Gå til innhold

Teknikk for å plage telefonselgeren


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Synd på? De er da ikke noe å synes synd på. Ingen blir tvunget til å være telefonselger, selv om sjefene kanskje oppfører seg som halliker i blant....

De fleste som jobber som telefonselgere er som regel mennesker som sitter i en situasjon som tvinger dem til det. Jeg har jobbet med telefonsalg, og som teamleder noen år (riktignok med bedriftssalg, som er bedre i mine øyne) og jeg fikk høre alle grunnene til at folk holdt ut i jobben. Og jeg vil anslå at 4 av 5 som jobbet der i over 2 uker var desperate mennesker, som var nødt til det.

Der hadde du feks kvinner som flyktet fra voldelige eksmenn, 17-åringer som var kastet på gata, eksnarkomane som prøvde å stable seg selv på beina, men ikke fikk andre jobber, folk med all slags økonomiske problemer, osv. Mange av dem hadde egentlig krav på ulike stønader og hjelp fra det offentlige, men etter x antall ubegrunnede avslag, dårlig behandling og klagesaker i det uendelige valgte de å jobbe i stedet, selv om mange av dem ikke hadde psykisk helse til det.

Og så lenge telefonselgeren er høflig synes jeg det er tåpelig å plage dem, både fordi det er en utakknemlig jobb, og fordi det er irrasjonelt. De fleste blir irritert på telefonselgere fordi de kaster bort tiden deres, og ved å begi seg ut på lange, meningsløse samtaler kaster man bare bort enda mer av sin egen tid.

Er man reservert for mer en 3 måndere siden holder det lenge og si det, og be dem om å slette navnet fra lista. De fleste salgssteder har etterhvert ett datasystem som gir selgeren mulighet til å gjøre dette med et tastetrykk. Og er man av den nidkjære typen kan man notere hvem de ringer fra, og dato, og ta dem på det dersom de ringer igjen, og klage dem inn for post og teletilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, her på Kvinneguiden skal vi ikke se ned på noen yrkesgrupper! Unntak er barnehagetanter og barnevernsansatte, og da gjør vi det til gangs! Dobbeltmoralen lenge leve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marianne__

Du må nok tenke ut en bedre strategi neste gang de ringer, det trikset er for gammelt nå og i en sånn bransje finner en det fort ut. Jobbet som dette i 1 år da jeg tok min lengre utdannelse, og vet hvordan mange av selgerne har det på arbeid. Et fåtall er kyniske og kalde, mens flertallet er mennesker på lik linje med andre. De fleste fikk inn med morsmelken da de var små at man skal repsektere hverandre og ikke "Mobbe". Og uansett hvem man er, eller hva man jobber som så er vi mennesker alle sammen, men det visste du vel? :hakeslepp: Spm er, ser du ned på folk som vasker, tømmer kloakk, feier gatene om våren og brøyter om vinteren også? Dette er heller ikke status, men kanskje du burde stille deg midt i veien og gjøre samme leksa der også, tørr du det face 2 face? :erter:

Første bud for å ikke bli oppring er. Reserver deg, si høflig nei takk og legg på, send en mail til firmaet og be dem bekrefte sletting av ditt nr. Så skal du nok se at du slipper dette fremover, det er igrunnen ganske enkelt. :klappe:

Lykke til, ikke bruk livet til å irritere deg så mye! Gjørn noe morsomt, blir bedre av det. For det gjør jeg. :danser:

Tråden om forslag til salgsteknikker for telefonselgere, provoserer meg såpass at jeg lager en mot-tråd.

For oss som er litt barnslige, og syns et enkelt nei og legge på røret er for tamt, hva foreslår du å gjøre når telefonterroristen ringer?

Selv har jeg innledet lang samtale om hvor interessant produktet er, og det må jeg nesten ha, men så plutselig slå over til "Nei, jeg skal ikke ha noe." "Klikk".

Og unnskylde meg med at jeg bare skal ta en kjele av plata e.l, legge fra meg røret og ikke plukke det opp igjen...

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Hvorfor ikke bare være ærlig og si "Kan jeg si nei takk med en gang? Jeg er reservert mot telefonsalg". Funker alltid for meg.

Ja, fenomenet telefonsalg er en pest og en plage, men menneskene som ringer er stort sett greie, normale mennesker. Har ingen interesse av å gjøre en allerede kjip jobb ekstra kjip.

Hvis du er virkelig plaget med telefonsalg, så foreslår jeg at du reserverer deg mot dette hos Brønnøysundregisteret. Alle selgere/selskaper er pliktet til å samkjøre sine lister mot B's register, og etter ca. 3 måneder skal du være ute av de fleste systemer: https://w2.brreg.no/reservasjon/

(du kan velge å reservere deg mot reklame i posten, telefonsalg, eller begge deler)

Du kan også sjekke numre mot: http://telefonterror.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mine rettigheter i forhold til telefonsalg. I tillegg, har de ikke lov til å ringe meg hvis jeg har reservert meg for mer enn 3 måneder siden:

  • Telefonselgerne skal alltid presentere seg, opplyse hvem de ringer på vegne av, og oppgi formålet med samtalen.
  • Krev å få vite hvordan selgeren har fått telefonnummeret ditt.
  • Krev å få vite om selskapet har gyldig konsesjon fra Datatilsynet.
  • Telefonselgeren skal alltid be om tillatelse til å fortsette samtalen.
  • Som privatperson skal du ikke oppringt før klokka 09.00, eller senere enn kl. 21.00.
  • På lørdager skal du ikke bli oppringt etter klokken 18.00.
  • Du skal ikke ringes på søndager og helligdager.
  • Du kan be om å bli slettet fra selskapets ringelister.
  • Dersom du spør, skal telefonselgeren alltid kunne fortelle deg hvordan du kan reservere deg mot telefonsalg i fremtiden.

Hvis ikke telefonselgeren klarer å sette seg inn i reglementet og ivareta de de ringer sine rettigheter (noe jeg aldri har opplevd), uavhengig av hvor desperate selgerne er (utsatt for voldelige ektemenn, kastet på gata som 17-åring, eksnarkomane osv som ble snakket om lengre oppi tråden her), så fortjener de ikke at de oppringte er snille og hyggelige tilbake. En er selv ansvarlig for at en overholder reglene. Hvis man blir tvunget til å ringe folk som har reservert seg, så får de klage til arbeidsgiverne om de får sure telefoner. Det er ikke opptil meg å si "staaaakar telefonselger, har du det så fælt på jobben du da? Og sånn slem sjef? Ja, siden du ikke kan sette meg over til han, så skal jeg heller godta telefoner fra dere jevnlig. Ja, du får ha en riktig fin dag, da, selv om du er sur og frekk i telefonen."

Dessuten. Uansett hvor fælt de har det på jobben, så går det an å være hyggelig mot de de ringer til. Når jeg blir oppringt, og sier høflig nei takk, så forventer jeg at selgeren avslutter samtalen, istedet for å fortsette å mase og argumentere og være vanskelig.

Når det er sagt, så er jeg nok en av de hyggelige å ringe til. Jeg skulle ønske jeg hadde klart å gjøre noe skikkelig morsomt mot disse selgerne, men det ender med at jeg takker høflig nei, spør hvor de har nummeret mitt fra, og ber om å bli slettet fra listene. Heldigvis blir jeg nesten aldri oppringt, pga at jeg har reservert oss mot telefonsalg for mange år siden.

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jade; den tiden jeg jobbet som det, ble ikke vi informert om disse reglene. Og såvidt meg bekjent har ikke samboeren min og hans kollegaer (han jobber i et annet selskap enn jeg gjorde) det heller. Jeg vil tørre å påstå at det er ikke selgers feil, når h*n ikke greier å overholde disse reglene, når h*n ikke engang vet de eksisterer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er gjerne det lureste å klage inn firmaet pga brudd på dette, så er det "toppen" som får ta støyten. Men frekke selgere har jeg uansett ikke skrupler mot å være frekk tilbake mot (hadde jeg bare turt... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest torsdag

Herlig fred for ei holdning, med ei sånn innstilling er det ikke rart det er krig i verden. Skjerp deg menneske.

Tråden om forslag til salgsteknikker for telefonselgere, provoserer meg såpass at jeg lager en mot-tråd.

For oss som er litt barnslige, og syns et enkelt nei og legge på røret er for tamt, hva foreslår du å gjøre når telefonterroristen ringer?

Selv har jeg innledet lang samtale om hvor interessant produktet er, og det må jeg nesten ha, men så plutselig slå over til "Nei, jeg skal ikke ha noe." "Klikk".

Og unnskylde meg med at jeg bare skal ta en kjele av plata e.l, legge fra meg røret og ikke plukke det opp igjen...

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MissK_*

Syns mange her inne er ganske umodne.

Og ser på telefonselger som en mindreverdig jobb. Er dere klar over hvor mye vi tjener? Jeg har fastlønn + provisjon. Er lett å tjene en 800 000 i året. Og det er ikke så ille for en som ikke er ferdig med utdannelsen enda =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MissK_*

Og virker ikke som dere har så mye å ta dere til siden dere bruker tid på å finne ut hvordan dere plager telefonselgere mest mulig. seriøst skaff dere et liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mange her inne er ganske umodne.

Og ser på telefonselger som en mindreverdig jobb. Er dere klar over hvor mye vi tjener? Jeg har fastlønn + provisjon. Er lett å tjene en 800 000 i året. Og det er ikke så ille for en som ikke er ferdig med utdannelsen enda =)

Det spiller liten rolle for meg hvor mye dere tjener så lenge dere

a) ringer folk som har reservert seg.

b) ikke tar et nei for et nei.

I tråden hvor det ble spurt etter salgstriks ble det sagt at det er når folk har sagt nei at jobben til selgeren begynner. Det betyr altså at selgeren ikke har respekt for folk, fordi jeg mener det er respektløst å ikke ta et nei for et nei enten det gjelder salg eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat innsett at jeg er utrolig heldig! Jeg har aldri møtt en uhøflig telefonselger i hele mitt liv! Alle dem som ringer til meg er litt for overhøflige og litt for glade i å si navnet mitt, men det er aldri noe problem å si "nei takk, jeg er ikke interessert" også legge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat innsett at jeg er utrolig heldig! Jeg har aldri møtt en uhøflig telefonselger i hele mitt liv! Alle dem som ringer til meg er litt for overhøflige og litt for glade i å si navnet mitt, men det er aldri noe problem å si "nei takk, jeg er ikke interessert" også legge på.

Pussig, jeg har aldri møtt en høflig telefonselger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, jeg har aldri møtt en høflig telefonselger...

Ikke at jeg ikke tror på deg, men det høres bare ut som en veldig dårlig taktikk fra telefonselgernes side...

En samtale hos oss foregår stort sett sånn:

Telefonen ringer. Jeg tar den.

Meg: "Hei det er B...."

Selgeren: "Hei B! (med bittelitt klam og innyndende stemme) Jeg ringer fra Ajabaja og vil gi deg et kjempegodt tilbud!"

Meg: "Nei takk, jeg er ikke interessert, ha en fortsatt god kveld" og legger deretter på.

Hvor har selgeren sjanse til å være uhøflig?? Han får kun 1 sjanse til å snakke, og jeg tror det er svært dårlig taktikk å starte en salgssamtale med å være frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Telefonselger

Lett å tjene 800 000 i året, ringer du døgnet rundt da? Jobber som det selv, sliter fra 09.00 -16.30 mandag til fredag og har ei årslønn på 200 000++. Så hvor du får de tallene fra vet ikke jeg, men du må nok ha bommet med en 0 eller noe, for det tallet stemmer ikke overhodet i en slik bransje. Det vet jeg, for jeg kjenner bransjen. Så ikke fortell de andre noe annet. En teamleder eller en av sjefene kommer ikke i nærheten eigang.

Så ditt utsagn på hva du tjener er tull og vas. :nei:

Syns mange her inne er ganske umodne.

Og ser på telefonselger som en mindreverdig jobb. Er dere klar over hvor mye vi tjener? Jeg har fastlønn + provisjon. Er lett å tjene en 800 000 i året. Og det er ikke så ille for en som ikke er ferdig med utdannelsen enda =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Telefonselger

Måtte bare kommentere denne og. Selv om jeg er selger selv, har reservert meg og alle i husstanden for mange år siden. for vil rett og slett ikke ha slike telefoner. Jeg støtter aldri, kjøper aldri noe over telefon. Så for meg er denne jobben bånn, jeg leter etter noe nytt hele tiden, for meg er telefonselger jobben ikke noe framtidig liv for meg. Og jeg bruker tiden jeg har på å finne noe nytt å jobbe med, for jeg blir aldri oppringt og slipper å irritere meg. Nei takke meg til, at telefonsalg er lovlig i det hele tatt skjønner jeg ikke.

Og virker ikke som dere har så mye å ta dere til siden dere bruker tid på å finne ut hvordan dere plager telefonselgere mest mulig. seriøst skaff dere et liv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å tjene 800 000 i året, ringer du døgnet rundt da? Jobber som det selv, sliter fra 09.00 -16.30 mandag til fredag og har ei årslønn på 200 000++. Så hvor du får de tallene fra vet ikke jeg, men du må nok ha bommet med en 0 eller noe, for det tallet stemmer ikke overhodet i en slik bransje. Det vet jeg, for jeg kjenner bransjen. Så ikke fortell de andre noe annet. En teamleder eller en av sjefene kommer ikke i nærheten eigang.

Så ditt utsagn på hva du tjener er tull og vas. :nei:

Hvis du er en SINNSYKT god selger, og sitter på et prosjekt med gode bonusordninger + har en allright timelønn er det ikke umulig. Ja, det er urealistisk for 99,9999% av de som jobber med telefonsalg, men er mulig. En kollega av meg hadde en fryktelig bra dag igår, og fikk beskjed om at hvis han hadde solgt samme mengden hver dag hadde hann tjent 1,3 mill i året :P Selvsagt, å selge så utrolig mye hver dag er praktisk talt umulig, og jeg vil også tro at beregningen 800 000 i året er drøyt så ja, det svinger veldig fra sted til sted og prosjekt til prosjekt.

FORESTEN: til informasjon, alle sammen! Det er vel og bra at dere registrerer dere i Brønnøysund, men bare vær klar over at dette ikke reserverer deg mot mersalg/kundeoppfølging. Så om du har vært kunde et sted tidligere (selv om du ikke er det idag) har da dette selskapet lov til å ringe deg alikevel. Det er også sjelden selger kan stryke deg permanent fra kundelistene, så ta dere de to minuttene det tar å kontakte selskapet å be om å bli fjernet fra kundelistene. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to i denne husstanden, og vi har vært registrert i Brønnøysundregisteret i alle de år man har kunnet det. Likevel får vi telefoner.

Men vi er aldri uhøflige. Det er tross alt mennesker som bare gjør en jobb. Det bør ikke være vanskelig å si høflig nei takk.

Vi avbryter så fort som mulig, om selgere kommer med en ubehørelig lang utredning før man kommer til det man egentlig skal "selge" og si meget høflig at vi ikke er interessert og at alle i husstanden har reservert seg. De fleste sier høflig unnskyld for forstyrrelsen, men en del kommer med mange rare forklaringer på at vi ikke kan være registrert, at vi må ha registrert oss for under tre måneder siden, at vi må reservere både navn, personnummer, telefonnummer og adresse (altså registrere oss fire ganger på Brønnøysundregisteret) eller at det ikke gjelder lenger osv. Men de mest slitsomme er de som begynner å kjefte: "HVA! Vil du ikke spare penger! Er du tjukk i hue?" eller de som prøver å manipulere deg til dårlig samvittighet: "Vil du virkelig ikke hjelpe små barn som er helt alene og som dør osv"

Da blir jeg forbanna. Og ja, jeg har møtt på flere slike selgere. Noen av de virker som de faktisk er virkelig på grensen til psykisk ustabil...

Uansett hvor irriterende det er med slike telefonselgere som ringer i tide, og spesielt i utide, syns jeg faktisk litt synd på denne karen.... :fnise:

Den er helt konge! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...