Gå til innhold

Nordmenn blir minoritet i Skrolsvik


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenk at vi må dele landet vårt med andre! Det er helt utrolig, det er vårt land og her vil vi bo alene! Så det så.

Så sarkastisk...

Ja, vi vet jo alle hva som skjedde med indianerne i USA... :gjeiper:

Problemet oppstår når man ikke får integrert de som allerede bor her. Når jeg leser om folk som har bodd her i 16 år og som ikke kan det døtt norsk blir jeg oppgitt. Det er respektløst å ikke lære seg språket i det landet man bor i. Det tok meg fire år å lære norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vel drastisk syns jeg ja. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal kjøre disse stakkarene langt ut i slike småsamfunn heller når et av hovedargumentene for å ta inn flere innvandrere er at vi mangler arbeidskraft. Er vel lite med jobb å få i et lite samfunn på 90 innbyggere?

Nei, men ved å åpne asylmottaket skapes det faktisk arbeidsplasser til bygdefolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ved å åpne asylmottaket skapes det faktisk arbeidsplasser til bygdefolket.

Arbeidsplasser? Folk mister jo arbeidsplassene sine i hop idag, og flere vil det bli...

Og så skal det komme i hopetall. Smart planlegging... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig at asylsøkerne får bosette seg på steder der det er mylig å bli integrert og få jobb. Dette kan begrense antallet som det er ønskelig å plassere på enkelte småsteder. I prinsippet burde innvandrerne selv få velge hvor de vil bo, etter å blitt forelagt en rekke alternativer. Om etniske nordmenn skulle bli i mindretall på en plass, har liten betydning så sant det er mulig å skape gode kår for tilflytterne. Innvandrerne har samme verd som innbyggere i kommunen som de som bodde der fra før.

Jeg er ikke enig med deg. Jeg har selv vært flyktning, kom til Norge i 1993. Vi ble plassert på et mottak i Hedmark. Etter at vi fikk oppholdstillatelse ble vi bosatt i en liten kommune i Hedmark. Vi var 10-15 familier fra samme land og klart vi ønsket oss til Oslo. Jeg for min del ønsket å studere i Oslo og var usikker om jeg ville få studielån fra Lånekassa. (Dette ordna seg senere og jeg flyttet til Oslo, mens min familie ble igjen i Hedmark). Som sagt ble vi bosatt i denne lille kommunen og det gikk kjempe fint. I løpet av 1-2 år hadde alle fått seg jobb i området. Mine foreldre ble tvunget til å gå på norskkurs og det er jeg veldig glad for. Det var slik at dersom de ikke kom til skolen så ville de fått mindre penger denne mådneden fra sosialkontoret. Etter at de ble ferdige med norskkurset så ble de satt på forskjellige AMO kurs for å gjøre dem enda mer attraktive for norske arbeidsgivere.

Jeg var bare 19 den gangen, søsteren min var 16, og det var veldig slitsomt å fungere som tolk for mine foreldre hele tiden. Av den grunn er jeg evig taknemlig for at den lille kommunen hadde obligatorisk norskkurs for alle innflyttere. Jeg ville aldri turt å flytte fra dem dersom jeg ikke visste at de kan stå på egne ben.

På den tiden var flyktningekonsulenten i kommunen en utrolig hyggelig og tolerant eldre mann som vi nesten forgudet. Han var så forståelsesfull og hjelpsom . Han turte faktisk å komme seg ut av sitt kontor og ta min far og alle andre rundt til forskjellige bedrifter for å presentere dem for arbeidsgivere. Han ga seg ikke helt til han skaffet job jobb til alle .

De fleste av disse bor fortsatt i samme kommunen og trives bra. Barna deres har vokst opp, begynte å studere, livet går videre.

Siden jeg flyttet til Oslo ble jeg kjent med mine landsmen som ble bosatt i Oslo. Det er utrolig hvor dårlige i norsk de er sammenlignet med andre som ble bosatt ute i distriktene. Slik jeg forstår det ble de heller aldri tvunget til å gå på norskkurs og en stor del av dem (som dessuten er like gamle som mine foreldre) kom aldri inn på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist når man prioriterer folk fra midtøsten og afrika sine behov over nordmenn sine.

Ja men slik er det bare. Du får jo ingen fet jobb i FN systemet om du prioriterer

eget land og folk i politikken.

Eller kanskje du er en av dem som tror politikene drives av idealisme og ønske om å

tjene noe utenom dem selv?? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man skal ta vare på sine egne før man bryr seg med resten av verden. Med tilstandene i bl.a. eldreomsorgen, psykiatrien, rusmisbrukere og fattige her i Norge later det til at vi bryr oss mer om våre nye, brune landsmenn mer. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det domeste jeg har hert. Norge har aldri vært eller vil blir en frihavn. Tenk de millioner av menneskene som er på flykt og sanheten er at de kommer mindere en 0-09% av flyktninger har til landet. selv Etiopia en av de fatigeste land i vedrden tar imot flyktninger fra nabo land fordi de er også mennsker jo. Normenn er utakknemlige og klager på alt mulig. Livt er noe større enn å reise til synden på ferie. Du skulle ha vært en av de som kunne ha vært fornøyd med live sitt siden du bor i et rikt land, men ser deg selv som sitter foran pc og klager over alt! oh so dom kan man bli......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av disse innvandrerne som ennå ikke har tatt seg bryet å lære skikkelig norsk? Det skrives "dum" og "nordmenn".

Ja, tenk på alle de som er på flukt. Vi kan ikke hjelpe alle. Vi har gått fra å knapt ha ikkevestlige innvandrere til å ha i underkant av 300.000 på bare 30 år. Og det kan saktens være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av disse innvandrerne som ennå ikke har tatt seg bryet å lære skikkelig norsk? Det skrives "dum" og "nordmenn".

Ja, tenk på alle de som er på flukt. Vi kan ikke hjelpe alle. Vi har gått fra å knapt ha ikkevestlige innvandrere til å ha i underkant av 300.000 på bare 30 år. Og det kan saktens være nok.

Vel, det kommer 20 000 i året så det er bare å regne fremover det. Endel, bl.a. Ted Hanisch og Thomas Hylland Eriksen mener det er for lite og at vi bør ha 40-60 000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thomas Hylland Eriksen sitter jo på sin høye hest og har ingen reell virkelighetsoppfatning. Han bor i en fin enebolig på vestkanten og der er det jo ikke akkurat så veldig mange "problem"-innvandrere, så han kan jo fint si at Norge kan ta inn 60 k, fordi han kommer ikke til å ha dem i nærmiljøet sitt.

g075.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Hylland Eriksen sitter jo på sin høye hest og har ingen reell virkelighetsoppfatning. Han bor i en fin enebolig på vestkanten og der er det jo ikke akkurat så veldig mange "problem"-innvandrere, så han kan jo fint si at Norge kan ta inn 60 k, fordi han kommer ikke til å ha dem i nærmiljøet sitt.

g075.gif

Kan ikke han flytte til Furuset/Grønland da? Så får han oppleve hvordan det er. Og til dere som sier at norge ikke er en frihavn etc. så er det, kjenner flere utlendinger som ikke fikk opphold i andre europeiske land, men som fikk det her. Angående det med at utlendinger gjør det best utenfor Oslo så er helt enig. En utlending som bor 3år+ utenfor Oslo blir som en hardarbeidende nordmann etterhvert (som oftest da).

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer 20 000 i året så det er bare å regne fremover det. Endel, bl.a. Ted Hanisch og Thomas Hylland Eriksen mener det er for lite og at vi bør ha 40-60 000 i året.

Hvor har du det tallet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk vi 62.000 nye borgere og mistet 22 000 til utvandring. Det er en nettoinnvandring på 40 000, men enda viktigere; det representerer en vesentlig demografisk endring i befolkningssammensetningen.

Nettotallet er egentlig uvesentlig når man ser på demografien, det beskriver bare befolkningstilveksten. Skal man se på demografiske endringer så må man se på bruttotallet og samtidig trekke fra utvandringen. Om en ser på disse tallene så må det være klart for de aller fleste at befolkningssammensetningen i Norge er i ferd med å endre seg drastisk for all fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSB:

Stor arbeidsinnvandring

Nettoinnvandringen, det vil si innvandringsoverskuddet til Norge, har økt fra 13 000 i 2004 til 39 400 i 2007. Foreløpige tall for 2008 tyder på at nettoinnvandringen fortsetter å øke. Den høye innvandringen til Norge de siste årene skyldes vesentlig arbeidsinnvandring. Utvidelsen av EU i 2004 og 2007 førte til at borgere av tolv nye land fikk nesten ubegrenset adgang til å bo og arbeide i Norge gjennom EØS-avtalen.

De siste årene har spesielt mange polakker flyttet til Norge, men også personer fra Litauen, Tyskland, Sverige og en rekke andre land. Dette er bakgrunnen for den uvanlig store innvandringen til Norge siden 2004, og for et forventet høyt nivå de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...