Gå til innhold

Idnars liv i en bok vol.2


Idnar

Anbefalte innlegg

Nytt år, nye muligheter, ny bok :nigo:

Jeg tenkte at jeg skulle starte 2009 med blanke ark :sjenert:

Veldig kort om meg:

Jeg bor i Bergen, blir 25 om et par mnd og bor med min skjønne samboer R. Vi har vært sammen i ca 3,5 år og bodd sammen i litt over 1 år.

I høst kjøpte vi oss hus og vi snakker så vidt om å gifte oss, få barn og kanskje en hund.

Hva som kommer først vil tiden vise.. :) :) :)

Mine nyttårsforsetter:

1. Legge om til en sunnere livsstil (slanke meg)

2. Putte en tier på sparebørse hver dag

3. Bli flinkere til å gjøre det jeg har sagt jeg skal gjøre

4. Besøke min bror og besteforeldrene mine oftere

Plan 1 å slanke meg har foreløbig ikke gått etter planen.. At jeg dag 1 spiser delfiakake, drikker julebrus og spiser snop er ikke et bra tegn :sjenert: Derfor skal jeg kalle det livsstilsendring. R har sagt at han også skal (han har vært minst like lite flink som meg i dag *sladre*).

Motivasjonen er bryllup. Hvis vi skal gifte oss har jeg lyst til å se skikkelig fin ut :sjenert: og bedre helse (kjedelig motivasjon).

Plan 2 fant jeg nettopp på at jeg skulle.. Leste om det på forumet et sted, og synes det var lurt :)

Plan 3 er jeg bare nødt til, for nå sier jeg at jeg skal gjøre ditten og datten, og ingenting skjer.

Plan 4 er fordi jeg er skikkelig dårlig til det, og sliter derfor med dårlig samvittighet.

Broren min bor ikke langt unna, men jeg ser han veldig skjeldent. Vet ikke hvorfor, men vi er like sløv begge to! Før i tiden (når vi bodde hjemme) var han min beste venn. Jeg snakket med han om alt mulig og han hjalp meg når jeg trengte hjelp, eller var der vår jeg trengte noen å snakke med. Så flyttet han inn til damen og vi kom liksom ut av det. Så flyttet jeg hjemmefra og da ble det enda verre :sukk: Men forhåpentligvis blir det bedre.

Besteforeldrene mine besøker jeg også skjeldent, men passer på å ringe de av og til. De bor heller ikke langt unna.

Når jeg nå har skrevet forsettene mine her i min nye dagbok, så føler jeg litt press på meg til å faktisk gjøre noe med det.. :fnise:

Så får vi se hva som skjer. :) :) :)

Jeg pleier vanligvis ikke å ha forsetter (klarer som regel ikke å holde de i mer en et par dager :sjenert: ) , men håper at jeg i 2009 skal bli såååååå mye bedre.. :fnise:

I går på nyttårsaften (feiret hos svigers) la jeg 12 linser i en serviett i bhen. Det skulle bringe lykke for de 12 neste månedene å ha 12 linser i lommen, da jeg ingen lommer hadde, ble det i bhen. Håper svigermor har rett :fnise:

Nå skal jeg legge sammen 3 maskiner med klær og kanskje skrelle poteter til middagsbesøk i morgen, før jeg legger meg.

Må bare skynde meg ut på kjøkkenet å legge en tier på sparebørsen..

Ønsker alle :velkommen: i min nye dagbok og GODT NYTTÅR!!!!!!!

**Måtte 2009 bli et supert år fyllt med glede og mange fine dager**

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny bok Idnar! :danse:

Jeg skal også komme meg litt i bedre form i år, men så tenker jeg også at vi må "kvitte" oss med all godterier i skapene først... :eeeh: Skjønner?

Du får ha lykke til med nyttårsforsettene dine... Dette klarer du! :tommelopp:

Hilsen meg

PS: Ikke glem tier i sparebøsssen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du stakk innom min nye og myye bedre dagbok :nigo:

Ja, å tømme skapene er sikkelig lurt..var vel derfor vi ikke var så veldig flinke i går.. :sjenert: Har jo en del konfekt igjen, men de er uåpnet.

ÅÅÅÅ!!! Det er så vanskelig!!!

Verre var det når jeg gikk på vekten og den viste 4!!!!!!!!!!!!!!!! kg mer enn før jul!!!! :vekt:

Vi gikk jo på tur i går, da.. Bare glemte å fortelle det i går! :sjenert: Vi gikk i nesten 1,5time. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld kommer foreldrene mine på middag :)

Jeg gleder meg ganske masse for jeg skal overraske de med 3 retters:

Lakserull

Bacalao

Tilslørte bondepiker

I julen hadde de invitert folk hver dag, og sa en dag at de synes det var litt dumt at de aldri be invitert noen steder. De klagde ikke eller noe sånn, men jeg tenkte at vi kunne jo invitere de :)

Har aldri laget verken lakserull eller bacalao før, så det kan jo bli inferessant :)

Lakserull (sånn med lefse) smakte jeg noen dager før jul. Det var ganske godt! Tenkte det kunne passe fine som en liten forrett.

Et par ganger har jeg hørt pappa har snakket om at han har fått servert Bacalao og at det er SÅÅÅÅ godt. Så jeg tenkte å lage det :)

Og tilslørte bondepiker er noe av det beste han kan få. Lurte på å bruke knuste pepperkaker, så får jeg brukt noen av de opp og. :)

Ellers har jeg ingen planer for helgen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Gratulerer med ny bok! :) Nå har jeg denne også på mine innlegg, så jeg blir gjerne med på reisen i vol 2 av Idnarboka! :jepp:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen innom her, Mazilla!! :kose:

Fant ut at jeg skulle begynne litt på nytt i det nye året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag gikk vi på tur i nabolaget vårt.

Siden vi er litt nye her og ikke har gått på oppdagelsestur i dagslys. Har bare gått litt om kveldene. Vi gikk inn en vei litt nedi her og inn i skogen. Så bare fulgte vi en liten sti som var der. Vi gikk og gikk og hadde null peiling på hvor vi var :fnise:

Og plutselig var vi tilbake på den veien der vi hadde vært før. Det var i grunn litt greit, for vi gikk i ca 2 timer inni skauen og det begynnte å bli pittelitt mørkt :lete:

Når vi kom hjem lagde jeg pizza til middag :sikle::spise:

Nå har vi akkurat sett masse bilder av verdens skjønneste gutt. Han er 8 mnd gammel og bor i sør-amerika. :) Såååå skjønn!!! Blir litt verpesyk av denslags, ja.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

:hoppe: IDNAR!!!!!! :hoppe:

Godt nyttår til deg og, snuppa!!:) Ny dagbok og greier. Holdt på å begynne å grine da jeg ikke fant deg igjen her inne. Men så lusket jeg meg inn på siden din, og så på dine innlegg, og jaggu fant jeg din nye dagbok! *puuh* Du må linke til den i signaturen. Må ikke skremme meg sånn :fnise:

Dette der med det linse greiene i lommen har jeg aldri hørt om. Skal du gjøre det på nyttårsaften og gå med det til etter 12 eller hvordan er reglene? Det må jeg og gjøre :jepp:

Hvordan går det med deg? Syntes du skrev noe om det mage greiene dine i den gamle dagboken, men husker ikke.. Håper alt er bra, og at du og R har det flott sammen =)

Idag har jeg og N ryddet ut min gamle hybel og kastet maaasse boss. Imorgen skal jeg vaske ut. Innpå mitt nye rom der flyyyter det av dritt. Men til uken er jeg flyttet igjen. Da flytter jeg inn der vi bodde før, oppå danmarksplass. Gleder meg som en unge! Og da får jeg internett igjen, så da er jeg mye mer her og :danse:

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser: TITT!!! :danser:

Jeg hadde ikke link på dagboken min for atte...eeemmm.. Har ingen god grunn. :sjenert: Skal se om jeg får laget meg en i løpet av dagen.. :jepp:

Var ikke meningen å skremme deg, asså.. :kose:

Var verre med deg, som ikke hadde vært innom siden i fjor og greier!! Men du har en skikkelig god grunn, så du er tilgitt :fnise:

Det der linsegreiene har jeg ikke så god greie på. Men man skulle ha de i lommen fra litt før 12, og så tok jeg de ut når jeg kom hjem og kledde av meg (glemte hele greien). Bortsett fra det, så har jeg ingen peil.. :klø:

Det der magegreiene er ikke noe særlig å skryte av. Den verker som bare det. Begynner å bli lei av hele greien, for nå har det vart i nesten 5 mnd!! :sukk: I dag skal jeg prøve å jobbe 100% , så får vi se. Skal til legen i morgen. Håper på noe svar da.. :) :) :)

Var ikke meningen å klage og sånn, altså.

Og jeg og R har det helt supert, vi!! :strix: Kan ikke klage på det, nei.. :fnise:

Blir kos å flytte, kan jeg tenke meg!! :) Sammen med N og greier. Med internett og hele pakken!! :strix: Det blir digg!!!! :nigo:

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Nei,nei,nei. Du skal jo ha de linsene i lommen heeele tiden. Alltid. Du skal bare ta ut en linse pr mnd. :fnise: Neida! :)

ÆSJ!! No må magen din bli bra igjen. Håper legene kan gi noe svar imorgen!

Gikk det bra å jobbe 100% idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får satse på et svar i dag :)

Og de der linsene ligger i Rådalen.. Får gå bort der å leite etter de.. :fnise:

I dag er det et HELVETES vær!! Og på vei til jobb så måtte jeg vente på grønt lys. Så kom det en buss i en sinnsyk fart og kjørte oppi en dam. Hvem som fikk dritten spylt over seg?? Joda. Jeg var den heldige!! :sur: Og rett etterpå så trakket jeg oppi et hull i veien. Er våt på hele buksen. Og heldigvis hadde jeg labber liggende på jobb, for ellers så hadde jeg sotte her i hele dag med våte bein også. :sukk: Dritt asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise::fnise: Får håpe jeg slipper det, da.. Men dagen er enda ung (og med min flaks) så vi får se.. :fnise::fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos legen i går. Han sa at mageprøvene mine matchet med Cøliaki mars 3b. (Vet ikke helt hva det siste betyr..må søke litt mer på google). Måtte ta en blodprøve bare for å være 100% sikker. Hvor mange prosent han er sikker på at det er det er litt uvisst. :klø: Hvordan kan man matche og måtte fastslå det enda en gang på blodprøve?? Hmmm...

Vi ble enig om at jeg skal begynne med glutenfritt nå. Alle prøver og alt er tatt. Så jeg begynner mitt nye liv i morgen. Må bake brød og handle inn ting og tang. Sitter i grunn og er veldig sulten, for jeg sitter å tenker på alt det gode som jeg må slutte med.. :sukk:

Får ta meg en skikkelig shoppingrunde i dag og se på alt det jeg kan spise. Kan hende jeg tar meg en liten tur på Mekken for å spise min siste mekkFest (som jeg kaller den, for den er så gooo) :sjenert:

Det ble litt mye syting og sånn nå, men måtte jo få det ut.. :sjenert:

Bortsett det og at det er skikkelig travelt på jobb, så har jeg en ganske fin dag :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Får bare håpe at du ikke får flere våte overraskelser resten av dagen...

Må bare si at resten av gårsdagen gikk smertefritt.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også marsh type 3b. Tror det går på hvor skada tarmen var.. Med denne typen vil man bli helt god når man går på diett, mens med en eller annen annen type er tarmen så skada at man aldri kan bli helt god. Høres rart ut at du måtte ha en blodprøve til for å bekrefte det forresten!

Tenker det var godt for deg å endelig få svar på prøvene, selv om svaret kanskje ikke var helt som du hadde håpet (men kanskje regnet med?)..? Uansett, det går utrolig fort å komme inn i det med dietten osv! :Nikke: Jeg hadde også en siste tur i byen hvor jeg spiste vanlig mat osv, men siden det har jeg spist bare "min" mat. Mange får dårlig samvittighet for å kose seg med glutenholdig mat rundt meg, men jeg bryr meg ikke.. For meg er den maten ikke-eksisterende, på en måte. Og jeg vil jo selvfølgelig at andre skal kose seg med maten sin, selv om jeg sitter der med det dårlige brødet mitt... :fnise: Jeg har gitt opp brød jeg i grunnen. Spiser knekkebrød og noen rundstykker. Har vurdert å kjøpe frossent ferdigskåret brød (det som heter Fria er visst det beste, har jeg hørt..), også bare tine i brødrister etterhvert, men jeg har ikke fått surra meg til å kjøpe brødrister enda..

Oi oi, dette ble visst langt og mye om meg, men ville bare få frem at det kommer til å gå helt fint! :) Bare spør hvis det er noe du lurer på, så kanskje jeg har noen tips på lur! :)

Og husk at det er mange ting det er gluten i, som mange ikke tenker på men som man kommer fort inn i.. Soyasaus og mye buljong, f.eks.. På kinarestaurant er det kylling eller biff i karrisaus som gjelder, for alt annet putter de soyasaus i.. :roll:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for gode tips, Mazilla!! :kose:

Du må bare fortelle mer! :jepp:

Det med kinamat gjør ikke så mye, for karrisausen er den beste, syns jeg.. :sjenert: Men at soyasaus inneholde gluten, det visste jeg ikke.. Og buljong hadde jeg fått med meg. Jeg har tusen millioner spørsmål, men det blir litt voldsomt her :fnise: Skal lese innpå de sidene som er og sånn.

Fikk ingen tips og råd fra legen, for han ville vente til blodprøvesvaret kom. Og så vet han jo at jeg kan litt om det pga. utdannelsen min. Men så spurte jeg ikke om noe heller, dumme neket. Pleier ikke å gå til legen og se rett fremfor meg uten å spøre og grave om alt mulig, men i går ble det sånn :sjenert:

Lager du brød selv, Mazilla? Og hvit saus?

Har sett at det er mange tråder å lese innpå her, men får liksom ikke svar på ting (har faktisk fått mest svar fra deg :klem: setter STOOR pris på det). Har sett at de har forum innpå cøliakiforbundet. Tror jeg får melde meg inn der og. Har du vært innpå de sidene?

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i grunn det at du har lagt om til knekkebrød, men har du prøvd å bake selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mamma bakte litt i sommer, med en gang jeg hadde fått diagnosen. Brødet ble helt ok med en gang, men pyton etterpå. :fnise: Cluet når man baker er å fryse ned brødet så fort det er avkjølt, men i skiver og med mellomleggspapir imellom. Da skal det visst gå an.. Problemet er bare at man må ta det opp i det det skal brukes, og varme det i mikro/ovn/brødrister, for hvis det ligger og tiner "på egenhånd" er det nærmest uspiselig innen det er tint.. :roll:

Var forresten på helgetur med NCFU (altså ungdomsforeninga) i september, og der bakte vi rundstykker som ble ganske gode. Har ikke prøvd å lage de igjen, men det er i grunnen bare fordi jeg ikke har tenkt på det.. Kanskje jeg skal gjøre det en dag! :jepp: Lager pizza og sånn da. Og verdens beste lasagne! :sikle: Hvit saus har jeg ikke prøvd å lage, men tror kanskje jeg ville gått for Toro Kok&Kjøl hvit saus, som man får kjøpt på Ultra og Meny og sånt. Den brune sausen derfra er ihvertfall god! :) Det glutenfrie melet blir nemlig fryktelig klissete, og det er ikke akkurat samarbeidsvillig.. :ler:

Har lest en del på forumet til NCF ja, og det er litt tips å få der! Du bør dessuten absolutt melde deg inn, så får du medlemsblad og invitasjoner til ting som skjer i ditt nærområde og sånn. I tillegg til turen i september har jeg bl.a vært ute og spist med den lokale ungdomsforeninga. Kjekt å være med folk med samme "problem" faktisk, selv om det høres litt jalla ut.. :ler:

Ellers har jeg ikke så mange tips i farta, for du har sikkert lest endel på egenhånd! Mange småting kan være greie å ha med seg da, f.eks ha sitt eget smør/syltetøy osv, passe på på buffeter osv, for selv om noe i utgangspunktet er glutenfritt hjelper det ikke stort om folk står og smuler oppi det.. :sukk: Jeg var på en kafé før jul hvor de hadde glutenfritt brød, men hva hjelper vel det når de varma det i samme toastjern som de brukte til alt annet.. En del sånne ting er greie å være litt påpasselige med, men stort sett er det ikke noe stort problem å være cøliaker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være til hjelp kan JEG være "Cøliak'er" (eller hva en kaller seg) for en dag selv om jeg ikke er det...

Just for you! :fnise:

Vet det ikke er en artig situasjon, og det tar vel tid før du venner deg til de glutenfrie matvarene.

Ønsker deg ihvertfall lykke til med Cøliakien. Det klarer du :tommelopp:

(selv om du ikke har noen valg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...