Gå til innhold

Vil dele en oppskrift på fløtekarameller :)

Gjest Fluksi

Anbefalte innlegg

Har kjøpt cellofan , som sagt, men det er jo ikke det billigste du kan gjøre.

Før har jeg brukt matpapir og pakket inn i, det ser veldig hjemmelaget ut, men så er det jo litt sjarm i det også :)

Dessuten selger Jernia sånne glasskrukker som er veldig fine å putte karemeller oppi og gi bort. En krukke koster 39 kr og en meter cellofan koster 29 kr...... Dessuten kan du bruke krukken om igjen :D

Blomsterbutikker har ofte billigere cellofan. Plantasjen og andre gartnerier er også rimelige. Hobbybutikker er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

• 9 måneder senere...
Gjest ThatWoodcut

Vanlig plastfolie er bedre enn cellofan synes jeg. Ikke like pent, men letter å pakke inn :)

Jeg har laget karameller som julegaver i to år nå, og har funnet ut at fløte- og sjokoladekaramellene kan kokes et par minutter lenger enn i oppskriften; da blir de tyggbare, men ikke rennende. Limekaramellene(de med skall i) må stekes ca. 10 min lenger enn det står i oppskriften, hvis ikke blir de veldig myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som noe nytt og spennende å lage :sjenert: har pleid å lage enkelt marsipan-konfekt. (men venter på at nougat skal komme i butikkene)

Gleder meg til å prøve disse karamellene i morgen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags form kutter dere dem i?

Avlang, firkantet eller hva? ..og hvordan pakker dere dem inn, blir det noe pent med bakepapir? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg akkurat prøvd disse, og de ble nyyydelige :klemmer:

Tok å smelta litt Dronningsjokolade og la på toppen bare! (er veeeldig glad i sjokolade) funka kjempebra :yvonne::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistrer de seg fullstendig fast om man ikke pakker de inn? Tenkte å lage og putte de i en fin krukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la bakepapir i formen (kanskje fordi jeg ikke orket oppvasken) men det var VELDIG enkelt og greit :) bare løfte papiret med karamellen av forma og kutte de opp.

De er ikke klissete, men de klistrer seg veldig på hverandre om de ligger sammen. Jeg kutta de opp i biter men flytta de ikke fra hverandre, så de lå tett sammen, da måtte jeg bare kutte på ny igjen for det var som om en liten bit av de hadde rett og slett gått tilbake til sin gamle form og at det bare var spor til kuttinga :) men de er ikke klissete å ta på ..!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Disse var kjempe gode! Lagde de for en stund siden, og tenkte å lage de igjen og gi i julegave. Noen som vet hvor lenge de er holdbare? Kan jeg lage de 2 uker før jul liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble kjempegode! Men de ble litt for myke, skal prøve igjen, og koke massen lenger. Kokte ca en halvtime på middels varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Måå bare få si at jeg laga den igår. og den var NYDELIG!!!

Kan faktisk sammenlignest med smørbukk.. mmmmmmm :)

skulle bruke til julegave jeg og. men jeg og kjæresten kom i fare og spise opp nesten alt, så blir en ny omgang idag. så et lite tips er og lag myye mer enn dere har tengt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt 20 min på å lete etter denne tråden, husket den fra i fjor og året før... Men klarte ikke å finne den igjen... Får få den inn på mine innlegg nå... :sjenert:

I morgen blir det karamellfabrikk på kjøkkenet ;)

Blir koselig det ja! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang jeg har laget disse så har de blitt helt perfekte, men i dag (når jeg faktisk skal gi de bort) så ble de for harde :( legger godt merke til at timing er veldig viktig da ja!

Men må virkelig anbefale melkesjokolade på toppen, det er prikken over i-en asså :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...