvennlig mens andre gjør det eller prøver å gjøre det. Kanskje stemmer det?

Så til alle medlemmer i KG-Miljøklubben og alle som leser inni denne tråden, så anbefaler jeg at vi ignorerer innlegg som er negative eller som inneholder kritikk som ikke er konstruktiv. Det for å unngå unødvendige og kjedelige "diskusjoner".

Tilbake til KG-Miljøklubben: Jeg begynnte i dag med å redusere dusjetiden min og syntes at det fungerte allerede ganske bra, men jeg må bli enda flinkere..

Endret av Isbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne ha en tråd hvor vi diskuterer omkring klimaendringer, klimatiltak og nytteverdi, men det hører ikke hjemme i denne tråden, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så veldig mange av disse tiltakene som er gjort direkte av miljøhensyn, men det er ingen ulempe at man hjelper miljøet alikevel...

Vi bruker veldig lite bil. Går, sykler og kjører kollektivt mest.

Handler en god del økologisk, og norske varer når vi kan få tak i det.

Har begynt å ha færre handleposer til søppel, og bruker heller flergangsposer til mathandel.

Delbruker tøybleier på ungen, og bruker tøybind selv. (Neste barn blir forhåpentlig fulltids tøybleiebruker.)

Har ikke tørketrommel, og ser heller ikke behovet.

Kler heller på oss enn å sette opp varmen.

Appropos bioposer til søppel. Er det det samme som de posene som er beregnet til kompost?

For da bør de ikke brukes til vanlig restavfall. Restavfall brennes, og de biologisk nedbrytbare posene avgir mer miljøskadelige gasser ved brenning enn vanlige butikkposer, fordi de ikke er laget for å brennes.

Alt til sin bruk, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Appropos bioposer til søppel. Er det det samme som de posene som er beregnet til kompost?

For da bør de ikke brukes til vanlig restavfall. Restavfall brennes, og de biologisk nedbrytbare posene avgir mer miljøskadelige gasser ved brenning enn vanlige butikkposer, fordi de ikke er laget for å brennes.

Alt til sin bruk, altså...

Takk, noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til alle medlemmer i KG-Miljøklubben og alle som leser inni denne tråden, så anbefaler jeg at vi ignorerer innlegg som er negative eller som inneholder kritikk som ikke er konstruktiv. Det for å unngå unødvendige og kjedelig "diskusjoner".

Tilbake til KG-Miljøklubben: Jeg begynnte i dag med å redusere dusjetiden min og syntes at det fungerte allerede ganske bra, men jeg må bli enda flinkere..

Jepp, henger meg på 'positiv tråd'-tanken, blir mye mer trivelig på den måten! :)

Ellers ser jeg på de listene som er lagt ut her at jeg gjør en del riktig, jeg kildesorterer, bruker handlenett og kjører kun full oppvask/vaskemaskin. Bil har jeg ikke, og miljøet gir nok blaffen i at akkurat dét ikke er av miljøhensyn tenker jeg. :fnise:

Noe jeg nettopp begynte med (mest av nysgjerrighet) er å lage egne vaskemidler. Jeg var nemlig møkklei av å puste inn helseskadelige rengjøringsmidler (det skjønner man jo at de er når de river i nesa og halsen liksom), og ville teste ut naturlige løsninger i steden. Kjøpte boka 'Clean House, Clean Planet' (Karen Logan) på Amazon etter å ha lest anbefalingene, og anbefaler den på det sterkeste. Her finner man (i tillegg til informasjon om skadelige stoffer i vanlige rengjøringsmidler) oppskrifter på alt fra de mest brukte produktene for gulv/bad/kjøkken, til ovn/møbelrens, desinfiserende spray og luftfriskere.

Så nå rengjør jeg med blandinger av natriumbikarbonat (baking soda), eddik, organisk såpe og eteriske oljer, og jeg er stålende fornøyd! Det blir (minst) like rent, jeg kan puste så dypt jeg vil når jeg vasker og det lukter helt nyyydelig! At det i tillegg skåner miljøet er en veldig god bonus! :danse:

Har fått mange gode tips her inne, takk folkens! Dusjetiden min har jeg aldri tenkt på før, skal ta tida i morra. Hvor lenge dusjer dere da/hva er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det har jeg ikke hørt før! Hvordan kan det ha seg?

Oppvaskmaskinen har kanskje en mer økonomisk måte å varme- og bnytte seg av vannet på? Er ikke sikker, men Fjordkraft bekrefter at det stemmer. Synes i grunn det er helt greit, jeg! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikon bakeunderlag istedet for engangs bakepapir, for å slippe å stadig kjøpe bakepapir.

Lurt! Hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Hvor får jeg kjøpt det?

Silikon bakeunderlag fås kjøpt på Tupperware, og på Claes Olsson. Om jeg husker rett, får det å få tak i på Glassmagasinet og/el Jernia(jernvare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskbar Støvsugerpose i stedet for disse engangsposene, av økonomiske årsaker. Silikon bakeunderlag istedet for engangs bakepapir, for å slippe å stadig kjøpe bakepapir. Minst mulig engangsprodukter for å slippe at det hoper seg opp. og slippe å kjøpe og kjøpe og slippe at det fylles opp i bosset mitt med engangsprodukter. Spare på strømmen for å spare penger.

Jeg hadde en støvsuger som ikke trengte støvsugerposer i det hele tatt, så jeg sparte blant annet en del penger!:) Men en vaskbar støvsugerpose er jo nesten like greit.

Aldri hørt om silikon bakeunderlag og bakker heller ikke ofte, men så spennende da, takk for at du nevnte dette!

Minst mulig engangsprodukter her også. Mener også at man med en miljøvennlig livstil kan spare mye penger! Ellers så er jeg kjempeimponert over hvor mye du gjør! Jeg kjenner at jeg må bli enda mye bedre..

Noe jeg nettopp begynte med (mest av nysgjerrighet) er å lage egne vaskemidler. Jeg var nemlig møkklei av å puste inn helseskadelige rengjøringsmidler (det skjønner man jo at de er når de river i nesa og halsen liksom), og ville teste ut naturlige løsninger i steden. Kjøpte boka 'Clean House, Clean Planet' (Karen Logan) på Amazon etter å ha lest anbefalingene, og anbefaler den på det sterkeste. Her finner man (i tillegg til informasjon om skadelige stoffer i vanlige rengjøringsmidler) oppskrifter på alt fra de mest brukte produktene for gulv/bad/kjøkken, til ovn/møbelrens, desinfiserende spray og luftfriskere.

Så nå rengjør jeg med blandinger av natriumbikarbonat (baking soda), eddik, organisk såpe og eteriske oljer, og jeg er stålende fornøyd! Det blir (minst) like rent, jeg kan puste så dypt jeg vil når jeg vasker og det lukter helt nyyydelig! At det i tillegg skåner miljøet er en veldig god bonus! :danse:

Har fått mange gode tips her inne, takk folkens! Dusjetiden min har jeg aldri tenkt på før, skal ta tida i morra. Hvor lenge dusjer dere da/hva er ok?

Å lage egne vaskemidler.. herregud, aldri tenkt på det jeg, men så spennende og imponerende at det finnes noen som gjør det! Gratulerer! Er det vanskelig? Man sparer kanskje til å med penger med det? Og hvor får man kjøpt de enkelte ingrediensene? Har du kanksje noen oppskrifter du kan/vil presentere her? (da får vi bruke alle samme boka;)) Jeg skal til biblioteket i helga, håper at den boka finnes der slik at jeg kan låne den..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tabris!

Jeg så på din hjemmeside og forstår det slikt at det er din egen hjemmeside? http://www.bevisst.net/

Jeg anbefaler at Tabris blir æresmedlem! :)

Jeg er skikkelig imponert.. :tommelsmil:

Endret av Isbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bloggen min, ja. Æresmedlem var da litt voldsomt. :sjenert: Men tusen takk for ros! :smilorange:

Ellers må jeg si jeg er imponert over de som lager egne vaskemidler! Og hvor får man kjøpt kaffefilter som ikke er engangs?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_abc_*

Ellers må jeg si jeg er imponert over de som lager egne vaskemidler! Og hvor får man kjøpt kaffefilter som ikke er engangs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne abbonere på denne tråden. Nye tips er alltid kjekt.

Det varierer en del hva og i hvilken grad vi kan ta hensyn til miljøet når vi bor i utkant Norge...

Men vi sorterer alt mulig søppel, bruker handlenett av stoff, har et noenlunde begrenset strømforbruk, bruker sparerærer.

Kjøper de økologiske matvarene som er å få tak i (ikke så mange dessverre). Har blitt flinkere til å lage en del retter uten kjøtt(men det var uten tanke på miljøet...), grønnsakswok er en hit her i huset.

Men vi kunne kanskje prøvd oss på andre vegetarretter og sett om det falt i smak.

Vi går som regel når det er snakk om kortere avstander, men det sier seg selv at om vi skal en plass så blir det bil, å bruke hele dagen på kollektivt kontra 4t med bil er ikke aktuelt.

Etter tips på Velværerommet skal vi begynne å handle såper, shampoo, vaskemiddel mm. som er uten kjemikalier, ikke testet på dyr etc.

Silikonbakeunderlag kjøpte jeg nylig på Tilbords og gleder meg til å prøve det, perfekt til pizza, småkaker mm. Muffinsformer får en også kjøpt i silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gleder meg at så mange er miljøvennlige. Håper vi klarer å dra med oss enda flere.

Mine nyttårsforsett i år tror jeg skal bli å handle minst mulig, kjøpe mer brukt og gå/sykle maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg at så mange er miljøvennlige. Håper vi klarer å dra med oss enda flere.

Mine nyttårsforsett i år tror jeg skal bli å handle minst mulig, kjøpe mer brukt og gå/sykle maksimalt.

Akkurat det samme gjelder for meg også når det gjelder både glede, håp og nyttårsforsett! Håper vi fortsetter med denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Skal vi se... hva gjør jeg?

* Er vegetarianer (og prøver å få de rundt meg til å spise mer vegetarisk, bl.a ved å legge ut oppskrifter i bloggen min :lur: )

* Handler mest mulig økologisk / grønnsaker som er i sesong

* Lager "all" middag fra grunnen av

* Har ikke bil; sykler eller går stort sett overalt.

* Bruker sjelden tørketrommel

* Prøver å begrense innkjøp av unødvendig dill

* Bruker handlenett

* Komposterer

* Sorterer plast / papp / papir / glass / metall

Men... jeg flyr alt for mye, og jeg kjøper aldri brukt. Og så dusjer jeg leeeenge. I glohett vann. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også all middag fra grunnen av og så bruker jeg Divacup og sparer mengder av tamponer og sånt, genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...