Gå til innhold

Alkohol i jula

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi drikker et par enheter til julemiddagen, og jeg tviler på at noen barn tar skade av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si til de som påstår her inne at om man bare ikke blir voldelig eller hissig i berusa tilstand, så gjør det ikke noe om barna ser det: Prøv å se littegrann lenger enn blåmerker og knuste glassflasker. Jeg hadde (har) selv en mor som skal drikke til hun blir i godt humør. Og joda, hun blir i godt humør, og da ser hun på hele rommet som en scene hvor hun selv er stjernen, og vi andre er bare publikum. Høyrøysta som fy f... og gapskratter og alle andre har bare pent og le ellers blir hun sur.

Slikt ødelegger hyggen for ikke bare barna, men alle andre. Det nytter ikke si noe til henne på forhånd, for hun tenker kun på at det er hun som skal ha det hyggelig.

Selv drikker jeg et glass vin til maten (både på julaften og andre anledninger), mer enn det blir jeg surrete i huet, og jeg har ikke noe lyst til at folk skal si jeg er lik mora mi...

Skrevet

Da ungene var små, drakk vi så og si aldri. Ikke fordi vi hadde det som prinsipp, at de ikke skulle se alkohol, men fordi vi ikke hadde det som vane.

Barna mine har likevel sett meg påvirket av alkohol 1 gang i sin barndom, på en ferie, og det ler de av enda. Jeg var ikke full, hadde bare drukket et par glass vin til middagen, men jeg var visst morsom.

De har også et annet minne om en i nær slekt som drakk mye, og som ved ett tilfelle kom hjem til oss snydens. Jeg så de ble usikre av det, fordi vedkommende var så annerledes. Ustø og snøvlete, og ikke seg selv i det hele tatt.

Jeg er glad ungene mine ikke har vonde minner om alkoholbruk fra oss foreldre fra de var små, eller fra juler som ble ødelagt av alkohol!

Jeg drikker mer nå enn da, den gangen var det bare et par ganger i året, nå er det litt vin fredag eller lørdag, men jeg drikker det for å kose meg, og blir ikke full. Mannen drikker heller ikke mye.

Tenåringen ser at vi drikker vin, øl eller konjakk, men ser også at det er til kos, ikke for å drikke seg beruset. Det tror jeg ikke hun har vondt av å se.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg er voksen nå, men har sett foreldrene mine beruset flere ganger. Mamma har vel egentlig ikke blitt noe synlig påvirket sånn at jeg har lagt merke til det, men mamma har jeg sett overstadig beruset slik at han ikke viste hvor han var eller hva han pratet om lenger. Jeg synes ikke det er har vært ubehagelig å se foreldrene mine påvirket eller beruset, men det var selvsagt ubehagelig når jeg så pappa helt fra sans og samling. Jeg vil likevel legge til at jeg ikke har tatt skade av det, selv om det var ubehagelig der og da. Jeg tror ikke det er det man er redd for foreldrene sine fordi de forandrer personlighet, det er vel heller det at barna ønsker å beskytte foreldrene som gjør at det føles ubehagellig (er det farlig, kommer han til å skade seg, kommer han til å dø..osv).

Hos oss serveres det både vin, øl, aquavitt og cognac på julaften og alle drikker alkohol selv om det er barn til stede. Folk forsyner seg selvsagt i moderate mengder og ingen blir overstadig eller merkbart beruset.

Skrevet

Jeg tror nok barn legger merke til de ørsmå forandringene som kommer selv når foreldrene bare drikker 1-2 enheter... Men det er ikke alle barn som blir utrygge av det. Man skal uansett ikke undervurdere den negative effekten det kan ha på barn, at de ser sine foreldre "annerledes", selv om det er snakk om små forandringer.

MEN -, jeg er usikker på om det er riktig av meg å være avholds. Det er som mange sier viktig at barn får et "sunnt"/kontrolert forhold til alkohol og jeg ønsker ikke å gjøre alkohol det "en forbudt og spennede ting".

Jeg har heller ikke så mye til overs for holdningen om at "vi drikker litt for å demonstrere for barna at det går an å ha et sunt forhold til alkohol". Jeg drikker ikke, og har ingen planer om å drikke alkohol de neste ørten årene, så lenge jeg har små barn. At jeg er en avholdende rollemodell betyr IKKE at jeg overfører negative og usunne holdninger til alkohol til mine barn! Men med en gang jeg begynner å misjonere om hvor fryktelig skummelt og farlig alkohol er, tror jeg man begynner å drite seg ut.

I mitt hjem ønsker jeg rett og slett bare at alkohol ikke skal være til stede. Men jeg mener at jeg fint vil klare å snakke om alkohol med barna mine uten å bli formanende, nevrotisk eller misjonerende.

Er det å ikke drikke (enten aldri eller ved å la være å drikke i konfirmasjoner, til jul etc) et usunt forhold til alkohol? Jeg synes jeg har et utmerket forhold til alkohol, noe som i mitt tilfelle betyr at det er noe jeg ikke har lyst på.

Signerer :ler:.

Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet

Når vi var barn var våre synlig beruset ved flere anledninger i helger/ferier. Har ikke noe ubehagelige minner av det. Men aldri på julaften.

Min eldste har vel sett med litt happy ved anledning, men ikke overstadig. Men det er ellers i året. På julaften har jeg vært beruset men ikke med barna til stedet. Tar vel et par glass vin de fleste i laget, men det blir ikke mere før barna er i seng. Da kan det bli et par glass til..

Skrevet

Jeg får mindre og mindre til overs for alkohol i sin alminnelighet når jeg ser hvor mye trasig som følger i kjølvannet av den. Jeg tror at dersom det ble foretatt en måling i forhold til positive og negative konsekvenser av alkoholbruk, ville de negative effektene veie tyngst. Jeg vet også at mange som selv mener at de bruker alkohol på en uskadelig måte, og bare blir hyggelige og blide, har barn som får klump i magen og mer å tenke på grunnet foreldrenes bruk av alkohol i hjemmet.

Så for meg blir det alkoholfri jul i år, og det gjelder også for svigerfar som kommer til oss i jula. Vi kjøper alkoholfritt øl til ham, så får han drikke eller la være.

I forhold til argumentet om at barn lærer å drikke alkohol på en normal måte av foreldre som drikker moderat; De lærer iallefall å drikke alkohol. Jeg vil lære mine barn at man kan ha det hyggelig og fint sammen mens vi drikker jus, brus, farris og vann.

Skrevet
Barn kan reagerer veldig sterkt på berusede foreldre - for barn merker at foreldrene er annerledes og det kan virke skremmende - selvom foreldrene ikke er voldelige eller høyrøsta.

Jeg er nå 45 - men har noen veldig vemmelige minner fra å ha sett min far pussa da jeg var barn. Hadde store problemer med å forholde meg til ham etter dette. Dette var på en ferietur og jeg kommer aldri til å glemme det.

Selv drikker jeg ikke alkohol i julen ... og forstår ikke alle de menneskene hvor ordet jul nærmest er synonymt med alkohol. Jul er familietid for meg - med god mat og fyr i peisen .. og Farris i glasset til middag.

Mine barn har ikke tatt skade av å se faren beruset, og de har heller ikke hatt store problemer med å forholde seg til han i ettertid. Nå drikker ikke han seg beruset på julaften, men tar gjerne et glass øl til maten og en øl som kos etter det. Men når vi har vært på ferie, så har de sett han beruset noen ganger. Noe jeg syns er helt greit, for de lærer faktisk at man kan nyte litt alkohol uten å bli kjempe full hver eneste gang. Det ulovlige er ofte mye mer spennende.

Jeg må si at jeg syns det er veldig rart om du ikke klarer å glemme å ha sett din far pussa en gang på en ferietur, og spesielt siden du nå er 45 år. Men vi reagerer alle forskjellig, men nå som voksen burde du ha klart å legge det fra deg. Det er ikke dermed sagt at du skal drikke rundt barna, men at du kan klare å se på det som helt greit at din far var pussa den gangen.

Skrevet
Jeg får mindre og mindre til overs for alkohol i sin alminnelighet når jeg ser hvor mye trasig som følger i kjølvannet av den. Jeg tror at dersom det ble foretatt en måling i forhold til positive og negative konsekvenser av alkoholbruk, ville de negative effektene veie tyngst. Jeg vet også at mange som selv mener at de bruker alkohol på en uskadelig måte, og bare blir hyggelige og blide, har barn som får klump i magen og mer å tenke på grunnet foreldrenes bruk av alkohol i hjemmet.

Så for meg blir det alkoholfri jul i år, og det gjelder også for svigerfar som kommer til oss i jula. Vi kjøper alkoholfritt øl til ham, så får han drikke eller la være.

I forhold til argumentet om at barn lærer å drikke alkohol på en normal måte av foreldre som drikker moderat; De lærer iallefall å drikke alkohol. Jeg vil lære mine barn at man kan ha det hyggelig og fint sammen mens vi drikker jus, brus, farris og vann.

Barn kan fint lære at man har det hyggelig både med og uten, og da snakker jeg moderate mengder alkohol. Det er ikke snakk om å ha fyllakalas med barn tilstedet.

Skrevet (endret)
hehe....måtte selv le da jeg leste denne.

Synes det er skikkelig bra at foreldrene OFRER seg for at barna skal få et naturlig forhold til alkohol......LOL

Ja ikke sant... :ler:

Nei da, det var ikke slik jeg mente det, og helt sikkert ikke slik AnneShirley mente det heller... Det er bare så utrolig ofte at jeg leser det som jeg ser på som en rettferdiggjøring, og jeg synes det blir så feil å si at man drikker "fordi man ønsker å være et godt forbilde for barna", selv om jeg også skjønner at det ikke er slik det er ment.

Her er du inne på noe veldig sentralt. Jeg er slett ikke avholds, men har selv valgt å være dette når jeg er sammen med barna selv om jeg aldri blir sint eller voldelig (derimot får jeg en stor dose selvironi som kan få mange andre til å le :ler: ). MEN -, jeg er usikker på om det er riktig av meg å være avholds. Det er som mange sier viktig at barn får et "sunnt"/kontrolert forhold til alkohol og jeg ønsker ikke å gjøre alkohol det "en forbudt og spennede ting".

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet fordi du er avholds foran barna dine.

Det er mange som ikke drikker, og det er mange årsaker til at mange velger å ikke nyte alkohol i det hele tatt, eller foran barna.

Men jeg synes det er viktig å være åpen rundt alkohol for å avmystifisere det!

Barna mine vet godt at jeg liker vin, og hvorfor jeg ikke drikker det selv om jeg liker det.

De vet at jeg går på medisiner som påvirker leveren, og at jeg ikke drikker alkohol fordi jeg ikke vil belaste leveren min.

De vet at mannen min ikke drikker alkohol fordi han ikke liker smaken.

På den måten blir ikke alkohol nor forbudt og spennende. De vet at vi har VALGT å ikke drikke.

De vet også at hvis de skal drikke alkohol må de snakke med meg først, fordi de kommer til å bli syke hvis de drikker feil type alkohol. (de har cøliaki)

Endret av Pippip
Skrevet

De aller fleste har et naturlig forhold til alkohol, også i julen. Det lille fåtallet som drikker for mye i julen gjør det trolig ellers også.

Det er bra at man engasjerer seg i andre menneskers situasjon, seriously, men det finnes steder hvor skoen trykker mer.

Skrevet
Jeg tror nok barn legger merke til de ørsmå forandringene som kommer selv når foreldrene bare drikker 1-2 enheter...

Det gjorde i hvertfall ikke jeg. De voksne i min familie forandret seg ikke etter å ha tatt et par glass. I alle julene i oppveksten sto det øl og akevitt på bordet på julaften. Og jeg kan med hånden på hjertet ikke huske å ha følt noe som helst negativt i forbindelse med dette. Ikke i det hele tatt. Jeg har bare positive minner fra barndommens juler, både fra når vi feiret bare med mine foreldre og søsken, og når vi var hos mine besteforeldre sammen med tanter, onkler og søskenbarn.

Det er på ingen måte uansvarlig å ha et moderat inntak av alkohol når det er barn til stede.

Skrevet

Jeg vokste opp i ett hjem med foreldre som er fra ett land med en annen alkohol-kultur enn det som er vanlig her i landet. Mine foreldre nyter gjerne øl eller vin til god mat, det er helt naturlig for de.

Det er sjeldent at de drikker seg fulle, men jeg har sett de beruset et par ganger i løpet av mitt liv. Jeg har aldri følt meg usikker eller redd på grunn av dette. Og, ja, det serveres alkohol i julen. Godt juleøl (far brygger selv), eller en god vin, og kanskje litt mjød til julegodtet (den er det jeg som har brygget, det er tradisjon). Betyr dette at julen er synonymt med alkohol for oss? Er vi dårligere mennesker fordi det ikke er farris i glassene våre? Jul er uten tvil familietid for meg også, og uten tvil den tid hvor jeg søker mest hjem til mine egne.

Min mann vokste opp med en mor hvis mellomnavn burde ha vært flatfyll. Han har mange vonde tanker rundt jul, og vil ikke feire sammen med sin egen familie. Siden jeg ble kjent med han så har han feiret med oss. Mine foreldre var veldig bekymret den første julen, de ville at han skulle ha det best mulig sammen med oss og til slutt ble det til at mamma spurte han om de bare skulle la være å servere alkohol. Han har aldri hatt noen problemer med vår "alkoholbruk". Han er strengt avholdsmann selv, smaker ikke på engang, og det er hans valg.

Jeg drikker når det passer meg, ikke for å bli full, ikke fordi jeg er ute etter å ruse meg, men fordi noen måltider passer best sammen med et glass øl, eller vin.

Derimot kan jeg ikke skjønne hvordan folk kan drikke brus! Vin er liksom den store djevelen, men cola setter man frivillig på bordene, og serverer til små barn, gjerne i flaskevis.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det som skjer dersom man drikker bare litt alkohol er at man blir rolig inni seg og mer tilfreds. Noe stimuleres i hjernen som gjør at man blir i bedre humør. Dette er ikke skadelig for barn. Barn tåler å se at voksne blir i bedre humør, og ikke like stressa som man er til hverdags. Dette er noe helt annet enn å bli full. Barn som har dårlige minner fra barndommen om alkohol er stort sett barn av alkoholmisbrukere. Disse drikker ikke bare litt, men drikker seg sørpe, og det skjer ikke bare en sjelden gang, men det skjer hele tiden. Synes ikke man skal blande sammen barn av alkoholikere og barn av foreldre som drikker 1-2-3 glass til maten og kanskje har sett foreldrene småfulle 1-2 ganger.

Skrevet
Det som skjer dersom man drikker bare litt alkohol er at man blir rolig inni seg og mer tilfreds. Noe stimuleres i hjernen som gjør at man blir i bedre humør. Dette er ikke skadelig for barn. Barn tåler å se at voksne blir i bedre humør, og ikke like stressa som man er til hverdags. Dette er noe helt annet enn å bli full. Barn som har dårlige minner fra barndommen om alkohol er stort sett barn av alkoholmisbrukere. Disse drikker ikke bare litt, men drikker seg sørpe, og det skjer ikke bare en sjelden gang, men det skjer hele tiden. Synes ikke man skal blande sammen barn av alkoholikere og barn av foreldre som drikker 1-2-3 glass til maten og kanskje har sett foreldrene småfulle 1-2 ganger.

Veldig enig

Skrevet (endret)

Her jeg jeg totalt uenig med deg! Det er ikke bare barn av alkoholmisbrukere som kan oppelve alkohol som en negativ faktor.

Jeg kjenner flere som ikke har et alkoholproblem, som kanskje drikker to-tre ganger i året, men som forandrer adferd totalt når de drikker, selv om de drikker bare litt (2-3 glass)...

En årsak kan være at de har lav toleranse for alkoholen siden de drikker så sjelden, men hos de fleste er grunnen at alkohol ofte forsterker en allerede tilstedeværende sinnsstemning, og under de "rette" omstendighetene kan ett glass vin være nok til å starte en krangel!

Endret av Pippip
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Her jeg jeg totalt uenig med deg! Det er ikke bare barn av alkoholmisbrukere som kan oppelve alkohol som en negativ faktor.

Jeg kjenner flere som ikke har et alkoholproblem, som kanskje drikker to-tre ganger i året, men som forandrer adferd totalt når de drikker, selv om de drikker bare litt (2-3 glass)...

En årsak kan være at de har lav toleranse for alkoholen siden de drikker så sjelden, men hos de fleste er grunnen at alkohol ofte forsterker en allerede tilstedeværende sinnsstemning, og under de "rette" omstendighetene kan ett glass vin være nok til å starte en krangel!

Dersom man blir kranglete eller voldelig i fylla blir det selvsagt noe annet, men nå er det jo sånn at det ikke er hyggelig for barn med voldelige og kranglete voksne uavhengig av om de er påvirket ellet ikke. Det er selvfølgelig lov å bruke hodet, har man lav tolleransegrense og blir voldelig i fylla skal man selvsagt ikke deikke med barn til stede.

Skrevet

Kunne ikke vært mere enig!

Gjest Utlogget
Skrevet
Dersom man blir kranglete eller voldelig i fylla blir det selvsagt noe annet, men nå er det jo sånn at det ikke er hyggelig for barn med voldelige og kranglete voksne uavhengig av om de er påvirket ellet ikke. Det er selvfølgelig lov å bruke hodet, har man lav tolleransegrense og blir voldelig i fylla skal man selvsagt ikke deikke med barn til stede.

Se for deg følgende scenario (tatt fra virkeligheten):

Det er julaften kveld, bestefar har slitt hele dagen med å lage til "den perfekte jul" for sine barnebarn, som skal feire hos ham for første gang siden de ble født. Til maten slapper han av med et glass vin og en akevitt...

Det går rett i fletta på bestefar, gjør han avslappet og godt humør... litt for godt humør synes barnebarna, som reagerer på at bestefar småfniser og klemmer og kysser på barna hele tiden.

Mor ser at barna blir ukomfortable, ber bestefar være med ut på kjøkkenet, og spør om han vil ha en kopp kaffe for å klarne hjernen.

Bestemor reagerer også, hun blir lei seg fordi hun ser at barna søker seg til mor og far fordi de er utrygge.

Bestefar blir lei seg! Han merker ikke selv at han har endret adferd, han "koser seg" jo bare, er jo bare i godt humør.

Hadde barna i dette huset en hyggelig julekveld tror du?

Ikke vold, ikke krangling, ikke alkoholmisbruk, bare en sliten bestefar som ikke var klar over at et glass vin gjorde at barna ble ukomfortable rundt han som de egentlig var så glade i, og så trygge på.

De husker følelsen fremdeles, selv om det er 11 år siden nå.

Jeg har ingenting i mot at små mengder med alkohol nytes sammen med barn, men å si at det bare er barn av alkoholmisbrukere som kan oppleve alkohol på en negativ måte er feil. Og det behøver ikke engang dreie seg om flatfyll, vold eller krangling. Av og til kan også "godt humør" gjøre mennesker rundt en ukomfortable.

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)

Da har dere i hvertfall lært at akkuratt denne bestefaren + alkohol + barn ikke går bra sammen. Det betyr ikke det samme som at barn generelt synes det er ubehagelig at voksne drikker et par glass vin.

For min del har det med at voksne drikker alkohol også vært positivt. Spesiellt pappa egentlig, med alkohol blir han roligere, lettere å få kontakt med og slutter å være hissig. Så noen voksne er til og med skumlere edru enn påvirket av alkohol.

Endret av Stjernedryss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...