Gå til innhold

KG-Miljøklubb


Isbjørn

Anbefalte innlegg

Takk for svar! Kan jo med det samme gjøre som de fleste andre her inne:

- Er i ferd med å spise opp kjøttet mitt for så å ha en relativt vegetarisk kost videre i studiene, her er det penger å spare, og miljø å tenke på (kjøper ikke nytt kjøtt)

- Tar alltid tog hjem når det er ferie (Oslo - Stavanger), men for øvrig synes jeg det er litt langt. 10 timer medregnet all reisetid. Gleder meg til framtidens tog!

- Planlegger i framtida å få meg min egen gård der jeg produserer egg og diverse selv, og kanskje jeg skal ta jegerprøven. Tenk så tilfredstillende å kunne skaffe seg sin egen mat.

- kildesorterer (som den eneste i Ås kommune?? Veldig dårlig tilbud her for miljøbevisst sortering!)

- Mer bevisst på maskinvask, strømbruk (slå av lys og varme) og å benytte handlenett på handletur.

Det er det jeg kommer på i farten. Er et godt skritt fra en ideell miljøbevisst livsstil, men det gjelder miljøet er det IKKE tanken som teller!! Kan forøvrig anbefale Grønn Hverdags nyhetsbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempeflott, mingle, synes du tar tak i noen av de viktigste tingene - kjøttspising og transport. :jepp:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten tanke.. Det er penger å spare som miljøbevisst! Ikke at penger er alt (!!!!!) men jeg tror faktisk at det er en liten gulrot som miljøbevisst! Tog er ofte billigere enn fly, man sparer penger på å være bevisst i strømbruken, ved ikke å kjøpe fabrikk-kjøtt (som ofte er ganske dyrt), ved ikke å kjøpe alt nytt (kjøpe brukte klær f.eks.), og ved ikke å kjøpe alt av nytt elektronisk utstyr som kommer på markedet! Og likevel kan man klare seg fint! MEN- synes fortsatt at det er litt dumt at økologisk mat må koste mer enn vanlig mat, og så nå som det er sånn dum debatt forårsaket av Bioforsk om at økologisk mat egentlig ikke er så mye sunnere eller mer bærekraftig enn ikke-økologisk mat, kan det bli en nedgang for økologisk dyrking? (Okai, det var to punkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte billigere, som du sier. Man kjøper generelt mindre av det man ikke trenger, man kjøper brukt i stedet for nytt der man kan og vegetarmat er generelt sett billigere enn kjøtt. :)

Prisen på økomat er dyrere fordi det er en mer reell pris. Konvensjonell mat (da spesielt animalsk mat) er billigere fordi prisen holdes kunstig lav. Den eneste måten man kan holde prisen så lav på er om man dyrker/oppdretter på en slik måte at det går ut over både dyrevern, miljø og helse.

Ang. Bioforsks rapport så har det kommet masse bra motargumentasjon mot det, blant annet fra både Debio og Oikos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Bioforsks rapport så har det kommet masse bra motargumentasjon mot det, blant annet fra både Debio og Oikos. Happy.gif

Bra at det finnes oppegående folk også :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Heii, jeg er med! :)

Noen tips:

- Ikke kjøp vann på flaske! Vann du tapper i springen er billigere, MYE mer miljøvennlig (pga bl.a. plast, transport) og i mange tilfeller er det faktisk også bedre og renere.

- Tenk på hvor ting du kjøper kommer fra. Frakting over avstander slipper ut veldig mye miljøskadelige gasser. Så, se på hvor varene kommer i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...