Gå til innhold

Idnars liv i en bok vol.2


Idnar

Anbefalte innlegg

Jeg og mamma bakte litt i sommer, med en gang jeg hadde fått diagnosen. Brødet ble helt ok med en gang, men pyton etterpå. :fnise: Cluet når man baker er å fryse ned brødet så fort det er avkjølt, men i skiver og med mellomleggspapir imellom. Da skal det visst gå an.. Problemet er bare at man må ta det opp i det det skal brukes, og varme det i mikro/ovn/brødrister, for hvis det ligger og tiner "på egenhånd" er det nærmest uspiselig innen det er tint.. :roll:

Var forresten på helgetur med NCFU (altså ungdomsforeninga) i september, og der bakte vi rundstykker som ble ganske gode. Har ikke prøvd å lage de igjen, men det er i grunnen bare fordi jeg ikke har tenkt på det.. Kanskje jeg skal gjøre det en dag! :jepp: Lager pizza og sånn da. Og verdens beste lasagne! :sikle: Hvit saus har jeg ikke prøvd å lage, men tror kanskje jeg ville gått for Toro Kok&Kjøl hvit saus, som man får kjøpt på Ultra og Meny og sånt. Den brune sausen derfra er ihvertfall god! :) Det glutenfrie melet blir nemlig fryktelig klissete, og det er ikke akkurat samarbeidsvillig.. :ler:

Har lest en del på forumet til NCF ja, og det er litt tips å få der! Du bør dessuten absolutt melde deg inn, så får du medlemsblad og invitasjoner til ting som skjer i ditt nærområde og sånn. I tillegg til turen i september har jeg bl.a vært ute og spist med den lokale ungdomsforeninga. Kjekt å være med folk med samme "problem" faktisk, selv om det høres litt jalla ut.. :ler:

Ellers har jeg ikke så mange tips i farta, for du har sikkert lest endel på egenhånd! Mange småting kan være greie å ha med seg da, f.eks ha sitt eget smør/syltetøy osv, passe på på buffeter osv, for selv om noe i utgangspunktet er glutenfritt hjelper det ikke stort om folk står og smuler oppi det.. :sukk: Jeg var på en kafé før jul hvor de hadde glutenfritt brød, men hva hjelper vel det når de varma det i samme toastjern som de brukte til alt annet.. En del sånne ting er greie å være litt påpasselige med, men stort sett er det ikke noe stort problem å være cøliaker! :)

Igjen TUSEN TAKK for gode råd!! :klem:

Den hvite sausen var ment til lasanje, for pappa lager verdens beste lasanje og det var det første jeg tenkte og fryktet at det nå var slutt. Men så fant jeg lasanjeplater på meny, så da tenkte jeg at det var håp for meg å! :) Den hvite sausen i lasanjen kan jeg til nøds klare meg uten. :)

For å være til hjelp kan JEG være "Cøliak'er" (eller hva en kaller seg) for en dag selv om jeg ikke er det...

Just for you! :fnise:

Vet det ikke er en artig situasjon, og det tar vel tid før du venner deg til de glutenfrie matvarene.

Ønsker deg ihvertfall lykke til med Cøliakien. Det klarer du :tommelopp:

(selv om du ikke har noen valg...)

Snillingen!! :fnise::fnise::fnise::kose:

Jeg skal klare dette her, må bare komme i gang først.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei datt plutselig innom boka di :klø: vet ikke helt hvordan, men koselig var det hær :jepp:

Jeg har mulig selv glutenallergi, men har ikke klart å komme meg til legen for å sjekke det enda :sjenert: Må kanskje gjøre det. Vet du har bedt meg om det før mazilla :rodme: Trege Bambi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekommen innom her Bambi!!! :) :) :)

Det var planen at det skulle være koselig å stikke innom her, men de siste dagene har det bare vært syting og klaging..LOVER at det skal komme seg når jeg får kommet i gang med mitt nye, glutenfrie liv. :)

Jeg vil også anbefale deg å gå til legen, for din egen del. Plutselig en dag kan du få skikkelige problemer med magen, og da må du gjerne gå leeenge uten å komme i gang med å få hjelp.

Jeg har oversett mangen ting oppigjennom og plutselig en dag fikk jeg skikkelig vondt. Har ventet i ca 5 mnd på svar og vært gjennom maange prøver. Det har vært slitsomt, men jeg vil tro at om noen uker så er alt SÅ MYE BEDRE!!! :jepp::jepp:

Bare husk på det at det er mulig å ta gastroskopien med en god støyt beroligende innabords.. Det anbefales! ;) Jeg husker nesten ingenting.. Fikk en sprøyte i armen og husker at jeg sa: Oi! Taket kommer nærmere!! :fnise::fnise: Så husker jeg enkelte ting fra "utførelsen", ikke mye. Som sagt: ANBEFALES!!! ;)

Og du har sikkert fått beskjed at du må IKKE begynne med glutenfritt før du har fått tatt de nødvendige prøvene.

Bortsett fra det så skal jeg ikke kjefte på deg :fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Du kan bruke den ferdige bechamelsausen på glass fra Dolmio, den er glutenfri! :hoppe: :hoppe: Selges ihvertfall på Ica Maxi, og sikkert andre steder og. Kjempegod!! :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og apropos lasagneplater: Semper sine som ikke trenger å forkokes er like gode som Schär sine som må kokes noen minutter først. :jepp: (=Tid og oppvask spart!)

Når det gjelder andre pastatyper er det likegreit å styre unna Semper, for Schär sin pasta er myyye bedre! Sånn helt objektitvt sett, såklart! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Du kan bruke den ferdige bechamelsausen på glass fra Dolmio, den er glutenfri! :hoppe: :hoppe: Selges ihvertfall på Ica Maxi, og sikkert andre steder og. Kjempegod!! :sikle:

Takk og lov!!! Her skal det spises lasagne i lange baner!!!! MED hvit saus mellom platene :sikle:

..og apropos lasagneplater: Semper sine som ikke trenger å forkokes er like gode som Schär sine som må kokes noen minutter først. :jepp: (=Tid og oppvask spart!)

Når det gjelder andre pastatyper er det likegreit å styre unna Semper, for Schär sin pasta er myyye bedre! Sånn helt objektitvt sett, såklart! :fnise:

Tusen takk for tips!!!! :kose: Skal notere ned :jepp:

Har ennå ikke kommet i gang.. :sjenert: Tror jeg må vente til helgen, for jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne :sjenert: Det hjelper jo ikke å begynne med glutenfritt brød og gå hjem og spise middag fullstappet i gluten.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag på vei til bussen (sitter på et lite stykke med R når han jobber dag) så sto det plutselig en kjempesvææær hjort midt i veien, rett forran bilen.

Vi ble ganske overrasket, for det hadde akkurat kjørt et par biler forran oss og plutselig så bare sto an der!! Svær flott sak med store horn!

Jeg har aldri sett hjort før, så det var litt stort for meg :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt
Og de der linsene ligger i Rådalen.. Får gå bort der å leite etter de..

Håper du ikke finner Dung da... :fnise:

I dag på vei til bussen (sitter på et lite stykke med R når han jobber dag) så sto det plutselig en kjempesvææær hjort midt i veien, rett forran bilen.

Vi ble ganske overrasket, for det hadde akkurat kjørt et par biler forran oss og plutselig så bare sto an der!! Svær flott sak med store horn!

Jeg har aldri sett hjort før, så det var litt stort for meg :sjenert::fnise:

OJ!! Shit!! Da hadde jeg og blitt overrasket. Jeg har og bare sett det en gang, men det var ikke i Bergen. Huff, ekkelt!

Kjipt det med gluten greiene. Hva erdet du ikke tåler da? Er bare rett innom, venter på internett hjemme. Dritt!! :sur:

Gleder meg til jeg er fult tilbake :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg trenger de der linsene... :sjenert:

Det der med hjorten syns jeg var litt stili.. :) DET svære dyret, rett i nabolaget! Eneste skumle hadde vært at hvis det var jeg som kjørte, så hadde jeg nok kjørt på dyret! Fikk en liten vekker der, ja.. :sjenert:

Har jo hørt at det kryr med hjort borte på flesland, og det er jo ikke så veldig langt unna..

GLEDER meg til du er på nett igjen!!!! :jepp::kose::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en fiiin helg!! :) :)

Fredag kveld koste vi oss hjemme med etpar filmer og tacos :sikle:

Lørdag sov vi lenge så spiste vi en goo frokost. Så gikk vi å handlet inn glutenfri mat. Herregud for noen priser!!!!!!! :overrasket::hakeslepp:

Så var vi innom sviger en liten stund, og det var faktisk ganske koselig :)

På kvelden var vi ute å spiste. Vi var på Lousiana og spiste. R sipste spearribs og jeg spiste hjortemedaljong :fnise::fnise: med fredagens opplevelse friskt i minne. Men ååååå det var nyydelig godt!!! :sikle:

Etterpå gikk vi ned på kinaen på torget og spiste fritterte bananer. :nigo: Skal det være, så skal det være.. Det var tross alt siste gangen jeg kunne gå ut uten å tenke på hva jeg spiser. :sukk:

Når vi kom hjem så vi en fin film før jeg kubbet :veslejenta::fnise:

I går begynnte jeg mitt nye, glutenfrie (gf) liv.

Jeg ser det at det skal ikke være så vanskelig som jeg har sett for meg. :)

Det ferdigkjøpte brødet som jeg hadde kjøpt, funket fint, det.

Jeg har ikke prøvd å bake brød ennå, men siden vi skulle få besøk i går så lagde jeg gullerotkake. Den ble veldig god!! :jepp:

Planen min er å bake brød i kveld. Håper det blir bra :)

Jeg hadde en kokebok som jeg innstallerte på pcen. Der kunne jeg ta vekk de råvarene som jeg ikke kan spise (hvete, havre, rug, bygg og spelt ). Denne syns jeg var veldig praktisk! :) Fikk den for en stund siden av en dame som bestiller sukkerfrie kaker av oss. Det var masse oppskrifter på brød og bakevarer, kaker, sauser, grøt og alt mulig annet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelsmil: Det går sikkert kjempebra!

Og selv om den glutenfrie maten er dyr, så bruker ihvertfall ikke jeg hele stønaden fra nav på mat, så jeg går i pluss hver måned.. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg får noe stønad og.. :sjenert:

Jeg som alltid passer på å ikke sløse med penger til mat.. :fnise: Ble jo reine ranet :fnise: Sånn sett var det greit at det er meg som skal gå på diett, for gubben spiser sikkert det dobbelte av det som jeg spiser :ler:

Men 40 kr for et pittelite brød og 36 for en pakke med knekkebrød! Og nesten 40 kr for en pakke spagetti..syns det var litt dyrt :sjenert:

Hørtes sikkert ut som om jeg er litt gniten, men det er mye penger å spare på mat hvis man bare går de rette plassene.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, det er ikke akkurat billig.. Dessuten finner man jo aldri glutenfri mat på tilbud.. :roll:

Det som er bra for deg er at du får stønad med tilbakevirkende kraft fra da diagnosen ble stilt, så da kan du nok vente deg utbetaling for et par-tre måneder i slengen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh!! Det høres jo suupert ut!! :) :)

Nå lager leg mitt første gf brød. Har bakemaskin, så den gjør jobben for meg :fnise: Er så spent på hvordan det går :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første gfbrød ble ganske bra, det :)

Det ble litt lavt, men ganske godt..jeg vet at det er litt seint å spise nå, men jeg var så veldig spent :fnise: Nå skal jeg finne fram ting til matpakken til i morgen (pålegg, gullerot og appelsin) før jeg skal :dusje: og :tanpuss: og :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var faktisk ikke så aller værst ;)

Jeg tok 4 dl vann, 1 ss fiberhusk, 1 egg, litt lin og soksikkefrø og 1 pk Toro glutenfri melblanding. På pakken sto det jo bare vann og toroposen..

Jeg har også kjøpt sånn melblanding i "melkekartong", så den blir den neste til å prøve.. :)

Brødet hadde noenlunde samme konsistens som i går når det var ferskt/nybakt. Dvs. Sprø skorpe og mykt inni. Men jeg syns det ble litt sånn gummiaktig, og det synes jeg også om kjøpebrødet.

Jeg skar opp brødet i går og la noe bakepapir som mellomlegg. Kan hende det var det som gjorde susen :klø:

Lager du mye sauser? Hva gjør du da? Mtp. buljong/kraft.. Har sett at toro har noen sauser med hvetestivelse..kan jeg spise disse?? :klø: Jeg finner ikke ut av det.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ihvertfall spise toro bearnaisesaus (både vanlig, lett og den med krydder), toro bretagne kyllingsaus, toro kjøttdeigsaus og den gamle knorr fløtesausen (som enda finnes i noen butikker).

Har du sett her? Toro er vår venn! :ler:

De aller fleste cøliakere kan spise hvetestivelse. Hvis du ikke blir god av å gå på diett vil du eventuelt kutte det også fra dietten, men du kan nesten sikkert spise det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å halleluja!!! Kan jeg spise alt det der?? I så fall, Mazilla, e du helten min!!! :kyss:

Tro det eller ei, jeg har søkt og leitet etter dette på toro, men ikke funnet det! :sjenert: Jeg innrømmer det, jeg kan ikke leite (tydeligvis) :sjenert:

Hvis jeg kan spise alt det der, så blir livet veldig mye enklere (jeg slipper å koke egen kraft og kan spise posesauser og noen gryteretter) :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...