Gjest Ludovie Skrevet 21. desember 2008 #61 Skrevet 21. desember 2008 Jeg har selv hatt familie som har drukket små mengder til maten ved festlige anledninger, og jeg har aldri tenkt over det en gang. Jeg har mao. aldri sett mine foreldre eller øvrige familie beruset, og det er jeg veldig glad for. Jeg tror jeg som barn kunne blitt engstelig av sånt. Men jeg syns som sagt at det bør være lov å kose seg med måte. Akkurat sånn har jeg også hatt det. Jeg forbandt derfor ingenting negativt med alkohol i oppveksten min. Ikke i det hele tatt. Noe som kan illustreres med at jeg var litt flau de gangene mine foreldre drakk farris eller alkoholfritt øl på fine restauranter, idet jeg syntes at de ikke var "ordentlige voksne" i og med at de ikke drakk vin, slik de fleste andre gjorde. Jeg har faktisk litt kvaler når det gjelder å svare i slike tråder, for jeg synes ikke at foreldre verken bør eller må drikke med barn til stede, og jeg ønsker derfor ikke å argumentere for dette. Jeg vil derfor poengtere at dette selvfølgelig ikke poenget med innleggene mine. Det jeg forsøker å si, er at det ikke er noe problem å ta et par glass så lenge man har et sunt forhold til alkohol.
Pemille Skrevet 21. desember 2008 #62 Skrevet 21. desember 2008 SITER(Pemille @ 19.12.2008 (17:22) ) * Det virker ofte som om det er lettere å akseptere at man har noen i familien som drikker MYE til jul, enn at man lar være å drikke. Dette er jo en tullepåstand som man ikke kan ta seriøst Hva mener du med at det er en tullepåstand? Det er da flere ganger jeg opplever at noen forteller "morsomme" historier om relativt tragiske hendelser knytta til overdrevent alkoholbruk, mens det nærmest oppleves som at det blir "krisestemning" og et "problem" hvis noen vil slippe å drikke i festlig lag. Kort oppsummert opplever jeg i blant at enkelt synes en overstadig beruset person representerer en mindre sosial trussel enn en som ikke drikker. Det synes jeg er rart. Jeg synes det er lite hyggelig at du kaller min opplevelse av dette for en tullepåstand, men aksepterer at dette er en diskusjon som er fullspekket av følelser og ømme tær. Det er vel nettopp derfor det er viktig å snakke om det i blant.
Gjest Koala Skrevet 21. desember 2008 #63 Skrevet 21. desember 2008 SITER(Pemille @ 19.12.2008 (17:22) ) * Det virker ofte som om det er lettere å akseptere at man har noen i familien som drikker MYE til jul, enn at man lar være å drikke. Hva mener du med at det er en tullepåstand? Det er da flere ganger jeg opplever at noen forteller "morsomme" historier om relativt tragiske hendelser knytta til overdrevent alkoholbruk, mens det nærmest oppleves som at det blir "krisestemning" og et "problem" hvis noen vil slippe å drikke i festlig lag. Kort oppsummert opplever jeg i blant at enkelt synes en overstadig beruset person representerer en mindre sosial trussel enn en som ikke drikker. Det synes jeg er rart. Jeg synes det er lite hyggelig at du kaller min opplevelse av dette for en tullepåstand, men aksepterer at dette er en diskusjon som er fullspekket av følelser og ømme tær. Det er vel nettopp derfor det er viktig å snakke om det i blant. Dette er ikke en virkelighet jeg kjenner meg igjen i. Jeg opplever at nesten alle som drikker alkohol oppfører seg skikkelig. Fylla er i mindretall. Jeg er lei av fulle idioter som skråler og oppfører seg idiot. Jeg er ikke en av de selv. Og jeg er lei av at alle som har et fornuftig forhold til alkohol skal henges ut som potensielle fylliker, bråkmakere og barnemishandlere. Jeg har barn og jeg kommer til å drikke alkohol i julen. Akkurat passe mye.
Gjest Pippip Skrevet 21. desember 2008 #64 Skrevet 21. desember 2008 Dette er ikke en virkelighet jeg kjenner meg igjen i. Jeg opplever at nesten alle som drikker alkohol oppfører seg skikkelig. Fylla er i mindretall. Jeg er lei av fulle idioter som skråler og oppfører seg idiot. Jeg er ikke en av de selv. Og jeg er lei av at alle som har et fornuftig forhold til alkohol skal henges ut som potensielle fylliker, bråkmakere og barnemishandlere. Jeg har barn og jeg kommer til å drikke alkohol i julen. Akkurat passe mye. Det er ingen som sier at alle som har et fornuftig forhold til alkohol er potensielle fylliker, bråkmakere og barnemishandlere. Noen av oss prøver å si at hvordan vi oppfatter oss selv etter et par enheter alkohol, og hvordan andre (barn og andre som ikke har drukket) kan oppfatte oss, ikke alltid er likt, og at dette er noe vi som voksne må være oppmerksomme på, og ta hensyn til! Det er ikke bare fyll og bråk som kan skape usikkerhet, alle typer endringer i adferd kan medføre usikkerhet! Man kan selvsagt si "såpass bør de tåle", og veldig mange gjør det! Men jeg tror at det viktigste er at man er oppmerksom på at selv små mengder alkohol kan endre adferd, og at mengden man inntar i løpet av kvelden er tilpasset det.
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. desember 2008 #65 Skrevet 21. desember 2008 Jeg kan vel ikke være den eneste som har positive erfaringer med det at foreldrene drikker. Jeg har opplevd pappa alle steder på skalen fra helt edru til så full det går ann å bli egentlig, og nå snakker jeg om barndomstiden. Jeg vil absolutt si at jeg har det bedre med foreldrene mine når de har drukket litt, enn når de er helt edru. Så noen ganger kan barna faktisk være tryggere med foreldre som har drukket et par øl eller et glass vin, enn når de er helt edru.
Jade Skrevet 21. desember 2008 #66 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Hjemme hos oss når jeg var liten, så drakk pappa en juleøl til maten, og kanskje et par utover kvelden (uten at han ble beruset så jeg merket). Har aldri opplevd julaften som en fyllekveld, heldigvis, og mamma har alltid vært 100% edru. Selv koser jeg meg heller med brus enn alkohol på julaften. Det har jeg alltid gjort. Selv før jeg fikk barn. Drikker gjerne på nyttårsaften hvis vi skal på "voksen"-fest. Synes det er fryktelig trist med barn som gruer seg til julen fordi det er en eneste lang fyllafest... Da snakker jeg selvsagt ikke om dere som tar dere noen glass vin for kosens skyld, men de som drikker seg drita og blir ubehagelige. Endret 21. desember 2008 av Jade
sandra82 Skrevet 21. desember 2008 #67 Skrevet 21. desember 2008 jeg synes folk skal gjøre det som er riktig for dem.. noen er avholds og noen drikker lite, mens andre drikker mer.. jeg synes selvsagt ikke det er bra at man er totalt driting med små barn.. Jeg synes derimot noen kan være litt overhysteriske... hvis barnet for eksempel skulle bli sykt og man må til legevakta så fins både taxier og ambulanser... jeg ser ikke noe i veien for å drikke foran datteren min, synes heller det er viktig å skape et naturlig bilde til alkohol! Jeg er oppvokst med mye fyll i min familie, både ektrem og mer moderate mengder, men har ikke tatt skade av det... så her blir det både øl, akevitt, vin og cognac i jula... nå er jeg gravid så i år må jeg stå over, men til neste år er jeg tilbake for fullt.. (og da mener jeg ikke at jeg skal drikke meg dritings, men at maten smaker bedre med ett glass vin eller to til!!)
Vera Vinge Skrevet 21. desember 2008 #68 Skrevet 21. desember 2008 Jeg kan vel ikke være den eneste som har positive erfaringer med det at foreldrene drikker. Jeg har opplevd pappa alle steder på skalen fra helt edru til så full det går ann å bli egentlig, og nå snakker jeg om barndomstiden. Jeg vil absolutt si at jeg har det bedre med foreldrene mine når de har drukket litt, enn når de er helt edru. Så noen ganger kan barna faktisk være tryggere med foreldre som har drukket et par øl eller et glass vin, enn når de er helt edru. Men betyr det at du ønsker at andre foreldre bør drikke for å få et mer avslappet forhold til barna sine? Jeg tenker at denne diskusjonen handler om hvor mye man bør drikke når man er sammen med barn, og ikke om unntakene, hvor man faktisk opplever det positivt at foreldrene drikker. Jeg oppfatter det som et unntak, og at det dermed ikke blir et eksempel til etterfølgelse. Det er selvsagt helt ok å fortelle om personlige opplevelser for å nyansere debatten, men jeg ser ikke helt at ditt eksempel skal være noe argument for å drikke seg beruset med barn til stede (dersom det var din intensjon).
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. desember 2008 #69 Skrevet 21. desember 2008 Men betyr det at du ønsker at andre foreldre bør drikke for å få et mer avslappet forhold til barna sine? Jeg tenker at denne diskusjonen handler om hvor mye man bør drikke når man er sammen med barn, og ikke om unntakene, hvor man faktisk opplever det positivt at foreldrene drikker. Jeg oppfatter det som et unntak, og at det dermed ikke blir et eksempel til etterfølgelse. Det er selvsagt helt ok å fortelle om personlige opplevelser for å nyansere debatten, men jeg ser ikke helt at ditt eksempel skal være noe argument for å drikke seg beruset med barn til stede (dersom det var din intensjon). Nei, om andre drikker sammen med barna sine eller ikke er for meg revnende likegyldig. Det jeg ville frem til var vel heller at jeg tror de fleste foreldre som drikker sammen med barna vet hva de driver med, og er i stand til å ta det riktige valget for seg selv og barna. Klart man skal ta hensyn og bruke sunn fornuft, men er en del som rett og slett er hysteriske.
:-) anna Skrevet 21. desember 2008 #70 Skrevet 21. desember 2008 Dette er ikke en virkelighet jeg kjenner meg igjen i. Jeg opplever at nesten alle som drikker alkohol oppfører seg skikkelig. Fylla er i mindretall. Jeg er lei av fulle idioter som skråler og oppfører seg idiot. Jeg er ikke en av de selv. Og jeg er lei av at alle som har et fornuftig forhold til alkohol skal henges ut som potensielle fylliker, bråkmakere og barnemishandlere. Jeg har barn og jeg kommer til å drikke alkohol i julen. Akkurat passe mye. Jeg er enig med deg i at nesten alle som drikker alkohol oppfører seg skikkelig. Og jeg er også lei av fulle bråkmakere. Men jeg synes det er vanskelig å si "hvem" man skal be skjerpe seg. For om man ser ute på byen for eksempel så er det alltid noen som er slitsomt fulle. Men det er jo ikke de samme hele tiden. Rollen som "slitsomt full" rullerer jo. Så dermed har kanskje alle de som drikker passe mye f.eks 48 helger i året, en eller to helger der de drikker litt for mye og blir bråkete og slitsomme. Noen ender opp med å gjøre ting de angrer bittert på akkurat de helgene hvor det blir for mye. Og det er jo ikke de andre helgene, når de drikker et glass rødvin foran tv-en hjemme, som er problemet. Det er enkeltfylla. Og hver enkelt av disse vil sikkert synes at de ikke drikker for mye, for de drikker jo helt passe alle de andre helgene. Og det må jo si mer om deres forhold til alkohol en den ene helga det ble for mye. Men om man vil fyllekulturen til livs, så må man faktisk innrømme at det ikke bare handler om noen diffuse "andre" som drikker for mye. Menda snakker jeg om utelivsfylla, ikke julekvelden hjemme med ungene. Der tror jeg ikke engang at man trenger å være det man selv opplever som full, for at barna kan synes det er problematisk. Kanskje man skal la ungene bestemme da. Om hva de helst vil. Skal man drikke eller ikke på juleaften.
org Skrevet 21. desember 2008 #71 Skrevet 21. desember 2008 Er avholdsmenneske. Mannen tar kanskje en øl annenhvert år... :-)
Gjest Gjest_Superkul_* Skrevet 21. desember 2008 #72 Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes folk her inne er hysteriske og tror ikke kvinneguiden er en representativ del av virkeligheten. Sorry dere!
Jade Skrevet 21. desember 2008 #73 Skrevet 21. desember 2008 Hva som er hysterisk? Du kan ikke bare slenge ut slike påstander uten å fortelle hva som er hysterisk og hvorfor.
L@dy Skrevet 21. desember 2008 #74 Skrevet 21. desember 2008 Jeg drikker gjerne ett glass eller to med øl til pinnekjøttet ( det er ikke halvliter da ) og kanskje ett glass vin eller to senere. Men jeg kan like godt drikke brus til maten også, men som regel blir det vertfall ett glass øl på julaften. Jeg blir verken beruset eller høyrøstet og fnisete av alkoholen, og det er det heller ingen andre som blir.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #75 Skrevet 22. desember 2008 Jeg syns folk har et merkelig forhold til alkohol. Min mann og jeg har tre flotte og intelligente barn som er vant å se foreldrene ta seg et glass vin til god mat, sammen med resten av familien. Vi tar oss tilogmed noen øl når det passer oss. Ingen av barna i denne familien har reagert på dette. Og jeg tror det norske folk må ta seg selv litt i nakken og ikke bli hysteriske. Så lenge det ikke dreier seg om barnslig fylla og ungdomstull. Men så er jo det norske folk kjent for å rølpe....Æsj..Det er nå i såfall ikke sånn vi holder på. Dere ser jo bare det programmet med han ekle, rødsprengte trønderen som holder på i syden. At han ikke skjemmes. Det er faktisk noen som har litt stil.
Gjest pasta Skrevet 22. desember 2008 #76 Skrevet 22. desember 2008 Vi serverer akevitt og øl på julaften. En liten likør eller konjakk til kaffen. Vi er mange unger og mange voksne. Noen voksne har av ulike årsaker alltid vært edru (ikke av prinsipp, men feks på grunn av svangerskap, bilkjøring eller at man ikke har hatt lyst på alkohol). Har aldri opplevd at noen har fått i seg for mye, og har aldri sett ungene reagere negativt på at vi har servert alkohol. I min barndom serverte mine foreldre også alkohol på julaften. Opplevde det aldri som ubehagelig. Min manns bror er alkoholiker, og vi serverer aldri alkohol i anledninger der han er tilstede. Da vet vi at det kan oppstå ubehagelige situasjoner både for han selv og ikke minst for barna.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #77 Skrevet 22. desember 2008 Hvis barna gir uttrykk for at de opplever det ubehagelig at de voksne drikker alkohol, synes jeg så absolutt at man bør droppe alkohol. utover dette ser jeg ikke noe problem med at voksne menensker drikker alkohol i barns nærvær, men da uten at de blir synlig beruset og endrer oppførsel (er det som er ubehagelig for barn). Vi har en nevø som er stor motstander av alkohol, derfor drikker vi aldri annet enn alkoholfritt når han er til stede. Hans opplevelse av alkohol bunner antageligvis i at hans far og stemor hadde høy drinkeføring når anledningen bød seg. De var ikke alkoholikere, men fest var moro og unger er det ikke så nøye med. (Ble nesten sint igjen etter hvert som jeg skrev. Men vær iallefall snille og respekter det hvis ungene ber dere om å ikke drikke).
Tiit Skrevet 23. desember 2008 #78 Skrevet 23. desember 2008 De fleste unger vil ikke si noe til foreldrene sine om deres alkoholbruk dersom de opplever det som et problem. Det som ikke er lov å snakke om, er ikke lov å snakke om, og barna er utrolig lojale og trofaste mot sine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #79 Skrevet 24. desember 2008 Det som skjer dersom man drikker bare litt alkohol er at man blir rolig inni seg og mer tilfreds. Noe stimuleres i hjernen som gjør at man blir i bedre humør. Dette er ikke skadelig for barn. Barn tåler å se at voksne blir i bedre humør, og ikke like stressa som man er til hverdags. Dette er noe helt annet enn å bli full. Barn som har dårlige minner fra barndommen om alkohol er stort sett barn av alkoholmisbrukere. Disse drikker ikke bare litt, men drikker seg sørpe, og det skjer ikke bare en sjelden gang, men det skjer hele tiden. Synes ikke man skal blande sammen barn av alkoholikere og barn av foreldre som drikker 1-2-3 glass til maten og kanskje har sett foreldrene småfulle 1-2 ganger. Du snakker som om dette sannheten med to streker under. Som om du var alkoholforsker og hadde klare fakta på bordet. Vel, hvis du beveger deg litt rundt der ute i litteraturen, ser du at dette ikke stemmer. "Dette er ikke skadelig for barn", sier du. Hvordan i alle dager vet du det? Poenget er ikke nødvendigvis om de voksne endrer adferd til det "bedre" eller det "verre", men at de i det hele tatt endrer adferd. Særlig små barn senser dette, og kan bli utrygge. Noen barn er mer sensible enn andre. Dessuten, hvor går grensen? 1 - 2 - 3 - glass, for meg, for deg, for Hansen? Når kan Per, når kan Kari sense at mor eller far er annerledes? Har du fått med deg hvordan hunder reagerer på at eieren er beruset, og det etter ørsmå mengder?
Xanadus Skrevet 24. desember 2008 #80 Skrevet 24. desember 2008 Du snakker som om dette sannheten med to streker under. Som om du var alkoholforsker og hadde klare fakta på bordet. Vel, hvis du beveger deg litt rundt der ute i litteraturen, ser du at dette ikke stemmer. "Dette er ikke skadelig for barn", sier du. Hvordan i alle dager vet du det? Poenget er ikke nødvendigvis om de voksne endrer adferd til det "bedre" eller det "verre", men at de i det hele tatt endrer adferd. Særlig små barn senser dette, og kan bli utrygge. Noen barn er mer sensible enn andre. Dessuten, hvor går grensen? 1 - 2 - 3 - glass, for meg, for deg, for Hansen? Når kan Per, når kan Kari sense at mor eller far er annerledes? Har du fått med deg hvordan hunder reagerer på at eieren er beruset, og det etter ørsmå mengder? Dette med at voksne/foreldre tar et glass eller to (eller mer) på julaften er også en tradisjon som barn får med seg. Kanskje når disse barna, som var vant til at mor og far tok et glass på julaften, blir voksne (foreldre selv) tenker på tradisjoner i ft jul, og vin på julaften blir en tradisjon som de ubevisst fører videre til barna sine, siden de da skal virkelig kose seg med et glass. Ett glass kan for noen mennesker bli til mange flere(men da snakker vi kanskje om fyll). Selv om barna våre ikke tar skade av det, og selv om vi faktisk bare tar ett eneste glass , er dette en tradisjon vi vil føre videre til barna våre? Vi vet alle at noen voksne mangler grenser for når de har fått nok. Men ingen vet på forhånd hvem...Vil vi at familiejul skal forbindes med vin? Kanskje det er litt forskjell på å ta et glass vin på julaften, og å ta et glass vin en dag i mai foran barna?Fordi julaften er tradisjoner... Jeg vet ikke...jeg tok selv et glass vin i dag foran barna mine, og da begynte tankene mine å spinne...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå