Far til 2 Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Jeg har altid hatt et VELDIG forsiktig forhold til alkohol når barna har vært hos meg. Noen ganger føler jeg at jeg har vært for forsiktig (f.eks. da jeg under en samtale med andre voksne fortalt at jeg var avholdende når jeg hadde barna, men at et av barna da rettet meg og fortalte jeg hadde tatt et glass aquvavit en julaften 3 år tidligere da vi var sammen med mine foreldre). Det betyr at jeg sammen med barna er VELDIG forsiktig med alkohol, mens jeg de andre helgene kan ta både 1 og 5 glass for mye. Men hvordan er det med resten av dere. Hvor forsiktig er dere (og hvor forsiktig er deres samboer/ektefelle eller ex-samboer/-ektefelle) ? Hvor langt bør vi gå for at barn ser på oss som "rare" og hvor gamle bør de bli før de evt opplever dette ? Mange barn gruer seg til jul
Gjest Aurora Borealis Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Vi tar oss gjerne et par glass vin til middagen på julaften (ellers i året også). Alkohol virker jo forskjellig på folk. Noen blir omtrent pussa bare av å lukte på alkohol, mens andre godt kan drikke en halv flaske vin uten å merke noe. Min personlige regel går på at barn skal slippe å tilbringe tid sammen med berusede voksne som bøtter innpå. Men jeg tror ikke de tar skade av å se at voksne drikker et par glass øl eller vin.
Piper Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Jeg drikker veldig sjelden, men min mann tar seg en eller to øl av og til. Mine barn har sett min mann beruset, når han har kommet fra fest ol, men de har ikke tatt skade av det. Jeg tror at barn kan ta skade av det, om den som drikker forandrer væremåte. Det vil si at personen blir hissig, og kjefter og smeller, kanskje også slår. Men jeg tror ikke at barn tar skade av det, om man bare blir i litt ekstra godt humør.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Jeg drikker veldig sjelden, men min mann tar seg en eller to øl av og til. Mine barn har sett min mann beruset, når han har kommet fra fest ol, men de har ikke tatt skade av det. Jeg tror at barn kan ta skade av det, om den som drikker forandrer væremåte. Det vil si at personen blir hissig, og kjefter og smeller, kanskje også slår. Men jeg tror ikke at barn tar skade av det, om man bare blir i litt ekstra godt humør. Barn kan reagerer veldig sterkt på berusede foreldre - for barn merker at foreldrene er annerledes og det kan virke skremmende - selvom foreldrene ikke er voldelige eller høyrøsta. Jeg er nå 45 - men har noen veldig vemmelige minner fra å ha sett min far pussa da jeg var barn. Hadde store problemer med å forholde meg til ham etter dette. Dette var på en ferietur og jeg kommer aldri til å glemme det. Selv drikker jeg ikke alkohol i julen ... og forstår ikke alle de menneskene hvor ordet jul nærmest er synonymt med alkohol. Jul er familietid for meg - med god mat og fyr i peisen .. og Farris i glasset til middag.
FrizzleSizzle Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Kan ikke si jeg har noe lyst på alkohol i jula, gitt. Det er mat det går i da.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Vi tar oss gjerne noen glass vin, men drikker oss ikke fulle. Jeg har noen foreldre som alltid har vært litt "tørste", men på julaften drakk de aldri. Utenom det kan jeg ikke si at jeg noen gang følte det ubehagelig når jeg var liten og de var beruset. De ble bare ekstra glade og snille. Har ikke tatt noe skade av det jeg hvertfall. (Nå er det selvfølgelig ikke alle som blir slik når de blir beruset og da mener jeg det er skadelig for barna)
Scorpina Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Vi bruker å drikke et par glass med vin til maten julaften. Til kaffen tar jeg en eller to likører (liker ikke cognac) mens mannen min tar seg en cognac eller to. Mamma tar også seg èn, kanskje to cognac.
Gjest kaffedama Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Etter at jeg fikk barn har jeg drukket max et glass vin el øl til maten før sønnen har lagt seg, og kanskje et til etterpå. I år har jeg stor mage igjen og da sier det seg selv at det blir alkoholfritt.
Disco Biscuit Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Vi tar en øl eller to til maten på julaften. Det gjør vi forsåvidt ved spesielle anledninger ellers i året også, så det vil jeg si at barna også vant til. Jeg ville aldri drukket mer enn dette foran barna nettop fordi jeg ikke vil oppleves som annerledes fordi jeg har drukket litt. Når vi ikke har barn i hus så kan jeg derimot drikke en god del mer enn dette.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. desember 2008 #10 Skrevet 19. desember 2008 Vi har ofte tatt oss 1-2 glass vin til middagen på "helt vanlige dager" og på juleaften osv. Det er noe jeg ser for meg å gjøre også med barn i hus, for nettopp å gå forann som et eksempel på å ha et sunt forhold til alkohol. Beruset har jeg derimot ingen planer om å la mine fremtidige barn se meg.
Gjest Pippip Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Vi har ofte tatt oss 1-2 glass vin til middagen på "helt vanlige dager" og på juleaften osv. Det er noe jeg ser for meg å gjøre også med barn i hus, for nettopp å gå forann som et eksempel på å ha et sunt forhold til alkohol. Beruset har jeg derimot ingen planer om å la mine fremtidige barn se meg. Jeg har ingenting i mot at voksne mennesker drikker med måte sammen medd barn, men vær så vennlig å si den virkelige grunnen. Jeg er utrolig lei av den rettferdiggjøringen som alltid kommer fram når det er snakk om barn og alkohol. Sannheten er at dere drikker det ene glasset (eller to) fordi dere liker det, og har lyst på et glass vin til maten, eller for kosen. Å si at dere tar ett glass eller to med alkohol FORDI at barna skal se at det går an å ha et sunt forhold til alkohol er ikke noe mer enn GPP!
Gjest Pippip Skrevet 19. desember 2008 #12 Skrevet 19. desember 2008 Jeg glemte å svare på spørsmålet... Mannen og jeg er avholds, og de vi feirer jul sammen med liker best mineralvann til mat. Men foreldrene og svigerforeldrene mine tar gjerne et glass likør til kaffen litt senere på kvelden. Jeg tror som de andre, at det er når voksne forandrer væremåte, at barna reagerer. Hvor mye hver enkelt tåler før adferden endres er individuelt, men et glass til maten, og en konjakk/likør til kaffen tåler vel de fleste.
Gjest Mann35 Skrevet 19. desember 2008 #13 Skrevet 19. desember 2008 Jeg har ingenting i mot at voksne mennesker drikker med måte sammen medd barn, men vær så vennlig å si den virkelige grunnen. Jeg er utrolig lei av den rettferdiggjøringen som alltid kommer fram når det er snakk om barn og alkohol. Sannheten er at dere drikker det ene glasset (eller to) fordi dere liker det, og har lyst på et glass vin til maten, eller for kosen. Å si at dere tar ett glass eller to med alkohol FORDI at barna skal se at det går an å ha et sunt forhold til alkohol er ikke noe mer enn GPP! hehe....måtte selv le da jeg leste denne. Synes det er skikkelig bra at foreldrene OFRER seg for at barna skal få et naturlig forhold til alkohol......LOL
Vera Vinge Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 hehe....måtte selv le da jeg leste denne. Synes det er skikkelig bra at foreldrene OFRER seg for at barna skal få et naturlig forhold til alkohol......LOL Det er vel ikke nødvendigvis det man påstår, men at man heller ikke blir totalavholdende, fordi man i tillegg til å like det, tror at det kan være bra å vise at man kan ha et kontrollert forhold til alkohol. Jeg syns det er bra du starter denne tråden, Far til 2. Alt for mange barn gruer seg til jul med foreldre som mister flere hemninger enn normalt. Jeg tror også at det kan være ubehagelig for et barn å se en beruset forelder selv om forelderen ikke blir sint eller voldelig. Ikke hvis man bare blir i litt bedre humør enn normalt, men hvis man blir voldsomt begeistret og vil ha barnet med på ting, og det blir tydelig at personen ikke "er seg selv". Jeg tror det kan være skremmende, om enn ikke nødvendigvis direkte skadelig alltid. Jeg tenker derfor at jeg ikke vil være beruset foran framtidige barn, uavhengig av hvilken retning humøret går.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #15 Skrevet 19. desember 2008 Mine foreldre har aldri vært noe strenge på at de ikke drikker foran barna. De tok seg gjerne noen glass vin eller øl, og aqevit i jula. MEN jeg har aldri sett dem beruset, kanskje i ekstra godt humør, men aldri beruset. Så det har mye å si hvordan de som drikker, reagerer på alkoholen.Jeg tror jeg ville synes det var skremmende og ubehagelig om de ble synlig beruset (da jeg var yngre selvsagt, nå hadde jeg vel tålt det). Så hvis du er en som forandrer personlighet og snøvler og sjangler ville jeg vært forsiktig.
Far til 2 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 19. desember 2008 Det er vel ikke nødvendigvis det man påstår, men at man heller ikke blir totalavholdende, fordi man i tillegg til å like det, tror at det kan være bra å vise at man kan ha et kontrollert forhold til alkohol. Her er du inne på noe veldig sentralt. Jeg er slett ikke avholds, men har selv valgt å være dette når jeg er sammen med barna selv om jeg aldri blir sint eller voldelig (derimot får jeg en stor dose selvironi som kan få mange andre til å le ). MEN -, jeg er usikker på om det er riktig av meg å være avholds. Det er som mange sier viktig at barn får et "sunnt"/kontrolert forhold til alkohol og jeg ønsker ikke å gjøre alkohol det "en forbudt og spennede ting". Jeg tror også at det kan være ubehagelig for et barn å se en beruset forelder selv om forelderen ikke blir sint eller voldelig. Ikke hvis man bare blir i litt bedre humør enn normalt, men hvis man blir voldsomt begeistret og vil ha barnet med på ting, og det blir tydelig at personen ikke "er seg selv". Jeg tror det kan være skremmende, om enn ikke nødvendigvis direkte skadelig alltid. Jeg tenker derfor at jeg ikke vil være beruset foran framtidige barn, uavhengig av hvilken retning humøret går. Jeg er helt enig med deg, og dette er sansynligvis årsaken til at jeg har valgt som jeg har gjort. Det er SMÅ endringer som vi ikke selv merker som gjør at mange barn ikke forstår hva som skjer. Men hvor gamle bør barn være før vi løsner på dette ? Når forstår barn at 2 conac eller tilsvarende ikke er noe farlig såfremt ikke foreldrene reagerer for forskjellig fra hva de vanligvis gjør ? En "ukontrolert" fornøyd og bli forelder kan gi barn følelsen av at dette vil de også prøve. En "ukontrolert" sur og sint forelder kan gjøre at barn skyr alkohol. Og begge disse tingene (dvs både ønske om å prøve, og ønske om å ikke prøve) kan skje i motsatt tilfeller av det jeg beskriver. Det er mao ingen fasit ettersom både foreldre og barn reagerer så forskjellig. Men jeg skulle gjerne sett at jeg visste hva som er rett og galt. Det gjør jeg imidlertid ikke.
Mamma1 Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 Jeg drikker ikke i jula i år, obviously. Men sånn ellers så har det hendt jeg har tatt et par glass etter at barna har lagt seg. Samboer drikker heller ikke noe særlig julaften, kanskje en øl eller to seint om kvelden.
Pemille Skrevet 19. desember 2008 #18 Skrevet 19. desember 2008 (endret) Synes det er hyggelig å lese at flere velger å la være å drikke alkohol i jula. Husker godt egne minner fra både jul og andre festligheter der de voksne drakk alkohol, og selv om jeg har hatt trygge, gode voksenpersoner rundt meg, har jeg ikke vært hundre prosent komfortabel med at de drakk, enten det dreide seg om et såkalt "glass eller to", eller mer. Synes det er så interessant, den stadig brukte måten å si "vise at vi har et sunt forhold til alkohol" på. Er det å ikke drikke (enten aldri eller ved å la være å drikke i konfirmasjoner, til jul etc) et usunt forhold til alkohol? Jeg synes jeg har et utmerket forhold til alkohol, noe som i mitt tilfelle betyr at det er noe jeg ikke har lyst på. Dette sier jeg ikke fordi jeg mener at andre må ha samme holdning som meg, men fordi jeg synes det er viktig at det å ikke drikke også blir akseptert. Det virker ofte som om det er lettere å akseptere at man har noen i familien som drikker MYE til jul, enn at man lar være å drikke. Det at jeg velger å drikke resten av året, er først og fremst fordi jeg vil vise støtte til de som har hatt, eller har vært negativt påvirket av andres alkoholproblemer. Jeg har faktisk underskrevet en hyggelig "kontrakt", jeg, på at jeg ikke skal drikke i jula. Ikke fordi jeg trenger en sånn kontrakt for å la være, men fordi jeg ville tydeliggjøre at jeg vil være en trygg voksenperson for barna i familien min også da. Synes det er en flott kampanje, og andre som ikke har tenkt til å drikke i jula oppfordres til å skrive under for å vise at det er flere av oss! Hvit jul Ønsker alle en god jul! Endret 19. desember 2008 av Pemille
Teriyaki Skrevet 19. desember 2008 #19 Skrevet 19. desember 2008 Jeg har aldri tatt skade av at pappa har drukken på nyttårsaften, eller drukket vin og sånt i julen, eller drikker øl hver fredag.
Kraistin Skrevet 19. desember 2008 #20 Skrevet 19. desember 2008 Nå snakker jeg kun om mine erfaringer som barnet i jula. Foreldrene mine har alltid vært glad i både vin og øl, men med måte. For dem er det noe man koser seg med, både til hverdags og helg, og drikker seg ikke fulle på det. Når jeg var liten drakk de også alkohol, kanskje en akkevitt e.l til kaffen i tillegg (de drikker sjelden sprit). Men som sagt, de har aldri vært synlig beruset foran meg da jeg var barn, og kanskje er det derfor jeg selv har et ganske så sunt forhold til alkohol i dag (er 18 år). Men det er viktig at foreldrene kjenner sine egne begrensninger, og er ekstra påpasselig nettopp i jula da dette skal være barnas favoritthøytid. Poenget mitt er at det ikke er noen fasit på om man kan drikke foran barna eller ikke. Det kommer helt an på hvordan man reagerer på alkohol, da det kan være skummelt når foreldrene oppfører seg annerledes. Jeg selv tror på måtehold, og tror også det har noe med hva man har i glasset. Jeg drikker f.eks vin like mye for nytelsens skyld som å skulle bli beruset, og drikker aldri sprit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå