Gå til innhold

Aldri vært her inne før!


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

 

Har en slik herlighet som ikke vil gi blomster:klo: 

Japansk blåregn....vet ikke hvorfor jeg ikke får lagt ut bilde:klo:

Endret av fiole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Jeg husker ikke hva denne tråden handler om..

Eller, vent litt. Var det dét den handlet om?

Ang. blomster har jeg et orkidémysterium. Det får jeg kanskje løst om jeg søker på nettet. Men det er fali' det. Man kan jo bli sittende fast (i nettet altså).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Zenobia skrev:

Hm. Jeg husker ikke hva denne tråden handler om..

Eller, vent litt. Var det dét den handlet om?

Ang. blomster har jeg et orkidémysterium. Det får jeg kanskje løst om jeg søker på nettet. Men det er fali' det. Man kan jo bli sittende fast (i nettet altså).

Hva er orkidémysteriet? Kanskje jeg kan løse det :kaffekopp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, fiole skrev:

 

Har en slik herlighet som ikke vil gi blomster:klo: 

Japansk blåregn....vet ikke hvorfor jeg ikke får lagt ut bilde:klo:

Wisteria kan vel være litt vanskelig her til lands, ellers kanskje den er ung og trenger mer tid på seg :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Hva er orkidémysteriet? Kanskje jeg kan løse det :kaffekopp: 

Det hadde jo vært flott!

Historien går som følger:

Jeg kjøpte engang en fin, tregrenet orkidé. Den blomstret og var så lykkelig, så. Så blomstret den av, og så stod den der naken og tregrenet. Jeg fortsatte å vanne. Ingenting skjer. På lenge. Så tror jeg det var @Hoppetaujenta som tipset meg om å bruke lunkent vann. Jeg så gjorde. Og gjett om den blomstret! Fikk også en ny gren, så nå er den firegrenet. Altså, den blomstret på alle fire grenene.

Så langt alt vel.

Den fjerde grenen blomstret etter hvert av, og så kom det en gren fjerdegrenen. (De første tre er det fremdeles blomster på). Akkurat da var jeg litt knipen med vanningen; tror det gikk 14 dager istedefor 7-10 dager :sukk: 

Og så er det plutselig STOPP. Full stopp. På den nye grenen på fjerdegrenen henger det én uutsprunget blomst på. Og den har hunget der LENGE. På de andre tre grenene står blomstene i flor. Pluss at det har kommet antydninger til nye grentilskudd på de gamle grenene. MEN DE KOMMER IKKE UT.

Jeg tenkte at det kanskje var på tide med næring, så jeg kjøpte orkidénæring. Men ingenting skjer.

Så vidt jeg kan huske har den blomstret fra november til den stoppet i slutten av januar. Er det vanlig at orkidéer blomstrer om vinteren?

Er det vanlig at de stopper opp? Den ser jo fin ut, men jeg skjønner ikke hva som skjer :fnise:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Zenobia skrev:

Det hadde jo vært flott!

Historien går som følger:

Jeg kjøpte engang en fin, tregrenet orkidé. Den blomstret og var så lykkelig, så. Så blomstret den av, og så stod den der naken og tregrenet. Jeg fortsatte å vanne. Ingenting skjer. På lenge. Så tror jeg det var @Hoppetaujenta som tipset meg om å bruke lunkent vann. Jeg så gjorde. Og gjett om den blomstret! Fikk også en ny gren, så nå er den firegrenet. Altså, den blomstret på alle fire grenene.

Så langt alt vel.

Den fjerde grenen blomstret etter hvert av, og så kom det en gren fjerdegrenen. (De første tre er det fremdeles blomster på). Akkurat da var jeg litt knipen med vanningen; tror det gikk 14 dager istedefor 7-10 dager :sukk: 

Og så er det plutselig STOPP. Full stopp. På den nye grenen på fjerdegrenen henger det én uutsprunget blomst på. Og den har hunget der LENGE. På de andre tre grenene står blomstene i flor. Pluss at det har kommet antydninger til nye grentilskudd på de gamle grenene. MEN DE KOMMER IKKE UT.

Jeg tenkte at det kanskje var på tide med næring, så jeg kjøpte orkidénæring. Men ingenting skjer.

Så vidt jeg kan huske har den blomstret fra november til den stoppet i slutten av januar. Er det vanlig at orkidéer blomstrer om vinteren?

Er det vanlig at de stopper opp? Den ser jo fin ut, men jeg skjønner ikke hva som skjer :fnise:

 

 

Først, regner med du mener en phalaenopsis orkidé :) Det høres ikke ut som noe problem egentlig, de blomstrer ikke alltid med mindre man er veldig heldig med sin, og din blomstrer jo enda. Kanskje den tok seg en pause pga lite vann, kanskje den driver og gror røtter/blader noe som er vanlig med mer lys om våren. Er det mye varmere og lysere nå kan du godt vanne oftere, regelen er egentlig at den skal tørke litt etter vanning så kan du vanne på nytt. Når røttene ikke er grønne/våte lenger. Høy luftfuktighet liker de også. 

Husk å bruk næringen forsiktig, liten mengde ofte istedet for mye som kan svi røttene. 

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Først, regner med du mener en phalaenopsis orkidé :) Det høres ikke ut som noe problem egentlig, de blomstrer ikke alltid med mindre man er veldig heldig med sin, og din blomstrer jo enda. Kanskje den tok seg en pause pga lite vann, kanskje den driver å gror røtter/blader noe som er vanlig med mer lys om våren. Er det mye varmere og lysere nå kan du godt vanne oftere, regelen er egentlig at den skal tørke litt etter vanning så kan du vanne på nytt. Når røttene ikke er grønne/våte lenger. Høy luftfuktighet liker de også. 

Husk å bruk næringen forsiktig, liten mengde ofte istedet for mye som kan svi røttene. 

Takk for godt svar :blomst: Tror den gror røtter da  :)

Jeg kjøpte næringstikker spesielt for orkidé. På bruksanvisningen stod det at den skulle ha én stikke i hvileperioden, og to når den er i blomstring. Den har jo stoppet opp midt i blomstringen, men da er den vel ikke i hvileperiode. Så den har fått to. Kanskje jeg piller ut den ene :fnise:

Det er vel en liten måned siden jeg ga satte ned stikkene, og jeg ser ingen endring. To blomster på hver sin "gamle" gren (av de opprinnelige tre) har blomstret av. Det har kommet antydning til et sort sår på noen av blomstene. Kanskje for sterk gjødning? Kan eventuelt komme av at jeg har sneiet borti blomstene med veivende hender (den står nær sofaen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke noen gjødning og lever og blomstrer godt uansett. Tror dette med at de får litt jevn tilgang til vann er hovedsaken egentlig. Jeg holder dem under springen med lett lunkent vann når røttene har fått "tørrfarge" og de trives her jaffal. Jeg tror at de ikke er klokker som en kan stille tiden etter, de fleste lever nok litt forskjellig. 
"Gren på fjerdegrenen" høres ut som en ny liten avlegger...en keiki...er det det du har fått tror du? De skal sitte der til røttene har blitt større og de har blitt store nok til å pottes i en egen potte. Jeg har nødet mine, men de lager ikke barn - punktum. :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zenobia skrev:

Takk for godt svar :blomst: Tror den gror røtter da  :)

Jeg kjøpte næringstikker spesielt for orkidé. På bruksanvisningen stod det at den skulle ha én stikke i hvileperioden, og to når den er i blomstring. Den har jo stoppet opp midt i blomstringen, men da er den vel ikke i hvileperiode. Så den har fått to. Kanskje jeg piller ut den ene :fnise:

Det er vel en liten måned siden jeg ga satte ned stikkene, og jeg ser ingen endring. To blomster på hver sin "gamle" gren (av de opprinnelige tre) har blomstret av. Det har kommet antydning til et sort sår på noen av blomstene. Kanskje for sterk gjødning? Kan eventuelt komme av at jeg har sneiet borti blomstene med veivende hender (den står nær sofaen).

 

Har ingen erfaring med noen gjødningspinner til orkidéer. Husk at epifytter lever oppe i trær og overlever på planterester, fugleskitt o.l. i naturen så de trenger ikke mye.

Sorte sår hørtes rart ut, men regner med du ser om blomsten har fått en knekk av veiving? Ellers kan det være sopp eller virus og det er ikke kjekt. http://www.orchidsmadeeasy.com/orchid-diseases/ Jeg ville fjernet de blomstene med  sår i tilfelle det er en soppsykdom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Mine får ikke noen gjødning og lever og blomstrer godt uansett. Tror dette med at de får litt jevn tilgang til vann er hovedsaken egentlig. Jeg holder dem under springen med lett lunkent vann når røttene har fått "tørrfarge" og de trives her jaffal. Jeg tror at de ikke er klokker som en kan stille tiden etter, de fleste lever nok litt forskjellig. 
"Gren på fjerdegrenen" høres ut som en ny liten avlegger...en keiki...er det det du har fått tror du? De skal sitte der til røttene har blitt større og de har blitt store nok til å pottes i en egen potte. Jeg har nødet mine, men de lager ikke barn - punktum. :fnise: 

Kan være en blomsterstengel som setter et sideskudd, men om det kommer blad og røtter er det en keiki ja. Noen orkideer lager keikier lettere enn andre. Helt flott vanningsregime det der :blomst: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænk ju. :nigo: Ellers lar jeg mine stengler visne nokså inn før jeg klipper dem av helt nede faktisk. 
Anbefalt å klippe dem av over "det tredje øyet", men det er fritt for enhver å velge. Ny rot kom for en drøy
mnd siden her og i samme slengen kom det en blomsterstengel. Den ble halvparten så lang som den pleier,
har fått tre fine duftende blomster som straks er ute alle sammen. De er Så fiine atte!        :rodmer: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer: Ja jeg har klippt vekk mange gamle stengler. Duftende du verden, hva heter orkidéen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zenobia skrev:

Det hadde jo vært flott!

Historien går som følger:

Jeg kjøpte engang en fin, tregrenet orkidé. Den blomstret og var så lykkelig, så. Så blomstret den av, og så stod den der naken og tregrenet. Jeg fortsatte å vanne. Ingenting skjer. På lenge. Så tror jeg det var @Hoppetaujenta som tipset meg om å bruke lunkent vann. Jeg så gjorde. Og gjett om den blomstret! Fikk også en ny gren, så nå er den firegrenet. Altså, den blomstret på alle fire grenene.

Så langt alt vel.

Den fjerde grenen blomstret etter hvert av, og så kom det en gren fjerdegrenen. (De første tre er det fremdeles blomster på). Akkurat da var jeg litt knipen med vanningen; tror det gikk 14 dager istedefor 7-10 dager :sukk: 

Og så er det plutselig STOPP. Full stopp. På den nye grenen på fjerdegrenen henger det én uutsprunget blomst på. Og den har hunget der LENGE. På de andre tre grenene står blomstene i flor. Pluss at det har kommet antydninger til nye grentilskudd på de gamle grenene. MEN DE KOMMER IKKE UT.

Jeg tenkte at det kanskje var på tide med næring, så jeg kjøpte orkidénæring. Men ingenting skjer.

Så vidt jeg kan huske har den blomstret fra november til den stoppet i slutten av januar. Er det vanlig at orkidéer blomstrer om vinteren?

Er det vanlig at de stopper opp? Den ser jo fin ut, men jeg skjønner ikke hva som skjer :fnise:

 

 

De liker ikke lavere temperatur og mindre lys. Står den i et vindu? 

Anonymkode: 6c109...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Mine får ikke noen gjødning og lever og blomstrer godt uansett. Tror dette med at de får litt jevn tilgang til vann er hovedsaken egentlig. Jeg holder dem under springen med lett lunkent vann når røttene har fått "tørrfarge" og de trives her jaffal. Jeg tror at de ikke er klokker som en kan stille tiden etter, de fleste lever nok litt forskjellig. 
"Gren på fjerdegrenen" høres ut som en ny liten avlegger...en keiki...er det det du har fått tror du? De skal sitte der til røttene har blitt større og de har blitt store nok til å pottes i en egen potte. Jeg har nødet mine, men de lager ikke barn - punktum. :fnise: 

Høres spennende ut med en keiki. Det er altså en uutsprunget blomst på denne grenen. Grenen er y-formet (altså med enda en forgrening), og kunne hatt enda en y på y-en, men det var altså da jeg var knipen med vannet :sukk: så den siste y-armen skrumpet inn.

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Kan være en blomsterstengel som setter et sideskudd, men om det kommer blad og røtter er det en keiki ja. Noen orkideer lager keikier lettere enn andre. Helt flott vanningsregime det der :blomst: 

Ser ikke noen blader eller røtter, så da er det vel et sideskudd. Sjekket sykdoms-siden du lenket til. Tror jeg kan puste lettet ut. Ligner ikke sopp i det hele tatt. Det lysegrå er på kanten av blomsten. Derfor jeg mistenker mekanisk skade.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De liker ikke lavere temperatur og mindre lys. Står den i et vindu? 

Anonymkode: 6c109...f20

Tror den trives der den står, siden den fikk en ekstra gren i fjor, og den har nå blomstret to ganger (den blomstrer ennå). Det er dette mystiske stoppet jeg ikke skjønte noe av. Den står i en vindu, men begynte å blomstre først i de mørkeste månedene :klo:  og nå når lyset kommer, stoppet den opp – altså, den siste knoppen springer jo aldri ut :bond: Jeg kjøper forklaringen til  @Frøkensina og tror det er røtter på gang :jepp:

Det var etter et par uker med stillstand jeg tenkte den kanskje manglet næring. Da hadde den produsert tre sideskudd med plenty blomster på de opprinnelige grenene, én helt ny gren som blomstret og blomstret av, og til sist et sideskudd på den nye grenen. Med én knopp. Som henger der og ikke blomstrer :fnise:

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia skrev:

Tror den trives der den står, siden den fikk en ekstra gren i fjor, og den har nå blomstret to ganger (den blomstrer ennå). Det er dette mystiske stoppet jeg ikke skjønte noe av. Den står i en vindu, men begynte å blomstre først i de mørkeste månedene :klo:  og nå når lyset kommer, stoppet den opp – altså, den siste knoppen springer jo aldri ut :bond: Jeg kjøper forklaringen til  @Frøkensina og tror det er røtter på gang :jepp:

Det var etter et par uker med stillstand jeg tenkte den kanskje manglet næring. Da hadde den produsert tre sideskudd med plenty blomster på de opprinnelige grenene, én helt ny gren som blomstret og blomstret av, og til sist et sideskudd på den nye grenen. Med én knopp. Som henger der og ikke blomstrer :fnise:

 

 

 

 

 

Bare gi den nok vann, ellers høres det ut som den trives godt ja :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Frøkensina skrev:

Duftende du verden, hva heter orkidéen din? 

Ehh...den presenterte seg aldri. Bare ble med hjem, overnattet og ble der. Jeg kaller den for orkideen min. :rodmer: 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De liker ikke lavere temperatur og mindre lys. Står den i et vindu? Anonymkode: 6c109...f20

P.s. Mine står i vindu med hvitt tynt gardin som tar bort de stikkende solstrålene, men gir masse lys. 
De skal ikke stå kaldt og ikke i trekk heller.  *saumfare hodet for gode ideer som er lest om* :klo: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Ehh...den presenterte seg aldri. Bare ble med hjem, overnattet og ble der. Jeg kaller den for orkideen min. :rodmer: 

P.s. Mine står i vindu med hvitt tynt gardin som tar bort de stikkende solstrålene, men gir masse lys. 
De skal ikke stå kaldt og ikke i trekk heller.  *saumfare hodet for gode ideer som er lest om* :klo: 

Snedig av den det der :ler: Heldig er du hvertfall siden så få av hybridene i salg har duft. Ofte kan det være phalaenopsis violacea i kryssningen om den dufter, men det kan være andre også.

Lurt med tynne gardiner om våren/sommeren (unngår sviskader, sånne får jeg i blant), men det kommer litt an på lysforholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk godt for meg også det der med å slippe å bli svidd i egen stue. :) Lyst og fint er tingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Ehh...den presenterte seg aldri. Bare ble med hjem, overnattet og ble der. Jeg kaller den for orkideen min. :rodmer: 

P.s. Mine står i vindu med hvitt tynt gardin som tar bort de stikkende solstrålene, men gir masse lys. 
De skal ikke stå kaldt og ikke i trekk heller.  *saumfare hodet for gode ideer som er lest om* :klo: 

Jeg har nok syndet med trekken, siden verandadøren noen ganger blir brukt til lufting (men det har jeg jo gjort hele tiden). Aldri lenge ad gangen. Jeg fant Lea Maria Salazar på nettet som duftende. Hadde vært spennende om den fantes i hvitt eller rødt (ikke rosa).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...