Gå til innhold

KG-Miljøklubb


Isbjørn

Anbefalte innlegg

Bedre om ti år enn aldri. Hvis du ikke vil være med her i KG-Miljøklubben, så må du heller ikke det, det er frivillig. Så bare slapp av og gjør det du trives best med og det du synes er riktig. Miljøproblemet vårt handler ikke bare om olje..

Ser det som synd at folk lurer seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor får du kjøpt biobags?

På de hvite posene (100stk for 13 kr) står det produsert av miljøvennlig polyetylen, emballasje av resirkulert papir. Ved forbrenning av Rimco avfallsposer utvikles kulldioksid og vann, som er en naturlig bestanddel i naturens kretsløp.

Kjøpte posene sammen med tøynett som jeg kan bruke omigjen :)

*stolt*

Hvor finner jeg disse posene? Bunnpris kanskje?

Takk for tipsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det som synd at folk lurer seg selv...

Tror vi er flere som gjerne ser at du forlater denne tråden igjen dersom du ikke har noe brukbart å tilføye. La oss bare gjøre jobben vår og det vi brenner for! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Tiltak jeg har for meg:

- Jeg har nesten kuttet ut tørketrommel totalt, lufttørker klær gang jeg har muligheten

- Vasker opp manuelt hver gang - selv om oppvaskmaskinen står her

- Skrur av alle lys når man forlater et rom

- Har kuttet ned dusjtiden drastisk

- Bruker færre poser

- Kildesorterer det meste

- Tar på meg mer klær fremfor å skru opp varmen

Tja, det var det jeg kom på i farta!

Sparer miljø, og ikke minst strømutgifter på denne måten.

Noen kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe! :)

Det med dusjtiden må jeg også bli bedre i. Jeg skal starte i morgen og mitt mål skal være å redusere dusjtiden med 50%. Da er det bare å sette i gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gjer vekk ein del bæreposar til biblio, dei har alltid behov for sånne

Hva er biblio?

Det vi gjør pr. i dag er:

- Kildesorterer

- Har ikke bil

- Er med i Miljøpartiet De Grønne, Grønn Hverdag og Fremtiden i Våre Hender

- Har miljøblogg

- Bytter ut alle pærer som går med sparepærer

- Skrur av lys i rom vi ikke er i, og skrur av elektriske maskiner ( PC osv) når vi går og legger oss, eller er borte i flere timer

- Forsøker å kjøpe det vi kan brukt

- Forsøker å selge eller gi bort det vi ikke vil ha lenger før vi evt. kaster det

- Handler mye økologisk

- Kjøper ikke konvensjonelt kjøtt, egg eller melk

- Bruker som regel handlenett når vi handler

- Kjøper kun ting som klær, sko, hygieneprodukter osv når vi trenger det, og ser da også etter muligheter for å kjøpe brukt og/eller økologisk

Elektriske ovner har vi skrudd ned siden vi bor i en liten leilighet som sjelden trenger å varmes opp, og de tok bare unødig plass. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør per i dag, som jeg kommer på, er:

- har ikke bil (tar kollektivt til skolen)

- bor i en mindre leilighet

- bruker som oftest handlenett i butikken

- er veganer

- prøver å handle minst mulig (klær, kjøkkenting og andre ting jeg ikke har et reelt behov for)

- bruker alltid eco-programmet på oppvaskmaskinen og vasker ofte klær på 30 grader i steder for 40

- bruker kun svanemerkede vaskemidler

- handler mye økologisk mat

- spiser veldig lite ferdigmat

- har ikke tørketrommel

Jeg vil gjerne bli flinkere på:

- fly mindre

- bli mer bevisst på strømforbruk

- kjøpe mer brukt

- kjøpe mer kortreist mat

- bli flinkere på å sortere søppel

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi er flere som gjerne ser at du forlater denne tråden igjen dersom du ikke har noe brukbart å tilføye. La oss bare gjøre jobben vår og det vi brenner for! Takk!

Trodde faktisk dette var et diskusjonsforum.

Og hvis du ikke syns det er brukbart det jeg kommer med så ser jeg det enda mere tydelig at du/dere lurer dere selv for egen (god) samvittighets skyld.

Jeg ser det som GALT at man skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for å ta en flytur, eller glemme at det er "galt" å bruke plastposer, eller om man skal vaske opp for hånd eller i oppvaskmaskin.

(det fins problemer i verden, man trenger ikke lage dem)

Så lenge ikke jeg er usaklig eller driver med utsjelling eller personangrep, så har jeg full rett til å være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i denne tråden har fått med oss hva du mener, og vi vil likevel gjøre det vi anser å være vår bit for miljøet. Du vil ikke det, og det er helt greit, men da trenger du vel ikke henge her? Poenget med tråden var å oppmuntre og tipse hverandre mht miljøvennlig livsstil, og du avsporer i grunnen tråden en hel del med innleggene dine ...

Vil du diskutere, kan du vel opprette en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poo: Denne tråden er for miljøtips, ikke for å diskutere hvilke tiltak som hjelper eller ikke. Start heller en egen tråd hvis du vil diskutere dette, for det blir off-topic i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine biobags poser på Claes Olsson. Tror de har dewm på Hippos nettbutikk også, Hippo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det er mulig er også kortreist mat et miljøvennlig alternativ. Lokalprodusert frukt og grønt er vel noe av det "grønneste" man kan kjøpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde faktisk dette var et diskusjonsforum.

Og hvis du ikke syns det er brukbart det jeg kommer med så ser jeg det enda mere tydelig at du/dere lurer dere selv for egen (god) samvittighets skyld.

Jeg ser det som GALT at man skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for å ta en flytur, eller glemme at det er "galt" å bruke plastposer, eller om man skal vaske opp for hånd eller i oppvaskmaskin.

(det fins problemer i verden, man trenger ikke lage dem)

Så lenge ikke jeg er usaklig eller driver med utsjelling eller personangrep, så har jeg full rett til å være her.

Jeg har uten å vite det vært miljøvennlig på enkelte områder før jeg visste at det kaltes å være miljøvennlig.

For å unngå å "drukne i plastposer" så begynte jeg å bruke stoffnett når jeg handlet. Det er flere år siden jeg gikk over til evighets kaffefilter for da slapp jeg å bruke penger på kaffefilter mer. Vaskbar Støvsugerpose i stedet for disse engangsposene, av økonomiske årsaker. Silikon bakeunderlag istedet for engangs bakepapir, for å slippe å stadig kjøpe bakepapir. Minst mulig engangsprodukter for å slippe at det hoper seg opp. og slippe å kjøpe og kjøpe og slippe at det fylles opp i bosset mitt med engangsprodukter. Spare på strømmen for å spare penger.

Jeg brukte også tøybleier på barnet mitt for 15 år siden for å spare penger og søppel, samt å slippe å oppleve å gå tom for bleier.

Så hva er galt å være miljøvennlig selv om enkelte mener at det ikke hjelper? Det hjelper meg, i allefall.

Når tørketrommelen går i stykker så skal jeg IKKE kjøpe ny. Klærne tørker likevel, og jeg får bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det er mulig er også kortreist mat et miljøvennlig alternativ. Lokalprodusert frukt og grønt er vel noe av det "grønneste" man kan kjøpe. :)

Jeg har tenkt at neste høst så skal jeg benytte meg av muligheten til selvplukk av mais o.l. og legge i fryseren. Det tror jeg kan både være koselig, billig og miljøvennlig. Når jeg en gang får meg hage har jeg tenkt til å plante litt grønnsaker der, som f.eks. urter, hvitløk, poteter og andre ting som ikke er så vanskelig. Tenk så koselig å ha sin egen lille grønnsakshage! Mulig det er lettere i drømmene enn i virkeligheten men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe! :)

Eller "at alle gjør noe er bedre enn at noen gjør ingenting" som Asbjørn Brekke sa :) (Espen Eckbo-figur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å gjøre flere miljøtiltak også til en del av det vanlige.

Det er ganske mye man kan få kjøpt (og solgt/gitt bort) brukt, f.eks via Finn.no, , QXL.no, Fretex og bruktblad- og bokhandlere. I tillegg tar EB Games/Gamestop-kjeden inn brukte spill, brukte konsoller og brukte DVD-filmer. Der kan man også kjøpe disse tingene brukt, og har da 10 dager retur på dem, hvis man ikke liker spillet/filmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg pr. i dag (bor hjemme, dermed tar jeg ikke med husholdningen under ett):

- Kjører kun kollektivt (har verken bil eller lappen).

- Bruker handlenett.

- Kjøper mye brukt, spesielt fra f. eks eBay (det være seg spill, bøker, dvd'er osv).

- Har ikke tørketrommel.

- Panter alle flasker, evt. resirkulering.

- Tar alltid ut ladere etc etter bruk.

Vil bli flinkere til:

- Kildesortering (her jeg bor er det enda ikke det, og man må bruke bil for å få gjort det - svært tungvindt, og veldig synd! Heldigvis flytter jeg om et halv år til et sted hvor kildesortering er helt vanlig.)

- Kjøpe mindre ferdigmat (nå bor jeg dog hjemme, og der lages som regel middager fra bunn av).

- Bruke mindre tid i dusjen.

Planer når min kjære og jeg flytter sammen:

- Kildesortere

- Bruke kun kollektivt.

- Fortsette å kjøpe brukt av f. eks pc-spill/tv-spill, cd'er, bøker, dvd'er osv.

- Ikke ha tørketrommel, kun lufttørking.

- Bruke handlenett.

- Pante flasker / resirkulering.

- Lage de fleste måltider fra bunn av, lite bruk av ferdigprodukter. Dette fordi vi også vil få en økonomisk gevist på det i mange tilfeller (vi er to relativt fattige studenter).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...