Gå til innhold

Vil dele en oppskrift på fløtekarameller :)


Gjest Fluksi

Anbefalte innlegg

Jeg har laget to porsjoner av disse karamellene, og de ble helt perfekte! Jeg kokte dem i mellom 25 og 30 minutter, og da fikk de (etter min mening) den perfekte konsistensen - harde når de ligger kaldt, men myke og seige når man har dem i munnen :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil dele en nydelig oppskrift på fløtekarameller med dere.

Skal lage slike i julegave til venner og bekjente. :nisse:

Fløtekarameller ca 40 stk:

1 ss smør el margarin

2 dl fløte

2 dl sukker

2 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Til formen:

1 ts matolje el bakepapir

Smelt smør/margarin i en gryte.

Tilsett resten av ingrediensene.

Rør hele tiden!

Sjekk om karamellen er ferdig ved å helle et par dråper i et glass kaldt vann.

Karamellen er ferdigkokt hvis du kan trille kuler av karamelldråpene etter dem har vært i vannet.

Hell i formen og la den stivne.

Klipp eller skjær karamellen i biter når den har stivnet.

Pakk inn hver bit i folie.

Jeg bruker saks, myyye enklere enn kniv.

Også har jeg pakket inn i bakepapir, men skal gjøre det litt mer fancy med cellofanpapir i år el folie og håpe det ikke klistrer seg.

Nydelige på smak! :biggrin:

Er det forresten noen av dere som har prøvd å blande inn andre smaker i karamellene ved hjelp av smaksekstrakt?

Kokos el annanas?

P.S Sett av en halvtime til koking ihvertfall, husk å røre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Må få lagd dissekaramellene til jul....

Skal de inn i kjøleskapet etter koking for å stivne.. Eller kan de bare stå på kjøkkenbenken?? Hvor lenge skal de evt stå før de kan kuttes i biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Ett lite tips til de som klipper dem.

Smør på olje! (smakløs olje). Dette gjør vi når vi lager drops iallefall :)

Ellers lurer jeg også på om de må være i kjøleskapet? Jeg kan huske når mamma lagde karameller så var de så kalde når de lå i kjøleskap, men når de kom ut ble de så myke å begynte å renne.. Jeg ønsker karameller som ikke renner! :) (men som ikke er som klinkekuler heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskriften :) Karamellene ble nyyyydelige! Jeg syns de ble best ved 124 grader, brukte steketermometer. Da ble de litt harde, men smelter fort i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokte massen i nesten 40 minutter, men den ble fortsatt for myk. :( Noen som har noen ide om hva jeg gjorde galt? Prøvde og dyppe noen dråper i kaldt vann, men da det så ut som de ikke ble stive nok etter 40 minutter, tenkte jeg at jeg måtte bare ta dem. Men skulle kanskje kokt enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest student1993

Denne blir alltid perfekt:

100g smør

2dl kremfløte

100g sukker

1 dl sirup

1 ts vaniljesukker

Alle ingrediensene has i en kjele og kokes opp.

Det hele skal koke under omrøring i ca 10 - 15 minutter. Koketiden avhenger av koketopp og type kjele.

Når det begynner å tykne og får en lysbrun farge, sjekker man temperaturen på karamellmassen med et termometer. Temperaturen skal være 118 grader.

Hvis man ikke har et steketermometer, kan man sjekke temperaturen med "karamelltesten". Da tar man en dråpe med karamellmasse og dypper i kaldt vann. Kan dråpen rulles til en kule er massen varm nok.

Hell massen over i en teflon belagt brødform eller lignende. Er ikke formen teflonbelagt må man dekke bunnen med bakepapir.

La massen avkjøles i formen i noen timer og kutt den opp i passende biter og pakk de inn i cellofan papir.

Endret av student1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble fantastiske! Litt vel myke, men den neste porsjonen skal bli bedre :D

har planer om å bruke smakstilsettinger, men usikker på hvor mye og når jeg bør ta det oppi? tenkte på denne med lakrissmak fra panduro. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dele en nydelig oppskrift på fløtekarameller med dere.

Skal lage slike i julegave til venner og bekjente. :nisse:

Fløtekarameller ca 40 stk:

1 ss smør el margarin

2 dl fløte

2 dl sukker

2 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Til formen:

1 ts matolje el bakepapir

Smelt smør/margarin i en gryte.

Tilsett resten av ingrediensene.

Rør hele tiden!

Sjekk om karamellen er ferdig ved å helle et par dråper i et glass kaldt vann.

Karamellen er ferdigkokt hvis du kan trille kuler av karamelldråpene etter dem har vært i vannet.

Hell i formen og la den stivne.

Klipp eller skjær karamellen i biter når den har stivnet.

Pakk inn hver bit i folie.

Jeg bruker saks, myyye enklere enn kniv.

Også har jeg pakket inn i bakepapir, men skal gjøre det litt mer fancy med cellofanpapir i år el folie og håpe det ikke klistrer seg.

Nydelige på smak! biggrin.gif

Er det forresten noen av dere som har prøvd å blande inn andre smaker i karamellene ved hjelp av smaksekstrakt?

Kokos el annanas?

P.S Sett av en halvtime til koking ihvertfall, husk å røre :)

Jeg vil dele en nydelig oppskrift på fløtekarameller med dere.

Skal lage slike i julegave til venner og bekjente. :nisse:

Fløtekarameller ca 40 stk:

1 ss smør el margarin

2 dl fløte

2 dl sukker

2 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Til formen:

1 ts matolje el bakepapir

Smelt smør/margarin i en gryte.

Tilsett resten av ingrediensene.

Rør hele tiden!

Sjekk om karamellen er ferdig ved å helle et par dråper i et glass kaldt vann.

Karamellen er ferdigkokt hvis du kan trille kuler av karamelldråpene etter dem har vært i vannet.

Hell i formen og la den stivne.

Klipp eller skjær karamellen i biter når den har stivnet.

Pakk inn hver bit i folie.

Jeg bruker saks, myyye enklere enn kniv.

Også har jeg pakket inn i bakepapir, men skal gjøre det litt mer fancy med cellofanpapir i år el folie og håpe det ikke klistrer seg.

Nydelige på smak! biggrin.gif

Er det forresten noen av dere som har prøvd å blande inn andre smaker i karamellene ved hjelp av smaksekstrakt?

Kokos el annanas?

P.S Sett av en halvtime til koking ihvertfall, husk å røre :)

E karamellan myk eller hard? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker nesten samme oppskrift som deg, og de blir knallgode :)

synest det er enklest å bruke steketermometer, slik at jeg er sikker på å få rett temperatur! ca 118 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg prøvde denne her om dagen og de ble farlig gode.

Bruker maks 10 minutter (regner ikke med tid til avkjøling og den tiden det tar å skjære de opp) på å lage dem og man trenger ikke stå og være redd for at noe skal brenne seg.

Blir ca 50-60 stk

Karameller:

1/4 kopp smør - jeg delte de i små biter1/2 kopp hvitt sukker1/2 kopp brunt sukker1/2 kopp corn syrup - her brukte jeg vanlig lys sirup fra Eldorado siden de ikke hadde så mye å velge mellom på butikken1/2 kopp Sweet condensed milk - dette fant jeg på MenyBland alt i en form som tåler mikrobølgovn. Pass på at formen har litt høye kanter så det ikke spruter over. Så smører du en annen form og setter den til side.Formen med blandingen setter du i mikroen på høyeste varme og lar det gå i 2 minutter.Rør godt og la det gå i 2 minutter til, og gjenta en gang til.Den skal altså stå i 6 minutter til sammen.Nå kan du ha i litt salt om du ønsker dette, men ikke nødvendig.Hell så blandingen over i den smurte formen og la det avkjøles i ca 30-40 minutter (avhengig av romtemperaturen hos deg)Så deles de opp og pakkes inn. Jeg kjøpte slike pizzapapir, siden de er hvite og litt finere enn vanlig bakepapir. Klippet de opp i passende størrelser og pakket inn en og en bit. Hadde de så over i en boks med lokk.

Endret av Funky Punk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Dytter denne opp igjen, siden disse er fantastisk gode. Laget en ladning i dag, men det blir nok flere før jul. Pleier å gi disse i gave, sammen med annen hjemmelaget konfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir bare altfor myke, og stivner aldri. :( Hva gjør jeg galt?



Anonymous poster hash: 76f31...85a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir bare altfor myke, og stivner aldri. :( Hva gjør jeg galt?

Anonymous poster hash: 76f31...85a

Du må koke karamellene enda lengre. :)

Anonymous poster hash: aaabb...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...