Gå til innhold

Nordmenn blir minoritet i Skrolsvik


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt vel drastisk syns jeg ja. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal kjøre disse stakkarene langt ut i slike småsamfunn heller når et av hovedargumentene for å ta inn flere innvandrere er at vi mangler arbeidskraft. Er vel lite med jobb å få i et lite samfunn på 90 innbyggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_åja_*

Jeg bor på en relativt liten plass med intigrert asylmottak i kommunen. Det fungerer helt fint. Mange familier som får invilget asylsøknaden blir boende her, Det er ikke vanskelig å finne seg jobb osv og de et postivt innslag i lokalsamfunnet. Flere venner av meg som har bodd her store deler av livet har hatt et posetivt syn på innvandrere, men når de flytter til større byer på grunn av jobb, kjæreste eller skole ender de ofte med å forandre syn. Hvorfor? Jeg vet ikke, men det kan kanskje ha noe med at større byer tiltrekker seg en type mennesker. Jeg har selv sittet å hørt endel av dem som er her mens asylsøknadene deres behandles. De forteller at med det samme de får innvilget søknaden så skal de flytte til Oslo. Som regel kjenner de noen der som kjenner noen som driver på med et eller annet som de kan være med på og skal gjøre dem rik.

Så jeg tipper det kommer til å gå fint på Senja også og de familiene som blir boende etter de har fått innvilget asylsøknaden vil være postivt tilskudd, mens problemene flytter til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vel drastisk syns jeg ja. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal kjøre disse stakkarene langt ut i slike småsamfunn heller når et av hovedargumentene for å ta inn flere innvandrere er at vi mangler arbeidskraft. Er vel lite med jobb å få i et lite samfunn på 90 innbyggere?

Asylsøkere og arbeidsinnvandrere er jo ikke akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asylsøkere og arbeidsinnvandrere er jo ikke akkurat det samme.

Nei, det er to forskjellige ting det, men det argumenteres for å ta i mot flere asylsøkere fordi det visstnok er mangel på arbeidsfolk i dette landet. Det var det som greia med innlegget mitt.

Jeg bor på et lite sted med asylmottak, og de har fint lite å ta seg til i hverdagen. Det er jo ikke akkurat et yrende liv her. En stund er de fornøyde med å vandre gatelangs og gjøre seg kjent, men det tar ikke så lang tid på småsteder. Etterhvert må jo hverdagen føles ganske meningsløs på et sånt sted uten noe å gjøre? På den annen side, føles det kanskje ganske fredelig for dem også, alt utifra hvor i verden og hva slags forhold de kommer fra (tenker på krig og slikt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hva du mener! :)

Grunnen til at de blir kjørt ut på bygdene er vel fordi de må være på mottak mens søknaden deres behandles. Og da har de vel ikke lov til å jobbe heller.

Er fra et lite sted med asylmottak selv, og jobbet faktisk på kjøkkenet der en sommer. Det er mye kjedsonhet og usikkerthet blant de som er der, enkelte syntes jeg utrolig synd på. For de som kommer fra verst mulig bakgrunn med krig og forfølgelser tror jeg det er usikkerheten og det at de ikke vet hva fremtiden vil bringe som preger hverdagen mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg tipper det kommer til å gå fint på Senja også og de familiene som blir boende etter de har fått innvilget asylsøknaden vil være postivt tilskudd, mens problemene flytter til Oslo.

Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Asylmottakene på småplasser, ofte i nettopp nordnorge virker å fungere bedre enn de i tilknytning til større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Dette har Skrolsviks befolkning fortjent!

Hadde de vært motstandere av dette så hadde de nok ikke sittet på ræva og latt det skje.

"Ordfører Odd-Arne Andreassen innrømmer at kommunen og bygdesamfunnet har vært skeptiske til det nye asylmottaket... Bygda føler seg overkjørt av UDI. Likevel er både folk og ordfører veldig opptatt av at krangelen med UDI ikke skal gå ut over dem som kommer flyttende til bygda. - Nå må vi legge bort den krangelen så den ikke går ut over de som kommer hit. Vi vil ikke at dette skal gå ut over dem, sier Andreassen."

Befolkningen har ingen mulighet til å stoppe det. Skrolsvik er ikke den eneste kommunen som har følt seg overkjørt av UDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant det siste jeg hørte, at noen av dem som kom dit har valfartet rundt i Europa i 7 år (søkt om asyl i flere land) etter at de fikk avslag på asyl først i Norge, og nå er de tilbake igjen.

Hva får man ut av dette? Jo, andre land er strenge. Norge er frihavn. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg så i en oppfølgingsartikkel på Dagbladet.no at det allerede er noen som klager på standarden og at det er for øde der...

Da må du gjerne linke til denne oppfølgingsartikkelen, for jeg finner den ikke. Og siden de kom i går, så er det vel lite trolig at de alt har rukket og klaget og fått en artikkel i dagbladet om dette når du skrev dette kl 04:31 i natt!

Det er jo interessant det siste jeg hørte, at noen av dem som kom dit har valfartet rundt i Europa i 7 år (søkt om asyl i flere land) etter at de fikk avslag på asyl først i Norge, og nå er de tilbake igjen.

Hva får man ut av dette? Jo, andre land er strenge. Norge er frihavn. :-/

Dette er jo uhyre interessant, spesielt med tanke på at Norge har underskrevet Dublin 2 forordningen. Så dette vil jeg gjerne ha kilder på at stemmer.

Edit: Fant denne artikkelen etter at jeg hadde skrevet innlegget, og jeg regner med at det er den de jeg svarte hadde lest. Men uansett så ser jeg ikke helt at det er belegg for påstandene de kommer med.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ordfører Odd-Arne Andreassen innrømmer at kommunen og bygdesamfunnet har vært skeptiske til det nye asylmottaket... Bygda føler seg overkjørt av UDI. Likevel er både folk og ordfører veldig opptatt av at krangelen med UDI ikke skal gå ut over dem som kommer flyttende til bygda. - Nå må vi legge bort den krangelen så den ikke går ut over de som kommer hit. Vi vil ikke at dette skal gå ut over dem, sier Andreassen."

Befolkningen har ingen mulighet til å stoppe det. Skrolsvik er ikke den eneste kommunen som har følt seg overkjørt av UDI.

Det er da ikke UDI som eier Skrolsvik fort. Hadde ikke eieren stilt fortet til disposisjon så hadde heller ikke UDI hatt noe mottak å folk til.

Nei det er en billig forklaring! Om en kommune virkelig ikke ønsker asylmottak så vil de selvsagt klare å unngå å få det.

Nei, jeg er helt enig med forrige innlegger. Skrolsvik har fortjent dette. Skulle noen synes at det er for ille så får de heller flytte et annet sted. Det er nok av steder i landet uten asylfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befolkningen har ingen mulighet til å stoppe det. Skrolsvik er ikke den eneste kommunen som har følt seg overkjørt av UDI.

Det er viktig at asylsøkerne får bosette seg på steder der det er mylig å bli integrert og få jobb. Dette kan begrense antallet som det er ønskelig å plassere på enkelte småsteder. I prinsippet burde innvandrerne selv få velge hvor de vil bo, etter å blitt forelagt en rekke alternativer. Om etniske nordmenn skulle bli i mindretall på en plass, har liten betydning så sant det er mulig å skape gode kår for tilflytterne. Innvandrerne har samme verd som innbyggere i kommunen som de som bodde der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gjerne linke til denne oppfølgingsartikkelen, for jeg finner den ikke. Og siden de kom i går, så er det vel lite trolig at de alt har rukket og klaget og fått en artikkel i dagbladet om dette når du skrev dette kl 04:31 i natt!

Dette er jo uhyre interessant, spesielt med tanke på at Norge har underskrevet Dublin 2 forordningen. Så dette vil jeg gjerne ha kilder på at stemmer.

Jeg leste det jeg regner med det er snakk om.

http://www.dagbladet.no/2008/12/12/nyheter...sokere/4022384/

Fem av de 27 som egentlig skulle til kommunen, valgte å bli igjen i Oslo fordi de synes det ble for langt nord. Regner med det er de unge mennene som vil gjenforenes med kompisene på Grønland... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo interessant det siste jeg hørte, at noen av dem som kom dit har valfartet rundt i Europa i 7 år (søkt om asyl i flere land) etter at de fikk avslag på asyl først i Norge, og nå er de tilbake igjen.

Hva får man ut av dette? Jo, andre land er strenge. Norge er frihavn. :-/

Det er vel en forhastet konklusjon å si at Norge er en frihavn. De er asylsøkere, de har ikke fått innvilget asyl ennå. De var også asylsøkere i de andre landene. Hvorfor var ikke de landene frihavner? Hvis det var slik at flertallet av de som ikke fikk innvilget asyl i andre land fikk asyl i Norge kunne du kanskje hatt rett. Men det er altså ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en forhastet konklusjon å si at Norge er en frihavn.

Jeg vil fremdeles si at Norge er en frihavn. Kanskje ikke når det gjelder "asylsøkere", men med kriminalstatistikken, og hvem som står bak.

Norge virker veldig attraktivt for folk med bakgrunn i mafia, narkobander, voldelig gjenger, krigsforbrytere, flykaprere etc. Positivt? Ja, det kan du tro. "Alle" vil til Norge fordi her er det lett å komme inn. :gjeiper: Jeg har selv vært borti eksempler som jeg synes ikke burde fått lov en gang fordi de lyver på en status som ikke er riktig.

Trenger forresten krigsforbrytere, mafiafolk, flykaprere med mer, egentlig asyl i Norge? :gjeiper:

Det spørsmålet her vil jeg gjerne ha svar på:

Hvordan kan man gi asyl til noen som hevder de blir forfulgt i hjemlandet og som risikerer dødsstraff hvis de drar tilbake, og så drar på ferie til det landet de flyktet fra?

Det henger jo ikke på greip engang.

Endret av Pascale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...