Gå til innhold

KG-Miljøklubb


Isbjørn

Anbefalte innlegg

Det har jeg heller ikke sagt. ;) Nå spiser jeg ikke så mye kjøtt i utgangspunktet, siden jeg ikke egentlig er så veldig glad i det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tanita
Det er ikke spesielt vanskelig eller kjedelig å spise mindre kjøtt altså. Jeg synes man burde prøve før man avfeier å gi det et forsøk ;)

Jeg syns ikke dette er tråden for å prøve å påvirke til å ikke spise kjøtt og å få flere folk til å bli veganere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke dette er tråden for å prøve å påvirke til å ikke spise kjøtt og å få flere folk til å bli veganere...

Jeg har kun oppfordret til å spise mindre animalske produkter, og det synes jeg hører hjemme i en tråd om miljø ettersom det er en større påkjenning på miljøet enn transport. I tillegg er det en enkel ting alle kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miljøklubb høres mest ut som tidsfordriv enn noe annet.

Skal det skje noe på miljøfronten så må de STORE gjøre noe først.

Ellers har dette ingen. jeg sier ingen hensikt utenom å bli "kjent" med noen i et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miljøklubb høres mest ut som tidsfordriv enn noe annet.

Skal det skje noe på miljøfronten så må de STORE gjøre noe først.

Ellers har dette ingen. jeg sier ingen hensikt utenom å bli "kjent" med noen i et forum.

Jeg synes vi både skal gjøre ting i hverdagen og kjempe for at det skjer større politiske endringer. Det går an å gjøre begge deler vet du. Jeg synes det er toppen av bortkastet tid å komme inn her kun for å fortelle at andre kaster bort deres tid på noe man synes er bortkastet :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miljøklubb høres mest ut som tidsfordriv enn noe annet.

Skal det skje noe på miljøfronten så må de STORE gjøre noe først.

Ellers har dette ingen. jeg sier ingen hensikt utenom å bli "kjent" med noen i et forum.

Men for at de STORE skal gjøre noe så må folket vise vilje til at drastiske endringer skal gjennomføres. I tillegg vil det være lettere for oss å leve med disse endringene når vi allerede har tilpasset oss en del, for ikke å snakke om at det er bra å leve i samsvar med egne idealer og verdier.

En ting som i hvertfall ikke har noen hensikt er å si at det ikke virker. Det har aldri hjulpet noen med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ro dere ned igjen, jeg mener hvis man vil bevirke noe, så må enhver begynne hos seg selv, og jo flere man er som gjør noe, jo større makt for man som gruppe.

Forresten.. så bra at vi har et medlem som er "Global moderator", da er denne tråden i hvertfall godkjent! :);)

Jeg har ikke bil, jeg bruker å gå eller å sykle så lenge det er mulig, ellers så tar jeg toget eller bussen. Jeg synes at det er kjempe koselig å kjøre tog spesielt når det er mørkt og kaldt, men varmt, dempet lys og stille inni toget. Dessuten er å kjøre tog en bra mulighet til å gjøre ingenting i vår hektisk hverdag.. :)

Takk for tipsen når det gjelder plastposer! Selv bruker jeg alltid min ryggsekk når jeg handler, går til bilioteket osv. Men har aldri tenkt på å bruke mer miljøvennlige plastposer enn dem man får "gratis" i butikken.

Eller så er jeg flink til å slå av lyset der det ikke trengs, tar ofte oppvasken manuelt isteden for å hive alt inni oppvaskmaskinen. Hvis jeg starter den, så er den godt fylt og jeg bruker (både for oppvaskmaskinen og vaskemaskinen) eco/øko-programmet med blant annet lav temperatur og mindre vannforbruk.

Jeg slår også av oppvarmingen i rommet før jeg tar kveld, åpner kjøleskapet for kortest mulig tid og har lokken på panna mens jeg lager mat.

Det kommer nok flere ting etterhvert.. :)

Endret av Isbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for at de STORE skal gjøre noe så må folket vise vilje til at drastiske endringer skal gjennomføres. I tillegg vil det være lettere for oss å leve med disse endringene når vi allerede har tilpasset oss en del, for ikke å snakke om at det er bra å leve i samsvar med egne idealer og verdier.

En ting som i hvertfall ikke har noen hensikt er å si at det ikke virker. Det har aldri hjulpet noen med noe.

Helt enig med deg Tabris, takk for det!!! :):tommelsmil:

Endret av Isbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ihvertfall mange ti-år før de store oljeproduserende landene gjør noe, ellers går verdensøkonomien i dass.

Sånn er det bare.

Så kan vi kjøre tog og kose oss, men det hjelper ikke en døyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluksi
Det finnes biologisk nedbrytbare søpleposer også. :) Biobags tror jeg det heter det vi bruker iallefall. Og det finnes jo så mange fine handlenett der ute. :strix:

Hvor får du kjøpt biobags?

På de hvite posene (100stk for 13 kr) står det produsert av miljøvennlig polyetylen, emballasje av resirkulert papir. Ved forbrenning av Rimco avfallsposer utvikles kulldioksid og vann, som er en naturlig bestanddel i naturens kretsløp.

Kjøpte posene sammen med tøynett som jeg kan bruke omigjen :)

*stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en pose biobags, men akkurat de har jeg ikke vært flink til å bruke. Jeg handler vanligvis med handlnett, men har til nå passet på å få med meg nok plastposer til å bruke til avfall. Men får se om vi ikke får endret på de rutinene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med!

Tiltak jeg har for meg:

- Jeg har nesten kuttet ut tørketrommel totalt, lufttørker klær gang jeg har muligheten

- Vasker opp manuelt hver gang - selv om oppvaskmaskinen står her

- Skrur av alle lys når man forlater et rom

- Har kuttet ned dusjtiden drastisk

- Bruker færre poser

- Kildesorterer det meste

- Tar på meg mer klær fremfor å skru opp varmen

Tja, det var det jeg kom på i farta!

Sparer miljø, og ikke minst strømutgifter på denne måten.

Noen kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei tiltaka eg prøver meg på:

- Kjeldesorterar så godt som eg klarar

- Bruke handlenett når eg går på butikken

- Gjer vekk ein del bæreposar til biblio, dei har alltid behov for sånne

- Pantar alle flasker/boksar eg kan

- Kastar plast for seg som blir henta av bosbilen i eigen plastsekk

- Glas/metall blir kasta i dei store containarane som står omkring

- Skrur av lyset i romma eg ikkje er i

- Er det bøker eg vil lese, låner eg dei som regel på biblio (ikkje så dumt å gjere for då slepp dei å lage så mange bøker, og dermed blir færre tre kutta ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Jeg skal fly til sommeren (dessverre), men etter det har jeg tenkt til å unngå å fly på en stund. Har heller tenkt å finne steder man kan ta tog til, og rett og slett feriere litt i Norge. Har litt dårlig samvittighet for at jeg har flydd såpass mye som jeg har...

Jeg og flyr iblant (dog ikke så ofte), og får ofte dårlig samvittighet. Eventuelt at noen skal si "jasså, det forurenser!" samtidig som de kjøper seg nye klær og annet dill hele tiden. Man må tenke på at klærne ikke kommer til butikken helt av seg selv, de blir nok flydd inn fra Asia de og. Forøvrig mener jeg at det største problemet ikke er de som flyr iblant til f.eks Syden, men de som pendler mellom f.eks Oslo-Trondheim og flyr flere ganger i uken. Men selvølfelig, er det mulig, så finner man miljøvennlige metoder annet enn fly.

Jeg er forøvrig helt enig i at man kan kutte kjøttforbruket! Nå har aldri jeg vært den store kjøtteteren, og har i tillegg vært bortskjemt på elgkjøtt da faren min er i jaktlag. Men når man ser seg etter alternative ingredienser, som f.eks bønner, så blir kostholdet så mye mer spennende!

Mine tiltak (bor hjemme enda): -Har kjøpt veldig lite klær/sminke i år

- Tar buss

- Tar aldri imot plastposer

- Vi lager som regel mat fra bunnen

- + en del andre småting

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes vi både skal gjøre ting i hverdagen og kjempe for at det skjer større politiske endringer. Det går an å gjøre begge deler vet du. Jeg synes det er toppen av bortkastet tid å komme inn her kun for å fortelle at andre kaster bort deres tid på noe man synes er bortkastet :lur:

Det jeg sier er faktisk sant. Dere er naiv som tror det hjelper på miljøet å bytte fra plastposer til bioposer. Ikke misforstå meg..., tanken er bra , men hjelper det..., NEI !

I Bejing vokser bilparken med 200 000 hvert år, så kan man jo tenke seg hva det har å si for miljøet.

Bare tenk når India får samme mengde biler , det selges nå billigbiler for under 15000 pr bil, og det er ikke akkurat el-biler.

Det er i disse to landene miljøbomben vil smelle om noen år. Hva skal vi si til dem,.. at de ikke kan få samme velstand som vestlige land??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vasker opp manuelt hver gang - selv om oppvaskmaskinen står her

Jeg trodde også det var mer miljøvennlig å vaske opp for hånd, men flere kilder (også her på KG) har lært meg at det er både energisparende og vannbesparende å bruke oppvaskmaskinen fremfor å vaske opp for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det var mer miljøvennlig å vaske opp for hånd, men flere kilder (også her på KG) har lært meg at det er både energisparende og vannbesparende å bruke oppvaskmaskinen fremfor å vaske opp for hånd.

Jøss, det har jeg ikke hørt før! Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ihvertfall mange ti-år før de store oljeproduserende landene gjør noe, ellers går verdensøkonomien i dass.

Sånn er det bare.

Så kan vi kjøre tog og kose oss, men det hjelper ikke en døyt!!!

Bedre om ti år enn aldri. Hvis du ikke vil være med her i KG-Miljøklubben, så må du heller ikke det, det er frivillig. Så bare slapp av og gjør det du trives best med og det du synes er riktig. Miljøproblemet vårt handler ikke bare om olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...