Gå til innhold

Aldri vært her inne før!


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

Jeg vil erstatte min veldig duftende vakre Sweet Memory Bubbles som døde :trist: Men det er så vanskelig å få tak i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Zenobia skrev:

Jeg har nok syndet med trekken, siden verandadøren noen ganger blir brukt til lufting (men det har jeg jo gjort hele tiden). Aldri lenge ad gangen. Jeg fant Lea Maria Salazar på nettet som duftende. Hadde vært spennende om den fantes i hvitt eller rødt (ikke rosa).

Den var fin! Må kanskje bestille fra nederland/tyskland da :klo: Men sweet memory er finere :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har falt for fristelsen å kjøpe en jukse-BLÅ  orkidè da? Jeg har blitt stående og se på dem,
men har gått forbi. Kan man jukse i heimen mon tro...kjøpe en hvit en og dyppe den i en blekkoppløsning? :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Ingen som har falt for fristelsen å kjøpe en jukse-BLÅ  orkidè da? Jeg har blitt stående og se på dem,
men har gått forbi. Kan man jukse i heimen mon tro...kjøpe en hvit en og dyppe den i en blekkoppløsning? :klo: 

Jeg har sett at de fester en beholder med blåfarge på blomsterstengelen, og et kutt i blomsterstengelen med forbindelse til beholderen forsyner planten med blåfarge og gjør blomstene blå. Man kan jo høre med en gartner for å få vite hva slags fargestoff man bør bruke :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zenobia skrev:

Det hadde jo vært flott!

Historien går som følger:

Jeg kjøpte engang en fin, tregrenet orkidé. Den blomstret og var så lykkelig, så. Så blomstret den av, og så stod den der naken og tregrenet. Jeg fortsatte å vanne. Ingenting skjer. På lenge. Så tror jeg det var @Hoppetaujenta som tipset meg om å bruke lunkent vann. Jeg så gjorde. Og gjett om den blomstret! Fikk også en ny gren, så nå er den firegrenet. Altså, den blomstret på alle fire grenene.

Så langt alt vel.

Den fjerde grenen blomstret etter hvert av, og så kom det en gren fjerdegrenen. (De første tre er det fremdeles blomster på). Akkurat da var jeg litt knipen med vanningen; tror det gikk 14 dager istedefor 7-10 dager :sukk: 

Og så er det plutselig STOPP. Full stopp. På den nye grenen på fjerdegrenen henger det én uutsprunget blomst på. Og den har hunget der LENGE. På de andre tre grenene står blomstene i flor. Pluss at det har kommet antydninger til nye grentilskudd på de gamle grenene. MEN DE KOMMER IKKE UT.

Jeg tenkte at det kanskje var på tide med næring, så jeg kjøpte orkidénæring. Men ingenting skjer.

Så vidt jeg kan huske har den blomstret fra november til den stoppet i slutten av januar. Er det vanlig at orkidéer blomstrer om vinteren?

Er det vanlig at de stopper opp? Den ser jo fin ut, men jeg skjønner ikke hva som skjer :fnise:

 

 

Hei :blomst: Det er mulig at de skuddene trenger et år før de vokser ut som nye stengler, akkurat som på trær og diverse andre planter.

Her fant jeg en gammel tråd om orkideer, som også handler om keikier (orkideavleggere) for dere som har lyst til å prøve det.

Angående hviletid, har jeg hørt at  orkideer tar 9 måneders pause etter avblomstring, før de på nytt blomstrer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Hei :blomst: Det er mulig at de skuddene trenger et år før de vokser ut som nye stengler, akkurat som på trær og diverse andre planter.

Her fant jeg en gammel tråd om orkideer, som også handler om keikier (orkideavleggere) for dere som har lyst til å prøve det.

Angående hviletid, har jeg hørt at  orkideer tar 9 måneders pause etter avblomstring, før de på nytt blomstrer.

 

 

Jeg har nå også lest på nettet at denne typen gjerne blomstrer på vinteren, så da er ikke det noe mysterium lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Ingen som har falt for fristelsen å kjøpe en jukse-BLÅ  orkidè da? Jeg har blitt stående og se på dem,
men har gått forbi. Kan man jukse i heimen mon tro...kjøpe en hvit en og dyppe den i en blekkoppløsning? :klo: 

Jeg synes ikke de frister så veldig, for å være helt ærlig. Men, du kan jo kjøpe deg en ekte blå orkide da :jepp: Selv om de nok er et par hakk dyrere :) 

fa3399b6670c2a5e81c4217347e41ec1.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Ingen som har falt for fristelsen å kjøpe en jukse-BLÅ  orkidè da? Jeg har blitt stående og se på dem,
men har gått forbi. Kan man jukse i heimen mon tro...kjøpe en hvit en og dyppe den i en blekkoppløsning? :klo: 

Det ser ut til at konditorfarge kan brukes ja :jepp: Her er det gjort på andre blomster:

frankenstein-gruppe.jpg?resize=1200,762&

 

http://www.moseplassen.no/2011/01/frankensteinblomst-morro-med-konditorfarge/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips An0. Kanskje det blir en hvit eksperimenteringsorkidè på meg om litt. :jepp:  
*kjøpe litt konditorfarge og begynne i det små* Mine blomstrer ca to+ ganger i året. Innimellom der igjen
vokser det ut et nytt blad, så det skjer noe hele tiden...men langsomt. Jeg tror at jeg bør rense bort gamle
røtter, kjøpe ny bark og potte om denne våren.  De trenger ny bolig av og til de også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææh. ..hvor har jeg kommet?   :klo:

Her har vel ikke Jærri vært før?!

Ble litt redd...   😢

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fremmed stemme lyder*  "Vær hilset fremmede og velkommen til Orkidè-landet"   :ninja: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Æææh. ..hvor har jeg kommet?   :klo:

Her har vel ikke Jærri vært før?!

Ble litt redd...   😢

:klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zenobia skrev:

Jeg har nok syndet med trekken, siden verandadøren noen ganger blir brukt til lufting (men det har jeg jo gjort hele tiden). Aldri lenge ad gangen. Jeg fant Lea Maria Salazar på nettet som duftende. Hadde vært spennende om den fantes i hvitt eller rødt (ikke rosa).

Der har du synderen, verandadøra. :sulosi:

Vinduskarmen er kaldere på midtvinteren når kulden biter mer ute. Synder nummer to. 

Anonymkode: 6c109...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

*fremmed stemme lyder*  "Vær hilset fremmede og velkommen til Orkidè-landet"   :ninja: 

Nå ble Jærri enda reddere ...

Skummel stemme.  :grine:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Passe på meg?  :jepp:  :klem:

Ja, snille Jerryvennen :hjerte:  :klem:

Men her er det ikke farlig. Tante Hoppe er en av de snilleste i hele verden :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Var det så morsomt? :laugh:

Jepp. "Tante" Hoppis, lissom...  :fnise:  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...