Gå til innhold

Nordmenn blir minoritet i Skrolsvik


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er problemet?

Det er ikke noe problem. Kanskje det ikke er et problem fordi det ikke finnes nok politisk vilje til å definere problemet og eller det ikke har utviklet seg til et problem. Det som kan tyde på at vi får et problem i fremtiden, er at andelen folk som er kritisk til innvandring øker i de store byene (spesielt i Oslo) mens den synker ellers i landet. Det dette kan tyde på er at vi holder på å få et storbyproblem. Akkurat dette er nevnt flere ganger i denne diskusjonen og det var et oppslag om det i media for en stund siden (har ikke linken og er for trøtt til å finne den).

Jeg trives godt litt desentralisert og alle innvandrerfamiliene i nabolaget mitt, som jeg har kontakt med, trives også godt. Så for meg er det ihvertfall ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pusling
Hva får man ut av dette? Jo, andre land er strenge. Norge er frihavn. :-/

Ja, hvis man har lite innsikt og forståelse får man den konklusjonen. Fasiten er derimot at Norge er et av de landa som tar imot færrest i forhold til folketallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan tyde på at vi får et problem i fremtiden, er at andelen folk som er kritisk til innvandring øker i de store byene (spesielt i Oslo) mens den synker ellers i landet.

Hørte på radioen at folk i Norge generelt, og spesielt i Oslo og andre storbyer, var mindre skeptiske til innvandrere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis man har lite innsikt og forståelse får man den konklusjonen. Fasiten er derimot at Norge er et av de landa som tar imot færrest i forhold til folketallet.

Ja, å gå fra 0% innvandrere til 10% av befolkningen på 30 år er nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere klassevenninne som er fra et sted som heter Å noen km fra Skrolsvik sier at flere av flyktningene som er der nå snakker ganske brukbart Norsk allerede.

Hun mener at enten har de vært her før, eller så er de betydelig mere lettlærte enn folk flest. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jonna_*
En tidligere klassevenninne som er fra et sted som heter Å noen km fra Skrolsvik sier at flere av flyktningene som er der nå snakker ganske brukbart Norsk allerede.

Hun mener at enten har de vært her før, eller så er de betydelig mere lettlærte enn folk flest. :fnise:

De er mere lettlærte. De går inn for å bli integrerte i samfunnet. Derfor går det fort fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til denne byga Skrolsvik. Problemtet her er at kommunen ikke har nødvendig kapasitet til å håndtere denne situasjonen. Dette går blant annet på helsevesenet. Å ta i mot asylsøkere krever at det er et apparat som kan håndtere situasjonen. Dette er mennesker som kan ha opplevd grusomme ting i sine repektive hjemland, som faktisk vil kunne prege dem i årevis fremover. Har kommunen den nødvendige psykriatiske kapasiteten til å hjelpe dem, tvilsomt. Hvordan er legedkningen generellt i Tranøy kommune? Nok en ting som ikke er dimensjonert for dette. Barna skal jo selvfølgelig også gå på skole, har kommunen de nødvendige ressursene som kreves for å gi dem et tilfredstillend tilbud, tolk , lærere etc.

Alle disse faktorene har lokalbefolkningen ropt et varsku om, men statlig arroganse slår ikke feil igjen. De ignorerer den menige mann/dame, og i tro norsk diktatorisk stil kjører på med sitt opplegg.

Bare for å ha det sagt, jeg er ingen rassist, jeg mener selvfølgelig at vi skal ta i mot folk som trenger hjelp, og gi dem den hjelpen dem trenger. Men for å klare det må vi ha et apparat som er dimensjonert og klar til å ta i mot dem. Ikke bare sendt x antall personer et sted og si at her er dem, hjelp dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er klart dette er et spennende prosjekt. Det skal jo være kontakt mellom asylsøkerne og lokalsamfunnet, og det er en del tjenester som skal være på plass; som butikk, helsetjenester, skoler og transport, sier Paul Knudsen i UDI Nord.

Tranøy kommune har styrket helsesøstertjenesten, og har fått to leger i stedet for én for noen måneder. Skoler og barnehager har god plass til flere

http://www.dagbladet.no/2008/12/10/nyheter.../senja/3998778/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...