Gjest Stjernedryss Skrevet 24. desember 2008 #81 Skrevet 24. desember 2008 Nå er julaften overstått her og ingen ble merkbart beruset. Alle ble servert og drakk litt alkohol, og ingen barn ble redde. Eneste gangen et barn ble utrygg var da julenissen kom, så dette må vel bety at alle hjem burde kutte ut julenissen så ikke barna blir utrygge!
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #82 Skrevet 24. desember 2008 Dette med at voksne/foreldre tar et glass eller to (eller mer) på julaften er også en tradisjon som barn får med seg. Kanskje når disse barna, som var vant til at mor og far tok et glass på julaften, blir voksne (foreldre selv) tenker på tradisjoner i ft jul, og vin på julaften blir en tradisjon som de ubevisst fører videre til barna sine, siden de da skal virkelig kose seg med et glass. Ett glass kan for noen mennesker bli til mange flere(men da snakker vi kanskje om fyll). Selv om barna våre ikke tar skade av det, og selv om vi faktisk bare tar ett eneste glass , er dette en tradisjon vi vil føre videre til barna våre? Vi vet alle at noen voksne mangler grenser for når de har fått nok. Men ingen vet på forhånd hvem...Vil vi at familiejul skal forbindes med vin? Kanskje det er litt forskjell på å ta et glass vin på julaften, og å ta et glass vin en dag i mai foran barna?Fordi julaften er tradisjoner... Jeg vet ikke...jeg tok selv et glass vin i dag foran barna mine, og da begynte tankene mine å spinne... Nettopp. Må vi la julen, i første rekke barnas høytid (med hånden på hjertet, jeg synes det er ok med jul, men det er i første rekke barnas forventning og elleville juleglede som er jul for meg - og for de fleste andre med barn, vil jeg tro), bli invadert av alkohol? Selv om det er i små mengder, for "kosens" skyld? Er det så vanskelig å vente med voksenkosen til barna er i seng? Er det virkelig vanskelig å la julaften, 1. og 2. juledag være alkoholfrie? Må alkohol høre med til julefeiringen? Jeg er av den oppfatning at barn skal omgies av alkoholfrie soner. I hvertfall så lenge de er i grunnskolealder. Alkohol hører voksenverdenen til. Det ble tidligere lenket til en kampanje som heter Hvit jul, jeg leste, og er så enig, så enig: http://www.hvitjul.no/nor/Dette-er-Hvit-Jul PS. Jeg er ikke avholdsmenneske.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. desember 2008 #83 Skrevet 25. desember 2008 Når ble julen barnas høytid? Julen er barn og voksnes høytid!
Donpedro Skrevet 25. desember 2008 #84 Skrevet 25. desember 2008 Å si at et glass vin eller to til maten er å la julen bli invadert av alkohol, er vel noget sært i mine øyne. Her er isåfall julen INVADERT av dadler og nøtter, uten at det hverken har plaget meg eller fått meg til å spise det som voksen.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #85 Skrevet 25. desember 2008 Veldig få vil betegne sitt eget forhold til alkohol som usunt, bare så det er sagt. For noen er det sunt å ikke drikke i det hele tatt, mens andre synes 1-2-3-7 glass vin er normalt. Jeg blir provosert av godt voksne mennesker som ser seg i posisjon til å konstatere eller avkrefte skade på små barn som ser voksne brisne/ beruset. Slike skader kan ikke "taksteres". Det blir som når folk sier "jeg fikk juling da jeg var liten, og jeg har da ikke tatt skade av det". Jeg mener at det skal gå an å drikke litt alkohol til mat o.l. Men folk må være klare over at det kan føles ubehagelig eller utrygt for barna, selv om de ikke sier ifra!! Det skal ikke mange glass vin til før barna kan merke at pappa eller mamma er "avslappet" eller "ekstra glad", og det trenger ikke være positivt. Tar også med i beregningen at barn selvsagt reagerer forskjellig på slike ting, men at det er foreldrenes ansvar at barna har en gledelig jul. - Og ja, når en har barn mener jeg at jula er en familiehøytid, med barna i sentrum. GOD JUL:)
Vera Vinge Skrevet 25. desember 2008 #86 Skrevet 25. desember 2008 Nå er julaften overstått her og ingen ble merkbart beruset. Alle ble servert og drakk litt alkohol, og ingen barn ble redde. Eneste gangen et barn ble utrygg var da julenissen kom, så dette må vel bety at alle hjem burde kutte ut julenissen så ikke barna blir utrygge! Hvis du ikke kan se forskjellen på det å bli litt redd for en nisse mens man har en trygg favn å søke trøst i, og det at nettopp den favnen som skulle være trygg, blir selve kilden til utrygghet, så kan ikke jeg hjelpe deg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. desember 2008 #87 Skrevet 25. desember 2008 Hvis du ikke kan se forskjellen på det å bli litt redd for en nisse mens man har en trygg favn å søke trøst i, og det at nettopp den favnen som skulle være trygg, blir selve kilden til utrygghet, så kan ikke jeg hjelpe deg. De ble jo ikke utrygge av at de voksne drakk alkohol sa jeg jo. Så det var ingen favn som var kilden til utrygghet.
Vera Vinge Skrevet 25. desember 2008 #88 Skrevet 25. desember 2008 De ble jo ikke utrygge av at de voksne drakk alkohol sa jeg jo. Så det var ingen favn som var kilden til utrygghet. Jeg snakket selvsagt om de tilfellene hvor foreldrene blir synlig beruset, som du tidligere har ment ikke alltid trenger å være negativt for barna. Det hørtes ut som om du i ditt forrige innlegg mente det var like latterlig å skulle slutte med nissebesøk som å moderere alkoholinntaket. Jeg er ingen prinsippiell motstander av å drikke alkohol med barn til stede, så lenge det gjøres i kontrollerte former.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. desember 2008 #89 Skrevet 25. desember 2008 Jeg er ingen prinsippiell motstander av å drikke alkohol med barn til stede, så lenge det gjøres i kontrollerte former. Som sagt så gjøres det i kontrollerte former.
Vera Vinge Skrevet 25. desember 2008 #90 Skrevet 25. desember 2008 Som sagt så gjøres det i kontrollerte former. Så flott. Poenget mitt var at ikke alt barn er litt redde eller engstelige for er skadelig for dem, og at redsel for nissen ikke trenger å være like skadelig som det å se sine foreldre beruset kan være.
Gjest dalieo Skrevet 25. desember 2008 #91 Skrevet 25. desember 2008 Hvis du ikke kan se forskjellen på det å bli litt redd for en nisse mens man har en trygg favn å søke trøst i, og det at nettopp den favnen som skulle være trygg, blir selve kilden til utrygghet, så kan ikke jeg hjelpe deg. Man skal være veldig forsiktige med å ufarliggjøre alkohol.
The Kitten Skrevet 25. desember 2008 #92 Skrevet 25. desember 2008 Jeg har inntrykk av at unger stort sett er så opptatt av alt som skjer rundt de at det skal litt mer til enn et par enheter med alkohol før de synes det er skummelt.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #93 Skrevet 25. desember 2008 De ble jo ikke utrygge av at de voksne drakk alkohol sa jeg jo. Så det var ingen favn som var kilden til utrygghet. Kan du gi meg oppskriften på hvordan å vite hvorvidt barn er bekvemme med voksnes alkoholinntak, og det med to streker under svaret? Jeg har knapt sett på maken til bedreviterskap...
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #94 Skrevet 25. desember 2008 Kan du gi meg oppskriften på hvordan å vite hvorvidt barn er bekvemme med voksnes alkoholinntak, og det med to streker under svaret? Jeg har knapt sett på maken til bedreviterskap... Er ikke du akkurat like bedrevitende ?
Mystical Skrevet 25. desember 2008 #95 Skrevet 25. desember 2008 Vi drikker lite alkohol. Det vil si at vi har noen juleøl til julemiddagen. Og ingen reagerer i det hele tatt. Grunnen til at ingen reagerer er vel at ingen har noen problemer med det? Våre barn vet ikke hva fylla er eller noe sånt. De har aldri sett brisne folk eller noe.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2008 #96 Skrevet 26. desember 2008 Når barn løper rundt blide og fornøyde ser jeg ikke akkuratt på det som noe tegn til utrygghet, man trenger vel ikke å være en "bedreviter" for å se at barna koser seg.
Far til 2 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter #97 Skrevet 26. desember 2008 Jeg ser at det er flere meninger og mange som engasjerer seg i denne debatten som omhandler alkohol og drikkekultur i jula. Jeg tilstår gjerne at jeg ikke vet hva som er riktig og galt når vi snakker om et glass eller to. Jeg vet heller ikke hvor grensen går mht alder på barna. Men jeg er overbevist om at det finnes mange barn som ikke trives med de store alkoholmengdene som noen får i seg. Jeg mener å ha lest at 500.000 nordmenn drikker så mye i jula at barn føler seg ukomfortable med det. Med så mange mennesker er jeg rimelig sikker på at mange barn føler seg ukomfortable. Jeg har egentlig fått den debatten jeg ønsket. For egen del ble det en alkoholfri jul som vanlig, men jeg vil ikke på noen måte kritisere de som tok et glass eller to for å kose seg. Jeg vil heller ikke strekke denne debatten urimelig langt, men håper og tror at vi kan se hverdagsproblemene også når de kommer. Mange barn føler en utrygghet nesten hver eneste helg, og noen også utenom helgene. Jeg håper vi kan tenke på disse barna også utenom julehøytidlighetene. Det kan være en årsak til at barna setter seg til motverge når vi kansje en dag utpå vårparten skal i såkalt "hyggelig selskap" til noen i omgangskretsen. Barna husker gjerne hvordan det var forrige gang.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 26. desember 2008 #98 Skrevet 26. desember 2008 Tidligere drakk jeg veldig mye, uansett om det var jul eller ikke. Liker det veldig godt ennå. Men etter hvert som barna kom og nå har blitt større, føler jeg at de bør skjermes fra mitt behov for å bli full innimellom. Jeg har selv opplevd i min barndom at foreldrene mine hadde fest og det var masse fulle folk i huset. Jeg husker jeg satt og gråt og håpet festen snart ville være over fordi jeg ikke fikk sove pga bråket. De er ikke alkoholikere, men likte en god fest. Selv vil jeg ikke ha fest mens barna er i huset. Alkohol kan godt være på bordet til jul, synes barna kan ha et "naturlig" forhold til det på den måten at det skal være mulig å drikke alkohol, uten å oppleve at mamma og pappa blir fulle. Det blir vi aldri når de er hjemme.
Jade Skrevet 26. desember 2008 #99 Skrevet 26. desember 2008 Jeg vil skille på alkohol i jula og for mye alkohol i jula. Hos oss (vi var 6 stk), var det to stk som tok seg 1-2 juleøl i løpet av hele kvelden. Resten gikk i brus og mat og snop. Ingen var i nærheten av beruset, og vi hadde en rolig og koselig kveld. Og jeg tør også å kunne si på min sønns vegne at han også koste seg. Hadde målet til disse to vært å ruse seg på ølen, så hadde det vært noe helt annet! Fyll synes jeg ikke hører julaften til, uansett om der er barn til stede eller ikke. Og selvsagt hører ikke fyll og barn sammen - uansett!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #100 Skrevet 27. desember 2008 Er ikke du akkurat like bedrevitende ? Hvorfor det? Fordi jeg synes at et slikt bombastisk utsagn blir merkelig? Når barn løper rundt blide og fornøyde ser jeg ikke akkuratt på det som noe tegn til utrygghet, man trenger vel ikke å være en "bedreviter" for å se at barna koser seg. Det var måten du uttalte deg på. Gå tilbake og les selv. Jeg synes forresten det blir litt merkelig å sammenligne det at småbarn kan bli skremt av nissen, og det at de blir usikre fordi deres nærmeste omsorgspersoner oppfører seg unormalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå