Gå til innhold

Vil dele en oppskrift på fløtekarameller :)


Gjest Fluksi

Anbefalte innlegg

Jeg vil dele en nydelig oppskrift på fløtekarameller med dere.

Skal lage slike i julegave til venner og bekjente. :nisse:

Fløtekarameller ca 40 stk:

1 ss smør el margarin

2 dl fløte

2 dl sukker

2 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Til formen:

1 ts matolje el bakepapir

Smelt smør/margarin i en gryte.

Tilsett resten av ingrediensene.

Rør hele tiden!

Sjekk om karamellen er ferdig ved å helle et par dråper i et glass kaldt vann.

Karamellen er ferdigkokt hvis du kan trille kuler av karamelldråpene etter dem har vært i vannet.

Hell i formen og la den stivne.

Klipp eller skjær karamellen i biter når den har stivnet.

Pakk inn hver bit i folie.

Jeg bruker saks, myyye enklere enn kniv.

Også har jeg pakket inn i bakepapir, men skal gjøre det litt mer fancy med cellofanpapir i år el folie og håpe det ikke klistrer seg.

Nydelige på smak! :biggrin:

Er det forresten noen av dere som har prøvd å blande inn andre smaker i karamellene ved hjelp av smaksekstrakt?

Kokos el annanas?

P.S Sett av en halvtime til koking ihvertfall, husk å røre :)

Endret av Fluksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne så farlig god ut, gjett hva jeg skal i kveld.... :biggrin:

Hehe, høres bra ut :)

Dette fant jeg ut gjennom ren og skjær latskap:

Skulle lage to omganger med karameller, men orket ikke vaske kasserollen så veldig før neste gang :P

Det endte opp med at porsjon to fikk en litt annen smak, litt mer knekk smak el brent smak.

Veldig godt, disse ble favoritten til min samboer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Er som jeg sier, latskap er ikke roten til ondskap, latskap er snarveien til gode løsninger og effektive patenter :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie

Oi! Jeg lagde nylig en tråd der jeg spurte om oppskrifter, men da hadde jeg selvfølgelig ikke sett denne...... :sjenert: Følger ikke alltid like mye med må en skjønne..

Men takk for oppskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Jeg lagde nylig en tråd der jeg spurte om oppskrifter, men da hadde jeg selvfølgelig ikke sett denne...... :sjenert: Følger ikke alltid like mye med må en skjønne..

Men takk for oppskriften!

Hehe, bare morsomt at den fikk respons :)

Håper dere finner ut at den er like herlig som den høres ut til.

I dag var jeg innom bokhandelen og kjøpte cellofan for å pakke karamellene mine inn i, rød for varme og julefølelse :D

(Pluss at det var eneste fargen dem hadde :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og søsteren min skulle lage karameller her om dagen. Det endte med at de ble alt for bløte. Vi satt dem kaldt men med en gang vi tok dem ut derifra ble de kjempe myke og umulig å lage noe av. Noen som har noe tips for å få dem litt stivere og atte dem holder seg sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min skulle lage karameller her om dagen. Det endte med at de ble alt for bløte. Vi satt dem kaldt men med en gang vi tok dem ut derifra ble de kjempe myke og umulig å lage noe av. Noen som har noe tips for å få dem litt stivere og atte dem holder seg sånn?

Det er veldig enkelt egentlig, det handler bare om hvor lenge du koker karamellen :)

Koker du for kort blir de bløte og klissete, men med litt tolmodighet så kan de bli akkurat så harde som du ønsker.

Men pass på å ikke lag kjeveknusere da :fnise:

Endret av Fluksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt egentlig, det handler bare om hvor lenge du koker karamellen :)

Koker du for kort blir de bløte og klissete, men med litt tolmodighet så kan de bli akkurat så harde som du ønsker.

Men pass på å ikke lag kjeveknusere da :fnise:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har alltid jeg hatt problemer med. Karamellene blir enten for myke slik at de renner ut, eller de blir kjeveknusere.

Hvordan koker man så det blir akkurat passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der har alltid jeg hatt problemer med. Karamellene blir enten for myke slik at de renner ut, eller de blir kjeveknusere.

Hvordan koker man så det blir akkurat passe?

Du må bare smake ofte på karamellen.

Dvs. Ha et par dråper varm flytende karamell i et glass vann slik at det blir fort avkjølt, hell ut vannet og smak på karamellen.

Jeg gjør det hEle tiden når jeg lager karameller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som har oppskrift på fudge?

Du finner masse oppskrifter ved å søke "fudge oppskrift" på google.

Desverre har jeg ikke smakt det selv, men om du prøver må du gjerne fortelle hvordan det ble :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Nå har jeg laget og spist karamellene, og fyyy flaten de ble bare så gode! Så gode at jeg må lage en ny porsjon da jeg kom i skade for å spise de jeg allerede hadde pakket inn og skulle gi bort.... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg laget og spist karamellene, og fyyy flaten de ble bare så gode! Så gode at jeg må lage en ny porsjon da jeg kom i skade for å spise de jeg allerede hadde pakket inn og skulle gi bort.... :sjenert:

Haha!! Genialt!! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget og spist karamellene, og fyyy flaten de ble bare så gode! Så gode at jeg må lage en ny porsjon da jeg kom i skade for å spise de jeg allerede hadde pakket inn og skulle gi bort.... :sjenert:

Så søtt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pakker dere egentlig inn karamellen i cellofanen? Jeg får det aldri helt til jeg, syns cellofanen er så stiv at den pakker seg opp av seg selv... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Ja, de var gode de som skulle gis bort også, men ja :ler: ny porsjon i kveld, altså!

Jeg bruker å knerte cellofanen skikkelig, sann at den bukter seg i vinkler. Så bruker jeg bittelitt dobbeltsidig teip der den bare ikke vil holde igjen :lur:

Endret av WildRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...