Gå til innhold

Vil dele en oppskrift på fløtekarameller :)


Gjest Fluksi

Anbefalte innlegg

Ja, de var gode de som skulle gis bort også, men ja :ler: ny porsjon i kveld, altså!

Jeg bruker å knerte cellofanen skikkelig, sann at den bukter seg i vinkler. Så bruker jeg bittelitt dobbeltsidig teip der den bare ikke vil holde igjen :lur:

Har kjøpt cellofan , som sagt, men det er jo ikke det billigste du kan gjøre.

Før har jeg brukt matpapir og pakket inn i, det ser veldig hjemmelaget ut, men så er det jo litt sjarm i det også :)

Dessuten selger Jernia sånne glasskrukker som er veldig fine å putte karemeller oppi og gi bort. En krukke koster 39 kr og en meter cellofan koster 29 kr...... Dessuten kan du bruke krukken om igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke karamellene klisse seg sammen hvis du bare tar de oppi ett glass?

Jo, det vil dem (min første erfaring) men bruk matpapir som innpakning til karamellene.

Det er billig, ser hjemmelaget ut og har sjarm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å se an koketiden hvis man vil ha dem mellombløte? Ikke harde, ikke flytende... men noe midt i mellom? Har en plan om å helle dem over i små konfektformer nemlig. De skal ikke renne ut av dem, men heller ikke være harde. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å se an koketiden hvis man vil ha dem mellombløte? Ikke harde, ikke flytende... men noe midt i mellom? Har en plan om å helle dem over i små konfektformer nemlig. De skal ikke renne ut av dem, men heller ikke være harde. Noen som vet?

Ja, du kan teste hvor harde karamellen din er ved å jevnlig ta et par dråper i et glass med kaldt vann.

Ta ut karamellen igjen og rull den mellom fingerene.. omtrent slik som den er "nå" vil den være hvis du tar karamellen av kokeplata "nå" ..

Dette gjør jeg hele tiden for å sjekke hvor langt jeg har kommet.. også er det selvfølgelig lov å smake på karamellen som du tar opp av vannet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

En annen måte å fine ut hvordan karamellene ligger an hva konsistens angår er å bruke et termometer. Du kan bruke et sukkertermometer hvis du har det eller ett slikt steketermometer med waier og pinne i enden. Når temperaturen er kommet til 115 grader C er karamellene slik at de er ganske myke og kan bli litt vel klissete, men passer godt hvis du vil ha de i konfektformer.

Hvis de skal deles i biter og pakkes inn lønner det seg å vente noe lengre, til temperaturen nærmer seg 120.

En tykkbunnet kjele er også et godt tips for å hindre at det koker ujevnt og svir seg.

Lykke til på kjøkkenet og god jul fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte denne oppskriften og de ble kjempegode, takk! Jeg og samboer spiste de opp selv, hehe. Men nå har jeg laget nye. Desverre ble de litt for myke denne gangen, men men. Kokte dem i 30 minutter første gang, 20 minutter nå i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkertopp

Jeg har den erfaringen at det er hvor høy varme du koker karamellen på som gjør om den blir seig eller ikke. Jeg bruker alltid termometer og tar av ved 118 grader. Men opplever at de kan bli forskjellig i konsistens og jeg har funnet ut at det er koketiden som avgjør.

Fudge skal være litt mer "ryen" den taes av ved 114 grader.

her er bra oppskrift med video på fudge : sjokoladefudge

her er fløtekarameller med film : Fløtekarameller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags form, og hvor stor? Jeg tenkte at dette kunne jo vært ypperlig julegave til besteforeldrene mine!

Edit: Og er det slik at formen skal stå kaldt og avkjøle seg?

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags form, og hvor stor? Jeg tenkte at dette kunne jo vært ypperlig julegave til besteforeldrene mine!

Edit: Og er det slik at formen skal stå kaldt og avkjøle seg?

Når jeg har laget karameller så har aldri det med formen brydd meg så veldig.

Har tatt en langpanne eller et fat og lagt bakepapir i og bare helt karamellen over.

Den er såpass tykk at den renner ikke ut til kantene heller.. etterpå klipper jeg den opp i biter...saksa ser riktig innbydende ut etterpå *ler*

Men det ser du jo selv..var jo en ide lenger opp om å bruke muffinsformer eller sånne små kakeformer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er såpass tykk at den renner ikke ut til kantene heller.. etterpå klipper jeg den opp i biter...saksa ser riktig innbydende ut etterpå *ler*

Jeg bruker et pizzahjul når jeg skjærer dem i biter. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

apropo smaksekstrakt; har ikke prøvd smaksekstrakt av flasketypen, men jeg har laget limekarameller (med presset limesaft samt skall) og div sjokoladekarameller. Dette funker, så teknisk sett burde det funke med ekstrakt.

ang temperatur, ikke kok på full varme, anbefaler oppvarming til kokepunktet, for så, hvis du har tempnivå 1 til 6, sett på 3 eller 4, altså middels varme. Da blir det jevnt varmet, og lettere å kontrollere, + at du unngår å svi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...